Warme lucht uit de climatronic airconditioning

TheoStek

Forumguru
Kan het zijn dat er dan ijs zit op de interne warmtewisselaar, waar de warme en vochtige binnenlucht gekoeld moet worden? Als die dichtvriest kan er geen lucht door. Wanneer je dan even niet koelt, dooit dat ijs eraf en zal het weer werken zoals bedoeld.

Klopt een bevroren verdamper belemmerd de luchtstroom er is dan ook geen fase verandering meer...Airco installatie's kunnen ook een anti rijpsensor hebben die de compressor uitschakeld als rijp (ijs) op de verdamper optreed.

En de systemen met een continu variabele compressor hebben geen anti rijpsensor want die kan en mag niet uitgeschakeld worden. Daar zit wel een sensor aan de uitgang van verdamper die de temp meet en door geeft aan compu waarmee de compressor zijn volume gaat regelen. ik meen dat ik dit al vermeld heb in een how to?

En wat maak ik mee vanmorgen bij de bakker, ik zie in de koelvitrine de verdamper voor de helft bevroren, ik zei dat klopt niet.
Nee zegt ze..dat weet ik maar we zijn al vier dagen aan het bellen hiervoor, heeft sinds de service dit probleem. Wat weet u ervan...oooh niet veel , alleen dat het niet klopt.wahahaha
Maar het één en ander uitgelegd te hebben, mocht ik wel kijken naar wat het probleem was...dat had ik al zeer snel gevonden...wat bleek de monteur had de verdamperventilatoren niet aangesloten.
Installatie stilgelegd, verdamper ontdooit met de feun, terug in werking gesteld met aangesloten verdamper ventilatoren.

Het leuke, gratis brood de hele maand...want ik had niets in rekening gebracht.
 

turboturbo

Forumguru
Geweldig verhaal, leuk om te lezen! :)

En die bakker blij met z'n klant, broodje meer of minder scheelt hem niks, maar een monteur factuur wél :geek:
 

rogitaro

Actief lid
Standje Low en High zij wel aanwezig op de Fabia 3
Temp helemaal naar laag geeft Low en naar hoog geeft....
Medium heb ik niet ontdekt

Ik heb toen het euvel er was op de plaats van bestemming eerst het instructieboekje geraadpleegd, daarin stond dat ik eerst de zekeringen moest checken en als deze in orde waren naar de dealer.

De zekeringen waren in orde.

Oververhitte airco pomp is niet aan de orde. Het was de eerste start voor die dag.

En zoals gezegd werkte de airco weer nadat ik de auto startte na de zekeringen controle.
En hij blaast op stand Low ijzig koude lucht. Niets mis met de stand van het koelmiddel zo verzekerde de dealer mij.

De dealer gaf ook nog aan dat ik de buiten temperatuur meter in de display's moest controleren als de airco weer dienst weigert. Dan zou er namelijk inderdaad iets van de leg af kunnen zijn op dat moment.

Maar gelukkig tot nu toe geen haperingen meer gehad. Ik hoop dat het eenmalig is geweest.
 

Ridley

Forumguru
Je kunt alleen de temperatuur omhoog of omlaag zetten. Als hij op zijn koudst staat geeft hij idd low aan en op zijn warmst high. Dan zal alles ertussen in wel medium zijn
 

CDK

Forumguru
Onze F3 blies lekker koude lucht tijdens de warme dagen, maar......., wat mij wel opviel is het geluid (van circulerend koudemiddel?) als de airco aan het werk is, een soort borrelende flow die je door leidingen hoort gaan.....
 

TheoStek

Forumguru
Oververhitte airco pomp is niet aan de orde. Het was de eerste start voor die dag.

En zoals gezegd werkte de airco weer nadat ik de auto startte na de zekeringen controle.
En hij blaast op stand Low ijzig koude lucht. Niets mis met de stand van het koelmiddel zo verzekerde de dealer mij.

De dealer gaf ook nog aan dat ik de buiten temperatuur meter in de display's moest controleren als de airco weer dienst weigert. Dan zou er namelijk inderdaad iets van de leg af kunnen zijn op dat moment.

Maar gelukkig tot nu toe geen haperingen meer gehad. Ik hoop dat het eenmalig is geweest.

Vanaf je eerste post was het 29 graden...die zijn de laatste dagen niet meer geweest.
Als ie maar ijs en ijskoud is....bij mij niet dus. Ik ga het nogmaals omschrijven/uitleggen...bij een te lage vulgraad daalt de verdampingstemperatuur mede afhankelijk van de omgevings temperatuur...dus heeft de compressor geen problemen, maar oweee de 30 graden wordt gehaald...geloof me maar het fenomeen keert terug. En krijg je wel degelijk te maken met een oververhitte compressor.

Knap van de dealer om te zeggen dat er niets aan de hand is met de stand/vulgraad van het systeem, en als ie dan weer dienst weigert zou het systeem van de leg af kunnen zijn? een kip is van leg af en niet het ac systeem.
Het ac systeem functioneerd niet naar behoren...maar goed de dealer zijn woord tegen het mijne...
Ik heb de diagnose niet kunnen vast stellen, maar aan de tekst en waarnemingen zeg ik...dit klopt niet.

Blijf maar door rijden de tol betaal jij, ...dan hoef ik hier ook niets meer te beantwoorden en zeg ik ook gemakshalve er is niets aan de hand.
 

turboturbo

Forumguru
Als je dat niet wilt hebben, vrees ik dat toch 'lid worden' van een echte aircoboer het beste is, @Corné de Kluijver en de dealer laten voor wat het is?

Jij komt dan in het vaste klanten bestand en de airco monteur houdt de historie van jouw auto bij (eigen cilinder etc als ik het goe begrepen heb)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@frits183, dat waren niet exact mijn woorden :nono: Maar vrijwel alle dealers die zelf airco onderhoud doen hebben een apparaat waarmee ze leeg zuigen afpersen en weer mee afvullen, dus dat is gebruikte vloeistof/olie waar soms al kleurstof doorheen zit ;)
 

frits183

Forumguru
Ik was juist daarom in de veronderstelling dat dit appart opgeslagen werd.
Als dat zo is wordt je airco nl steeds slechter.
Dan zou ik er toch voor pleiten dat er voor de airco een omruil systeem komt, zodat je altijd vers terug krijgt.
 

rogitaro

Actief lid
De auto moet binnenkort een olieverversing hebben. Zit nu op 18000 km
Scherm geeft het vanaf ongeveer 17000 km aan dat de olie ververst moet worden.

(Vreemd overigens dat de olie bij 20k ververst moet en de eerste beurt dan weer bij 30k is.)

Ik geeft het ze dan mee dat de airco borrelt en dit icm met het een keer dienstweigeren.

Overigens is het de dagen er na ook nog een aantal keer flink warm geweest maar de airco koelde toen steeds uitstekend.

@theo Stek, Het is wel frapant dat er op het duitse Skoda Forum meerdere Fabia 3 's zijn met precies hetzelfde symptoom als bij mij. Een dealer had een demo met hetzlfde probleem als de klant. Er zijn daarop gegevens naar de fabriek gestuurd om het probleem te onderzoeken.
Mijn duits is ook niet zo geweldig, misschien dat je er chocolade van kan maken:
Dit is van iemand met een Rapid
Es gibt news: war heute morgen nochmal beim Händler, am Montag wurde ja der Fehler ausgelesen und zu Skoda geschickt. Die wollten weitere Messwerte haben, die heute ausgemessen wurden. Der Fehler bei einem regelventil am Kompressor wird immer noch angezeigt, wirkt sich aber gerade nicht aus, sprich die Klima springt nach dem abschalten wieder an. Evtl. Weil es derzeit nur 20 grad hat. Mal sehen wie das weitergeht, es wurde aber heute erneut bestätigt, dass es sich um den gleichen Fehler wie beim Fabia 3 handelt.​

Het verbaast me een beetje dat hier op dit forum nog niemand er een probleem mee heeft gehad. Op het duitse forum zijn het er toch nog wel een aantal.

Link naar dit item staat in mijn allereerste post.


 

CDK

Forumguru
@rogitaro, je hebt variabele onderhouds interval, kortweg VOI oftewel Longlife service, dat betekend dat de auto zelf aangeeft wanneer de beurten nodig zijn, normaal is dat iedere 30k of na 2 jaar al naar gelang wat eerder komt. Als jouw auto na 17k km om onderhoud vraagt dan zal dat met bepaalde gemeten waarden te maken hebben, vervuilde olie of veelvuldige zware belasting etc. Je zal dus een gewone 30k km Longlifebeurt krijgen en niet alleen maar een oliewissel.
 

rogitaro

Actief lid
Nou,..... in het display staat: (overigens al vanaf het begin.)

Olie verversen 20 000 km en Onderhoudsbeurt 30 000 km Of (een bepaald aantal dagen, weet niet meer hoeveel)

Ik ben wel bekend met variabel onderhouds interval. Zat op de vorige Polo 1.4 benzine.
Polo mocht wel 30000km in een keer.

Klinkt alleen nu weinig variabel.

Oliepeil is zonder bijvullen nu precies in het midden op de peilstok (tussen min en max waarde)
Verbruikt dus nagenoeg geen olie.
Extra fles bijgeleverde Castrol olie nog niet nodig gehad.
Olie is al vanaf het begin nogal zwart.
Ben dat niet meer gewend vanaf 2009. Met 2 diesels en 1 benzine was de olie daar normaal van kleur.(normaal als in de kleur van nieuwe olie)

Bij mijn weten niet zwaar belast en netjes ingereden.
Ik hoop dat ze dan wel net zoals je al aangeeft dan ook in een keer een beurt doen, heb er niet zoveel zin in om over 12k weer naar de garage te moeten. Het is een lease auto en vervangend vervoer is geregeld maar het kost wel extra tijd.
Maar wat moet dat moet.
 
Bovenaan Onderaan