Warme lucht uit de climatronic airconditioning

rogitaro

Actief lid
Ik had afgelopen zondag toen het 29 graden was een apart fenomeen.
Uit climatronic airco kwam alleen maar warme lucht (buitenlucht)
De airco stond op stand "auto" en afgesteld op 21,5 graden.

Toen ik uitstapte was het in de auto warmer dan buiten.

Na een korte tijd weer terug naar huis en balend dat de airco het niet meer deed.
Kwam er na het starten van de auto al meteen weer koude lucht uit de airco.
Hij deed het weer......

Maandag bij een Skoda dealer geweest. Zij herkende het probleem niet.
Uitgebreid de airco getest maar nu begon deze meteen koude lucht te blazen.
Airco werkte goed.

Dealer gaf aan dat als er op het display van de airco niets knippert (teken van een storing) er niet veel zinnigs uit te lezen valt.
Hij vroeg mij het in de gaten te houden en meteen langs te komen als het probleem weer optreed.

Baalde er wel van met de vakantie in het vooruitzicht.
Dealer gaf aan dat vanwege de fabrieksgarantie je ook hulp moet krijgen in het buitenland bij en Skoda Dealer. Mocht er dan weer een probleem zijn

Ik was aan het kijken op het Skoda Forum van onze oosterburen en zag dat daar een hele rits Fabia 3 rijders hetzelfde probleem melden.

http://www.skodacommunity.de/threads/warmluft-obwohl-die-climaautomatick-an-ist.99870/

En ook daarbij is het, als het probleem er is, voldoende om de motor en contact uit te zetten en weer te starten om het te verhelpen.

Ik begreep dat het in onderzoek is bij de fabriek
In een van de laatste toevoegingen zag ik dat er een update voor is.
Alleen moet deze eigenaar dit nog laten uitvoeren en testen.

Ik heb dit nu een keer gehad.
Iemand van jullie met een Climatronic al een keer dit probleem gehad?
 
Nog niet specifiek deze problemen (overigens wel eens bij de F2 gehad, zelfde euvel). Wat me wel opvalt is dat de mate van koude lucht / snelheid van de blower minder lijkt dan bij de Climatronic van de F2. Ik heb gisteren de temperatuur meerdere malen een halve graad naar beneden bijgesteld om het 'comfortabel' te krijgen. Meestal 20,5 a 21. Gisteren op 19 uitgekomen zelfs....

Kan natuurlijk ook aan andere factoren liggen, maar het viel me op. Hou het in de gaten.
 

Alpha

Donateur
Hmmm zou bijna zeggen herkenbaar.

Je moet flink omlaag schroeven om het echt koeler te krijgen als het buiten warm is.

Normaal houd ik aan 4 graden minder dan de buitentemperatuur.

Maar als het dus 35 graden is buiten dan gaat die vlieger niet op.
 

nisuthai

Forumguru
Bij extreem warm weer herken ik het probleem dan wel, maar niet in de Skoda Fabia maar wel in de streekbussen waar ik zelf als chauffeur werkzaam in ben, dan is de oorzaak dat de kranen door de koelste stand bevroren raken waardoor het koelmiddel niet meer stroomt en zodra je de temp. bij wijze dan op 21 graden zet worden de kranen weer ontdooit, doordat er weer wat warme lucht langs de kranen stroomt en het koelmiddel weer gaat stromen door de Airco en weer gaat werken. Mijn advies is bij extreme hitte de Airco niet op de maximale ondergrens te zetten maar een paar graden hoger zo dat de kranen niet kunnen bevriezen waardoor de doorstroming niet meer wordt belemmerd. in principe is er met de airco zelf niets aan de hand dan dat hij bevroren raakt bij een te lage stand.
 

Cordoba

Forumguru
@nisuthai Die bevroren kranen lijkt me in het geval van @rogitaro toch niet de oorzaak: even contact uit, en opnieuw starten lost het probleem blijkbaar al op, en het zou wel heel toevallig zijn, als net in de ene seconde de kranen ontdooid zijn. Ik denk eerder dat door een softwarefout (ten onrechte) geconstateerd wordt dat de accu onvoldoende capaciteit heeft, en daarom grote verbruikers zoals de airco uitgeschakeld worden.
 

oco1979

Forumguru
@nisuthai Die bevroren kranen lijkt me in het geval van @rogitaro toch niet de oorzaak: even contact uit, en opnieuw starten lost het probleem blijkbaar al op, en het zou wel heel toevallig zijn, als net in de ene seconde de kranen ontdooid zijn. Ik denk eerder dat door een softwarefout (ten onrechte) geconstateerd wordt dat de accu onvoldoende capaciteit heeft, en daarom grote verbruikers zoals de airco uitgeschakeld worden.

lijk me een beveiliging :
aircopomp te warm ?
Sensor het noorden kwijt ?
aansturingsmodule airco te warm uitzetten ?
(keer aan je dashboard voelen waar knoppen zitten of die zeer warm aanvoelen)

Bekijk eens alle zekeringen of er geen zwart of verbrand is/ relais verbrand;(met iveco daily deze probleem gehad)

tzal even zien en reuken worden
 

rogitaro

Actief lid
@Alpha @bwerkman. Het is niet dat niet genoeg koelt en je de temp naar beneden moet zetten. Mijns inziens doet ie dat perfect als hij normaal werkt. Maar het is dat ie helmaal niets doet. Motor uit en weer aan verhlpr het.
Het zit m denk ik in de richting die @Cordoba aangeeft.

Tot nu toe is het maar een keer voorgekomen. Vandaag en afgelopen dagen geen problemen gehad.
 

Joske

Forumguru
Wat me wel opvalt is dat de mate van koude lucht / snelheid van de blower minder lijkt dan bij de Climatronic van de F2. Ik heb gisteren de temperatuur meerdere malen een halve graad naar beneden bijgesteld om het 'comfortabel' te krijgen. Meestal 20,5 a 21. Gisteren op 19 uitgekomen zelfs....
maar hoe staat de snelheid van de blower ingesteld? Bij de O3 is het zo dat als je op "setup" duwt dat je de A/C regeling kan instellen op low-med-high. Standaard stond deze op LOW. Dan heb je snel de indruk dat je niet voldoende frisse lucht in het interieur krijgt. Ik heb deze op MED gezet en daar kan ik heel het jaar mee door. Als het echt heet is zet ik ze even op HIGH en dan kan ik gerust de temperatuur op 21 - 22 °C instellen. :)
 

Ridley

Forumguru
Geen high, med of low in de F3. Maar als ik standje AUTO aanzet op 21 graden met dit weer blaast ie als een malle
 

TheoStek

Forumguru
Leidingen mogen nooit bevriezen...er kan maar 1 leiding bevriezen en dat is de ld leiding..hd kan nooit.
Als de ld bevriest is dit een teken dat de zuigdruk anex verdamperdruk niet overeen komen...oorzaak vulgraad te laag, verstopping, lucht in het systeem, expansieventiel defect, compressor, verdamper temp sensor? ecu, .. enz.

Dat heeft ook niets met de laagste stand te maken....als men weet dat een compressor een 300 ltr per minuut rond pompt..hoe meer de compressor vraagt en niet krijgt aangeleverd daalt de zuigdruk...bij 1.7 bar daalt ook de verdampings temperatuur en bij die druk is dat -2 graden celsius..

En wat heeft de airco test uitgewezen? machine eraan gehangen of gewoon met de handen gevoeld...en alles bediend.?
Dealer maakt zich er wel heel snel vanaf door te zeggen...in het buitenland heb je ook recht op hulp tijdens de fabrieksgarantie.
Maar goed een ld leiding die bevriest is niet normaal, het eerste dat bevriest is het expansieventiel, dan de verdamper en dan de leiding..dit heeft een oorzaak en die moet gevonden worden. Voor hetzelfde geld knalt een leiding of koppeling uit elkaar en zal de compressor zeker onder te leiden hebben en niet in dank afnemen.
 

nisuthai

Forumguru
@TheoStek ik kan je wel vertellen dat bij ons op de bussen van VDL het zo regelmatig voorkomt dat het geen uitzondering meer is 80% van de wagens die wij hebben dus ca 50 van de 60 hebben last van dit euvel bij ons op de vestiging. Wij kregen deze verklaring van Truckland en van VDL omtrent het bevriezen en op die manier te handelen en deze wagens zijn duur genoeg om dit probleem bij de horens te pakken wat dus niet kan. Anders hadden ze het probleem wel opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Odin

Senior Member
Bij de Superb I ook warme lucht gehad met de airco aan. Was de temperatuur sensor die rare waarden doorgaf (veel te hoog).
Koude motor contact aan, 90 graden op dash. Uitlezen gaf 126. Zorgt voor rare haperingen.
Door veel te hoge waarde lijkt er een soort nooddump van warmte te activeren, blaast dus warme lucht de auto in.
Ook de motor gaat rare dingen doen met koude start, immers ecu krijgt door dat motor warm is.
Wellicht de moeite waard om in de gaten te houden en uit te (laten) lezen.
Bij mij alles verholpen na vervangen van de sensor.
 

frits183

Forumguru
@rogitaro

Ben met deze klacht al twee keer bij Bosch geweest en nu bij de dealer.
Als hij daar is draait de airco goed en doen ze dus niets.
Vandaag had ik het ook weer.
Op de heenweg deed hij het aardig en het was niet eens zo warm buiten 21*
Toen hij in de zon had gestaan 27* buiten 33* nog maar binnen deed hij het niet.
Later Pas na het starten na tanken, sloeg hij weer aan.

Ik heb begrepen via @TheoStek dat het belangrijkste is dat er eerst gecontroleerd wordt of er voldoende druk aanwezig is.
Anders loopt de pomp stuk.
Laat dat dus van te voren controleren.

Deze week hoop ik nog voor die controle bij de dealer terecht te kunnen.
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek ik kan je wel vertellen dat bij ons op de bussen van VDL het zo regelmatig voorkomt dat het geen uitzondering meer is 80% van de wagens die wij hebben dus ca 50 van de 60 hebben last van dit euvel bij ons op de vestiging. Wij kregen deze verklaring van Truckland en van VDL omtrent het bevriezen en op die manier te handelen en deze wagens zijn duur genoeg om dit probleem bij de horens te pakken wat dus niet kan. Anders hadden ze het probleem wel opgelost.

Dan is 50 van de 60 niet in orde...als de ld leiding bevriest klopt er iets niet...dat is dan weer te wijten aan onderhoud...kennis en ervaring.
Wat een boer niet kent eet ie ook niet...en als het lease bussen/wagens...zijn zal de houder of gebruiker worst wezen....
Wie is Truckland de leverancier? en VDL het vervoersbedrijf?..dus heeft truckland het bedrijf vdl zo ingelicht op de werking van de airco!! Ik ga niet aan wedden dat meedoen...maar weet wel dat dit niet klopt...wil ik wel met Truckland rond de tafel zitten...
 
Laatst bewerkt:

nisuthai

Forumguru
VDL (voorheen genaamd Hainje) is de busfabriek in Heerenveen die de bussen bouwt, de airco's zijn van King met klimaatbeheersing uitgevoerd en Truckland is de dealer en de gene die het onderhoud uitvoert met gecertificeerd stekhouders op de vestigingen voor het onderhoud van de airco's (ze doen ook koelwagens etc) en het verdere onderhoud plegen aan de voertuigen. Het probleem hebben wij al van begin af aan dat ze afgeleverd zijn eind 2010 dus het is geen probleem die later is ontstaan.Maar als wij ons aan de voorschriften houden dan gaat het goed. De temp. op 21 graden zetten en dan geen bevriezingsgebeuren, zetten wij ze op 18 graden dan is het dus wel raak. De een na de ander valt dan het systeem uit na een bepaalde tijd en blaast dan alleen maar warme lucht, zodra we die weer op 21 graden gezet hebben komt na verloop van tijd de aircowerking weer terug.
 

nisuthai

Forumguru
Het zou best kunnen, maar mijn kennis gaat niet verder als dat wat wij als chauffeurs als info krijgen. Vergeet niet de airco's worden bij ons bij aanvang van de dienst al gestart en draaien onderhand 22 uur per dag, want zolang zijn de wagens onderweg voor dat zij de stalling weer in komen. Deze systemen worden veel zwaarder belast dan in een personenauto (regelmatig de deuren open en dicht waardoor de gekoelde lucht verloren gaat).
 

Skoda-MAN

Forumguru
@nisuthai Berkhof kennende (vroeger Hanje en nu VDL) zal het probleem al op de tekentafel gecreëerd hebben, te klein bemeten. En kiezen voor de goedkoopste uitvoering.
Soms liggen de problemen bij de eisen van de vervoerder en Arbo, bijvoorbeeld 20-21graden is gezond en lager geeft meer ziekte uitval door te grote temperatuur wisseling (voordeur open/dicht)
 
Bovenaan Onderaan