Warme lucht uit de climatronic airconditioning

rogitaro

Actief lid
Het is een 1.4 TDI 90pk wellicht dat het bij de TSI's anders gaat als bij een TDI
Ik zal kijken of het lukt er een foto van te maken en te posten, als is dit nu wel erg off topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
misschien beter een ander topic openen dan @rogitato, soms rol je van het 1 in het ander en dan gaan we idd off topic :bloos:
 

TheoStek

Forumguru
Daar was ik dus al bang voor! Dan mag de dealer dat mooi oplossen voor me, het is nog een nieuwe auto alleen ben ik bang dat er dan weer recycle meuk bijgevuld wordt.... Wat denk jij @TheoStek?

Bedrijven wat met een auto aircomachine werken recyclen...het koudemiddel.
In de machine staat een recycle cilinder met twee kranen - rood hogedruk, blauw lage druk..die is bij wijze van met 4 kilo koudemiddel gevuld afkomstig uit een nieuwe cilinder die ze ergens om de hoek hebben staan.
geheel afvullen kunnen ze de cilinder niet want dan kan niet leeg getrokken worden..dan krijg je de melding high pressure.
Een nieuwe werkcilinder heeft maar 1 kraan en is voorzien van een terugslag klep...dus van recyclen is geen sprake.

Een auto die dan geserviced wordt , komt het koudemiddel in de recycle terecht met eventueel lucht die uit het systeem wordt gehaald, dat kan ook niet anders want het systeem wordt leeg gezogen en verlaagt de druk...leeg trekken geschied altijd via de lage druk zijde. Tussen de verbinding van de koppeling en service koppeling zit ook lucht.

10 auto's service aan verricht...en allemaal de vulgraad te laag..dat betekent dus ook lucht in het systeem dat fijn mee de recycle cilinder in gaat...koudemiddel is zwaarder dan lucht...wat bevind zich boven LUCHT.
De machine weet dat niet dat er lucht inzit...maar weegt wel de cilinder wat er ingaat op tare.

Er zijn machines die olie apart scheiden van het koudemiddel..(de handmatige machine van mij heeft twee filters) maar vocht en vuil wordt er niet uitgehaald...dat is onmogelijk.
Het enige wat er uit wordt gehaald is aanwezige lucht, koudemiddel, en olie, de olie wat eruit gehaald wordt is direct aan de service koppeling van de lagedrukzijde...en dat is een paar druppie's.
Koudemiddel transpoorteert de olie en de ole is zwaarder dan het koudemiddel en wordt ook niet meer dan de druppie's weg gehaald.
Als er kontrastvloeistof in et systeem zit dan bind dit zich met de olie en niet met het koudemiddel en gaat er ook NOOIT meer uit, tenzij een volledige spoeling van het systeem nodig wordt geacht.

Het vacumeren van het systeem ! wil zeggen om alle niet condenseerbare gassen uit het systeem te halen..ook lucht, en vocht, maar dat is wat zich in de leidingen/slangen bevind...maar niet uit een filterdroger/accumulator/cartridge.
Er wordt gevacumeerd tot een absolute onderdruk van -1 bar lager dan de atmosferische luchtdruk.
Als die is bereikt vacumeren stoppen, standtijd 30 minuten...enz enz, als die niet wordt bereikt moet het vacumeren stop gezet worden en het systeem opnieuw breken met stikstof voor de tweede keer, dat betekent dat er een lek kan zijn ofwel er bevinden zich nog vreemde gassen in het systeem (niet goed afgelaten). Mijn vacuum pomp draait kapot als er nog stikstof in het systeem zit, daar kunnen ze niet tegen...net hetzelfde als de compressor daar niet tegen kan.

Het extern regelventiel, regeld het slagvolume van de compressor en krijgt ie door gezijnd van de compu...ik heb meen ik daar een artikel van geplaatst in de kennisbank. en ook hoe de compressor werkt.

@Corné de Kluijver, dat wil zeggen dan dat je in september van de lijst afgaat...dan zijn er nog 10 over...:banghead::wavecry::deuk:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Corné de Kluijver Bij voi hoeft de olie wissel niet gelijk te lopen met de 30K beurt.
Beide kan je appart zien in het onderhoud scherm.
Betekent bijvoorbeeld na 1 jaar en 4 maanden zeg 16500 km olie verversen en bij 2 jaar en 24300 km de grote beurt zonder olie verversen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia I met geen VOI is er ook een aparte melding voor 'OIL' en 'SERVICE'. Beide hebben hun eigen (vaste) interval en moeten apart gereset.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Vandaag de eerste keer dit probleem gehad na het werk, de auto heeft 9 uur op de parkeerplaats stil gestaan.
Warme lucht, direct vanaf de start. Na een snelwegrit van <30 min bij de afrit voor het stoplicht de auto uit en direct weer aangedaan. Meteen koude lucht!

Is er al bekend wat dit is en hoe het op te lossen is?

Het betreft een Fabia III Style met nog geen 5000 op de teller.
 

rogitaro

Actief lid
Ik heb het in totaal een keer gehad (zie openingspost) Daarna heeft het zich niet meer voorgedaan.

Op het duitse skoda forum staat dat er nu een update is, en dat de auto die er regelmatig last van had, het hierna niet meer heeft gehad.
 

Odin

Senior Member
Check ff je temperatuur meter bij contact aan en koude auto. Als die meteen oploopt dan kan de temp sensor rot zijn/verkeerde waarden afgeven. Krijg je ook dit soort gedrag.
Wel van belang na te laten kijken en op te lossen, kan duiden op een algemeen koeling probleem en schade doen aan de motor.
"ach de airco heeft soms kuren" is niet de meest duurzame benadering.
 

TheoStek

Forumguru
Koeling van de motor staat in princiepe los van de airco...er zijn auto's o.a Volvo die de compressor uitschakelen als de motor meer vermogen moet leveren door in bergen rijden en/of met caravan.
Maar het is mogelijk...zoals bij de VW Golf, Audi, daarvan wordt de compressor niet aangestuurd als temp sensor van de motor defect is, omdat een grootverbruiker meer van de motor vergt. Of dat bij Skoda ook zo is weet ik niet.
 
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en herken dit probleem helaas.
Bij mij is het 2 keer opgetreden, terug naar de dealer alwaar geconstateerd werd dat de aircopomp stuk was. (na 3 weken, Fabia Combi 1.2 tsi 90pk first edition ambition)

Mochten deze problemen zich weer voordoen, doe hier dan je voordeel mee:-)

Gr
 

frits183

Forumguru
Ik heb dit probleem ook. Fabia II
Na veel gezeur de vulling gecontroleerd ! !
Daar zat een derde te weinig in ! !
Echter de volgende dag al, 30* volgens de auto buiten en 44* volgens de temp. in de auto.
GEEN AIRCO

Hoefde gelukkig niet gelijk weg, dus de auto in de schaduw gezet.
Van alles geprobeerd geen resultaat.

Later op de dag op de terug weg vanuit de schaduw gelukkig weer koude lucht.

Wat nu dus te laten controleren ? ?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Wat nu dus te laten controleren ? ?
Ik denk dat de vraag moet zijn: WIE nu de boel laten controleren.

Ga naar een airco specialist, en als het om een auto met garantie gaat, neem het verhaal en de conclusie mee die je van de specialist hebt gehoord, naar de dealer/verkoper....
 

frits183

Forumguru
Je hebt groot gelijk ;)

Ben al bij 4 bedrijven geweest, maar nooit verder gekomen als het temperatuur verschil meten.
En als die goed is, is volgens hun de airco ook goed.
Hier heb ik geleerd van @TheoStek dat dat anders is.

Voor garantie moet ik naar Bosch toe en mag nu bij wijze van uitzondering naar de dealer.
De dealer heeft het m.i. niet goed opgepakt en zit ik dus nog met de gebakken peren.
I.P.V. een koele auto.

:(
 

Loekie54

Nieuw lid
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik rij al een jaar of 14 Skoda en ben tevreden over dit merk.
Sinds 5 weken rij ik in mijn 4e nieuwe Fabia. Met mijn vorige 3 jaar oude Fabia combi heb ik het probleem met de airco ook 2 maal gehad.
Ik dacht met een nieuwe auto van het probleem af te zijn, maar helaas.
Met de nieuwe combi het probleem enkele malen gehad. Als het niet al te warm is, werkt alles perfect. Als het erg warm is zeg maar meer als 23 graden werkt de airco niet, er komt alleen warme lucht. Ik ben aan het testen gegaan. 1e keer enkele kilometers gereden, daarna de motor afgezet en 1 minuurt gewacht. Alles werkte toen weer perfect. 2e keer het zelfde gedaan na 500 meter rijden. Ook hierna alles weer perfect. De volgende warme dag 20 meter gereden motor af en na 20 seconden gestart, en geen problemen gehad. Als de airco eenmaal goed werkt, kan ik een aantal keer stoppen, maar alles blijft goed werken.
Ik heb de dealer hierover gebeld. Deze heeft contact gezocht met de fabriek. Die willen dat er een diagnoseprotocol gemaakt wordt. Dit houdt in dat de auto moet worden uitgelezen op alle functies. Aan de hand van dit verslag kunnen ze verder.
Zodra ik tijd heb ga ik dit laten doen.
 

TheoStek

Forumguru
Je hebt groot gelijk ;)

Ben al bij 4 bedrijven geweest, maar nooit verder gekomen als het temperatuur verschil meten.
En als die goed is, is volgens hun de airco ook goed.
Hier heb ik geleerd van @TheoStek dat dat anders is.

Voor garantie moet ik naar Bosch toe en mag nu bij wijze van uitzondering naar de dealer.
De dealer heeft het m.i. niet goed opgepakt en zit ik dus nog met de gebakken peren.
I.P.V. een koele auto.

:(
Wat bedoel je met temperatuur verschil gemeten...als de uitstroomtemperatuur wordt gemeten is dit geen afoende bewijs, gezien er verliezen optreden.
De nakoeling en oververhitting moet gemeten en berekend worden...dan pas kan een oordeel geveld worden of de ac installatie wel/niet goed functioneerd.
 

Ron_2

Senior Member
Ik denk dat de vraag moet zijn: WIE nu de boel laten controleren.

Ga naar een airco specialist, en als het om een auto met garantie gaat, neem het verhaal en de conclusie mee die je van de specialist hebt gehoord, naar de dealer/verkoper....
Heb ik ook gedaan vorig jaar, dealer boos op mij omdat ik naar een specialist ga (motie van wantrouwen), specialist boos omdat dealer op hem afgeeft dat zijn diagnose volgens de dealer niet klopt.
Klant zit klem tussen kastje en muur.
 
Bovenaan Onderaan