Vw id4

fanSkoda-VW

Donateur
@Captain Hook : ik ben het met je eens. Je koopt nu een apparaat en daarbij hoort een app.
En we gaan er van uit dat dat prima werkt.
Maar dan heb ik een nieuwe gsm nodig of je krijgt een nieuwe versie van je besturingssysteem, en dan blijkt die app daar niet op te werken, of is zelfs verdwenen uit de shop.
Daar zit je dan met je babyfoon, Ring bel, stofzuiger of wat dan ook. Koop maar weer een nieuwe :mad:.
Planned obsolescence is allang aanwezig maar wordt zo nog erger(lijker). Probeer dan maar eens je app bestand (Android APK bestand) te vinden en dat werkend te krijgen.

sterkte en grtsss
 

Tuner111

Forumguru
Vandaag ben ik op uitnodiging van Garage Mertens mogen gaan rijden met de Volkswagen ID4.

Ik was echt aangenaam verrast door de ID4. Wat me meteen opvalde hoe stil het is in de ID4. Buiten wat bandengeluid hoorde je echt niets in de wagen. En dat is dan ook een voordeel van een volledige elektrische wagen. Door de elektromotor & De zeer goede geluidsisolatie zit je dus in een zee van rust.

Het vermogen van ID4 zit meer dan goed met een vermogen van 204 pk zit je meer dan goed om met het dagelijkse verkeer mee te komen en gaat invoegen als niets. Het aangename van een elektrische wagen is dat je het vermogen altijd beschikbaar hebt. Wel miste ik het motorgeluid van een benzine wagen. Dit geeft toch altijd dat beetje extra aan de rijbeleving. Aangezien ikzelf met een Skoda Octavia vRS rij is het contrast met deze ID4 op dat vlak erg groot.

De ID4 is een mooie ruime wagen, hij biedt genoeg plek voor 5 mensen en nog wat koffers. Hij is mooi afgewerkt en je merkt dat je in een Volkswagen product zit. Alle gebruikte materialen zijn mooi en van goede kwaliteit.

Het infotainment systeem is goed, je vindt gemakkelijk je weg erin en de GPS werkt zeer fijn. Wel heb ik een paar keer gehad dat wat traag reageerde. Maar dat zal wel met wat toekomstige updates opgelost worden.

Een minpunt is dat de Climatronic (de airco) mee in de infotainment zit. En je dus je aandacht van de weg moet halen om het aan te passen van tempratuur of je zetelverwarming aan of af te zetten. Geef me maar fysieke knoppen die ik blind kan bedienen.

Dan het laatste punt waar iedereen het wel over heeft... de actieradius. Deze zit wel goed voor de dag dagelijks verkeer. Volkswagen geeft een range aan van 550 km op een volle batterij. Ikzelf ben gestart met 460 KM aan range en gestopt aan 390KM range. Ik heb een kleine 30 km gaan rijden met de wagen door de stad en enkele mooie B wegen. Wel was het weer niet echt om naar huis te schrijven. Ik heb onderweg Sneeuw, regen, onweer, hagel gehad onder een temperatuur van 4 a 5 graden. Niet het ideale weer voor een batterij dus…

Conclusie:
De Volkswagen ID4 is echt een knappe wagen voor het dag dagelijks gebruik. Hij is ruim en doet alles wat hij moet doen als gezinswagen.

Ik bedank Garage Mertens voor de uitnodiging om kennis te maken met deze fijne wagen de Volkswagen ID4.

+ Plus / - Minpunten

+ Stil
+ Ruim
+ Vermogen


- Climatronic
- infotainment soms traag

170202623_10225059578706950_5380816868074941006_n.jpg

169582507_10225059578106935_8521740794014356563_n.jpg

169563297_10225059581267014_4155415161453965458_n.jpg

170058788_10225059577866929_4577827108481429489_n.jpg

170572071_10225059579666974_6917520789619637364_n.jpg


170450816_10225059578186937_2024991073302698437_n.jpg


169657742_10225059583547071_245299476474700657_n.jpg
 

sitechris

Donateur
Ja eens. Ik vind de ID.4 ook een fijne auto. Hele comfortabele auto en als je de auto pusht voel je zelfs dat de auto een klein beetje wilt oversturen. Daarna grijpt ESP keihard in maar toch. Maar gewoon een prettige en ruime daily drive. Afwerking ook duidelijk beter dan ID.3 maar nog niet op niveau Passat. Schermbediening wel kansloos en auto was ook niet helemaal bugvrij. Airco deed het pas na een systeemreset. Dat soort dingetjes wil je liever niet.

Bediening van scherm en airco overigens gruwelijk irritant. Reageerde vaker niet dan wel.

Vermogen vond ik overigens niet speciaal. Je merkt dat 204 pk er best wel aan moet sleuren in een zware auto. Had voor mij tandje meer mogen zijn maar voor meeste mensen wel voldoende hoor.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn vader heeft de ID.4 zaterdag ook een dagje mogen rijden. Hij was blij dat hij de wagen s avonds terug mocht afzetten ... grootste probleem ... range anxiety ... ligt uiteraard niet aan de wagen maar aan mijn vader. Nog 350km met de batterij en de schrik zat er al in :deuk: “en geen oplaadpunten in BE” ... tja BE is van den ene kant naar den andere kant maar 350km dus wat is het probleem? Je zal wel ergens een laadpunt vinden. “Ja en dan nog eens 45min voor een halve batterij” ... tja dat is een EV rijden. Duidelijk dat mijn vader absoluut geen voorstander is van een EV.
Los van het EV-rijden. Wagen op zich vond hij mooi en goed enkel dat infotainment .... een ramp voor hem. Kan al niet goed overweg met de moderne (simpele) knopjes in zijn tiguan laat staan wanneer alles verstopt zit achter menu’s en dan nog eens touchscreen ... geef hem maar een wagen met voor elke functie een knopke :D
Mijn broer die dagelijks bezig is met Skoda’s en VW te herstellen en te onderhouden had ook wel wat moeite om bepaalde simpele functies terug te vinden ... dus heel logisch zal dat dan wel niet in elkaar zitten.

schoonbroer staat op punt ene te bestellen als firmawagen.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik vond de remmen het grote minpunt. Die waren vele slechter dan mijn rs. En dan ook geen grote koffer. Verder vond ik dat alles wel klopte
 

Captain Hook

Forumguru
@philippe bakker Hoe constateer je nou dat de remmen veel slechter zijn dan bij jouw auto?

Heb je echt een vergelijkbare remproef gedaan dan?
Op hetzelfde wegdek, bij dezelfde atmosferische condities, vanaf dezelfde snelheid een complete stop gemaakt en vervolgens de remafstand opgemeten?
Dat is pas vergelijken!

BTW: alle nieuwe auto's voldoen aan de wettelijke normen qua remvertraging e.d.
En zijn vaak veel sneller tot stilstand te brengen dan de wetgever vereist.
BTW2: waarbij veel mensen niet eens willen/durven vol op hun rem te trappen. Ondanks dat ABS keurig zorgt voor het niet blokkeren. Dit heb ik al zo vaak zien gebeuren op de testbaan van het RDW.
De auto kan veel meer, dan dat de bestuurder denkt...
 

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook je moet eens met iets potentere wagens rijden. Die hebben meestal betere remmen, logisch want de versnelling is sneller dus de vertraging moet ook sneller gebeuren. Je voelt dan de remmen veel harder “bijten”. Heb dat ook regelmatig wanneer ik terug in “normalere” wagens even rij, dat je voelt dat je dieper de rem moet indrukken om tot stilstand te komen in vergelijking met een krachtigere wagen .... daarvoor heb je geen geijkte testen nodig om dat te ondervinden.
 

jongetje

Forumguru
Er zitten toch in de balk onder het scherm toetsen om de temperatuur direct aan te passen en die vd stoelverwarming staan toch links in beeld.

Verder een lelijk klein cockpit schermpje vind ik.
 

MarcoO2

Forumguru
... logisch want de versnelling is sneller dus de vertraging moet ook sneller gebeuren...
Dat is natuurlijk onzin. Om van (ik noem maar wat) 100 km/u naar nul te komen, maakt het totaal niet uit hoe snel je op die 100 km/u bent gekomen. De benodigde remkracht blijft gelijk.

Wél is het natuurlijk zo dat er met een potente wagen gemiddelde gezien vaker hard gereden zal worden en ook meer en harder geremd zal worden. Als je snel wegtrekt bij het stoplicht, moet je bij het volgende stoplicht direct weer remmen, terwijl de rustiger rijdende minder gemotoriseerde auto naast je gewoon met de groene golf meekabbelt en uberhaupt niet hoeft te remmen.
 

Tees

Donateur
Daar zat ik laatst ook al over te denken. Ik denk dat hier 2 dingen spelen: verwachtingen van de klant en een werkelijke 'noodzaak'. In principe moet elke auto dezelfde remvertraging hebben, wat betekent dat zwaardere auto's grotere schijven moeten hebben (of iig sterkere remmen, dat komt daar meestal op neer).

Maar bij een sportieve auto verwachten klanten ook brute remmen. Niet perse nodig voor dagelijks gebruik. Dat is wel weer nodig of op z'n minst nuttig als je in Duitsland 250 wil rijden, of de wagen op het circuit wil uitlaten. Dus ik denk dat daarom er stevige remmen op een RS zitten..

Ik heb de ID.4 niet zelf mogen rijden, maar er staat er al een paar maanden eentje in de wijk, en ik vind t iig een prima ding om naar te kijken. Mooier dan de ID.3, die kan me niet zo bekoren. En in Nederland hebben we niet zo'n probleem qua laadinfrastructuur, al zou ik persoonlijk (buitenlandse) vakanties nog wel echt een dingetje vinden. Binnenlands trouwens ook wel een beetje, want ik sta graag op natuurkampeerterreinen en die hebben geregeld geen stroom (of iig niet genoeg voor een EV), en maar heel soms een laadpaal.
 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook je moet eens met iets potentere wagens rijden.
Dit soort bedoel je:




Been There Done That. :jaja:

...
daarvoor heb je geen geijkte testen nodig om dat te ondervinden.
Om te vergelijken of de remmen echt beter zijn, heb je dus wel cijfers nodig... :jaja:

En ik heb ze genoeg zien gaan. De kostbare Porsche die alle kanten op ging, want de wegligging en de remmen waren zo fantastisch (not dus), terwijl de simpele Twingo wel het parcours zonder blamages kon afleggen en tot stilstand kon komen OP het asfalt, en niet buiten de baan...
Dan praat ik uiteraard over het nabootsen van alledaagse weersomstandigheden op een veilige testbaan. En ja, die Porsche of Audi RS zal ongetwijfeld sneller de Nürburgring rijden. Maar de openbare weg is de ring niet...

En nee, dat heeft niks te maken met de topsnelheid. De snelheden waarbij dit uitgevoerd werd, waren gelijk.

Oh ja, en die saaie, 'normale' Skoda lukt het wel om de watermuur (een proef obstakel dat zonder bloedvergieten een aanrijding overleeft) tijdens een rem- en uitwijkmanoeuvre te ontwijken.


Ligt dat aan de chauffeur van die saaie auto? Die toch wat 'simply cleverder' is dan die opgefokte chauffeur van die spannende BMW/Audi/Mercedes? :D

Nog een opvallend iets tijdens dit soort testdagen; de vrouwelijke bestuurders lukt het vaak beter om de opdrachten met sukses uit te voeren. De mannelijke bestuurders gaan vaker de fout in...:shutup:
 

Duijzer

Donateur
Mooie review, Bram. 204 pk is inderdaad voor de meeste mensen voldoende en het koppel van elektrische motoren maakt ook veel goed. Maar inderdaad, de actieradius.... Als ik het goed begrijp heb je een kleine 30 km gereden en daarbij 70 km actieradius ingeleverd. Geen ideale omstandigheden, maar de meeste mensen gebruiken ze ook niet alleen in ideale omstandigheden. Je hebt dus effectief minder dan de helft van de opgegeven radius. Natuurlijk kun je bijladen, maar dat duurt nog altijd wat lang. Wordt allemaal steeds sneller en beter, maar we zijn er nog niet.
Als ik dus vanuit Brabant een vergadering heb in Assen moet ik dus 's avonds laat op de terugweg ergens gaan laden. Na een lange vergadering ben je moe en kun je dus een half uur wachten. De wekker zetten en dus een half uur later gebroken wakker worden en nog 100 km moeten rijden.. Of een half uur eerder vertrekken en hem voor de vergadering ergens in de buurt van Assen een half uur aan de lader hangen. Mmmm, doe mij m'n dieseltje nog maar even.

Hoe vaak dat voorkomt? Paar keer per jaar hooguit. Maar ALS het voorkomt vind ik het wel ontzettend irritant. Met dank aan de overheid zal ik ooit wel aan de electrique moeten, maar ik zal nog wel eens terugdenken aan m'n dieseltje waar je stevig mee door kunt rijden en dan heen en weer naar Bremen kunt zonder tanken, laden etc. Het zal allemaal best kunnen en je kunt natuurlijk ook een koffiestop plannen en weer wat laden, maar je moet zoveel plannen en steeds opletten hoe vol je accu nog is. Het is allemaal wennen, ik weet het. Transport zal prima gaan met zo'n auto, maar de fun is er wel uit...
 

Canon-Eye

Forumguru
logisch want de versnelling is sneller dus de vertraging moet ook sneller gebeuren
"Logisch"? Natuurkundig gezien is dat niet juist.
Betere vertraging is alleen maar nodig omdat de auto (bij gelijk of hoger gewicht dan een bescheidener gemotoriseerde versie) sneller kan rijden en dus vanaf een hogere snelheid tot stilstand moet kunnen komen*). En dat dan ook nog eens meerdere malen achter elkaar, anticiperend op de mogelijk (vermoedelijk) sportievere rijstijl die de koper van zo'n sportieve versie wordt toegedicht.

Hoe snel de auto kan accelereren heeft op het vertragen geen enkele invloed, dus niks mee te maken.

*) <edit>
Er moet dan dus meer kinetische energie worden "verwerkt", tot warmte (door de remmen, die daarop berekend moeten zijn) en/of door er weer elektricteit van te maken.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
terwijl de rustiger rijdende minder gemotoriseerde auto naast je gewoon met de groene golf meekabbelt en uberhaupt niet hoeft te remmen.

kan andersom ook hoor. Petjes in kleine k@# karretjes die jakkeren en steeds weer moeten remmen en een ouwe l#@ in dikke Bentley die rustig kabbelt (en ondertussen aan z'n segaartje sabbelt)

;)
 

hemi24

Forumguru
  1. Naast de remmen zal een elektro auto ook regeneratief remmen op de elektromotor;
  2. Qua gewicht is een ID.4 wel veel zwaarder (ca. 600kg) dan een Octavia...
Dus ja, een ID.4 zal heel anders remmen dan een Octavia!
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Dat van de remmen viel mij ook op. Je moet pedaal wat dieper intrappen om remkracht te krijgen. Dat is een kwestie van afstelling. Bij een EV gaan ze er ook vanuit dat de auto ook vanuit zichzelf al wat steviger afremt natuurlijk als je gas (of eigenlijk stroom) lost en je hebt veel gewicht wat je af moet remmen. Rempedaal had idd tandje bijteriger afgesteld mogen worden.

Wat me wel opviel van de remmen is dat het ABS heel vroeg ingreep. Op momenten ook dat het eigenlijk nog niet nodig was.
 

Derooke

Forumguru
Het bereik hang heeeeel erg af van de rijstijl.
Ik kan m'n batterij van de sup leegrijden in 20 km als ik (doorduw) bij het gasgeven. Dus niet sneller rijden maar sneller optrekken.
Of ik kan rustiger rijden in de B stand en 58 km halen (op diezelfde 70 en 90 wegen zelfde topsnelheid)
Het weer speelt ook mee. Ik heb ongeveer 20 procent minder bereik als de verwarming word gebruikt. In geval van koudevraag is het dus veel zuiniger
 

leon-cupra

Forumguru
Maw mijn collega heeft een zware voet ... haalt op het traject van thuis naar werk (50km) een rijbereik van 20-25km. wel heel groot gedeelte autostrade. Ook een superb IV
 
Bovenaan Onderaan