Vraagje over XENON...

VEEJAY

Forumguru
Uit een ander forum, enigzins hoopgevend:

De setjes blijven nog gewoon legaal, ook na 1-1-2006. De gebruikte lampen zullen echter een lichtsterkte mogen hebben van maximaal 2000 lumen om zonder aanpassingen gebruikt te mogen worden. Standaard is de lichtsterkte van Xenon echter ongeveer 2500 lumen. Op dit moment zijn de fabrikanten bezig met een lamp van 2000 lumen. Er is ook een regeleenheid die de lichtsterkte van de huidige lampen beperkt tot 2000 lumen.
 

Deje

Lid
O ja, nog even toevoegen:
Ik heb wel originele koplampsproeiers!
En vannavond was de melding over defecte dimlichten ineens weg...... (voor hoe lang?)
 

VEEJAY

Forumguru
Tis wel heel stil rondom het Xenon gebeuren.

Leuk die overheid van ons lekker duidelijk allemaal.

Voorlopig blijven ze derin bij mij totdat er een goed alternatief komt!
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
:eek:f Veejay@ vertel eens wat is er met je auto gebeurd????

[/ QUOTE ]

Vertel ik nog wel, eerst kijken hoe het een en ander verzekeringstechnisch tot een einde komt. /forum/images/graemlins/regels.gif

Sorry als ik je beledig, zo erg is een Touran niet hoor /forum/images/graemlins/blush.gif
 

RSTDI

Actief lid
Maak niks uit. Doe maar eens de kras test op het kunstof in de kofferbak. Ik heb ooit gelezen dat iemand van hier vond dat het kunstof in de O2 kras gevoelig was. Zeker nooit een Touran gehad. Over 3 weekjes rijden we Skoda.
/forum/images/graemlins/1761.gif
 

Martin_N

Nieuw lid
Hoi,
Ik heb deze week koplampsproeiers geplaatst op mijn fabia.
Kosten 186 euro.
Sproeiers van de octavia (opbouw)
Slangenset, nieuw vloeistoftankje en pompje.

Zal van de week een foto op het forum zetten.
/forum/images/graemlins/489.gif
 

Martin_N

Nieuw lid
Nee ik heb de spullen zelf gemonteerd.
Ben er wel een paar uur aan bezig geweest.
En de automatische hoogteverstelling heb ik nog niet kunnen vinden, ik blijf er wel naar zoeken.
 

Bijlagen

  • 10501-100_1572-1.JPG
    10501-100_1572-1.JPG
    25,9 KB · Weergaven: 13

Martin_N

Nieuw lid
Hallo Skodaforum lezers ik heb vanmiddag bericht ontvangen van mijn dealer ( Swarttouw uit Barendrecht ) over de nieuwe
wet die van kracht wordt in 2006. Zeer positief voor een ieder die xenon verlichting in zijn auto heeft. Zie bericht onder :


Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.

Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenonverlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”

Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s.
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.
 

VEEJAY

Forumguru
/forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/530.gif /forum/images/graemlins/cheer.gif /forum/images/graemlins/cheer.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif /forum/images/graemlins/rockon.gif /forum/images/graemlins/super.gif /forum/images/graemlins/baby012.gif /forum/images/graemlins/489.gif
 
@ VEEJAY

Ik zou me er niet al te druk over maken. Jouw leaseauto hoeft pas na drie jaar voor het eerst APK-gekeurd te worden en tegen die tijd zit je wellicht al aan je kilometrage en/of einde leasecontract?
 

Dani

Lid
Iemand ervaring met Xenonvision (Chipmeister)? Ik wil nl Xenon laten inbouwen en vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met Xenonvision. Zijn ze goed? Zijn de setjes betrouwbaar??
 

Tallguy

Forumguru
Xenon acheraf inbouwen mag dus gewoon (Bovag geeft dat ook aan). Lullig is alleen dat als je auto in 2006 op kenteken komt dat je wel á fabriek het spul moet laten inbouwen. Kost je dus ff € 880,-.

Ik wil dat nl zelf ook, maar helaas kan ik pas in 2006 m'n bak geen bestellen.
 
Bovenaan Onderaan