Vraagje over XENON...

sbm

Lid
@ sunnyboy: dit artikel is nou juist waar het allemaal om draait?! Echter weten ze bij het informatiecentrum van Verkeer en Waterstaat zelf niet of dit nou in het voorstel stadium is of dat dit nu al wetgeving is (zoals ik in mijn posting een aantal berichten terug al had aangegeven).

Na gisteren zou ik binnen 3 werkdagen een e-mail ontvangen van Verkeer en Waterstaat met uitsluitsel over de status van dit nieuwsbericht.
 

VEEJAY

Forumguru
hier bij een prijsopgave voor naderhand inbouwen koplamsproeiers incl montage en spuiten in kleur van de bumper.
totaal onderdelen 750,- euro ex btw
arbeidsloon 312,- euro ex btw
totaal 1264,- euro incl btw
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mijn leasemaatschappij ben ik de enige met aftermarket xenons in hun wagenpark (!!!). Ik ben dan ook de eerste met de vraag.

Ze gaan kijken hoe het één en ander in elkaar zit en wat ze voor me kunnen doen en hoe het eventueel financieel allemaal geregeld kan worden.
 

VEEJAY

Forumguru
ja en dan heb je nog niet eens hoogteverstelling, 396 euro heb ik al 'afgerekend' bij de dealer voor lampen die straks niet meer gevoerd mogen worden.

Ik ga skoda nederland een mail sturen want dit staat nog steeds op www.skoda.nl site onder accesoires:

Xenon verlichting (de bekende ´blauwe´ koplampen) voor inbouw achteraf:
-beter zicht door helder licht
-stroombesparend

BDB900003 Fabia, Octavia II & Superb (H7)
€ 499,- incl. montage & BTW

Daar maak je blije klanten mee /forum/images/graemlins/mad.gif
 

nomad

Senior Member
Ik wou het ook achteraf (laten) inbouwen, maar zie er nu maar vanaf. Eens kijken wat we nu gaan doen....
Wil nog steeds maxidot. Weet er iemand al een sloop-octavia te staan ? Want nieuw is het spul niet te betalen.
 

VEEJAY

Forumguru
Heb net met PON aan de telefoon gehangen.

De site wordt niet aangepast, mijn advies om klanten wel even aan te geven toch maar af fabriek te nemen hoeft volgens PON niet want er is nog niks definitief verboden.

VJ
 

sunnyboy

Senior Member
Het klopt dat er nog niks definitefs verboden is.
Ze zitten met dat spul in hun maag en willen nog zoveel mogelijk kwijt zien te raken.
Zakelijk gezien juist. Maar vanuit een correcte informatievoorziening juridisch niet helemaal juist denk ik. Je moet de consument correct informeren. Later krijgen ze de kous over de neus omdat de consument dan zegt: "Had U dat niet even kunnen zeggen?" Wel moeten we oppassen voor al te snelle reacties. Maar ik denk dat de gedupeerden onder ons via de belangenorganisatie autobranche hun grieven kenbaar moeten maken.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat moet maar eens duidelijk aangeven wat de regelingeving inhoudt (de inrichtingseisen) voor voertuigen welke reeds voorzien zijn van een ingebouwd Xenon systeem zonder automatische lichthoogteregeling en koplampsproeiers.
M.i. gaat deze regeling definitief 1 januari 2006 in en zitten we momenteel in een overgangsfase. Er kan nu ook nog niet strafrechtelijk opgetreden worden. Ik zou het zelf ook van de gekke vinden dat er na 1 januari bekeurd gaat worden voor iets wat in het verleden is aangebracht.
Als we het nou over het aanbrengen van een mistachterlicht op een aanhanger hebben is het een ander verhaal. Daar zijn de kosten betrekkelijk laag van.
 

sbm

Lid
BERICHT VAN HET MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Het Voertuigreglement is op 24 juni 2005 op de volgende punten aangepast:
Artikel 5.2.51, 1e lid sub b luidt nu:
Artikel 5.2.51
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van:
a. -----------;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de
installatie daarvan;
c. ---------etc.

Het gaat hier dus om geldende regelgeving. Overigens moet de ministeriële regeling waarin de precieze eisen worden vastgelegd nog worden uitgevaardigd. Met andere woorden: het ligt in de regelgeving vast dat de desbetreffende auto's per 1 januari 2006 aan, nog nader vast te leggen eisen zullen moeten voldoen.
 

sbm

Lid
Het nieuwsbericht wat is geplaatst op de website van het ministerie van VenW wat nogmaals luidt als volgt:

-------

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

-------

Zoals het artikel al aangeeft, gaat het hier om de eisen om in aanmerking te komen voor een Europese typegoedkeuring. De verwachting is dat dit voor Nederland wordt overgenomen als richtlijn, met eventuele vooralsnog op dit moment onbekende aanpassingen zoals extra normen of mogelijke uitzonderingen.

Dus veel wijzer zijn we niet...
 

smg

Lid
Juist ja. De autolobby heeft dus weer prima werk geleverd door het ministerie te overtuigen dat after-market Xenon een gevaar is voor de mensheid en alleen als fabrieksoptie acceptabel is. Dat ze er aan verdienen heeft er niets mee te maken, dit doen ze alleen uit goedheid voor de mens.

Kortom: tijd om zelf een lobby op te starten richting verkeersdeskundigen van politieke partijen en de ANWB om te voorkomen dat autorijders die afgelopen jaar legaal Xenon hebben laten inbouwen hun ca. € 500 kwijt zijn (want achteraf sproeiers en hoogteverstelling kost grofweg tussen de € 1000 en € 2000, originele lampjes terug kost € 50/100?).
 

Olaf

Lid
Niet te vergeten dat zelfs lampen van ons aller Philips problemen kunnen veroorzaken:

A car driver would prefer to have daylight 24 hours a day. Daylight gives the best visibility. That is why Philips developed BlueVision Ultra lamps. BlueVision lamps are carlamps with a blue coating. This blue coating creates a daylight type of light (similar to Xenon at (up to) 4000K ).
 

VEEJAY

Forumguru
Weer een antwoord binnengekregen van een dealer:

Koplampsproeiers is een fabrieks optie die achteraf niet mogelijk is.
Wij hebben dit ook niet in de accessoires zitten helaas voor u
Ik weet alleen niet of dit universeel ook mogenlijk is is dit wel het
Geval dan zal het er optisch heel anders uitzien.
M vr groet
 

VEEJAY

Forumguru
en nog eentje:

Goede morgen,

Er is op dit moment een discussie gaande over dit onderwerp.
Zoals het er nu uitziet hoeven de auto`s die reeds zijn voorzien niet
met terugwerkende kracht voorzien te worden van deze extra`s .Op het
moment dat hier meer bekend over is laat ik het u direct weten.

Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben dan verneem ik dit graag
van u.

M.vr.gr.
 

VEEJAY

Forumguru
en nog eentje:

Naar aanleiding van uw vraag over uw achteraf ingebouwde xenon, kunnen wij u
helaas niet helpen. Bij navraag bij onze Importeur PON is gebleken dat zij
geen set beschikbaar hebben om een sproei installatie en evt hoogteregeling
te kunnen monteren.

Met vriendelijke groet,
 

VEEJAY

Forumguru
nog 1 met vriendelijke groeten ;)

Geachte heer/mevrouw,

Momenteel hebben wij nog niet voldoende informatie of het nodig is om aanpassingen te doen aan auto's die reeds in Nederland rijden of dat dat pas ingaat voor auto's die vanaf 01-01-2006 gekentekend gaan worden. Ook op het gebied van APK-keuringseisen zijn er nog geen gegevens beschikbaar.

Met vriendelijke groet,
 

sbm

Lid
Ik ben op het moment in ieder geval blij met het feit dat mijn dealer (Skoda Center Utrecht) de moeite heeft genomen om mijn bestelling te laten aanpassen naar xenon af fabriek.

Er zit voor de skodarijders met xenon verlichting achteraf helaas niets anders op dan geduldig te wachten op de nog door het ministerie van VenW "nader vast te stellen eisen".

Ik wens diegenen onder jullie met xenon achteraf veel succes met het vinden van een oplossing!
 
Bovenaan Onderaan