Vraagje over XENON...

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het achteraf plaatsen van xenon verlichting.

Heb spijt dat ik dat niet heb mee besteld.

Reed gisteren weer achter een zwarte Octavia met xenon, zag er heel erg mooi uit.

Ik zit nu te denken om mischien toch omvormers te plaatsen. Een vriend van me heeft zulke omvormers geplaats in zijn alfa romeo. Dat ziet er ook erg mooi uit. Hij heeft 12000K lampen. Dat geeft een erg sterk licht (wit/paars).

Weet iemand wat het kost om via de dealer originele xenon te plaatsen.

Alvast bedankt /forum/images/graemlins/smile.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Ik dacht iets van 200 euro minder. Je krijgt dan geen koplampsproeiers, en volgens sommige heeft het licht een blauwer tintje.

Ik ben er in ieder geval zeer content mee.
 

octofreak

Actief lid
Het verschil in af-fabriek en inbouw achteraf is de lamp en wijze van reflectie op het wegdek. Bij inbouw zijn het weliswaar xenon lampen maar met een andere projectiewerking. Hierdoor is de lichtopbrengst beperkt
(er) en doordat feitelijk de projectiespiegels ontbreken zie je ook meer een blauw licht ipv 'echt' xenon.

Bij af fabriek zijn er dus spiegels opgenomen die
a) de lichtopbrengst vergroten
b) zorgen voor dat mooie schittereffect en
c) de automatische hoogteverstelling regelen.

Verder heb ik gelezen (veel) dat bij de goedkopere inbouw sets veel zaken stuk gaan en dat reparatie niet goedkoop is.

Maar ook het achteraf ingebouwde Xenon zal er super uitzien. /forum/images/graemlins/cool.gif /forum/images/graemlins/cool.gif
 

sunnyboy

Senior Member
Bovendien is het voorschrift dat er koplampsproeiers gemonteerd worden omdat door vervuiling van de koplamp verstrooing van het licht ontstaat. Hierdoor KAN verblinding van mede weggebruikers ontstaan. En dat is dan weer een basis voor een bekeuring wegens het voeren van verblindende verlichting.
 

VEEJAY

Forumguru
suunyboy op andre fora is hier al tig keer over gesproken, RDW wil alleen koplampsproeiers als ze af fabriek komen en niet bij after market setjes.

Momere heeft geen keus meer om het af fabriek te laten doen, after market is niet slecht.

Ik wil nog wel een vergelijk doen met een af fabriek xenon. Dus wie wil?
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Reed gisteren weer <font color="red">achter</font> een zwarte Octavia met xenon, zag er heel erg mooi uit.


[/ QUOTE ]Dan was ik het niet. Bij mij zit de Xenon aan de voorkant dus had je VOOR me moeten rijden om dat te zien... /forum/images/graemlins/smirk.gif
 

sunnyboy

Senior Member
Sorry hoor higgy.
Had ik, nog niet, gevolgd.
Ik had overigens bij mijn BMW de lampen iets lager af laten stellen, juist om verblinding medeweggebruikers te voorkomen.
Reservoir van 5,5 liter is dan ook hard nodig.
 

sunnyboy

Senior Member
Schaam me diep. /forum/images/graemlins/blush.gif
Duizend excuses. /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Je bent niet de enige die dat dacht hoor Sunnyboy ;)

Ik moet je eerlijk zeggen dat al die keren dat ik verblind werd door licht kwam door auto's met verkeerd afgesteld of te felle 'normale' lampen. Een dimmende binnenspiegel is dan ook wel prettig.
 

octofreak

Actief lid
Eigenlijk is het wel vreemd dat de verlichting after market niet met sproeiers uitgerust moet worden.

Een vergissing van de bank in uw voordeel /forum/images/graemlins/grin.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Reed gisteren weer <font color="red">achter</font> een zwarte Octavia met xenon, zag er heel erg mooi uit.


[/ QUOTE ]Dan was ik het niet. Bij mij zit de Xenon aan de voorkant dus had je VOOR me moeten rijden om dat te zien... /forum/images/graemlins/smirk.gif

[/ QUOTE ]


/forum/images/graemlins/smile.gif hihi deze had ze ook achter. /forum/images/graemlins/wink.gif
 

higgy

Forumguru
Ik heb zoals bekend fabrieks-Xenon en erger me nu aan de gele stadslichtjes ernaast. Wat is uberhaupt de fitting van het stadslicht (H1, H4, H7?) en welk blauw lampje zou ik het best op de plaats van het huidige stadslampje kunnen schroeven zonder dat het Sjonnie wordt?
 
Philips heeft die kleine 5W-steeklampjes ook in het blauw. Net blauw genoeg om niet meer helemaal geel te zijn, maar niet zo blauw dat het blauw wordt.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
higgy, daarna je mistlampen?

[/ QUOTE ]
Die heb ik nog niet eens GEPROBEERD!
(ik ontdek elke dag wat nieuws aan die Octavia: van het weekend een opbergvak onder de rechterstoel. O.k., RTFM, maar daar ben ik nou net te lui voor...)
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Philips heeft die kleine 5W-steeklampjes ook in het blauw. Net blauw genoeg om niet meer helemaal geel te zijn, maar niet zo blauw dat het blauw wordt.

[/ QUOTE ]
Dank je, maar welke fitting is dit nu?
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
higgy, daarna je mistlampen?

[/ QUOTE ]
(ik ontdek elke dag wat nieuws aan die Octavia: van het weekend een opbergvak onder de rechterstoel. O.k., RTFM, maar daar ben ik nou net te lui voor...)

[/ QUOTE ]

Dat opbergvak had ik al rap gevonden, maar het parapluopbergvak al ontdekt ?
 

sunnyboy

Senior Member
Ontdekt dat mijn Combi geen Mistlampen heeft maar Breedstralers. Hoe kun je dat zien?
Op het lampglas staat bij de typegoedkeuring een "F" voor "Fog" = mist of een "B" voor BREEDstralers.
Bij mij dus een "B" en ik blijf Xenon af-fabriek super vinden hoor!
 
Bovenaan Onderaan