Vraag over Olie gebruik bij Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4

CDK

Forumguru
inderdaad zoals @EdK zegt zou je inzage kunnen eisen, of je dat krijgt is een ander verhaal...
gewoon aangeven dat je dit 100% opgelost wil hebben en geen cent wenst te betalen, zo niet? Zeggen dat de rechtsbijstand al staat te trappelen en wachten op een seintje van jouw kant om er zich in vast gemogen bijten.
blufpoker spelen dus ;)
 

EdK

Forumguru
Tsja als ik naar me huisarts ga dan mag ik ook me dosier inkijken dus warom hiermee niet ..?
 

Zespri

Forumguru
Mijn rechtsbijstand verzekering zegt op dit moment wachten waar ze mee komen en wat ze dan aanbieden dat moet ik zwart op wit hebben. Of ik er mee eens ben of niet doet er op dat punt nog niet toe er moet eerst een openingsbod op tafel komen van de kant van de garage. Dit kan dus twee dingen zijn in mijn optiek of een coulance regeling betreffende een tegemoet komen in de kosten of wel een inruil bod die ik niet kan weigeren.

Daarnaast lijkt me een excuses van de gang van zaken wel op zijn plaats

De garage weet dat ik met plannen loop om een hele nieuwe auto.

Ik zelf sta er momenteel iets anders in . Deels emotie, deels kwaad en ongeloof en dat zijn allemaal geen goede zaken om dit soort problemen te bespreken.

Vandaar dat ik heb gezegd er moeten even een paar dagen tussen zitten.

Daarnaast weet ik niet zeker of ik überhaupt nog eenzelfde auto zou willen.

Deels door angst om weer in dit soort problemen (vertrouwen is behoorlijk onderdruk komen te staan) te komen en deels ik zelf de nieuw Yeti niet echt nieuw vind als u begrijpt wat ik bedoel. Smoeltje is anders, maar de rest is exact hetzelfde en als ik een nieuwe auto wil dan gaat mijn voorkeur wel uit dat tie ook van binnen anders is.

Ook speelt mee dat ik eigenlijk pas volgend jaar een nieuwe wilde gaan kopen omdat er diverse nieuwe modellen van diversen fabrikanten op de markt komen die best wel interessant zijn

Maar...Er spelen heel wat dingen mee met dit verhaal die ik niet aan jullie heb verteld.

Ik heb mijn wagen in 2010 gekocht. Ik ben bewust naar deze dealer gegaan omdat tie toen nog klein en het was een familie zaak. Dit vond ik belangrijk en voelde ik me prettiger bij. Dit kwam dat ik toentertijd een probleem had met de dealer die mijn toenmalige auto heeft geleverd. Het probleem toen was dat de dealer dusdanig slordig werk had geleverd dat mijn wagen schade tijdens normale service beurt opliep. Dit is toen wel geregeld maar heeft mij doen besluiten om de wagen weg te doen en naar een andere merk over te gaan. Echter ik ben een groot fan van het Duitse product vandaar de keuze voor het merk Skoda want dat leverde die dealer niet.

Maar ja toen ging mijn dealer er mee stoppen vanwege tegenvallende verkopen en omdat de man het niet kon bolwerken en de dealer schap werd overgenomen.

De huidige dealerorganisatie levert hier in Groningen alle VW producten ( Audi, vw , seat en nu dus ook Skoda) dit doen ze ook in noord Drenthe. En ja het is dezelfde dealerorganisatie als toentertijd. ( Nu snappen jullie ook waarom ik me steeds zeer terughoudend en meegaand heb opgesteld naar de dealer toe)


Kortom dit zijn heel wat dingen om over na te denken waar doe je goed aan en waar niet.'

Een stap naar de rechter is één ding maar je gelijk krijgen en in gelijkgesteld te worden is een totaal ander ding in dit land.

Eén ding weet ik wel overhaaste beslissingen zijn nooit goed en dus nu ook niet.
 

Joske

Forumguru
Doe maar rustig aan en wacht hun reactie en het gesprek af.. wie weet kom je er wel uit als zijnde "volwassen" mensen ;)

(zo een opmerking doet bij mij al de haren rijzen, maar soit :D )

ik duim voor je mee voor een goede afloop :thumbsup:
 

Zespri

Forumguru
Afijn gesprek geweest we gaan verder............. :pieker: met wat eigenlijk oja we gaan weer een oliemeting doen :deuk:

Gesprek was niet onplezierig en geen verwijten ... zeer volwassen zoals de man graag wilde...

Het volgende kwam er uit de garage heeft de gegevens door gestuurd naar PON / Skoda.

Zoals jullie weten heeft mijn auto een olie probleem dat tie te veel olie gebruikt en dat af en toe zomaar de er een melding komt van de oliedruksensor dat ik niet meer toeren mag maken dan 4400 toeren.

Vanuit PON/Skoda kwamen er een paar opties richting mijn garage om dit op te lossen.

PON /Skoda wil dat er meer gegevens komt , men is het niet te vrede waarop de laatste oliemeeting is gegaan.

Even voor de duidelijkheid ik had opgegeven dat ik hoofdzakelijk B wegen rij en tijdens de oliemeeting test moest ik onverwacht voor familie bezoek naar het westen des lands. Wat dus inhield dat het tweede deel van de test hoofdzakelijk afspeelde op de snelweg ipv op de B wegen. Men vindt het daarom noodzakelijk om die test over te doen.

Uit deze test zouden dan een paar mogelijkheden naar voren komen

1e zuigerveren vervangen dure aangelegenheid .

2e andere olie en dus ook een ander service interval. De auto rijdt nu op 5w30 en dan wordt er dikker olie in gedaan en dan heb je niet meer je service beurt nodig om de 30000 km maar om de 15000 km.

(ik heb hier bezwaar tegen want hij heeft het altijd goed gedaan met die dunner olie bovendien zegt het niks van de foutmelding van de oliedruk)

Op zich ben ik daar het mee eens dat tie op nieuw gemeten moet worden maar ja en nu komt het eerste adertje onder het grasmaatje vandaan.

Mocht er nu blijken uit de test dat het daadwerkelijk de zuigerveerringen zijn en deze reparatie wordt dan door gevoerd dan wil PON/ Skoda één deel van de kosten betalen en ook de garage maar dan komt er ongeveer een rekening mij kant op van een 1000 euro die ik dan zou moeten betalen.

Waarop ik zei " geachte heer... elk wel denkend mens weet dat een auto langer mee moet kunnen gaan dan vier jaar oftewel na 58000 km hoort tie niet toe te zijn aan een complete revisie beurt. kortom als u daar mee komt moeten misschien wel het overlaten aan een derde partij... ik denk dat u en ik daar ook niet echt gelukkiger van worden lijkt mij zo "

Het was even stil ....Vervolgens ging hij weer verder waarop hij zei dat tie een aanbod had voor een nieuwe auto en dan zou de rekening verdwijnen..... hij had mijn auto even uitgerekend op basis van een nieuwe yeti model 2014 met levering januari 2015.

Hij toverde berekening / offerte te voren , waarop ik hem rustig zei joh ik ben niet van plan om nu een nieuwe auto te gaan uitzoeken . Ik ben het wel van plan alleen pas in 2015 en nu niet. Dit omdat er volgend jaar diverse nieuwe modellen uitkomen.

hij begreep dit en we eindigde door af te spreken een nieuwe meeting en dan te kijken wat daar uit komt. De rekening tot nu toe lost hij op...


Afijn we gaan door en tis weer wachten waar zij mee komen.
 

emilio3333

Forumguru
Wat een verhaal zeg...
Je blijft nog aardig geduldig moet ik zeggen.
Zou in ieder geval blufpoker blijven spelen.
Bij ontevredenheid blijven dreigen met rechtsbijstand en een slechte recensie over de dealer plaatsen op bijvoorbeeld Autoweek.
Zijn ze echt niet blij mee.

Succes man...houdt ons op de hoogte.
 

Louis

Lid
Ik ben ook nieuwsgierig hoe het afloopt.
Bij mijn Superb uit 2010 hetzelfde probleem. Olieverbruik is nu 1:1200.

Louis
 

Zespri

Forumguru
tja ik ben ook nieuwsgierig hoe het gaat aflopen tot nu toe geen enkel teken van leven aan hun kant van de lijn gegeven .......zucht...

ze zouden bellen :pieker: zouden ze me foon nr niet meer hebben soms...:pardon:




 

Octavia32

Forumguru
Ik denk dat ze niet meer durven te bellen. En nummer weergave maar uitzetten als je ze weer gaat bellen ;)
 

Zespri

Forumguru
Oke zelf maar ff gebeld... dit begon mij te lang duren...


Vertellen ze me dat ze dus toch dikker olie gaan vullen en dat met toestemming van PON / Skoda beweren ze...

Vervolgens zeggen ze direct maar dat ze de service interval van 30000 km naar 15000 km gaan verzetten.

En ook nog dat we dan weer een oliemeting gaan doen....

Wel raar ik zat ook zaterdag bij het gesprek maar ehhh ik had begrepen dat we eerst een nieuwe oliemeting zouden doen en dan pas een keuze zouden maken van wat we gingen doen....

Schijnbaar is de commerciële kant van de man die graag een volwassen gesprek wilde hebben wakker geworden.

Ja, wat dat had ik u nog niet verteld in het gesprek zijn hij ook tegen mij dat tie altijd commercieel dacht en ook groot technisch hart had .... ( zou die daarmee zijn pacemaker bedoelen of zo ..:maakmegek:)

Service-interval verkleinen houdt dus in dat ik vaker langs kan komen met me auto voor een beurt...... enne is het probleem dan opgelost of valt dit in de categorie we doen maar wat en misschien werkt het ook nog:pieker:

:ot: stel je voor dat je bij de doctor kom en je zegt ik pijn in mijn dikke teen zegt tie ook niet guth ik weet het niet laten we je voet er effe afhakken is probleem wel opgelost maar.... zucht u begrijpt het..:fool:


Afijn één ding wordt me steeds duidelijker ik heb het vermoeden dat ze mij niet als klant willen behouden voor de toekomst.

Want stel ik koop een nieuwe Yeti gaat tie dan ook al zeggen o u rijdt te weinig daar moet direct maar dikker olie in of zo iets....

Trouwens met die dikker olie er in is het nog steeds niet opgelost waarom de oliedruksensor steeds willekeurig steeds een melding geeft van niet harder dan 4400 toeren ...

De fabriek wil dat je die dunne olie (longlife 5w30) gebruikt ik neem toch aan dat zij de olie gekozen hebben omdat tie specifiek hoort bij de motor die VW bedacht heeft en het dus niet gaat om dat tie zo lekker ruikt en in zo leuke flacon zit... afijn sorry was met me vriendin winkelen , ben daar nog van onder de indruk ...........:tegek:

Denk dat ik weer op een gezellige gesprek ga :angel:
 

EdK

Forumguru
Goh ik zou totaal geen moeite er mee hebben om van de 30K beurten naar een 15K beurt te gaan hoor, maar hiervoor wil ik alleen wel één uitspraak hebben op papier ondertekend door de heren directie.
Dat de meerkosten van deze extra beurt per 30K door de heren die dit hebben voorgesteld ook door hun betaald gaan worden.

Ik heb een manual ( ja de RTFM ) bij mijne wagen gekregen die een 30K longlife service voorschrijft met hier een standaard bedrag bij dus dat is wat ik maximaal wil uitgeven en niet meer buiten de verdere slijtage onderdelen om.

Wat ze nu voorstellen is een voorstel dat jou op kosten gaat jagen maar het uiteindelijke probleem niet oplost.
En dit zoals ik kan oordelen nu omdat PON naar zijn dealer toe niet volledig in kosten wil meegaan en waardoor de dealer zich probeert te verschuilen achter PON door jou uiteindelijk voor het extra kosten plaatje te laten opdraaien..

Maar de uiteindelijke oplossing die beide partijen ( PON en dealer ) niet willen uitvoeren ( waarschijnlijk hoge kosten ) is iets waar jij niet de dupe van mag wezen ...
 

Zespri

Forumguru
U heeft het door @EdK .....

En daarom heb ik er moeite mee.

Onder slijtage onderdelen horen volgens mij ook de zuigerveren .

Nee , helaas wordt dit een vervelend gesprek wat ik met de garage mag hebben en ik vrees ook het einde van een relatie met dit bedrijf en dus zal er na deze wagen geen opvolger komen uit de stal van Skoda, VW, Seat of Audi.

Of ik moet ver uit mijn provincie de wagen gaan kopen wat ik niet zie zitten.

afijn en dus zal er weer een gesprek moeten komen
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
Update

Toch even langs geweest want tja ik had zo me bedenkingen omtrent het plan olie wissel plan van de garage.

Ik ging er van het slechtste scenario uit... dat is een werkkwaaltje van mij... ga uit van het slechtste en kan het altijd mee vallen.

Gesprek wederom met de man die alles volwassen en commercieel dacht en doet.. afijn eerste instantie keek tie een beetje bedenkelijk maar toch ontdooide de boel .

Uitkomst van het gesprek Ja het klopt dat door verlaging van de service interval zal ik eerder aan een beurt toe zijn.

Echter dit plan is als volgt ontstaan ik rij elke dag maar kleine stukjes woon -werk verkeer en zo af en toe belast ik de wagen echt goed als ik wat trek of weer eens op vakantie ga. Ik had aangeven volgend jaar te willen uit kijken naar een andere auto. Hij zei dus nu waarom dan een dure reparatie doen waar wij niet zeker van zijn dat het noodzakelijk is en waar jij ook eigenlijk niet op zit te wachten en wij ook niet. Het losse van de kop van de motor is nooit echt zonder risico. Dit komt omdat alles op elkaar in is gesleten in die 4 jaar dat ik hem heb.
De druksensor is vernieuwd. We weten zeker dat het olie carter ontluchtingsklepje ook niet de boosdoener is. Wij laten bovendien jou de keus als je toch besluit een nieuwe yeti aan te schaffen dan zorgen wij voor eerlijk goed bod, wil je toch doorrijden met de auto dan pakken we door en vervangen alles. Alleen voor nu geeft dit jou de rust en kun je door rijden met de auto zonder last te hebben om steeds olie te moeten bij vullen. Mocht er toch wat gebeuren dan heb je altijd nog de garantie van de coulance regeling die blijft gewoon staan. En ja ik krijg gewoon een brief waarin dit alles gewoon bevestigd wordt .. Mocht ik toch besluiten om weg te gaan dat is dan voor hun jammer en toch even goede vrienden.

Kijk dit vind ik dus wel een goed antwoord daar kun je dus wat mee. Overigens ik heb wel even gevraagd waarom nu niet door pakken bleef tie wel een beetje vaag over maar ik proefde uit zijn verhaal dat er wel degelijk
welwillendheid bij de garage zit maar een beetje stroefheid zit bij PON / Skoda. Maar goed daar kun je natuurlijk alles bij bedenken daar kom je denk ik toch nooit achter.

Natuurlijk kun je bij dit verhaal ook allerlei vraagtekens zetten maar ik denk dat ik ze toch de voordeel van de twijfel moet gunnen omdat ze me door al de jaren heen altijd wel goed geholpen hebben. Ook al loopt het met dit euvel een beetje anders dan anders. Ook hij vond dit jammer dat het zo gelopen was.

afijn we zullen zien ....:cheers:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Allereerst mag je inderdaad preken van een correcte uitleg en afhandeling in deze van de dealer en de stroefheid van PON /Skoda tsja daar zal je nooit geheel achterkomen of de dealer het nu wel of niet met hun eens is...

Wat betreft de korte ritjes en de af en toe grote ritten blijf ik me twijfels overhouden
Ikzelf maak ook redelijk veel korte ritjes en een twee tot drie keer per jaar grotere ritten van een 800Km nonstop door rijden.
Maar met de 1,4 heb ik echt minimaal olieverbruik en maw ik heb zelf nog niet hoeven bijvullen in de bijna 4 jaar en bijna 60K
Dus of ik heb massel hiermee of ......
Maar goed je hebt weer wat om over na te denken na je gesprek met de dealer...
 

Zespri

Forumguru
tja ook daar heb je wel een puntje @EdK want dat verhaal van die korte ritjes gaat inderdaad mank gezien ik 3 jaar rond heb getuft zonder enige problemen of bijzonder hoge olie gebruik.

Maar goed Ik wacht het af en de afspraak is gemaakt en dan zal ik nog een keer een opmerking lanceren en praten met de garage.

Ik heb zo iets van ik moet zo snel mogelijk van de wagen af maar wel volgens mijn eigen planning en ideeën.

Op zich had ik wel een leuk idee met die een nieuwe skoda Yeti maar ik wacht ff af
 

EdK

Forumguru
Kijk je kunt ze in ieder geval een prijs laten maken voor een nieuwe en of het werkelijk een mooie prijs is zoals ze zelf beweren.....
Heb je in ieder geval een houvast van wat ze bieden.

En dan in de andere kant van het land een dealer bezoeken en eens in onderhandeling gaan wat je terug krijgt voor deze en wat je moet bijbetalen voor een nieuwe die je ook hebt hebt samengesteld bij deze dealer en waar je op papier een prijs van hebt.

Kun je in ieder geval bepalen of ze je inderdaad ter willen zijn met hun toegezegde mooie prijs....
 

Zespri

Forumguru
Ja was ik ook van plan , ik was van de zomer in den haag bij een dealer die mij bijzonder goed geholpen heeft.

Met name gewoon de informatie te verstrekken van dit probleem. Ze draaide zonder problemen het halve handboek uit met al de meldingen omtrent het grote olie verhaal van de 1.8 tsi. zelfs met de voorgeschreven procedures.

Zij willen mij ook een nieuwe leveren maar of dit handig is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan