Vraag over Olie gebruik bij Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4

leo442

Forumguru
@Zespri motorblok voor de S2 en de Yeti 1.8 TSI 4x4 van jouw bouwjaar of de O2 is hetzelfde.
Ook de "nieuwe" 1.8 dus met riem wordt in zowel O3, Yeti FL als ook de S2 FL gebruikt dus vergelijken tussen de verschillende modellen kan zeker

De ''nieuwe'' 1.8 TSI in de O3 en Yeti heeft echt een ketting en geen riem! De motor voor de Yeti en S2 is de CDAA/CDAB en voor de O3 de CSJA/CSJB.
 

Zespri

Forumguru
JC tja das ff heel wat anders dan een skoda
Ik zat zelf te denken aan een audi Q3 of Tiquan


Peter ik ga alles mee nemen naar de dealer dat betreft heb ik weer wat punten om over te praten en te kijken wat daar uit komt.
Ik heb voor mezelf al besloten dat er dit jaar geen keuze wordt gemaakt voor een nieuwe wagen. Ook al zal de BPM volgend jaar wel weer duurder zijn.

Ik heb begrepen dat er van diversen andere merken nieuwe modellen uitkomen (oa de nieuwe tiquan) en dat de lang verwachte SKODA Snowman ook er aan komt.

De reden waarom ik niet de Yeti snel de deur uitdoe met al deze zaken is dat de wagen wel één van de meest praktische en fijn rijdend wagen is die ik ooit gehad heb alleen moet niet stil staan met één of ander k** probleem
 
Laatst bewerkt:

skodaboy

Forumguru
De Tiguan wordt niet met de 1.8 TSI geleverd.

idd,bij VW heb je alleen de keuze tussen een 1.4l of 2.0l TSI motor
met verschillende varianten de 1.4 begint vanaf 90kw tot 118 kw. de 2.0l heeft 155kw.

en bij de Q3 van Audi heb maar 1 1.4 uitvoering met 110kw.
of de 2.0l vanaf 125kw tot 155kw.

btw;VW gebruikt een TSI motor en bij Audi heb je een TFSI motor.
 

Noord26

Forumguru
TSI = TFSI

Zijn exact dezelfde blokken. Alleen wil men bij Audi het meer premium aan laten voelen door het TFSI te noemen tov VW/Seat/Skoda. Zo is de onze (1.8) gechipt bij JD en daar noemen ze het ook gewoon een TFSI op uitdraaien, metingen en aanpassingen.

Raar dat je trouwens niet kan kiezen voor een 1.8 bij die modellen auto's. Want persoonlijk vond ik de 1.8 tov de 1.4 veel souplesse toevoegen, terwijl de stap van de 1.8 naar een 2.0 (TSI/TFSI) nihil was.
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
ik weet het ook allemaal niet , ik wacht eerst ff af wat de dealer zegt en dan trek ik me plan
nu denk ik alleen maar aan ijsblokjes water en nog iets geels met wit
 

andrehj

Forumguru
@Zespri motorblok voor de S2 en de Yeti 1.8 TSI 4x4 van jouw bouwjaar of de O2 is hetzelfde.
Ook de "nieuwe" 1.8 dus met riem wordt in zowel O3, Yeti FL als ook de S2 FL gebruikt dus vergelijken tussen de verschillende modellen kan zeker
Weet je dat zeker? Ik denk (weet 99% zeker) dat dit niet klopt. De nieuwe 1.8 TSI (met 180 pk ipv 160 pk) zit bij Skoda alleen nog maar in MQB auto's (dus de O3). De Yeti en de S2 hebben nog gewoon de "oude" 1.8 TSI met 160 pk en kettingaangedreven distributie.
Bovendien vraag ik mij af of de 1.8 TSI wel is ge-upgrade naar een tandriem voor de distributie (net als de 1.2 en 1.4 TSI). Hierover kan ik zo snel nergens data vinden. Heb jij hier een betrouwbare bron van?
 
Olie bijvullen? Doe ik bijna nooit. Bij aanschaf van mijn 2.0 tdi octavia 4 x4 kreeg ik een literflacon olie. Nu, bij 71.000 km is de fles nog steeds niet leeg. We de normale beurten gehad na elke 30.000 km.
 

Zespri

Forumguru
FF update het verhaal gaat verder..

Maw ik heb een afspraak gemaakt. er zijn dingen gezegd en om de boel niet verder te frustreren laat ik het hier even bij...

:arghh:
 

Zespri

Forumguru
Zoals belooft een update..

Ondertussen ben ik weer heel wat te weten gekomen over 1.8 TSI motor.

De ketting en kettingspanner deze gaven met name in de jaren 2009 en 2010 problemen bij 1.2 TSI en de 1.4 TSI en niet of nauwelijks bij de 1.8 TSI motoren. Echter Omdat men (volkswagen) geen risico wilde lopen heeft men besloten om deze ook mee te nemen in deze actie. Aldus dealer / Importeur.

Ik heb ronduit gevraagd stel dat ik zeg doe me goed bod en biedt me een nieuwe Yeti 1.8 TSI 4x4 model 2014 / 2015 aan heb ik dan kans op deze zelfde problemen hier is volmondig NEE op geantwoord.

De motor is door ontwikkeld en is dus in de basis nog dezelfde echter heeft per bouwjaar steeds weer modificatie ondergaan... dus de nieuwe Yeti 1.8 TSI heeft dus gewoon 160 pk en geen 180 pk zoals iemand hier zei en die zaken die problemen gaven zijn verholpen (lees verbeterd )


ik heb gevraagd naar het olieverbruik van mijn eigen wagen Yeti 1.8 tsi 4x4 bouwjaar 2010. Volgens opgave van de fabriek mag dit model van dit bouwjaar (2010) olieverbruik hebben van 1 liter op 1000 km.. ( zelfs mijn dealer moest toegeven dat dit voor een auto anno 2014 veel te hoog is en niet van deze tijd)

De afspraak die ik had staan is niet verlopen zoals ik had gehoopt dat zou gaan. Men zou een paar dingen gaan doen 1ste was gaan controleren of de oliedruksensor nog vast zit en omdat men dan toch de carter pan er onderuit had kon men direct een kijkje nemen bij de olie carter overdrukventiel en als dat niks op zou leveren dan zou men overleggen of men de kop van de motor zou gaan lichten. Het derde ding was de APK keuring.

S morgens heen gebracht keurig een leen auto ( yeti 2014 model) mee en men ging aan de gang.. tegen einde van de werkdag denk ik bel effe om te horen hoe het er mee staat...

Tot mijn stomme verbazing hebben ze alleen maar de APK keuring gedaan, ja zegt de man een grote beurt was niet nodig :banghead: afijn kon het nog net netjes houden zonder hem door de telefoon heen te trekken..:angry:

Ik zeg tegen man ik ben niet gekomen voor grote beurt maar voor een onderzoek naar het olieprobleem beter gezegd ik verwachte dat opgelost wordt..

Okeee.. men gaat een olie weging doen dit van wege de procedure... :sterretjes:

ik ben er maar naar toe gereden (met die leenauto) ... ik moest maar een nieuwe afspraak maken omdat ze er nu geen tijd voor hadden...

Ik zei tegen hem die APK had nog wel 2 maanden kunnen wachten dat olie probleem niet ..

De olie weging ( men wil gewoon zelf controleren of er inderdaad een olie probleem is en let op PON hanteert hierbij dat de fabriek de olieverbruik stelt op 1: 1000 km) daar moest ik een nieuwe afspraak voor maken

oke dat weer gedaan en weer wachten dus. Kortom tot op heden weet ik dus nog geen bal

Afijn ik reed naar huis ik was nog geen 10 km van de garage vandaan U raad het nooit .....:pieker:

oranje lampje van de oliedruk en dat ik niet harder dan 4000 toeren mocht maken...

Ik ben rustig naar huis gereden..


Oja men had wat met het APK hersteld zei men..... Mijn banden zouden niet op spanning zijn....

Mijn wagen is met zo'n banden controle systeem uitgerust ... nooit een melding gehad dat ik daar problemen had sterker nog die banden waren allemaal keurig op spanning toen ik daar kwam...

Ook dat lampje ging branden ....


U begrijpt dat dit mijn vertrouwen op een goede afloop niet doet groeien :tegek:


oke wordt dus weer vervolgd.:sleep:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Zespri prettige dealer.... brrrrr
Kanttekening die ik wel wil plaatsen is betreffende het bandenspanningscontrolesysteem, als alle banden gelijkmatig aflopen zal het systeem nooit waarschuwen, zelfs al zijn de banden uiteindelijk volledig leeg. Het geeft pas een waarschuwing wanneer er een afwijking in rolomtrek geconstateerd wordt ;)
 

ertromp

Forumguru
Ben benieuwd @Zespri wat er aan de hand is.
Betreffennde het verhaal van je dealer zet ik wel een kanttekening.
De kettingproblemen is voornamelijk gerelateerd aan de 1.2 TSI.
In mindere mate komen ketting en nokkenas versteller voor bij de 1.4TSI.
De 1.8TSI heeft problemen gekend met de nokkenasversteller wat zelfs bekende problemen zijn binnen de VAG groep.
 

Zespri

Forumguru
@Corné de Kluijver
Ja, dat wist ik van de bandenspanningscontrolesysteem maar het toont wel aan dat men niet meer zo klantvriendelijk zijn als vroeger..maar goed ik moet het er wel mee doen gezien zij het zijn die de wagen geleverd heeft.

@ertromp
Ja dat verhaal van nokkenasversteller niet geheel compleet..
Waar het daar eigenlijk omgaat is dat oliesmering systeem problemen geeft zodanig dat de door vervuiling deze nokkenasversteller niet meer werkt en of niet goed meer functioneert.

De 1.8 TSI heeft dus overal gezien diverse punten in zijn oliehuishouding problemen die weer andere onderdelen in de motor beïnvloeden. Maar denk er om dit verhaal is niet nieuw van de nokkenasversteller want dit is namelijk voor het eerst gemeld in 2011 waar bij het ging om een olieterugslagklepje dat niet functioneerde en/ of niet goed functioneerde. Later is er bij gekomen dat het oliezeefje niet opgewassen voor zijn taak het desintegreerde of te wel deze brak in kleine stukjes die weer de lagers van nokkenas vernielde ... kortom dit was in 2011 daar is weer een update voor geweest. maar mijn motor is van einde 2010 en dus denkt men aan de zuigerveren en denkt men dat de oliedruksensor zich zelfstandig heeft gemaakt.

Overigens was het probleem blijkbaar binnen de volkswagengroep niet zo erg dat men een terugroepactie organiseerde alhoewel als je op de Duitse skodaforum site kijkt dat je het idee krijgt dat daar wel iets is geweest van een actie.

Maar ja dit doet er verder allemaal niet toe. Ik zit met mijn eigen verhaal die ik heb met mijn dealer en die heb ik dan maar braaf te volgen.... In de zin zij willen een olieweging en dan actie... Het is mij trouwens niet helemaal duidelijk of dan de olie in de oliefilter ook meetelt in de weging. Daarnaast heb ik het idee dat men dit van boven krijgt opgelegd.

maar goed we zien wel waar het schip ehhh de yeti strand...
Ik ben niet van plan hem zomaar op te geven :cheers:
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
Nou we zijn weer een stapje verder olieweging geweest

De Olieweging is een officiële procedure van Skoda om te kijken of ik in aanmerking kom voor kleine revisie beurt van de bovenste helft van de motor oftewel nieuwe zuigerveren, nieuwe koppakking etc.

Maar voorlopig is het niet zover men gaat eerste nog een tweede weging afwachten dit op exact te bepalen wat de schade is in de motor.. Men doet dit door een olieweging waarbij men kijkt hoeveel metaaldeeltjes er in de olie bevinden. Dit geeft dan weer een indicatie (%) hoeveel slijtage er is geweest en of dit binnen de fabriek richt lijnen valt of juist niet. In de procedure staat officieel dat eerst nog ff 1000 km moet rijden maar heeft men mij gezegd mag ook eerder komen zodra de auto zelf aangeeft dat er olie bij moet..

afijn gezien ik de wagen alleen gebruik voor woon werk verkeer en de rest eigenlijk alleen als ik vakantie heb kan dit wel weer ff duren :banghead:
 
Bovenaan Onderaan