Vraag over Olie gebruik bij Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4

Zespri

Forumguru
Ik sta op punt me een nieuwe Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4 te gaan bestellen echter vraag ik me af of dit wel een goed idee is.

Mijn huidige Yeti 1.8 TSI is van bouwjaar 2010 en heeft een hoog olie gebruik.

Het hoge olie gebruik van mijn wagen heeft al meerder keren voor gezorgd dat ik diverse tripjes naar de dealer kon maken met elke keer dezelfde resultaat dat men niks vind en dit baart mij eigenlijk altijd nog zorgen. Zie mijn relaas van de laatste avontuur betreffende dit probleem ( staat onder forum/ algemeen/ TSI motor problemen gehad?)

Ik hoorde onlangs bij een dealer in Den haag dat de nieuwe Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4 behalve een nieuw frontje ook diverse aanpassing aan het motorblok heeft onder gaan waardoor dit probleem niet voorkomt.

En dus heb ik een vraag aan de bezitters van een nieuwe Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4 wat zijn jullie ervaringen met deze wagen wat betreft olie gebruik ?

Om direct jullie voor te zijn waarom ik dan geen diesel koop is simpel ik rij te weinig km’s om met een diesel te gaan rijden. En waarom dan een 4x4 die heeft het grootste trekgewicht in de benzine klasse 1800 kg.
Behalve dat ene negatieve puntje rijdt de wagen gewoon perfect en is zo gebruiksvriendelijk dat heb je simpel weg niet bij andere merken..

Dus heeft u een nieuwe Yeti outdoor 1.8 TSI 4x4 vertel gaarne wat uw bevindingen zijn betreffende de motor , olie gebruik

Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Alvast bedankt
 

TurboBooster

Forumguru
Ik rij ook in een Yeti 1.8 TSI 4x4 van 2011 en heb geen hoog olieverbruik. Afgelopen week heb ik voor het eerst wat bijgevuld 1/6 liter. Auto heeft inmiddels meer dan 20000 km gelopen.
 

Noord26

Forumguru
Wij moeten elke circa 7500km een litertje bijvullen. Of als er veel korte afstand mee gereden worden zal het 1 liter op circa 5000km zijn. Niets mis mee, is wel prettig om zo regelmatig je peil te checken.
 

___JC___

Forumguru
Hier nog een met een 1.8TSI en olieverbruik. Sinds het vervangen van de waterpomp bij 115.000km verbruikt ie opeens olie, daarvoor nooit gedaan. Ik ben inmiddels ook al een paar keer bij de dealer geweest om bij te laten vullen, want ze moeten eerst zelf constateren dat ie olie verbruikt voordat ze wat gaan doen. Het verbruik zit bij mij rond de 1 liter olie per 2.000 km. Ze gaan pas wat doen vanaf 1 liter per 1.000km schijnbaar.

Ik ga me er niet druk meer om maken want over 5 weken mag ik mn nieuwe auto ophalen. :D
 

Zespri

Forumguru
Nou 1 liter per 1000 km is dus net op de grens hij hoort te doen 0,5 liter per 1000 km is mij verteld bij dealer.

De mijne deed afgelopen rit 1 liter op 500 km en dus 2 liter op 1000 km !!!

Ik heb afgelopen jaar 2013 ongeveer een kleine 25 keer bij de garage gestaan met diverse olie gerelateerde problemen.

Waaronder het zomaar verschijnen van een geel oliedruk waarschuwing dat je niet boven de 4000 toeren mag komen, diverse malen oliepijl te laag, olie pijl te hoog etc. De dealer houdt bij en heeft al diverse zaken vervangen vernieuwd.

Afijn gelukkig voor mij is dat ik niet de rekening heb moeten betalen van dit alles maar leuk is anders en daarnaast denk ik dat ik niet constant er van uit kan blijven gaan dat de dealer dit kosteloos blijft oplossen.


PS de wagen heeft geen bijgeluiden en de distributieketting / spanners waren vanaf fabriek al vervangen.

JC Welke uitvoering ga je nu voor ?
 

andrehj

Forumguru
De mijne (1.8 TSI van 2011, MJ 2012) verbruikt ongeveer 1 liter per 10.000 km, wat ik persoonlijk niet zo'n probleem vind, als moet het niet veel meer worden.
Een deel van dat verbruik gaat in ieder geval via de carterontluchting, want toen ik die twee weken geleden loshaalde, was die aardig nat van de olie.
 

ertromp

Forumguru
@Zespri motorblok voor de S2 en de Yeti 1.8 TSI 4x4 van jouw bouwjaar of de O2 is hetzelfde.
Ook de "nieuwe" 1.8 dus met riem wordt in zowel O3, Yeti FL als ook de S2 FL gebruikt dus vergelijken tussen de verschillende modellen kan zeker
 

Zespri

Forumguru
Sorry maar daar snap ik geen hout van..
Wat S2 en yeti FL S2 zegt me niks
Komt het nou gewoon op neer dat de zelfde motor die ik nu heb nu nog gebruikt wordt in het nieuwe model ?
En dus kan ik dat olie gezeur ook krijgen met een nieuwe Yeti ?
 

Joske

Forumguru
S2 = superb 2

yeti FL: yeti facelift

O2: octavia 2

O1: octavia 1

F2: fabia 2

F1: fabia 1
 

Zespri

Forumguru
Oh thxs das duidelijk maar ja wat is de beste keus in mijn geval..
Blijf ik aan modderen of ..
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is het gewoon een gok met die 1.8. Je kunt pech hebben...... Als ik @ertromp goed begrijp maakt het niet uit of je de oude of de nieuwe versie hebt.

Overigens gebruikt mijn huidige tweeliter TSI een liter op 5.000 km. Volgens de garage niet erg, maar ik blijf het een raar gevoel vinden om in een auto van twee jaar oud met een liter olie achterin rond te rijden......
 

ertromp

Forumguru
Als ik @ertromp goed begrijp maakt het niet uit of je de oude of de nieuwe versie hebt.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat TS niet alleen met een Yeti hoeft te vergelijken.
Wat ik persoonlijk wel denk is dat de nieuwere motoren met riem al weer verder doorontwikkeld zijn dan de oudere typen met ketting
 

skodaboy

Forumguru
olieverbruik is idd aan de hoge kant..1l op 500km..:sterretjes:

dit doet mij denken aan een defecte carterventilatieklep..
bij een defecte klep 'verdwijnen' oliespetters onder het kleppendeksel via de luchtinlaat i.p.v terug opgenomen te worden in de motor..
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
1 liter op 500km? Dat kan natuurlijk niet. Dan moet je elke tankbeurt er ook een duur litertje olie bij gooien..
 

Zespri

Forumguru
tja u heeft het door... en het rare is niet elke keer is dit het geval.
Wij dwz de dealer en ik hebben bijna elke rit zitten analyseren van wat doe je anders.
ik hang zo af en toe een trailer er achter en dan zou je juist verwachten dat tie meer zou gebruiken echter dan valt het juist weer mee.

Vervolgens gaat het weer een tijdje goed tot dat... en dat was dan een week geleden rij ik in Den haag rond zie opeens weer de olielampje gaan branden en in het midden komt dat te tekst rustig aan en niet meer dan 4000 toeren.. De olie temperatuur is dan nog maar 96 graden de oliestand op de pijlstok staan keurig in het midden van maximaal en minimaal. Vervolgens rij ik door naar de eerste beste skoda dealer en die kan niks terugvinden in de boordcomputer. Hij heeft zelfs nog verder gekeken maar kan niks vinden... en ja er is geen lekkage althans niet uitwendig Ze kunnen dat bij mijn auto gemakkelijk zien want ik heb zo'n extra beschermplaat onder de auto zitten en die is niet vet of wat ook. dus vertel mij het wat mis ik, wat zie ik over het hoofd.

Ja ik rij meestal korten stukken ( woon werk verkeer/ (zakelijk rij ik want anders )) zo als vele Nederlanders , ik gebruik de auto zo af en toe ( meestal in de zomermaanden als trekauto voor de boot of voor een kar met troep) ik doe er boodschappen mee. en Ja ik rij er mee naar Spanje en weer terug maar ja das ook maar1 a 2 keer per jaar. En ja ik rij af toe door een weiland of over zand (berg)weggetjes etc

Ik veel auto's gehad zowel wel zakelijk als privé maar dit is de eerste wagen waar van ik zeg ik weet niet wat ik er mee moet... doe ik hem weg hiervoor of rij ik door want het is de eerste auto die zo gebruiksvriendelijk is met de dingen die je zo hebt in het leven ( verhuizen geen probleem, mensen wegbrengen , kast ophalen etc) hij is zo
veelzijdig

maar goed as dinsdag zit ik weer bij de skoda dealer dan zal ik eens vragen of het inderdaad die carterventilatieklep kan zijn... Ik weet het niet meer en ik vind het alles behalve lekker gevoel ik rij standaard met 2 olie flacons..
 
Bovenaan Onderaan