Vraag over Olie gebruik bij Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4

Falcon

Donateur
Rollerbank? #flauw

Wel goed dan je in iedergeval in de procedure zit en ik zou gewoon blijven genieten van de Yeti.
 

Vanenkelen

Forumguru
Goed om dit allemaal te lezen @Zespri (niet voor jou natuurlijk :nono:).

Mijn vader overweegt nog steeds een 1.8 TSI Yeti tov de 1.4 TSI en dan geeft dit in ieder geval wel wat houvast bij de onderhandeling over garantie en staat van de auto (olieverbruik).

Succes en hou ons op de hoogte!
 

Zespri

Forumguru
Zorgen is groot woord er zijn tenslotte ergere dingen dan wat pech met je auto...

Wat mij gewoon een beetje boos maakt is de manier waarop men dingen afhandelt terwijl je bijna al zeker weet wat de oorzaak is.. Bepaalde dingen gebeuren gewoon, tis ten slotte ook mensen werk, men kan foute afwegingen maken keuze materiaal etc etc maar dit is iets wat men 100% weet omdat het bekend is. Vervolgens gaat men hier in Nederland ( onze buren hebben er namelijk wel een terugroepactie voor gehad) een afweging maken van gaan we uitvoorzorg bepaalde wagens terughalen en of wachten we gewoon af en kijken we wie zich meld aan de poort.

Men noemt dat de wet van statistiek hoeveel kans maken we op.... pure wiskundig oplossing dus en dat druist zwaar tegen men gevoel in van bepaalde waarde die ik denk dat men hoort te hebben.

In principe kan in het uiterste geval de motor vast lopen maar dan moet je al de waarschuwingen die de motor zelf genereerd door de grote hoeveelheid sensoren negeren. Stel dat men zegt joh de wagen voldoet aan de fabriek normering dus 1 liter op de 1000 km dus je kunt er gewoon mee door rijden
is daar mee dan de kous af ... kan ik dan zeggen goh lekker geeft rustig gevoel ... Mijn eerste auto een mini uit jaar 1967 was schoner dan deze , hij lekte ook maar geen olie...

De wagen heb ik niet gekocht omdat ik zo met de milieu bezig was , tis tenslotte model tuinhuisje op paar wielen en blinkt zo en zo al niet uit als zuinig omspringend met brandstof. Dit wist ik van te voren , over het olie verbruik ben ik pas later bekend mee geworden. Ik heb de wagen gekocht om de volgende reden Ik wil dat tie mijn boot kan trekken, hij moet comfortabele zijn, betrouwbaar en hij moet alle alledaagse dingen in zet baar zijn. kortom hij is de ene dag verhuiswagen de andere dag de schoolbus, boodschappenwagen etc. Hij doet dat, echter op betrouwbaarheid ... laat tie mij in de steek. Op de laatste vakantie trip heb ik iets van 4 a 6 blikken olie verstookt en dat kwam neer op meer dan 2 liter olie op de 500 km.

Afijn.:sterretjes:

Naast mijn avontuur nu met mijn yeti 1.8 tsi bouwjaar 2010 wil ik wel even zeggen tegen diegenen die dit verhaal lezen en net van plan waren of zijn of in bezit zijn van ook 1.8 tsi aangedreven auto.

En denken ojee heb ik iets stom gedaan of iets in die geest let op :

Dit is mijn verhaal gebaseerd op mijn eigen ervaringen met een 1.8 TSI bouwjaar 2010 en die moet je los zien van de nieuwere en of jongere bouwjaren. Ik ben wel te spreken over

Ik heb op schift van de dealer gehad dat ontwikkeling van 1.8 TSI motor steeds door blijft gaan en dus mag je nu van uit gaan dat ervaringen die men in het verleden heeft gehad met deze motor steeds weer verwerkt zijn in de ontwikkeling van deze motoren. Met andere woorden ik heb dus nu even domme pech dat het mij overkomt maar dat heeft niks te maken met de wagens die nu op de markt zijn of in later bouwjaren dan die van mij. EN kun je er van uit gaan dat dit euvel bij nieuwere motoren verholpen is.

En dit laatste weet ik zeker omdat ik het met eigen ogen heb gezien dat de zuigerveren die nu worden toegepast er totaal anders uitzien dan die in mij auto zitten.

Overigens wist u dat de nieuwe Yeti model jaar 2014 bredere is dan het ouwe type met de ronde koplampen.
De dakrelingen zitten verder uit elkaar waardoor de optionele dwarsliggers niet onderling uitwisselbaar zijn.

Ja ook een yeti groeit stiekem...:cheers:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Vraag me wel eens af als zo'n wagen een liter olie verbruikt op 1000Km of die dan nog wel aan de gestelde emisie eisen voldoet als de olie meeverbrand in het blok.
Maw als de wagen niet meer aan de emisie eisen voldoet kun je ze dan daar niet op aanspreken...?
 

Zespri

Forumguru
Ik heb op een gegeven ogenblik bedacht dat ik toch even wat juridische raad / advies moest hebben want de wagen is 4 jaar oud en de garantie loopt dus af in deze maand.

Mijn dealer zegt mondeling toe om zorgen dat dit nog wel onder de garantie regeling valt echter mijn gevoel zegt wat anders. (hij wil dit niet op zwart op wit zetten)

Het is één van de duurder reparaties die je kunt hebben met je auto. Men moet tenslotte de kop van de motor gaan lichten wil men bij die veren kunnen komen. Dus men heeft veel tijd nodig en veel tijd staat gelijk aan veel onkosten. (uurtje factuurtje )

Mocht men moeilijk gaan doen dan zijn er tal van mogelijkheden om ze met succes juridisch aan te pakken...

Ik wil het liever zo regelen zonder dat soort ellende maar ja tegenwoordig kun je beter goed voorbereid zijn.

Als de wagen 1 liter op 1000 km verbruikt voldoet tie aan de fabriek normen en die zijn weer hier toegelaten.

Ik weet zeker dat mijn wagen de normale emissie eisen niet kan halen..
Om de uitlaat veel roet en veel vettigheid
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
Afijn nieuw hoofdstuk in het olie-soapje ehh

Hij was weer eens leeg en dat na 400 km :pieker: wat zou het nou kunnen zijn ....


Afijn wat blijkt PON eist dat men pas na 1000 km weer een olieweging doet en dus zit er niks anders op dan door te rijden:banghead:
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Zoals al eerder geschreven komt mijn Yeti 1.8TSI uit Duitsland,
zojuist de garage gebeld waar hij in april 2013 de laatste beurt gehad heeft en hier deelde ze mij mede dat de het distributie ketting probleem opgelost is, alles is er nieuw ingekomen :yeah:, toch een voordeel zo'n auto uit Duitsland:D Nu maar hopen dat het allemaal goed blijft.
 

Zespri

Forumguru
De 1000 km zijn behaald echter niet zonder slag en stoot.

Kan morgenochtend direct melding maken dat er iets serieus fout is met mijn wagen.

Vrijdagavond stond ik in de file en kwam op eens de melding langs dat ik niet meer 4400 toeren mocht maken en dat in oranje.

Het maffe is dat toen ik eindelijk echt stil stond op een parkeerplaats en de motor uit had gezet het olieverbruik nihil was. Toen ik weer de motor startte was er niks aan de hand.

De dag er na ook niet en op de terug reis uit den haag ook niks.
De olie temperatuur liep zelfs op tot 105 graden.

Olie gecontroleerd niks aan de hand nauwelijks een druppel verreden.

Ik snap er totaal niks meer van.

Het is jammer maar mijn conclusie is nu dat dit alles behalve betrouwbaar is hopelijk komen ze morgen met goed antwoord waar ik iets mee kan.

Anders zit er niks anders op dan verkopen die hap.

Compleet gehad met dat ding
 

Rob1.8TSI

Forumguru
volgens het boekje moet er VW 50400 olie in mijn Yeti. Op het deksel van het motor blok staat Castrol. Welke olie moet ik kopen?? Ik ga vrijdag met sleurhut voor een weekje richting Trier en wil dan graag wat olie bij me hebben.:cool:
 

Zespri

Forumguru
Vandaag naar de garage geweest.

Auto heen gebracht voor zijn tweede olie- weging en direct gemeld van de storing.

De storing bleek oliedruksensor te zijn. Deze schijnt goed te zijn en gewoon keurig vast te zitten.

Uit de weging kwam naar voor dat mijn wagen gewoon binnen de norm zit.

Echter de garage ( de monteur) vond dit wel erg vreemd en raar.

De verwachting was gezien de eerste 400 km dat ik weer op zo'n 2 liter olie uit zou komen maar hij komt niet verder dan 0.6 liter.

Dan kijkend wat geeft die melding van die oliedruksensor nou eigenlijk aan ?

De melding zegt op de boordcomputer je mag de motor niet meer toeren laten maken dan 4000 toeren.

Tja nou komt tie.............................................................................................. raad u het al ?:pieker:


Zit u goed.............................

Dit doet pas al er TE VEEL olie in zit en/of als de temperatuur buitensporig hoog is ! :banghead:
Als er namelijk te weinig in zit komt tie met een oliekannetje als melding


Met andere woorden de druk is te hoog geweest maar wat veroorzaakt het nu ?

Dit is dus het grote vraag die men bij de garage niet kan beantwoorden.

Afijn de carter is er onder uit gehaald men gaat de oliepomp nakijken en de ontluchtingsklep en de filters controleren en mengaat er zelfs van uit dat het weldegelijk de zuigerveren ook zijn.

Men wil dus ook in overleg met PON gaan om dit probleem op te lossen.

Ondertussen heb ik zeer duidelijk gemaakt dat ik er niet rustiger van wordt.

Ze zijn dus nu pas bezig met mijn auto waar ik zonder overdrijving al maanden over heb zitten zeuren van doe er iets aan.


Ik heb een gratis leenauto tot me beschikking gekregen ( een demo nieuw model Yeti 1.2 TSI)

Morgen heb ik weer contact met de garage.



PS
Ik zag een vraag over olie , ik rij al een tijdje rond met 5w 30 van shell Ultra helix. ( op advies van mijn garage) Deze koop ik in groot verpakking via mijn werk in ... tja anders zijn die vakanties wel erg duur met mijn auto

:maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
Vandaag mijn auto opgehaald bij een dealer in het Groningen..

De voorlopige conclusie is......... Er mankeert niks aan volgens mijn garage.

Ik meldingen die niet verschijnen bij het uitlezen van de boordcomputer

Ik heb olie verbruik die ze niet hebben kunnen vast stellen tijdens de 1000 km test.


Oke

En toen was het mijn beurt.

Hebben jullie de gegevens die jullie verzameld hebben met PON over legt ?

Neen

Hebben jullie contact gezocht met PON over deze klachten ?

Neen

Gaan jullie dit als nog doen ?

Ja we zijn wel van plan om dit op te sturen naar PON

Wanneer?

Morgen

Dat zeiden jullie gisteren ook al kan ik van uit gaan dat dit nu daadwerkelijk gebeurd ?

Ja, zeker weten.
De vestigingsleider / verkoopleider wil met u gesprek hebben over dit alles.
Men wil kijken of we er uit kunnen komen als volwassen mensen.

Oke ik ben volwassen genoeg denk ik...........
As zaterdag gaat het gesprek plaats vinden...

Ik denk dat ik het antwoord al heb... maar dat vertel ik ze dan wel...


Wat zou u nu doen ? ben ik even benieuwd naar.
 
Bovenaan Onderaan