Voorstellen TimT

TimT

Forumguru
Beste Forumleden,

Na veel goede woorden van een goede vriend van mij, teven lid van dit forum, besloten om mij ook aan te melden!

Ik ben Tim, woonachtig in Hoogezand en ben 26 jaar.
Sinds 2008 kom ik uit een echte Skoda familie! Voorheen reden mijn ouders altijd Volkswagen maar na aardig wat aandringen van mijn kant, zijn ze overgestapt naar een Octavia II 1.6 MPI uit 2008 (lichtblauw). Destijds nieuw gekocht en het klokje staat nu op een nog maar net ingereden 54.000 geheel probleemloze kilometers.

Zelf heb ik sinds 2005 in een Opel Corsa 1.2 16v gereden uit 2001 (eerste auto).
Deze auto werd mij te klein en ik was wel toe aan iets meer comfort. Vanuit mijn familie en kennissenkring heb ik vrijwel alleen maar positieve reacties over Skoda meegekregen. Nadat ik met Eriktv (forumlid) tijden aan het zoeken ben geweest naar een geschikte Octavia I begon het steeds vaker te kriebelen. Daarnaast zijn we ook geruime tijd op zoek geweest voor een andere vriend naar een Octavia I of II. Tijdens deze zoektocht liep ik aan tegen een nette Octavia combi I 1.6 Rider uit 2004 met 127.000 km op de teller. Na proefgereden te hebben en hem heb laten checken door de monteur waar ik altijd voor onderhoud langs ga besloten deze auto te kopen zonder garantie. De auto is gekocht bij Skodadealer Tjeerdsma in Veendam.

In december 2012 was het zover en mocht ik toetreden tot de Skoda familie! Tot nu toe tot redelijke tevredenheid. Ik ben regelmatig bij mijn lokale garage geweest voor brandende lampjes. Welke volgens mijn monteur het gevolg zijn van sporadische storingen in de ABS pomp (niks vervangen), het motormanagement (niks vervangen) en een kapotte Luchtmassameter (vervangen). Het probleem van de brandende lampjes is dus nog niet verholpen maar aan het rijgedrag van de auto is niks te merken.

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de auto, het rijgedrag is goed, de motor ben ik zeer tevreden over en biedt genoeg power en is tevens in combinatie met nieuwe Michelin Energysaver die ik onder de auto heb laten monteren zeer zuinig (Gemiddeld 6.9l op 100km). Op werkafstanden heb ik zelfs regelmatig 5.7 tot 6.0l op 100km gehaald maar dit was hoofdzakelijk op 80km wegen.

Qua luxe heb ik ook niks te klagen over de auto, opties als cruise control, climat control, regensensor, middenarmsteun, uitgebreid verstelbare stoelen, radio cd speler met aux en usb aansluiting (later bij de auto gekocht) maken elke rit tot een comfortabele en fijne rit. Op deze manier zijn familiebezoekjes van het noorden van het land naar het zuiden van een land een peulenschil!

Inmiddels staat er 142.000 km op de teller en zit de APK eraan te komen. Vanmiddag nog even langs de garage geweest en de monteur vond de auto prima rijden, ik verwacht dan ook geen grote problemen in december. (Wel even afkloppen natuurlijk).

Maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik nog elke keer als ik de auto zie in mijzelf denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt en dat ik de auto een plaatje vind om naar te kijken. Hopelijk gaan we nog een lange tijd plezier aan deze fijne zwarte station beleven en ik kijk ook uit naar de interessante verhalen op dit forum!

Groeten Tim. IMAG0758.jpg IMAG0755.jpg IMAG0996.jpg IMAG0995.jpg IMAG0994.jpg
 

CDK

Forumguru
Welkom Tim!
Veel plezier op het forum én met je O1 toegewenst!

Greetz Corné
 
  • Leuk
Waarderingen: TimT

Blacky

Forumguru
Welkom op het gezellige en leerzame forum Tim. Vele plezierige en veilige kilometers gewenst in je O1.
 

Joske

Forumguru
Welkom Tim!

Het lijkt me alsof de O1 al eens goed onder handen genomen is langs de buitenkant? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: TimT

TimT

Forumguru
Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb niks speciaals aan de auto laten doen, wel denk ik dat ik hem bovengemiddeld vaak was en in de was zet :)
 

TimT

Forumguru
Tijd voor een kleine update (145.500 km).

De auto is zoals verwacht redelijk makkelijk door de apk gekomen, in combinatie met een beurtje was ik een kleine 400 euro kwijt. Grootste kosten zaten in nieuwe olie en onderhoud aan de remmen. Ik had aangegeven dat ik de auto een beetje vond doorschieten bij remmen op langzame snelheid (gevoel zegt niet altijd wat hoor). Nou bleken de remcilinders van de trommels achter lek te zijn en vrijwel niet te werken.

De twee lampjes die gedurende lange tijd al branden, branden nog steeds. Ik vind het wel ergerlijk maar ik probeer er niet meer op te letten. En de storingen zijn nog steeds hetzelfde en blijken ook nog steeds sporadisch te zijn en geen kwaad te kunnen. Met dit in mijn achterhoofd en de prijs om het te laten vervangen blijf ik fijn doorrijden.

Op het moment rij ik veel kleine stukken, vooral binnen mijn woonplaats. Dit komt het algemene gebruik niet ten goede. Het lange gemiddelde ligt om en nabij de 8.0L op 100km. Dit komt overigens wel overeen met de fabrieksopgave voor stadsverbruik. Ik denk dat het gemiddelde verbruik over het afgelopen jaar 7.4L op 100km is geweest wat ik heel redelijk vind over 19.000 km het afgelopen jaar.

Intussen heb ook aardig wat originele onderdelen gekocht in Tsjechië om de auto weer wat op te frissen. Ik heb het geluk dat ik zo af en toe een bestelling mag laten komen bij familie van Eriktv. Zo heb ik nieuwe rubberen maten besteld, nieuw logo op de neus en een nieuwe knipperlicht om er vocht zat in de oude. Verder heb ik vandaag nog nieuwe ruitsproei kopjes laten monteren omdat de ouden steeds gingen verzaken. De nieuwe staan goed gesteld en produceren ook nog eens een veel betere straal!

Op dit moment zijn nog onderweg: Nieuwe kapjes voor op de ruitenwisser bevestigingen en originele RS pedalen.
En tot mijn verbazing heb ik op Marktplaats voor een prikkie een hele nette set originele RS velgen weten te bemachtigen praktisch zonder beschadigingen. Ik ben Eriktv dan ook heel erg dankbaar voor de tip!

Vanaf komend voorjaar zal mijn octavia er dan ook bij staan als op de foto! Kan niet wachten.. Mijn huidige lichtmetalen velgen zullen vanaf morgen dienst gaan doen als wintervelgen. Hiervoor heb ik een set nieuwe Vredestein Snowtrack 3 gekocht. Vandaar dat ik een zeer goede set Semperit Mastergrip op staal te koop heb staan. Deze banden zijn mij overigens ook heel goed bevallen, nog ongeveer 7 en 7,5mm profiel, maar passen niet op mijn lichtmetalen velgen.

Al met al ben ik dus een tevreden Skoda rijder!
 

Bijlagen

  • IMAG1249.jpg
    IMAG1249.jpg
    976,1 KB · Weergaven: 86

TimT

Forumguru
Update (146.290 km)

Met de kerst lagen mijn nieuwe onderdelen tot mijn verrassing onder de boom!
Nieuwe pedalen (RS), nieuwe kapjes voor de ruitenwissers voor en achter en een nieuwe sigarettenaansteker, zat niet bij de auto toen ik hem kocht.

Volgende bestelling komen er nieuwe logo's voor in de nieuwe velgen en nieuwe sleutelhangers!

Tevens heb ik nog de ruitersproeierkopjes vervangen. Één van de twee sproeikoppen verzakte telkens en bleek lam te zijn. Nieuwe kopjes waren €10,- en maken een wereld van verschil. Helemaal tijdens de winter met zout op de weg een hele fijne verbetering.

Daarnaast heb ik na voorbeeld op dit forum de behoorlijk geroeste trekhaak aangepakt. Aan de hand van de perfecte beschrijving van @Cordoba koste het even wat zweetdruppels, maar hij is weer als nieuw! Oogt veel mooier want het was een doorn in mijn oog.
 

Bijlagen

  • IMAG1266.jpg
    IMAG1266.jpg
    614,3 KB · Weergaven: 143
  • IMAG1116.jpg
    IMAG1116.jpg
    510,6 KB · Weergaven: 169
  • IMAG1118.jpg
    IMAG1118.jpg
    743,2 KB · Weergaven: 151
  • IMAG1119.jpg
    IMAG1119.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 137

Cordoba

Forumguru
Die staat er weer strak bij Tim. :thumbsup: Leuk om te zien bij de foto's dat je zelfs de truc met het oude laken hebt gekopieerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: TimT

TimT

Forumguru
Update (148.000 km)

Even weer een kleine update.
Het is iets vroeger dan vorig jaar maar vandaag de winterbanden om laten wisselen. Het zal mee hebben gespeeld dat ik nu ook eindelijk de nieuwe (RS) velgen onder de auto kon zien. En ik ben zeer tevreden met het resultaat. Tevens samen met @eriktv het RS logo in de grill geplaatst, wat overigens gewoon met secondelijm is gebeurd en wij zagen bij de RS van Erik dat origineel waarschijnlijk ook geplakt is.

Daarnaast heb ik nieuw model ruitenwissers (Flat) gemonteerd, welke ik ook erg mooi vind passen bij de auto.
Al met al zeer tevreden met mijn auto!

Nieuw
IMAG1354.jpg

Oud IMAG1352.jpg
 

TimT

Forumguru
Het is dan geen echte RS maar in mijn ogen mag hij best wat sportiever opgeleukt worden en het misstaat allemaal niet!
 
Bovenaan Onderaan