Volkswagen ID.5 GTX

sitechris

Donateur
Waar Skoda het RS label voor de Enyaq weer gebruikt, durft Volkswagen het nog niet helemaal aan om het GTI logo te gebruiken. Dus hebben ze er GTX van gemaakt. Het nieuwe sportieve label voor de elektrische modellen. Maar kan een auto van ruim 2200 kilo sportief zijn? Nee, natuurlijk niet. Dit is eigenlijk gewoon een R-line. Wel een fijne reisauto overigens.

 

sitechris

Donateur
Scherp, inmiddels is het weer plomp haha ;)

Overigens wel eens dat elektrisch rijden zeker ook nadelen heeft.

1) Actieradius is duidelijk minder dan bv een benzine of diesel
2) Laden kost (veel) meer tijd.
3) Er is nog onvoldoende infrastructuur om iedereen goed te kunnen bedienen (zeker in Europa)
4) EV's zijn zwaarder (wat ook weer om allerlei redenen niet goed is)
5) Ze zijn duurder in de aanschaf. Zeker als je de belastingen van een gewone auto eraf haalt en zo het speelveld gelijk maakt. Dan sta je versteld van het prijsverschil.

En dan heb ik het nog niet over de emotionele aspecten (motorkarakter, geluid, langdurige performance etc).

Natuurlijk heeft een EV ook voordelen (milieu, gebruikskosten, instant koppel etc) maar vooralsnog is het nog geen vooruitgang ten opzichte van de extreem gebruiksvriendelijke ICE auto.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
2) "Laden kost (veel) meer tijd."
Meer tijd dan tanken? Ik steek de stekker er in, scan m'n pasje, en kan iets anders gaan doen. Bij het tanken sta je even/enige tijd naast de auto met het 'spuitpistool' in de hand, en na het tanken moet je meestal nog even gaan afrekenen.
Na het laden pasje scannen en stekker eruit, vertrekklaar. En bij een aantal snelladers hoef je zelfs het pasje niet te scannen.

3) "Er is nog onvoldoende infrastructuur om iedereen goed te kunnen bedienen (zeker in Europa)"
Ja, in sommige landen van Europa is dat nog ondermaats, maar de (vakantie-) rit is naar zowel noord, als zuid Europa goed te doen.
Op 'zwarte zaterdagen (en dergelijke dagen)' inderdaad een stuk minder, maar dat gaat dan ook op voor ICE auto's.

4) "EV's zijn zwaarder" Teveel een generalisatie, mijn EV met een accu van 64 kWh weegt 1657 kg, er zijn (grote, dat wel!) ICE's die meer wegen dan dat, en heel veel HEV's en PHEV's wegen ook al meer.
Maar er zijn inderdaad heel veel grote EV's die ruim boven 2 ton uitkomen.

Emotionele overwegingen/aspecten zijn persoonlijk, maar dat is elke keuze voor een auto.

De laatste opmerking:"Natuurlijk heeft een EV ook voordelen (milieu, gebruikskosten, instant koppel etc) maar vooralsnog is het nog geen vooruitgang ten opzichte van de extreem gebruiksvriendelijke ICE auto." is natuurlijk volledig voor jouw rekening ;) , en uit mijn keuze (en deze reactie) kun je afleiden dat ik hier je mening niet deel.

Maar, @sitechris blijf vooral die rijimpressie's schrijven en hier delen, want ik lees ze toch wel graag!
 

EdK

Forumguru
Voor mij wordt een EV interessant als ik Venlo - Utrecht retour kan rijden met stevig tempo (heen 140 en terug na 1900 uur met 160-180). Ook bij koud weer
Tsja dan blijf je de eerste 10 jaar nog zeker met een aanhanger met accu's rijden.... :cool:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Terecht punt @Peter-036 . De opmerking dat de EV nog geen vooruitgang is, is idd voor mijn eigen rekening. Voor mij wordt een EV interessant als ik Venlo - Utrecht retour kan rijden met stevig tempo (heen 140 en terug na 1900 uur met 160-180). Ook bij koud weer.
Dat is een goede 150 km enkele reis, wanneer je je meer aan de wettelijke maximale snelheid gaat houden, kun je dat nu al met veel EV's.
Maar wanneer je aan die snelheden vast wil houden, is nu de keus nog (zeer?) beperkt (en daarin zullen ook de financiën meetellen).
@EdK Met zo'n aanhanger is dat tempo niet alleen illegaal, maar ook een bedreiging voor het rijbewijs.
@Okki Maar mij kost de handeling voor het laden beduidend minder tijd dan jou het tanken, en wanneer ik thuis (toegegeven, dat kan niet iedereen) inplug, kost het me in geld een stuk minder, en onderweg geen tijd.
Ik wil niemand overhalen, maar vooroordelen, een beetje, wegnemen.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Maar mij kost de handeling voor het laden beduidend minder tijd

Je hebt het over de handeling, dus in- en uitpluggen. Dat kan je natuurlijk niet vergelijken met mijn totale tanktijd. Dan moet je ook jouw totale laadtijd meenemen.

Als ik mn tankdop tussen de handle klem om hem automatisch te laten afslaan, kost het tanken mij ook minder tijd. En nog minder als ik het door iemand anders laat doen.

Het gaat er dus om hoeveel tijd het kost om de auto van leeg naar vol te krijgen.
Dat ga je met geen enkele electrische auto winnen van een benzine auto.
 
Bovenaan Onderaan