Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 pk

dirkie996

Forumguru
Oké alle discussie terzijde, wat is hier je punt?
Krijg er bijna 'n punthoofd van. Straks plak ik m'n RS met dsg6 tegen de muur, om toch maar zo'n fantastische RS met 7bak te kunnen kopen. Hoe kon ik zo stom zijn:banghead:;)
Met de manuele versnellingsbak had ik vroeger al die problemen niet, totdat ze begonnen met 5 bakken. Daar stond je dan als 'n loser in je 4 bak te roeren.
 
Laatst bewerkt:

Kurtje

Forumguru
Ik dacht dat @B.Stuurder zijn bak een droge koppeling heeft en niet zoveel nm kan verdragen. In mijn rs zit de nieuwe DQ500 DSG (zelfde als in de rs3) deze heeft een natte koppeling en kan tot 600nm aan als ik het juist heb. ook zijn er nog enkele andere interne dingen anders.. maar ik denk dat @Corné de Kluijver dit beter kan uitleggen dan ik :)

Denk dat ik nog beetje dingen ga aanpassen hier :D

De DSG van @B.Stuurder is de droge DSG 7 bak. Deze kan inderdaad niet zoveel koppel verwerken. We hebben hem thuis in de Fabia 1.2 110pk zitten en ik moet zeggen het is een leuke bak maar niet te vergelijken met de natte versies. Hij heeft ook heel snel slip op zijn platen als je hem niet laat mappen.

De DSG bak die @Tuner111 in zijn VRS heeft zitten is niet de DQ500 bak, maar de DQ380 bak. Dit is de laatste DSG bak van de VAG groep. Hij is kleiner als de DQ500 en schakelt nog soepeler. Dat is ook zijn enige punt van 'kritiek', hij gaat te goed :D Hij kan mits mapping een 750/800nm aan.

De DSG bak die ik in mijn Golf R heb zitten is de DQ381, is bijna gelijk als de DQ380 maar ontworpen om in combinatie met het Haldex 4motion systeem te werken.

De DQ500 is de sterkste bak van de VAG groep, kan mits mapping inderdaad tot 1000nm aan. Rijdt ook super zalig, is alleen iets agressiever in zijn overgangen als de DQ380/DQ381 bak.
 

MaxN

Donateur
Lees idd op diverse internationale sites dat het om de DQ380 gaat in de O3RS.
@Corné de Kluijver heb jij dan wel echt een DQ500 in de Kodiaq? Want daar zou ook de DQ380/DQ381 in zitten.
 

B.Stuurder

Forumguru
Met de manuele versnellingsbak had ik vroeger al die problemen niet, totdat ze begonnen met 5 bakken. Daar stond je dan als 'n loser in je 4 bak te roeren.
Ja dat blijft gaan, daarna had je een 6 bak, nu al een 7 bak handmatig. En automaten hebben al 10 versnellingen zelfs. Tot we binnenkort allemaal elektrisch gaan rijden, dan hebben we geen versnellingsbak meer nodig.:pieker:

Overigens reed ik laatst achter een Nissan Leaf, nieuw model. Je weet wel, zo'n elektrisch gezinshok. Die gaf met 100 km/h gas en daar had ik toch moeite om in te lopen met 230 pk en 350 Nm. Dat was een verrassing. Gelukkig had de bestuurder van de Nissan ook niet verwacht dat ik zou inlopen met mijn Skoda gezinsstation. Dat is dan weer positief. :laugh:
 

leon-cupra

Forumguru
Er zijn binnen de dsg-bakken enorme verschillen. Hier de DSG6 natte koppeling, vorig weekend met mijn vader zijn 2017 tiguan 1.4 DSG6 een stukje gereden. Ook een natte koppeling. Voelde compleet anders aan. Reed 10 keer beter dan mijn RS. Volgens mij zijn ze ook anders ingesteld/geprogammeerd. Moet zeggen dat ik een beetje een haat/liefde met mijn DSG. Ik vind het zeker niet de best rijdende bak(ondanks aangepast). Wss wordt (zeer binnekort mss) de volgende terug een handbak.
 

0ri0n88

Forumguru
Vond de dsg ook een prima automaat (aangepast weliswaar), maar het verschil met mijn huidige 7g tronic van mercedes is toch best wel groot in mijn beleving en dan niet in het voordeel van de DSG
 

philippe bakker

Forumguru
Vond de dsg ook een prima automaat (aangepast weliswaar), maar het verschil met mijn huidige 7g tronic van mercedes is toch best wel groot in mijn beleving en dan niet in het voordeel van de DSG
Mijne maat heeft een c43 AMG met 9 traps automaat en heeft ook al met de mijne gereden en vindt de dsg van mij beter (getuned) dan de zijne. De range van zijn automaat is wel groter. Zijn sport ++ stand is fenomenaal bruusk racy. Daartegenover is mijn sport stand echt traag in respons
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben zeer tevreden over mijn aangepaste DSG. Maar toen ik een tijdje terug een BMW als leenauto meekreeg, merkte ik toch wel verschil. Zo smooth dat je echt nauwelijks wat voelt van het schakelen.
 

0ri0n88

Forumguru
Mijne maat heeft een c43 AMG met 9 traps automaat en heeft ook al met de mijne gereden en vindt de dsg van mij beter (getuned) dan de zijne. De range van zijn automaat is wel groter. Zijn sport ++ stand is fenomenaal bruusk racy. Daartegenover is mijn sport stand echt traag in respons
Smaken verschillen, zo zie je maar. In de 7g en of 9g tronic merk je nauwelijks het schakelen iets wat ik persoonlijk heel fijn vind. De S stand is inderdaad vele malen bruikbaarder en ook echt dynamischer.
 

sitechris

Donateur
Nadeel van de S-stand van de DSG vind ik dat die te nerveus is en de D-stand is juist weer heel erg van te snel opschakelen. Ik mis de tussenweg. Natuurlijk kun je dat laten aanpassen bij een tuner, maar dan loop je al wel risico op garantieclaims etc. Plus dat het af fabriek gewoon goed moet zijn.

De ZF-8 bak heeft drie standen. Een D stand (ultrasnel doorschakelen), een D-sport stand (de ideale middenweg) en een S-stand voor echt agressieve rijstijl.
 

Kurtje

Forumguru
Nadeel van de S-stand van de DSG vind ik dat die te nerveus is en de D-stand is juist weer heel erg van te snel opschakelen. Ik mis de tussenweg. Natuurlijk kun je dat laten aanpassen bij een tuner, maar dan loop je al wel risico op garantieclaims etc. Plus dat het af fabriek gewoon goed moet zijn.

De ZF-8 bak heeft drie standen. Een D stand (ultrasnel doorschakelen), een D-sport stand (de ideale middenweg) en een S-stand voor echt agressieve rijstijl.

Vond je dat zelf ook nog bij de DQ380/DQ381 bak? Wat je meegeeft vond ik ook enorm storend bij de standaard DQ250 in de Cupra, maar de huidige is toch heel anders hoor.

De D stand is enorm bruikbaar en gaat perfect naar je gasstand reageren om hoger in toeren te gaan.
De S stand is ook gewoon bij wat sportiever rijden bruikbaar, gaat de toeren niet vasthouden bij minder % gas geven en schakelt gewoon sneller over.
 
Bovenaan Onderaan