Volgelopen Citigo

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens hadden ze bij de beurt voor onze Up laatst wel die parafan bak schoongemaakt. Sindsdien verwijder ik wel systematisch de bladeren uit die opvangbak
 

Me Zelf

Forumguru
Dank voor het meedenken!

Dat de airco het condenswater terug in de auto zou kunnen gooien is nieuw voor mij. Eens kijken hoe de slangen etc lopen. Er zit climatronic in, en ik heb dit nog nooit gezien in een andere auto (ok, mijn lekke dafjes 20 jaar geleden).
Ik krijg de indruk dat de airco zelf weinig doet en zag vanmidag in de parkeergarage een roze plasje naast het linkervoorwiel. Koelvloeistof (ja die zit ook in een elektrische auto) leek het niet te zijn, dat niveau was nog keurig. Kan natuurlijk er ook al gelegen hebben, rond 7 uur ben ik niet zo scherp als ik de auto parkeer.
Morgen maar eens verder zoeken
 

Fabia 123

Forumguru
Rosé (koel? vloeistof)Misschien toch even bij de garage langsgaan.
Kan een lekkage zijn. Water onder de auto na airco gebruik is volgens mij normaal.
Ik heb zelf ook climatronic en heb inderdaad minder last van beslagen ruiten dan in Fabia 1 zonder climatronic. In beide gevallen als ik bij vochtig weer de airco niet op tijd heb uitgezet. Fijne van airco bij nat weer is geen gedoe meer met een sponsje.
 

Cordoba

Forumguru
Een airco (handmatig of auto) stuurt in de winter warme lucht naar het interieur, als de auto niet goed droog wordt gestookt tijdens de reis blijft er bij het parkeren vochtige lucht in de luchtkanalen naar de roosters in het interieur achter. Vervolgens koelt de auto na parkeren verder af, en slaat het vocht in de lucht in de kachelpijpen neer als condens, en door de open roosters dus voor een deel ook in het interieur, maar ook het deel dat als condens in de kachelpijpen achterblijft, komt bij de volgende rit alsnog in het interieur waardoor je ramen beslaan.
 

Ted

Forumguru
Ook net even bij mijn vrouw's citigo gekeken en inderdaad met name aan de bestuurders kant zie je veel bladeren en ook oude verdroogde exemplaren. Ik ga in ieder geval proberen met de stofzuiger slang een deel weg te zuigen als ik er bij kan of anders bedenk ik wel een optie!
 

BigCheese

Forumguru
De Citigo van mijn vrouw heeft ook altijd beslagen ruiten, zonder airco is het niet te doen. Bij de Action hadden ze weer van die vochtvreters liggen die je in de magnetron kunt drogen. Als je aan de slag gaat met vochtvreters dan zou ik niet die bakjes met zout nemen, op een gegeven moment zijn die verzadigd met vocht en staat er aan bak met heel erg zout water in je auto. En als die omgaat dan heb je een nog groter probleem.

Ik zal eens kijken of ik die paravaanbak kan vinden. De foto's uit dit oude topic zijn niet meer zichtbaar...
 

Okki

Donateur
en door de open roosters dus voor een deel ook in het interieur,

ik meen ooit ergens gelezen te hebben, dat je (na uitzetten airco en aanjager aan) net voor het uitzetten van de auto de ventilatie op recirculatie te zetten. De roosters zouden dan dicht staan er minder lucht naar binnen halen.
 

Me Zelf

Forumguru
Update: ik heb eigenlijk nadat ik mijn bericht gepost had geen beslagen ramen meer gehad. Misschien dat er 1 keer een plens water in de cabine gekomen is tijdens een regenbui (tijdens deur of kofferbak openen?) en dat het even nodig had om goed te drogen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Een airco (handmatig of auto) stuurt in de winter warme lucht naar het interieur, als de auto niet goed droog wordt gestookt tijdens de reis blijft er bij het parkeren vochtige lucht in de luchtkanalen naar de roosters in het interieur achter. Vervolgens koelt de auto na parkeren verder af, en slaat het vocht in de lucht in de kachelpijpen neer als condens, en door de open roosters dus voor een deel ook in het interieur, maar ook het deel dat als condens in de kachelpijpen achterblijft, komt bij de volgende rit alsnog in het interieur waardoor je ramen beslaan.
Dank dank, bespaart me een boel schrijfwerk.
In zomer ook van belang, om te voorkomen dat het vocht op de condensator.kan gaan schimmelen. De bacteriën die daarin komen hebben een behoorlijke onaangename flatulentie-geur (reden waarom veel mensen kneiter hard uit hun bek meuren door bacteriën op de tong die de hele dag van zich af zitten te baften)

Héél soms (kleine auto of als je een paar gasten in auto hebt gehad die opgehaald werden in regenbui met natte jassen), kan er wat vocht blijven hangen in je auto.

Wat bij mij werkt: op de snelweg, verwarming op kneiterwarm met de airco aan en alle ramen voor de helft open.
Verwarming op kneiterheet om te voorkomen dat je een Raketje wordt en ramen open paar minuten om al het vocht eruit te krijgen.

Vochtvreter kan, maar trekt ook vocht aan van buiten, waardoor er méér vocht inkomt (zeker onhandig bij lekkage). Bij caravans wordt dit ook afgeraden.

Houdoekes
 

Me Zelf

Forumguru
Toch nog even een update hiervan. Het blijkt dat ik accuut beslagen ramen (allemaal!) krijg als ik de recirculatie stand inschakel. Nou ja: na 2x drukken op dat stomme knopje omdat er een bug in zit die ‘m de eerste keer na een paar seconden vrolijk terug naar de gewone stand laat gaan.
En dan maakt het niet uit of ik al een poos op de snelweg rijdt in droog weer of bij wegrijden in nat weer. In beiden gevallen was de buitentemperatuur rond 8 graden dus de airco zou gewoon zijn werk moeten doen en het vocht uit de lucht moeten halen. Dan zit er toch ergens een plasje water in het systeem dat alleen vrijkomt in de recirculatie stand zou ik denken?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij inschakelen van de recirculatiestand gaat er alleen een klep om die ervoorzorgt dat de lucht niet meer van buiten, maar van de binnenruimte wordt betrokken.....het vocht dat op je ramen beslaat, zit kennelijk toch al in het interieur.

Wat wel kan helpen is om de luchtstroom wat meer op je voorruit te 'richten', als je meestal de warmte op je voeten laat blazen, blijft de ruit te koel, en zal daar het water op neerslaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ook helpt, is bij droog (liefst wat zonnig) weer de boel eens flink doorspoelen met verse buitenlucht. Bij voorkeur natuurlijk tijdens een flinke rit: airco c.q. verwarming matig aan en ventilatie gericht op voetruimte, daarbij de (achterste, indien aanwezig) zijruiten een redelijk stukje open. Zo stook je 'm van onderaf droog.
 
Bovenaan Onderaan