Volgelopen Citigo

Blacky

Forumguru
Toen ik de auto vanmiddag ophaalde rook lekker, te lekker....een zacht zoete geur.

Wiet met een smaakje:pardon:
Zonder dolle. Hoop voor dat de hygrometer nog meer naar beneden gaat zodat weer normaal en zonder problemen verder kunt rijden.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als een hygrometer onder de 50 staat, dan moet het bijna stenen uit de grond vriezen of zit je in extreem droge lucht. In ons klimaat schommelt dat tussen de 70-85.
De lucht van de airco in de auto zal lager zitten, doch ik denk niet dat dat onder de 50% komt.

Is afhankelijk van het weer en het seizoen, ook afgelopen zomer toch regelmatig luchtvochtigheid gezien van tussen de 40 en 50%. Nu het kouder wordt, en 's avonds veel vocht uit de lucht condenseert haal je dat bij lange na niet.
@Jojojolande Overigens zie je de hygrometer ook dalen tijdens een wat langere rit (dus aan het eind van de rit droger dan bij het instappen)?
 
@Cordoba. Tijdens het rijden (zelfs met korte ritjes van bijvoorbeeld 10 km) daalt de vochtigheidsgraad. Met name in de avond en nacht loopt de vochtigheidsgraad weer op. Ik ben dan ook superbenieuwd wat de hygrometer morgenochtend aangeeft.
Heb jij enig vermoeden wat een acceptabele vochtigheidsgraad in dit jaargetijde is?
 

Cordoba

Forumguru
Is niet alleen van het jaargetijde, maar ook van moment op de dag afhankelijk en van het weertype. Je kunt het beste de hygrometer gewoon eens een poosje op een andere plek neerleggen, bijvoorbeeld in berging/schuur. Dan krijg je een idee wat de vochtigheid van de buitenlucht op dat moment, veel lager dan de gemiddelde luchtvochtigheid in de buitenlucht kom je niet, ook niet met een auto die geen vochtprobleem heeft.

Overigens zit er wel een verraderlijk iets in de aanwijzing van de hygrometer: hij geeft aan het luchtvochtigheidspercentage in vergelijking zoals dat maximaal kan zijn onder die omstandigheden. Klinkt ingewikkeld, maar zal proberen het duidelijk te maken met een voorbeeld:

Stel de temperatuur is 10 graden en de lucht kan bij die druk en temperatuur maximaal 10 eenheden water bevatten. Vervolgens verwarm je diezelfde maximaal vochtige lucht naar bijvoorbeeld 25 graden, en bij die temperatuur (en luchtdruk) kan diezelfde lucht wel 3 eenheden water bevatten. De lucht bevat in absolute hoeveelheden nog steeds evenveel water, maar de relatieve luchtvochtigheid is dan ineens gedaald van 100% (100% x (1/1)) naar 33% (100% x (1/3)).

Overigens die Pingi wel regelmatig drogen, want dan krijg je het vocht echt uit je auto, anders is de Pingi alleen een buffer die water opneemt als de lucht erg vochtig is, en het weer afgeeft in je interieur als de de lucht wat droger is.

Als ik echt een getal zou moeten gokken zou ik zeggen, in de loop van de middag is 60% een mooie waarde, en 's morgens zal dat wat hoger zijn. Is overigens ook afhankelijk van waar je woont, maar je woont dacht ik in Brabant, dus relatief droge lucht.
 
@Cordoba. Allereerst hartelijk bedankt voor je uitvoerige uitleg. Momenteel (zondag 12.00, met af en toe zon) staat de hygrometer iets boven de 90, vrij hoog dus.
In de auto van mijn vriend (de auto's staan vaak naast elkaar) ligt de vochtigheidsgraad rond de 70. Wij wonen in de provincie Utrecht. Onze woonplaats ligt in een bosrijk gebied.
M.b.t. De pingi's heb je helemaal gelijk. Zij voelden licht en droog aan maar na een droogbeurt in de magnetron bleek er nog vrij veel water uit te komen.
 

EdK

Forumguru
leg eens kranten onder de matten, als die over een 3 uur dan klam aanvoelen dan is die wagen nog lang niet droog, helaas
 
Bedankt voor de tip!
De kranten heb ik om 12.45 in de auto gelegd. Tegen 16.00 uur zal ik weer kijken. Ik houd je op de hoogte.
 
@EdK: het is nu 16.25. De krant voelde niet klam aan. Ik laat de krant nog wel een nacht onder de mat liggen. De vochtigheidsgraad is momenteel 75.
 

Sanman

Nieuw lid
Ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben Sander en sinds november vorig jaar een Skoda Citigo rijder, prive rijden we nog een
O1 uit 2000.

Ook ik heb ontzettend veel vochtproblemen in de auto. Een maand of 2 geleden had ook ik een
voetenbad aan de passagierszijde. Toen ik na een flinke regenbui weg reed, leek het wel of er een
kraan werd opengezet. Tot 3x toe kwam er een flinke hoeveelheid water vanachter het dashboard de
auto ingelopen.

De dag daarna heb ik de auto naar de dealer gebracht met het verzoek dit probleem op te lossen. Ook
ik kreeg te horen dat ik de roosters onder de voorruit niet goed had schoon gehouden en dat er daardoor
water in het ventilatiesysteem was gelopen. Ik heb er zelfs een rekening voor gehad, maar dat tot daartoe.

Naast het "voetenbad" heb ik ook in het algemeen een vochtprobleem in de auto. Of het nu 's morgens is als ik wil wegrijden maar eerst 10 minuten moet wachten tot de ruiten enigzins schoon zijn of dat ik halverwege een rit de
ventilatie aan zet en de auto binnen een minuut volledig beslaat. Heb de auto zelfs al meerdere keren aan de kant
moeten zetten omdat ik gewoon geen zicht meer had.

Probleem is voorgelegd bij PON, maar die komt met lachwekkende oplossingen waar zelfs de dealer zich voor schaamt. De auto gaat aankomende maandag voor een week naar de dealer en die gaat aan de slag om de oorzaak en een oplossing te vinden.

Juist omdat ik mezelf goed aan de algemene regels van airco gebruik houdt en eigenlijk bijna nooit met vochtige kleding e.d. in de auto zit, is bovenstaand probleem echt frusterend. Ik vind dat je van een nieuw gekochte auto gewoon mag verwachten dat dit soort problemen er niet zijn.

Een heel verhaal, maar voelt wel goed om het hier even neer te kunnen zetten. Ik ga jullie op de hoogte houden en uiteraard zijn tips altijd welkom.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook ik kreeg te horen dat ik de roosters onder de voorruit niet goed had schoon gehouden en dat er daardoor
water in het ventilatiesysteem was gelopen.
Het lijkt mij niets minder dan een ontwerpfout als een auto kan "vollopen" door het enkele feit dat hij (eventueel langere tijd) buiten en bv. bij of onder bomen in de regen staat.
De afvoer uit alle holtes waarin zich regenwater zou kunnen verzamelen dient simpelweg fail-safe te zijn, dat wil zeggen dat ook bij overlopen als gevolg van een verstopte afvoer e.d. het overtollige water te allen tijde buiten het interieur en ook weg van vochtgevoelige electr(on)ische delen dient te worden geleid.

De gevolgen van een dergelijke ontwerpfout behoren m.i. niet simpelweg over de schutting te worden gegooid bij de gebruiker - óók en vooral niet door middel van een regeltje in het instructieboekje (indien en voor zover daarin überhaupt iets over het schoonhouden van afvoeren is vermeld, wat ik niet weet).
 

Sanman

Nieuw lid
Helaas is er na een week logeren bij de dealer nog steeds geen aanwijsbare reden voor het vochtprobleem.
Niets ten nadele van de dealer, die hebben er na mijn inziens alles aangedaan om het probleem kunstmatig op te
wekken. Er is geen enkele vorm van lekkage gevonden, gelukkig hadden ze ook de druppels aan het voorraam hangen en dus hebben ze in ieder geval gezien dat het een serieus probleem is.
Ik heb hem nu een kleine week terug en blijf het probleem houden, rijden zonder airco is eigenlijk onmogelijk.
Met de dealer afgesproken dat bij de volgende klacht de auto naar PON gaat en dat ze dan daar maar met een oplossing moeten komen.

Ik hou jullie weer op de hoogte.
 

Inge

Lid
Dan ging hij bij mij linea recta terug want rijden met airco om het droog te houden is nu echt belachelijk + je verbruik ligt ene stuk hoger.

De auto lekker naar PON laten sturen, een vervangende auto krijgen ind e tijd dat hij daar is en vermoed dat je daar het vochtprobleem niet in zult hebben. Wel even voordat je je auto afgeeft aan de garage alvorens hij naar PON gaat je km stand fotograferen. Dan kun je kijken of ze er veel/ weinig km's mee rijden bij PON en aldus indien nodig hun hem vol laten gooien.
 

ougie

Forumguru
Jojojolande en Sanman, hoe is het, na een, of eigenlijk geen winter met jullie vochtproblemen in de Citigo.
Raar verhaal, wat voor mij op een constructiefout lijkt en zou moeten uitmonden op een terugroepactie van Skoda. Lijkt mij dat die bakken, of de afvoer ervan vervangen moeten worden door wel geschikte.
Ga morgen kijken in hoeverre ik er bij kan komen, misschien met een compressorspuitje met zo'n lang tuitje.
 

ougie

Forumguru
Heb vandaag even gekeken hoe e.e.a. in elkaar zit. En volgens mij kun je zonder veel problemen bij de afvoergaten, zonder de kappen en ruitenwisserarmen te hoeven verwijderen.
Ook bij mij zaten er dode bladerresten e.d. in de gaten, maar met twee lange plantenstokjes kon ik alles prima verwijderen. Daarna even de compressor er doorheen en schoon was alles weer.
Heb wat foto's gemaakt om e.e.a te verduidelijken. Deze zijn genomen op de beide uiteinde van parafankap, of hoe deze ook mag heten. Er is voldoende ruimte naast om aan beide zijden een vierkant gat te zien van 3x3 cm. Als je die maar schoon houdt is er volgens mij niet veel aan de hand. Ik moet wel toegeven dat ze zonder dit topic nooit had gecheckt, dank daarvoor dus.
Grotefoto-DOWQHCNU.jpg

De bestuurderszijde; Dat vierkante gat waar je nog net een kabeltje naar beneden ziet verdwijnen zou ik dus maar schoonhouden.
Grotefoto-H3YU6G34.jpg

En aan de passagierszijde; Dat wazige vierkante gaatje onderin dus ook, dan loopt het water via de voorwielkasten zo naar beneden.
 
Laatst bewerkt:
@ougie
Bedankt voor je belangstelling!
Mijn Citigo is droog de winter doorgekomen. maar dat heeft wel enige inzet gevraagd.
Er liggen twee Pingi's in de auto en deze heb ik elke week moeten laten drogen in de magnetron en huiskamer. de Pingi's bevatten toen veel vocht....dit was dus hard nodig.
Er zijn periodes geweest dat de hygrometer (deze heb ik nu standaard in de auto.) tussen de 90 en 100 stond. Ik was dolblij dat wij een zachte winter hebben gehad.....ik was bang voor bevroren binnenramen.
Elke maand laat ik de parafanbak door de dealer controleren. De dealer is niet gevestigd in mijn woonplaats....
Nu het voorjaar is, controleer ik minimaal 3 keer per dag of er geen troep onder de ruitenwissers zit wat weer een verstopping zou kunnen veroorzaken. Momenteel staat de hygrometer tussen de 40 en de 60.
Een heleboel moeite maar een volgelopen Citigo wil ik niet meer meemaken.
Volgens de dealer is er nog steeds geen oplossing voor het probleem. Uiteraard hoop ik dat deze er snel komt.
 

poedel

Nieuw lid
Heb zojuist even de stofzuiger gebruikt. Dun verlengstuk kon er net bij. Was wel de moeite! (met het mooie weer van de zatste twee dagen was alles lekker droog, dus eenvoudig op te zuigen)
 

Me Zelf

Forumguru
Oud topic uit de sloot gevist:
Mijn Citigo (e IV) heeft de laatste dagen ook veel last van beslagen ramen. Ik stap in 99/100 gevallen droog in de auto en hij staat niet onder een boom (dus verstopte afwateringsgaatjes lijkt me ook sterk). Ik kan nog geen vochtige plekken onder de matten ontdekken. Eigenlijk heb ik ook bijna altijd met de airco aan en de verwarming op 22C, dus ik zou denken dat het ook redelijk droog gestookt wordt met de 2 uur per dag (160 km bijna alles snelweg), 2-3 dagen in de week die ik rijd.

Iemand ook dit soort ervaringen? Het is me vorige herfst niet opgevallen.
 

Fabia 123

Forumguru
Wanneer je de airco altijd aanzet krijg je beslagen ramen de volgende dag.
Het vocht dat in het airco systeem zit gaat na het uitzetten van de motor terug de auto in.
Beste is de airco 5 minuten voor aankomst uit te zetten, maar de aanjager aan laten staan.
In dat geval zal het vocht via de condensor de auto verlaten.
 
Bovenaan Onderaan