Volgelopen Citigo

turboturbo

Forumguru
Als ik de tips hier zo lees mag je wel oppassen dat je bij het drogen niet ineens @Ronnie hoeft te bellen. En dat de auto té droog is, daarna :deuk:
 
Een kleine update met betrekking tot mijn Citigo.
Afgelopen maandagmiddag (maandag 23 september) kreeg ik van de dealer een telefoontje dat ik mijn Citigo kon komen ophalen. De auto was nog niet helemaal droog maar dat zal wel gebeuren als ik weer met de auto ging rijden. Hoofd werkplaats deed voor hoe ik de afvoer van de parafanbak kan openhouden. Dit is lastiger dan gedacht; mij lukte het totaal niet. De dealer bood aan dat zij te allen tijde bereid zijn om de bak schoon te spuiten en te controleren of de openingen nog open zijn.
Op mijn opmerking dat de afvoer toch gewoon open moeten zijn, ongeacht waar de auto staat (binnen, buiten, onder bomen) kreeg ik helaas geen duidelijk antwoord.
Op weg naar huis hebben wij bij de bouwmarkt een pakket met twee Pingi's gekocht. Als cadeautje kregen wij er een hygrometer bij. De hygrometer gaf en vochtigheidsgraad aan van 100. Tijdens het rijden heb ik de airco aangezet en de kachel op heet. Dit had tot gevolg dat vochtigheidsgraad wel wat daalde.
Dinsdagmorgen gaf de hygrometer weer een vochtigheidsgraad aan van 100. Tijdens het gebruik van de auto daalde de vochtigheidsgraad wederom.
Woensdag en donderdag herhaalde zich bovenstaand verhaal.
Vanmorgen (vrijdagmorgen 27 september) was het zo vochtig in de auto dat ik eerst de ramen heb moeten droog zemen; de druppels doorlopen van de ramen. De (nog steeds) vochtige matten heb ik uit de auto gehaald en in de zon laten drogen.
Vanmiddag heb ik de dealer gebeld met bovenstaand verhaal. Het hoofd van een werkplaats was vandaag niet aanwezig en belt mij maandag terug.
Ik voorzie nog grote problemen voor de herfst en winter die komen gaat.
Als er iemand nog goede tips heeft, verneem ik deze heel erg graag. Alvast bedankt!
Wordt vervolgd!
 

Blackokkie2

Forumguru
Er zal waarschijnlijk erg veel water onder het tapijt zitten, heb je al een vochtvreter in de auto staan, je weet wel zo'n bakje met een of ander poeder die je 's winters in de caravan zet om de boel droog te houden.
 

EdK

Forumguru
Er bestaan mobile ontvochters , stukadoors gebruiken die ook om gecontroleerd het vocht uit het huis en de stuuklaag te halen. Zijn te huur bij bv een borent of boels
En zoals ik al zei neem een zooi oude kranten en gooi die op de natte vloer. met wat zwaars er op en dat in begin om de halve dag even vervangen.
Je zal verbaast zijn hoeveel vocht er in die kranten gaan zitten.
Verwaarloos het niet want dan heb je geheid straks schimmel of paddo's op je bekleding (matten) groeien en dat krijg je er alleen maar moeilijker vanaf.
En met airco aan rijden ontvocht beter dan met de verwarming aan.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb wat postings weggehaald op verzoek die niet echt meer bijdroegen aan het topic.

Ze geef aan 2 Pingi's in de auto te hebben, dat zijn herbruikbare vochtvreters (voor degenen die ze niet kennen). 1 Pingi is geschikt, in de uitvoering die ze heeft, voor 12kuub, dus aan vochtvreters geen gebrek.
 

DimiTator

Actief lid
Doe de raampjes niet volledig dicht als de auto niet gebruikt wordt. Dan zal er constant wat vocht kunnen verdampen.
Als u de auto ergens in een garage kan stallen, laat de deuren gewoon open staan. Het opdrogen zal veel sneller gaan.
 
Ik krijg hier toch een slecht gevoel bij. Het lijkt erop dat de dealer je laat stikken. Er moet toch een andere oplossing zijn als vochtvreeters.
 

Ronnie

Forumguru
Om de vloerbedekking en het daaronder zittende dempingsmateriaal (dit zuigt zich helemaal vol) goed droog te krijgen is er maar een oplossing:
De stoelen eruit schroeven, achterbank eruit, vloerbedekking compleet er uitnemen, dempingsmateriaal eruit en dan de zaak enkele dagen drogen in (liefst een droogcabine van een spuiter) een warme ruimte.
Op een andere manier krijg je de dempingsmatten niet droog.
Als je de auto tijdens gebruik wilt drogen kan dit wel een jaar duren en gaat de zaak ook nog eens stinken.
Je blijft ook last houden van beslagen ramen,(alleen niet als het constant vriest), vooral als de auto een tijdje in de zon heeft gestaan.
Of je moet natuurlijk de vloerbedekking en de dempingsmatten vernieuwen,
dan ben je meteen van het probleem af....
 

turboturbo

Forumguru
Dat zou de dealer eigenlijk gewoon moeten doen, die dempingmatten vernieuwen....

Het zou iig een hele geste zijn....
 
Wederom een kleine update......maar nu met goed nieuws!
Mijn laatste mail was een van vrijdag 27 september. Zaterdag 28 september waren de binnenramen weer drijfnat: het water droop letterlijk van de ramen. De hygrometer gaf een vochtigheidsgraad aan van 100. Ik heb de dealer gebeld, foto's gemaild en gevraagd of de auto in het weekend in hun garage kon staan. Het leek mij niet goed voor de auto om te wachten tot maandag. Daarvoor was de vochtigheidsgraad in de auto veel te hoog. de dealer ging hiermee akkoord. Maandag zou dan,in overleg met de werkplaats, besloten worden hoe verder te handelen.
Toen ik maandag 30 september arriveerde, hoorde ik het goede nieuws dat de auto bij een herstelbedrijf stond. Daar is de auto gestript en in een droogcabine gezet (als ik het goed heb begrepen bij een temperatuur van 80 graden). Vandaag (dinsdagmiddag) wordt de auto bij de dealer de afgeleverd. Daar blijft hij een of twee nachten nog staan zodat de dealer kan controleren of de auto echt droog is ( de vocht ontwikkeling ontstond met name
's nachts.)
Over de financiële kant hoef ik mij geen zorgen te maken; dat wordt geregeld met Pon.
De oorzaak (verstopte afvoer van de Parafanbak) kan niet opgelost worden. Ik moet er attent op zijn. De dealer heeft toegezegd om de afvoer bij de geringste twijfel te controleren en eventueel schoon te maken. Wel is er bij Skoda melding gemaakt van dit probleem.
Ik hoop dat ik in het weekend weer mag genieten van een droge(!) Citigo.
 

EdK

Forumguru
En meteen bij ontvangst de lappen wasstraat inrijden en twee keer het goedkoopste pakket nemen en daarna meteen controleren of hij inderdaad droogt blijft.
En controleer je wagen op geur en onder de stoelen en in kieren op schimmelvorming, want echt dat is zoooo moeilijk naderhand weg te krijgen.
 
Vanmiddag, zaterdag 5 oktober, heb ik mijn Citigo opgehaald. De auto heeft deze week twee maal in een droogcabine gestaan bij een schadeherstelbedrijf. Daarna is hij gecontroleerd door hoofd werkplaats van mijn dealer. Deze vond de auto nog niet droog genoeg. Zijn monteurs hebben matten, isolatiemat etc. weer uit de auto gehaald en enkele dagen laten drogen in zon en wind. Volgens de monteurs is de auto nu helemaal droog. Toen ik de auto vanmiddag ophaalde stond de hygrometer op 80. De auto rook lekker, te lekker....een zacht zoete geur. Ik heb duidelijk gevraagd of de auto door de wasstraat mocht. Dat was volgens de dealer geen probleem ik heb de auto direct in een 'lappen'wasstraat gewassen en toen ben ik naar huis gereden(ongeveer 8 km).
De 2 pingi's blijven in de auto. De komende tijd wordt de hygrometer goed in de gaten gehouden.
Jammer genoeg kon de oorzaak van het probleem (verstopte afvoer van de parafanbak niet opgelost worden.
Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan.........
 

Cordoba

Forumguru
@Jojojolande gezien de daling van de hygrometer, begin je eindelijk succes te boeken. Ik zou de matten voorlopig zoveel mogelijk uit de auto laten: dan droogt de vloerbedekking en de de laag eronder beter. Desnoods alleen matje bij bestuurder erin, en de rest thuis of los erin, zodat je het ook zo weg kan halen, of matjes bijv. in de kofferbak leggen zolang de hygrometer niet onder de 50% staat.
 

DimiTator

Actief lid
Als een hygrometer onder de 50 staat, dan moet het bijna stenen uit de grond vriezen of zit je in extreem droge lucht. In ons klimaat schommelt dat tussen de 70-85.
De lucht van de airco in de auto zal lager zitten, doch ik denk niet dat dat onder de 50% komt.
 
Bovenaan Onderaan