Volgelopen Citigo

Na overleg met Kensei over de beste plek voor dit topic, is besloten er tóch een los topic van te maken ipv het onder het bestaande 'vochtprobleem Citigo' te plaatsen. Op deze manier is het voor andere Citigo rijders goed te weten wat men even moet controleren voordat die hier ook mee geconfronteerd worden.

Want...wat is er aan de hand?

Mijn Citigo stond maandagmiddag met 1,5cm water op de vloer te klotsen! Ja, op de grond in de passagiersruimte. Niet in de kofferbak ofzo dus. We waren net terug van vakantie, ik stap de auto in en dan dit!
De hele vloer is zeiknat, de dempingsmatten onder de vloerbedekking idem. Het water stond echt 1,5cm boven het tapijt! :banghead:

Wat was de oorzaak? Onder de motorkap zit een bak voor de invoer cq inlaat van de lucht voor de kachel. Die bak is open zodat er lucht van buiten de kachel in kan om verhit te worden voordat het door de uitstroomroosters de 'cabine' in komt. Bij die bak zitten een soort van afwateringskanalen. Die dingen waren blijkbaar verstopt door gruis en spul (foto's verwacht ik nog) van de bomen die bij de parkeerplaats staan waar ik de auto parkeer (ergens anders parkeren kan niet want de gemeente doet niet anders als overal bomen plaatsen bij parkeerplekken in onze stad ). Ondanks dat er een bovenrooster bij de motorkap zit, valt er nog steeds een hoop zooi blijkbaar in die bak van de kachel. Normaal zou regenwater dan via die kanalen horen weg te stromen, maar...omdat die kanalen verstopt waren geraakt, is die bak volgelopen na de regenbuien van afgelopen dagen en in de auto gestroomd!
Ondanks dat ik op dezelfde parkeerplaatsen mijn vorige Fabia's ook heb gezet en daar nooit een probleem mee had, en mijn vriend daar zijn O2 en Yeti altijd neerzette zonder problemen, is het nu met de Citigo raak. Dat zegt iets over de vochtgevoeligheid van de Citigo (bevestigd door garage trouwens).

Die bak is lastig te bereiken hebben we begrepen van de garage en wordt trouwens ook nergens vermeld als een 'onderhouds item' in de handleiding (waarschijnlijk omdat hij lastig te bereiken is). Er schijnt ook geen extra rooster boven te zitten om te voorkomen dat er toch nog rommel in kan komen wat die kanalen kan verstoppen.
Naar mijn mening is dit een constructiefout/-gebrek bij de Citigo. Je kan er nl zelf praktisch geen onderhoud aan doen en je moet maar hopen dat die kanalen niet verstopt raken. Zelf heb ik altijd elke 2weken de rooster die wél bereikbaar zijn schoongemaakt van blad en rommel, maar wat daar tussendoor valt, komt dus in die kachelbak terecht en die is dus lastig bereikbaar.


Ik adviseer een ieder dan ook te kijken of hij/zij die kachelbak kan checken op rommel wat die kanalen kan verstoppen zodat dit probleem jullie niet overkomt.

Mijn Citigo staat sinds maandag uit te lekken bij de garage. Ze hebben de stoppen die onderin de auto zitten eruit getrokken zodat de auto leeg kon lopen. Verder proberen ze 'm goed droog te krijgen, maar ik vrees nu al voor de winter (vochtproblemen, beslagen ramen, bevroren ramen, schimmel, etc). De kachel blijkt kapot te zijn geraakt hierdoor, hopelijk is de bekleding niet zo nat dat het straks gaat vermolmen of dat de auto gaat stinken... een schadepost voor een auto van 5 maanden oud en 1300km op de teller...wie voor die schade verantwoordelijk is, is een leuke discussie (not!) want niets en niemand heeft mij (en jullie ongetwijfeld ook niet) gewezen op die kachelbak en het schoonhouden ervan.
PON zal geïnformeerd worden, maar daar verwacht ik weinig van momenteel.

Zucht...en ik had de auto juist nieuw gekocht als laatste auto die ik nog zou kopen en zou oprijden de komende tig jaar :nono:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
dat is balen zeg! maar hier zal vast wel een nette oplossing voor komen hoor, dat kan toch haast niet anders zou je zeggen!!
 

Blacky

Forumguru
Dat is flink balen jojojolande. :cry:Hopelijk gaat hier een goede oplossing voor komen. Je koopt niet een nieuwe auto om een paar maanden later als swimmingpool te gebruiken. Hier is misschien toch een constructie fout zoals je schrijft.
Hoop dat er niet veel schade door ontstaan is. Hou ons op de hoogte.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst een tip om de auto goed droog te krijgen, en geen muffe lucht over te houden: veel onderdelen die tapijt/bekleding afdekken demonteren, en als je de mogelijk hebt, de auto in een droogcabine van bijvoorbeeld een autoschade bedrijf plaatsen. Ik weet van iemand, waar de auto half in de sloot was belandt, en die heeft zo een aantal dagen doorgebracht in een droogcabine (temperatuur iets van 40 graden of warmer), waardoor de auto veel beter droogt dan normaal.

Jojolande, heb je een idee of het probleem ontstaan is door blad in de waterbak, of is er bagger in de afvoeren terechtgekomen en zijn deze zo verstopt geraakt. Bij de laatste oorzaak: bij veel auto modellen komen deze afwateringen uit in de wielkast boven de wielen, vaak kun je er dan met de hand bij om in de rubber tuutjes van de afwatering te knijpen (daardoor vervormen baggerklonten die in de tuut zitten, en haal je de tuutjes makkelijk leeg, zonder alles te moeten demonteren, wel een paar keer herhalen tot de 'tuut' leeg is).

Verder balen, en natuurlijk sterkte met de afhandeling.:troost:
 

EdK

Forumguru
mocht je na ontvangst van je wagen je toch nog constateren dat het onder de matten nog vochtig is.
Doe dan onder de losse maten en vloerbekleding een krant en wissel die eventueel dagelijks voor de wintertijd begint.
Kanje een boel gekrab aan binnenzijde schelen aankomende winter
 

Pendragon

Forumguru
Zo dat is echt flink balen zeg. Ik hoop net als de anderen dat er een goede oplossing komt voor dit probleem. Ik had al wel gelezen dat de VW Up vochtproblemen had, maar 1,5cm water is wel heel veel. En dat in een nieuwe auto....bbbrrr. moet er niet aan denken.
 

turboturbo

Forumguru
Hoewel de Citigo misschien extra gevoelig is voor nattigheid, heb ik idd ook wel dergelijke verhalen hier voorbij zien komen van andere types Skoda.
Ik dacht dat een forumlid zgn. 'racegaas' op dat gat geplakt heeft, om te helpen voorkomen dat allerlei gedroogde blader-rommel in het interieur komt.

Wat je opmerking over een constructie-fout betreft; die gedachten gaan dan bij mij ook op. Is er bijv. niet een andere, tweede, iets hoger geplaatste afvoer mogelijk, denk ik dan? Alvorens het 'overloopt' in de cabine.... :facepalm:

Wat je schrijft over dat onderhoud: dat is inderdaad niet (gemakkelijk) zelf te doen. Je moet dacht ik de parafaanbak uitbouwen (ruitenwisser-armen verwijderen etc) om daar goed bij te kunnen. Dat doe je niet even tijdens het autowassen, dunkt me. Wel meen ik op mijn laatste onderhouds-beurt papieren gezien te hebben als check-punt dat de parafaanbak wel gecontroleerd wordt en zonodig uitgekuist. Maargoed, dat is misschien helemaal niet vaak genoeg. Ik heb soms ook bakken blader-zooi in mijn interieur filter zitten, terwijl ik die nog maar kort geleden had uitgeklopt (doe ik altijd even tijdens het uitzuigen van de auto), en soms zit er dan een tijd lang weer helemaal niks in. Ik kan er ook geen pijl op trekken en de auto staat vrijwel nooit onder bomen geparkeerd.
 

ertromp

Forumguru
Vervelend zeg! Wellicht een goede bouwdroger in de auto in de garage laten zetten die ontvochtigt goed
 

lovely305

Forumguru
Kan iemand mij laten zien tijdens de meeting waar die bak zit??
Ik zit hier echt niet op te wachten!
@ Jojojolanda thanks voor het delen!
 

Cordoba

Forumguru
Kan iemand mij laten zien tijdens de meeting waar die bak zit??
Ik zit hier echt niet op te wachten!
@ Jojojolanda thanks voor het delen!

De plek is simpel: onderaan de voorruit bij de ruitenwissers zit een kunststof kap/deksel, waar het water van de voorruit naar toe loopt, onder die kap (parafan genaamd) zit die bewuste bak. Bij bijna iedere auto zit de constructie zo, alleen door kleine verschillen in vormgeving heeft het ene model er veel meer last van dan het andere.
 

jalex_h

Forumguru
Balen!!!! We hebben dit ook een keer met de Renault Clio van mijn vrouw gehad. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar ik heb wel het halve interieur eruit moeten slopen om alles goed te kunnen laten drogen. Overal kranten tussen stoppen, electrische kachels en drogers in de garage... Hoop gedoe waar je niet op zit te wachten.
Sterkte ermee en hopelijk komt Skoda snel met eenoplossing voor dit probleem. Want dit mag domweg niet gebeuren.
 

EdK

Forumguru
maar nu de volgende vraag, is dit alleen een probleem bij de citygo of ook bij de Up en Mii ?
 
maar nu de volgende vraag, is dit alleen een probleem bij de citygo of ook bij de Up en Mii ?
Ik heb een groot gedeelte van het Up-forum doorgenomen. De Up kent vrij veel vochtproblemen maar dit 'beperkt' zich tot beslagen ruiten. Er worden diverse oorzaken genoemd zoals de airco en het kitten van diverse onderdelen. Om info te verzamelen over de Mi ben ik nog niet aan toegekomen.
 

EdK

Forumguru
Wel als ze uiteindelijk wel de oorzaak weten te vinden en deze goed oplossen dus niet bv door alleen bv een slangetje door te prikken.
Als dan het slangetje te dun zou wezen dan meteen een nieuwe tuit aan de bak maken en een dikkere slang die ook vuil kan afvoeren monteren.
Anders wordt het weer wachten op de volgende keer, en daar zit jij en andere zeker niet op te wachten.

Zelf met eerste skoda ( fabia1 combi) het bekende lekkende portier gehad en probleem is dat schimmel zo moeilijk verwijderbaar is.
En voor alle vocht verdwenen is....... heb uiteindelijk een mobile airco er een dag in gehad die op ontvochten stond.
Wel is wel een 6 a 7 liter water uitgekomen toen
 
Bovenaan Onderaan