Voetverlichting plaatsen in een O2 FL

Vanenkelen

Forumguru
Raar probleem met mijn voetverlichting:
Deur open dan staat de voetverlichting AAN op de gedimde stand volgens de instelling in maxidot.
Auto starten dan staat de voetverlichting op 100% te branden.

Dit moet natuurlijk precies omgekeerd zijn, iemand een idee????

Helaas voor jou heb ik wel een idee... Ben bang dat je comfortmodule het niet goed ondersteund. Zelfde bouwjaar als die van mij :thumbsdown:.

Zie maar in de quotes hieronder

Maarrrrrr, zoals ik bovenin al schreef, het doet het, maar niet helemaal.....:nono:. Er zijn twee dingen die niet helemaal lijken op wat ik bij jullie zie/lees:

Probleempje 1:
Als ik mijn deuren open, gaan ze aan, maar zodra de binnenverlichting uitgaat, dan gaan ze ook uit (ook als mijn dimlichten aan staan). Waarschijnlijk heb ik nog een oudere boordnetmodule in mijn auto zitten en ondersteunt hij het dus niet op de FL manier maar alleen net zo als bij de preFL. Ik heb een hele vroege FL uit medio 2009, dus net als met de ontbrekende draad voor de automatische lichtschakelaar zal het wel gewoon pech zijn.

Weet iemand trouwens hoe ik dat kan controleren, of ik de juiste of een oudere boordnetmodule heb?

Netjes gedaan!
Boordnetmodule type is zichtbaar als je vcds een log laat maken. Blijkbaar wel een verschil van boordnetmodules want bij dimlicht gaan mijn lampjes wel branden.

Thanks!

Ik zie inderdaad een aantal verschillen in de nummers. Niet alleen het SW nummer, maar ook het HW en het component nummer verschillen. Dan zal dat wel de reden zijn dat het bij mij op de PreFL manier werkt. Leeftijd van de auto of Ambiente vs Elegance...?

Nog eens wat gegoogled en zo te zien heeft het inderdaad met het uitrustingsniveau (en dus ambition vs elegance te maken). De module van ertromp is een highend module en die van mij een medium. Daar zal dus ook het ondersteunen van deze functie wel toe terug te leiden zijn.

Zie hier een lijstje met verschillende BCM's:
http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=60410&start=0

Aangezien jij een Elegance hebt zal het dus daar wel niet mee te maken hebben, waarschijnlijk dan toch de leeftijd? Net een vroege versie van de FL en dus nog een oudere boordnetmodule. Ik weet namelijk dat het op de preFL ook zo werkt als bij ons.

Ik heb het nu zo ingesteld dat de voetverlichting aangaat (op de felheid zoals ingesteld in maxidot) als ik de auto van slot haal en de deur open. Als ik de motor start gaat alles uit en als ik de motor weer uitzet gaat de boel weer branden. Werkt prima zo, ik mis het eigenlijk niet tijdens het rijden.
 

Vanenkelen

Forumguru
Oh ik zie nu dat ik in de post hierboven niet hetzelfde gedrag beschrijf als jij, maar dat had ik 100% zeker eerst ook. Daarna iets aangepast in VCDS en nu doet hij het zoals hierboven beschreven...

De hele discussie waaruit ik hierboven quote staat trouwens ook in dit topic vanaf post 95 ongeveer....
 

rlw

Lid
Heren,
met veel plezier dit topic doorgelezen. Ziet echt heel sjiek uit!
Wat me nu niet helemaal duidelijk is, is op het ook werkt (dus 100% wit licht bij instappen, en gedimd groen licht tijdens rijden) met een O2 PFL gebouwd in oktober 2008? Ik zie namelijk niet dat instelmenu voor de voetverlichting in mijn maxi-dot. Of gaat dat juist via de VCDS?
Alvast bedankt.
Gr R
 

newwolf84

Forumguru
Super om te lezen ! Heb inmiddels ook al een pakketje wat onderweg is naar mij. Wel een vraagje betreffende de massa, klopt het dat je 2x massa moet maken, zowel links als rechts ?
en hoe zit het met de voedingskabel ? er komt er 1 in pin 50 en dan ? ik neem aan dat er een kabel van links en van rechts komt ?

Wie kan me dit vertellen ?
 

ertromp

Forumguru
Je hoeft maar 1x een massa aan te leggen aan de bestuurderszijde
De voeding komt vanuit je regelmodule.
En inderdaad 1 gaat in pin 50 bij een O2 FL
 

Bakkertje

Forumguru
Mooi topic! Moest nog even denken aan vroeger (2007) toen ik een Focus had, daar was alles al aanwezig en hoefde je alleen een lampje in een fitting te steken..
Vanmiddag duik ik eens onder één van de stoelen in m'n auto en eens kijken of de stoel niet toevallig voorbereid is op een lampje. Heb nu alleen voorin voetenruimteverlichting (mooi woord voor scrabble) als het achterin al voorbereid is dan ga ik der ook maar eens een fitting bijsteken. Het lastige is alleen dat er aan mijn type auto nog niet zo gek veel gesleuteld wordt in het modificatiecircuit ;)
 

newwolf84

Forumguru
Hmzz na nadere bestudering van dit topic, heb ik volgens mij het zelfde setje als jou besteld @ertromp als ik het goed begrijp is deze dus in feitelijk kant en klaar, tis monteren van de lampjes, draden weg werken en aan die kant aan klare draad boom zit dus 1 plus draad die in pin 50 komt en 1 massa waarmee je massa moet maken, zo klopt het ?
 

newwolf84

Forumguru
ow oke ! ben ik helemaal gerustgesteld.. ;) vandaar ook mijn 1e vraag van hoe dat met de + en de - zat maarja als toch alles kant en klaar is hoef ik me daar niet meer druk om te maken..haha

Nog een vraagje, zit er ook over te denken om in mijn kofferbak LED te installeren, daar zit nu een W5W lampje in, klopt het dat deze én de interieur verlichting niet op het CAN bus systeem zit ? Maw ik ik hier elk willekeurig LED lampje insteken ?
 

ertromp

Forumguru
De binnenverlichting en kofferbakverlichting zit wel degelijk in het canbussyteem maar geeft geen meldingen op je dashboard. Alleen als je de laptop er aan hangt zie je foutmeldingen over lampjes in het interieur
 

newwolf84

Forumguru
dank je @ertromp ! Weer wat geleerd ! :thumbsup: Meende omdat ze niet in je dashboard kwamen ze dan ook niet als foutmelding kwamen.

Nog een andere vraag, als ik de accu afkoppel en hiermee aan de slag ga, moet je na het aankoppelen van de accu ook de radio code weer invoeren ?

Helaas zat deze er bij mijn auto niet bij.
 

newwolf84

Forumguru
Vraagje, ben even met wat printscreens bezig geweest van VCDS mbt de codering van de voetverlichting. Nu zag ik dat er iets stond bij byte12 en byte20 wat de voetverlichting betreft. Wat is het verschil tussen deze 2 ? ik zou zeggen dat deze bij byte20 aangevinkt moet worden, klopt dit ?

En wat is het verschil tussen de blauwe tekst en de zwarte ? :pieker:

33el8d4.jpg


2hfkk90.jpg
 

ertromp

Forumguru
Yes beide aanvinken. En als je led voetverlichting hebt moet je nog ergens een vink zetten
Heb het zo niet bij de hand maar zal de laptop deze week aansluiten en wat schermafdrukken maken.
Anders krijg je foutmeldingen te zien als je de laptop met vcds laat scannen. Niet zichtbaar op dashboard overigens.
 

newwolf84

Forumguru
Heb het inmiddels voor elkaar, het wordt nu getoond in de maxidot. Heb net al een uur in de auto gezeten om van alle beschikbare opties via de long coding en adaption schermafdrukken te maken. Nu nog alles in een Word document proppen.

Dat moet in byte25:

34gn6zq.jpg


Dus kort samen gevat, zodra ik mijn LED voetlampjes krijg moet ik ze dus aanvinken in byte12, byte20 en byte25 ?
Of moet er dan nog weer een vinkje uit gezet worden bij byte12, byte20 ?
 

newwolf84

Forumguru
oke, helder als een LED lamp... ;) nu nog wachten tot ze binnen zijn, heb inmiddels ook de kabel om die in pin 50 in te pluggen gehaald bij de dealer en als het kan ook nog 25 graden om lekker buiten te gaan knutselen...
 
Bovenaan Onderaan