Voetverlichting plaatsen in een O2 FL

Joske

Forumguru
@ertromp

ja dat versta ik wel ;)

we zouden eigenlijk alles kunnen voorbereiden en de stekkers nog niet aansluiten, dan hebben we al die foutmeldingen ook niet é (dan zonder stoelen er uit te halen, want anders wél storingen vermoed ik, van de airbagstekkers..)
 

Vanenkelen

Forumguru
Heb trouwens vorige keer erg lopen klungelen met de OBD stekker, moet die los van het paneel voor deze klus? En zo ja, hoe doe je dat makkelijk?
 

ertromp

Forumguru
Obd stekker kun je eventueel laten zitten maar ik heb de obd stekker losgehaald en paneel buiten de auto neergelegd. Des te meer ruimte is er om goed te kunnen kijken zodat je de juiste stekker van de moduul kunt halen waar het contact van de voetverlichting weer ingeschoven moet worden.
Als je het paneel los hebt zie je dat deze door 3 plastic clipjes op z'n plaats gehouden wordt.
Even de clipjes omhoog houden en aan de voorzijde op de stekker je duim heel licht druk zetten.
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Zo het pakje is eindelijk binnen. Heeft ruim een maand geduurd, begon me toch eigenlijk wel wat zorgen te maken. Bestel wel vaker dingen in China, maar over het algemeen is twee weken toch wel gangbaar. Pakketje was trouwens opengemaakt door de douane. Wellicht heeft dat ook nog voor vertraging gezorgd. Het pakje was open geknipt en weer dichtgeplakt met tape met customs/douane er op en een briefje er in. Verder niets van gehoord, de verzender had er een waarde van 10 dollar opgezet, dus ook geen invoerrechten.

Nu nog een mooie dag vinden om de boel te gaan installeren.
 

Jee13

Forumguru
Pakketjes kunnen inderdaad gecontroleerd worden, steeksproefgewijs
Ik heb nog nooit een pakketje gehad dat opengemaakt is.

Lekker knutselen!
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad dit vond ik het leukste klusje wat ik heb gedaan aan m'n O2.
Onlangs was ik nog in het weekend bij m'n broer in Barendrecht en de tunnels in Rotterdam en omgeving rijden is echt een plezier.
Zelfs m'n vrouw is enthousiast want je kunt dan zo mooi de pumps zien :deuk:
Dus heren twijfelaars: gebruik dat argument van die schoenen en je mag ook knutselen :maakmegek:
 

Vanenkelen

Forumguru
Zo, een zondagmiddagje op de knieën gelegen en de boel zit er in, is aangesloten en is gecodeerd in VCDS. Oh ja en het werkt ook.....:yeehaa: voor een deel....:mad:

Het was wel een pittige klus, normaalgesproken maak ik een hoop foto's, maar op een gegeven moment was ik zo aan het worstelen met oa de plastic platen op en rond de dorpels dat ik vergeten ben foto's te blijven maken. Dus dit keer geen uitgebreid verslag met foto's.

Maar goed, @ertromp , @Jee13 en @Michelv. hebben al zoveel foto's en aanwijzingen geplaatst dat dat ook niet echt meer nodig is. Ik had er zeker voldoende aan voor mijn klus, dus dank heren! Maar toch nog even het stappenplan dat ik gevolgd heb:

1. Ik ben in ieder geval begonnen met de dorpels links demonteren en de kabel door de dorpel doorvoeren en uit laten komen in het bakje vooraan onder de stoel. Van daar met tiewraps de draden vast aan de kabelboom die al onder de stoel zit en het lampje gemonteerd. Voor de zekerheid de stoel een keer voorzichtig helemaal naar voren en naar achteren om zeker te weten dat je voldoende speling hebt. Ik heb het niet aangedurfd om de stoel te demonteren, leek me toch nog een extra uitdaging en op zich ging het redelijk op deze manier. Wel wat schrammen en schaafwondjes aan de handen opgelopen van het onder een stoel proberen vast te maken van de tiewraps.

2. Vervolgens de onderkant van het dashboard aan de bestuurderskant loshalen en de foamen plaat insnijden voor het lampje.

3. Daarna dashboardkastje en onderkant dashboard aan de bijrijderskant gedemonteerd en ook daar de foamen plaat ingesneden voor het lampje.

4. Vervolgens met een stukje installatiedraad (met een haakje eraan gebogen) de draden van links naar rechts achter het dashboard langs gehaald. Er zit een mooie opening ter hoogte van de schroef waarmee je tapijt vast zit bovenin de voetenruimte.

5. Daarna stap 1 nog een keer gedaan maar dan voor de bijrijdersstoel.

6. Toen de accu losgehaald en de auto een half uurtje laten staan. Het was tijd voor een lunch en ik heb wel eens gelezen dat dan alle reststroom ook uit het systeem is (wordt vooral aangeraden als je aan airbags gaat klussen). Ik hoopte daarmee in ieder geval de foutenparade van mijn vorige project te voorkomen. Wellicht had het geen enkele zin, maar dan was het placebo effect in ieder geval dat ik wat minder stress had....:nailbiting:

7. Loshalen van terminal B van de boordcomputer en de draad aansluiten op pin 50 was een eitje.

8. Daarna nog de massa verbinden aan een van de schroeven die in je chassis zitten naast de zekeringkast.

9. Lange stukken draad die nog loshingen hier en daar nog netjes vastgezet met wat tiewraps en toen de boel weer rustig in elkaar gezet.

10. De laptop aangesloten en in VCDS het juiste vinkje gezet.

En toen testen!

Linksvoor:
P1100726%20%28Small%29.JPG


Rechtsvoor:
P1100728%20%28Small%29.JPG


Achter:
P1100736%20%28Small%29.JPG


Oké... ertromp heeft het netter weggewerkt.... bij mij zie je nog een klein stukje draad...:D

Het bewijs in het multifunctioneel display:
P1100730%20%28Small%29.JPG


P1100731%20%28Small%29.JPG



Maarrrrrr, zoals ik bovenin al schreef, het doet het, maar niet helemaal.....:nono:. Er zijn twee dingen die niet helemaal lijken op wat ik bij jullie zie/lees:

Probleempje 1:
Als ik mijn deuren open, gaan ze aan, maar zodra de binnenverlichting uitgaat, dan gaan ze ook uit (ook als mijn dimlichten aan staan). Waarschijnlijk heb ik nog een oudere boordnetmodule in mijn auto zitten en ondersteunt hij het dus niet op de FL manier maar alleen net zo als bij de preFL. Ik heb een hele vroege FL uit medio 2009, dus net als met de ontbrekende draad voor de automatische lichtschakelaar zal het wel gewoon pech zijn.

Weet iemand trouwens hoe ik dat kan controleren, of ik de juiste of een oudere boordnetmodule heb?

En probleempje 2:
Ik heb de led units besteld, maar vooral de twee aan de voorkant lijken een stuk minder fel te branden als bij jullie, zou de aansturing van deze (vermoedelijk oudere) boordnetmodule niet geschikt zijn voor leds?

Voorkant:
P1100735%20%28Small%29.JPG


En achter:
P1100733%20%28Small%29.JPG


Hoor graag nog jullie mening!
 

ertromp

Forumguru
Netjes gedaan!
Boordnetmodule type is zichtbaar als je vcds een log laat maken.
Ik heb geen idee of die boordnetmodule ook van invloed is op de helderheid van je leds.
Blijkbaar wel een verschil van boordnetmodules want bij dimlicht gaan mijn lampjes wel branden.

Bij deze mijn scan waarbij hetgeen rood gemaakt is het type van de boordnetmodule is.

Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 1K0-937-08x-09.clb
Part No SW: 1K0 937 087 D HW: 1K0 937 087 D
Component: BCM PQ35 H 103 0575
Revision: 00103 AG
Coding: 62180AB8F80508C440080080210091E4477900AE637D89205C0540000000
Shop #: WSC 73430 790 12345
VCID: 326BEDC06DD0A5AB61-8067

Subsystem 1 - Part No: 1Z1 955 119 C Labels: 1KX-955-119.CLB
Component: Wischer 08041 22 0601
Coding: 00DFB7

Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AH Labels: 1K0-955-559-AG.CLB
Component: RLS 050410 05 54 0403
Coding: 0730ED

No fault code found.
 

Vanenkelen

Forumguru
Thanks!

Ik zie inderdaad een aantal verschillen in de nummers. Niet alleen het SW nummer, maar ook het HW en het component nummer verschillen. Dan zal dat wel de reden zijn dat het bij mij op de PreFL manier werkt. Leeftijd van de auto of Ambiente vs Elegance...?

Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 1K0-937-08x-09.clb
Part No SW: 1K0 937 086 F HW: 1K0 937 086 F
Component: BCM PQ35 M+ 020 0358
Revision: 00020000
Coding: 06180AB8F005088C40080080110081E4077100AE436D81605C0440000000
Shop #: WSC 73430 790 00999
VCID: 336F0115922E491

Subsystem 1 - Part No: 1Z1 955 119 C Labels: 1KX-955-119.CLB
Component: Wischer 15110 22 0601
Coding: 00D7B7

Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AH Labels: 1K0-955-559-AG.CLB
Component: RLS 271108 05 54 0402
Coding: 0730ED

No fault code found.​


Trouwens nu met de accu eraf had ik toch ook nog steeds een hele berg foutmeldingen, maar na een stukje rijden en resetten waren ze zo ook weer weg. Dus dat hielp wel, vorige keer bleven een aantal foutmeldingen heel hardnekkig hangen. Pas na een week en meerdere keren resetten bleven ze weg. Dus dit keer geen stress dat ik mijn BCM om zeep zou hebben geholpen...
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Nog eens wat gegoogled en zo te zien heeft het inderdaad met het uitrustingsniveau (en dus ambition vs elegance te maken). De module van ertromp is een highend module en die van mij een medium. Daar zal dus ook het ondersteunen van deze functie wel toe terug te leiden zijn.

Zie hier een lijstje met verschillende BCM's:
http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=60410&start=0

@Joske, nu genoeg voorbeelden gezien? :D Ga jij het nog proberen?
 
Laatst bewerkt:

Wanderer200

Senior Member
Destijds een setje besteld op Ebay en binnen gekregen, helaas is mijn Octavia total loss gereden door een fransoos en heb ik niets meer aan de lampjes omdat ik een andere auto heb gekocht.

Dus wie nog een setje zoekt mag die van mij overnemen, destijds 24,- voor betaald en dat wik ik er ook voor hebben.

Verzendkosten koper of af te halen uit Drachten of Bolsward.
 

Jee13

Forumguru
Z
Destijds een setje besteld op Ebay en binnen gekregen, helaas is mijn Octavia total loss gereden door een fransoos en heb ik niets meer aan de lampjes omdat ik een andere auto heb gekocht.

Dus wie nog een setje zoekt mag die van mij overnemen, destijds 24,- voor betaald en dat wik ik er ook voor hebben.

Verzendkosten koper of af te halen uit Drachten of Bolsward.
zag je passat al voorbij komen op vwpassat.nl. Trieste foto van de skoda

Er is vast wel iemand hier die interesse heeft
 
Bovenaan Onderaan