Voetverlichting plaatsen in een O2 FL

micky

Forumguru
mooi, zelfs de originele logo's :) gelukkig heeft de dealer mij vandaag wel bevestigd dat het er bij mij standaard op zit, ik ben er namelijk wel erg blij mee :)
 

ertromp

Forumguru
@Michelv. Nog super bedankt voor je handleiding want bij mij is het vandaag ook gelukt :yeehaa:

Hier de eerste foto's nog wel bij daglicht maar als ik een keer in het donker in de auto zit, zullen die foto's volgen. :D

P1030033.JPG

P1030034.JPG

P1030035.JPG

P1030036.JPG

P1030037.JPG

Zo gezegd zo gedaan vandaag dus met dit project aan de gang geweest.
Om het geheel netjes weg te werken onder de bekleding en in het dashboard heb ik beide voorstoelen gedemonteerd en de bekabeling van de verlichting met de bekabeling van de airbagsensoren naar voren laten lopen.
Ook het dashboardkastje heb ik eruit gehaald en het gedeelte waar de regelmodule hangt.
Natuurlijk voor aanvang van de werkzaamheden de accu losgekoppeld.

Na alles gemonteerd te hebben wat me nog best tegenviel hoeveel werk er in ging zitten heb ik de accu weer aangekoppeld en ben met m'n Rosstech kabel aangesloten in de auto gaan zitten.
Eerst een berg foutmeldingen:

Chassis Type: 1Z (1K0)
Scan: 01 02 03 08 09 10 15 16 17 19 25 2E 42 44 46 52 55 56 62 72


VIN: -------------------- Mileage: 52930km-32889miles

01-Engine -- Status: OK 0000
02-Auto Trans -- Status: OK 0000
03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
10-Park/Steer Assist -- Status: OK 0000
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
2E-Media Player 3 -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
46-Central Conv. -- Status: OK 0000
52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
55-Headlight Range -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000

Daarna de lampjes aangemeld en ja hoor via de MFD is e.e.a. te selecteren :D

Eerst bleef de volgende melding staan bij stilstand:

Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
Part No: 1K0 909 144 J
Component: EPS_ZFLS Kl. 68 3001
Revision: 00H17000
Shop #: WSC 73430 790 00000
VCID: 3169E2CCA8D69EBC2A-8064

1 Fault Found:
03803 - Steering Angle Sensor for Steering Aid
000 - - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Battery Volts: 12.2 V
PD
Temperature: 16.0°C
Count: 2
Steering Angle: 0.00°
Count: 1
SteerAng n.Init

Na ca. 300 meter rijden zag ik het stuurtje op het dashboard uitgaan en na uitlezen:

Alle meldingen eruit en alles werkt naar behoren!!!

Super leuk om 1x te doen en ik ben benieuwd wie de volgende is :D

Al met al ben ik toch 4 uur bezig geweest. En je moet dus in bezit zijn van VCDS om e.e.a. te activeren.

En gelijk m'n handtekening natuurlijk aangepast :deuk:
 
Laatst bewerkt:

nietje72

Forumguru
Staat geweldig @ertromp! Ben benieuwd naar foto's in het donker icm je LED interieurverlichting. Moet helemaal een zee van licht geven. Hoe heb je 'm geschakeld, alleen branden bij openen/sluiten portieren of ook onder het rijden?
 

nietje72

Forumguru
Is-ie dan nog meer te dimmen dan -5%, lijkt me erg fel anders of valt dat mee? Of kan je 'm ook schakelen op je interieurverlichting? Lijkt me ook wel voldoende.
 

Vanenkelen

Forumguru
Mooi gedaan ertromp en dat zijn inderdaad herkenbare foutmeldingen die had ik (onder andere) ook toen ik een keer de stekkers van de BCM los had gehaald (zonder de accu los te koppelen).

Heb 24 maart ook een setje op Ebay gekocht. Mijn "babi-pangang" is inmiddels ruim 3 weken onderweg, hoop ze toch deze week wel binnen te gaan krijgen. Dan kan ik ook aan de slag.

@ertromp en @Jee13 hoe hebben jullie de draden naar de stoelen gelegd voor de achterste voetverlichting? Volgens mij hebben jullie allebei een aparte methode gekozen, maar ik haal uit jullie omschrijvingen nog niet helemaal hoe je dat nu gedaan hebt. Zouden jullie dat nog wat verder toe kunnen lichten? Zou helemaal mooi zijn als jullie daar ook foto's van gemaakt hebben.

Als ik ertromp hoor zeggen dat hij de stoelen helemaal gedemonteerd heeft dan vind ik dat nogal een klus... Kan dat niet makkelijker?
 

ertromp

Forumguru
Ik heb de draden aan de kant van de dorpels laten lopen. Daar waar ook de draden van de airbags in je stoelen lopen. De stoelen los vond ik wel makkelijk om het lampje goed te monteren en de draad weer door een groot gat richting de doorvoer van die airbag draden te brengen. Je ziet absoluut geen draden bij mij en alles netjes weggewerkt en voldoende schuifmogelijkheid voor je stoel om heen en weer te gaan zonder spanning op de draden.
Die stoelen los draaien stelt geen moer voor.

Dus je moet dan wel eerst de plastic mantel van de middenstijl onderaan los maken en dan kun je de plastic dorpel verwijderen. Alles zit geklikt en kun je met plastic spatels zonder probleem los klikken
 
Laatst bewerkt:

nietje72

Forumguru
Op zich ook handig dat je 'm gewoon via je MaxiDOT uit kan zetten als je 'm een tijdje zat bent. Branden ze eigenlijk altijd onder het rijden, dus ook overdag? Mijn voorkeur gaat nl. uit in combinatie met ingeschakeld dimlicht, dus als het donker(der) is.
 

ertromp

Forumguru
Branden tijdens rijden alleen als het dimlicht inschakelt (dan sterkte afh. van ingestelde dimwaarde) of of wanneer je de deuren opent (dan op 100% sterkte). Dit kan alleen met de FL O2 boordnet module.
 

nietje72

Forumguru
Tnx, dan is het precies zoals ik het wil dus gaat er een order naar onze Chinese vrienden :D. Gelet op de belangstelling moeten we misschien een aparte FMM (Forum Montage Meeting) plannen? :pieker:
 

CDK

Forumguru
nou dan kom ik ook voor de gezelligheid naar het Apeldoornse afgereisd hoor @ertromp dat extra bakkie leut kan er dan ook nog wel af ;)
 

ertromp

Forumguru
Montage is een leuke klus die je zelf kunt voorbereiden thuis. Daar ging bij mij de meeste tijd inzitten. Kom voor het aanmelden in VCDS en de koffie en het bier maar gezellig naar Apeldoorn :D
 
Bovenaan Onderaan