Virtual Cockpit: soms dingen niet zichtbaar.

Vinny

Forumguru
hoe krijg je de max toegelaten snelheid op je VC te zien?
ik zie het enkel in de midden console.
 

fanSkoda-VW

Donateur
En nog vreemder.......... Ook in de Scala zijn de Gremlins alweer wat dieper in de software gekropen.
Ik rij weg, navigatie aan. Zie het ook tussen de klokken staan in VC. Nou ja, prima. Had ik niet gekozen, VC staat altijd op Sport.
Ik rij een 180 km, en parkeer de auto. Bezoek, lunchen.
Ik start de auto, stel opnieuw de navigatie in.
En tot mijn verbijstering............ géén nav meer tussen de klokken!
Dat wil zeggen, geen kaart meer, maar alleen de pijl. En wat ik ook kies dmv de knop op het stuur, géén kaart meer tussen de klokken.
Bizar!! Kan de volgorde van opstarten dat tot gevolg hebben?
pijl 2.jpg pijl.jpg

Lekkere sof(t)ware!

grtsss
 

TB404

Actief lid
Vandaag ervaarde ik hetzelfde probleem:
Starte de navigatie en in de digitale cockpit zag ik een zwart vlak met alleen het zoomlogo, dus er was wel een poging van navigatieintegratie. Geen idee of het na contact uit en weer aan weer werkte
 

Derooke

Forumguru
Voor de kaart terug te zien gewoon je rechterdraaiknop op je stuur indrukken en weergeven in vc selecteren .

Ik heb dit inmiddels ook eenmaal voorgehad dat het niet wegging en na de auto in achteruit te steken werkte dit wel terug(met camera zicht) mss wel toevallig
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 de foto's betroffen een weergave die ik normaal niet kan instellen via de toets rechts op het stuur. En ook niet via set up voor zover ik weet.
Gisteren opende de software bij het starten van de navigatie ongevraagd meteen ook de routekaart in VC.
Toen ik dat probeerde weg te krijgen kreeg ik weer de pijlen te zien.
Ook was de nachtmodus ongevraagd uitgeschakeld.

Is het te veel gevraagd dat ik software wil -waar ik élk jaar voor moet betalen- die fastsoenlijk, gebruikersvriendelijk én consequent stabiel is?
De recent uitgevoerde update blijkt slechter te zijn dan de met de auto meegeleverde.

Er wordt al vaak opgemerkt dat knoppen makkelijker en ook veiliger zijn dan alles bedienen via het beeldscherm. Dat viel me nog eens extra op rijdend op een onbekende B-weg zonder straatverlichting in de stromende regen.

Grtsssss
 

hemi24

Forumguru
Kan best zijn, maar in geminimaliseerde & sportieve wee
@hemi24 de foto's betroffen een weergave die ik normaal niet kan instellen via de toets rechts op het stuur. En ook niet via set up voor zover ik weet.

Dit is toch gewoon een van de 5 weergaves waar je tussen kunt switchen?!?

upload_2020-12-14_22-25-21.png
 
Laatst bewerkt:

TB404

Actief lid
Ik heb een soortgelijk probleem ook de laatste week gehad. Kies ik met mijn Columbus view A of B, dan zie ik een leeg vak, maar ik zie wel:
Verwachte aankomsttijd rechtsonder
Af te leggen afstand naar bestemming linksonder
De baan waarin je moet zitten bovenin( zie voorbeeld A, van de post hierboven)
Je kunt met het wieltje ook de zoominstellingen aanpassen, Je ziet de schaal dan veranderen, maar uiteraard geen kaart.
Dus de navigatie is WEL verbonden, maar de kaart zelf wordt niet weergegeven.

Wat ik geprobeerd heb:
Auto contact helemaal uit en weer aan
Columbus opnieuw gestart door POWER knop ingedrukt te houden.

Mocht niet baten. Dit heb ik eerder gehad en grote kans dat na een langere tijd van de power het weer werkt. Dus als ik over een paar uur de auto pak kan het zomaar weer helemaal OK zijn.

Ik gebruik nogal graag de navigatie op het dashboard (zelfs als ik weet waar ik heen ga. Soort van HUD die je ook in games hebt :) )
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Weet het niet zeker, maar uitgebreide kaart op beide (dus en VC en Navi/radio) is toch niet mogelijk?
Of is dit alleen bij de Amundsen een beperking?
 

TB404

Actief lid
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het te maken heeft met de CarPlay integratie (en misschien ook met Android, maar dat kan ik niet verifieren.)

Hoe het normaal werkt:
Als je de telefoon aansluit via kabel en CarPlay start
EN
Als je CarPlay navigatie draait
DAN
Gaat de interne navigatie van de auto uit en dus ook de kaartweergave op het virtual cockpit (Waarom? Geen idee waarom dit geforceerd wordt, zou optioneel moeten zijn wmb.)

Nu denk ik dat Columbus soms wat verward raakt met de verbonden telefoon en als Waze start (maar geen navigatie) dat in enkele gevallen de kaartweergave stopt op het virtual cockpit scherm.
De navigatie zou echter pas moeten stoppen zodra er een navigatie (Maps, Waze, Flitsmeister) draait met ingestelde route.

Ik probeer een manier te vinden dit te reproduceren, maar dat lukt nog niet.
Al met al denk ik in ieder geval dat het daar iets mee te maken heeft. Net werkte de navigatie weer als normaal, omdat de auto bijna 2 uur stil heeft gestaan.
 

Derooke

Forumguru
In mijn wagen net geprobeerd maar ik kan de standaard nav op het digi weergeven en dezelfde moment waze op de middenconsole (zou niet weten waarom dit zou moeten kunnen)
 

TB404

Actief lid
In mijn wagen net geprobeerd maar ik kan de standaard nav op het digi weergeven en dezelfde moment waze op de middenconsole (zou niet weten waarom dit zou moeten kunnen)
Dat kan ik ook, totdat ik een route plan met waze. Dit staat ook in de handleiding als hoe de functie werkt.
 

TB404

Actief lid
Ik kan helaas maar testen totdat het fout gaat, omdat het dan weet ik niet hoe lang het duurt voordat de boel zich weer "reset". Een paar minuten van het contact af lost het niet op, maar als ik na een paar uur terugkom dan is het probleem weer weg.

Wat ik wel heb kunnen reproduceren:
Telefoon verbonden via USB en dus carplay
Dan Waze starten (MAAR geen route)
En de navigatie op de auto starten
Levert mij een lege virtuele cockpit op zoals aangegeven via de foto.

Dit is dus de bug.
Wat zou moeten:
Pas wanneer je echt navigatie start moet je een melding op je Columbus krijgen dat de navigatie STOPT omdat je al navigeert via carplay
EN DAN moet de kaart verdwijnen van de virtuele cockpit.
 

TB404

Actief lid
k ben met mijn Superb uit Oct 2019 naar de dealer gegaan, omdat in enkele gevallen de kaartweergave op de virtual cockpit er mee stopte. Dan moest de auto voor een tijd uit en dan werkte het weer. Al rijdende de Columbus MIB2.5 herstarten loste het probleem niet op.

Uiteindelijk heb ik afgelopen vrijdag 3 uur bij de dealer gezeten. Eerst 45 min uitlezen waarbij geen probleem is gevonden en daarna ruim 2 uur voor de systeemupdate (die 45 min zou duren.)

Enkele instellingen moest ik daarna wel weer toepassen zoals Lane Assist, die nu op 2 standen kan werken (Misschien kon dat al, maar wist ik dat niet): 1. ingrijpen bij ongewenst de laan uit gaan. 2. De auto midden in de baan houden (wat ik gewend was van LA.)

Nu even in de gaten houden of de navigatieproblemen opgelost zijn. (probleem een paar posts hierboven.)

Leek te maken te hebben met CarPlay maar ik heb het niet met zekerheid vast kunnen stellen.

1. Mocht je een auto van die tijd hebben: Dan is er naast de updates die je zelf kunt doen dus wel een update van de software beschikbaar.
2. Mocht je ook last hebben van de verdwijnende navigatie update, dan kunnen ze de update uit voeren.
 
Bovenaan Onderaan