Verschil tussen een DSG6 en een DSG7?

Pablos

Senior Member
De alternatieven die ik heb bekeken (in de auto's op het lijstje) hadden andere, ook zwaar wegende tekortkomingen..

De prius bak was een herrie makende bak zonder gevoel (en power)
De Versnelling op de Peugeot 50(0)8/Citroen vergt een bepaald rijgedrag om comfortabel te zijn. Niet erg, maar daar rij je geen automaat voor. (Je voelt als de auto schakelt, net als een handbak even voet van het gas af om het vloeiend te houden)

De DSG (6) die ik gereden heb was goed, comfortabel en zonder echte klappen of zo. Daarnaast gaf de auto het gevoel lekker te reageren op het gas icm met de bak...
 

Greggy

Actief lid
My 2 cents voor wat het waard is; ik heb nu mijn 3e DSG (1e 2.0TDI 140pk DSG6, 2e 1.4TSI 122pk DSG7, 3e nu 1.4TSI 140pk DSG7 in de O3). De 2.0 heb ik tijdelijk gereden, top bak, geen problemen mee gehad. De 2e in de VW; veel ellende beginnend vanaf 45K km. Ik lease.

Mijn mening; prima in de lease, heerlijke bak. Kans dat ik DSG koop in mijn privé auto: gering.

DSG als bak krijgt bij mij een nieuwe kans. Na een volle leasetermijn in de O3 zal ik mijn privé standpunt herzien. Voor voorlopig moet de bak zich in de O3 bewijzen qua duurzaamheid.

Maar oei oei oei... die DSG blijft echt lekker rijden (als ie het doet)... Dat is nou het rotte... :D
 

Gieliovd

Forumguru
Ik hoop toch probleemloos te kunnen knorren. Ik heb best wat in een Transporter gereden met 2.0 TDI 140 en DSG dat was erg prettig. Het vreemde was, het staat me bij dat het een zevenbak was. Nu zou dat eigenlijk niet kunnen? Of is die er voor VW weer wel?

Ik vind de 7 bak veel fijner dan 6, in theorie. Meer verzetten dus soepeler.

Kan niet wachten, nog een paar weken!

De bediening is trouwens in de O3 wel anders dan ik gewend ben. Niet meer pookje naar een speciaal vakje om handmatig te schakelen, maar vanuit de rustpositie direct tikjes uitdelen. En sport, dat zit naar rechts als het goed is?
 

Flem_nl

Forumguru
Ik hoop toch probleemloos te kunnen knorren. Ik heb best wat in een Transporter gereden met 2.0 TDI 140 en DSG dat was erg prettig. Het vreemde was, het staat me bij dat het een zevenbak was. Nu zou dat eigenlijk niet kunnen? Of is die er voor VW weer wel?

Ik vind de 7 bak veel fijner dan 6, in theorie. Meer verzetten dus soepeler.

Kan niet wachten, nog een paar weken!

De bediening is trouwens in de O3 wel anders dan ik gewend ben. Niet meer pookje naar een speciaal vakje om handmatig te schakelen, maar vanuit de rustpositie direct tikjes uitdelen. En sport, dat zit naar rechts als het goed is?
Dan is het pookje idd anders dan bij mijn Golf met DSG. Ben benieuwd!
 

Adoks

Senior Member
Om dan toch de ochtend positief te beginnen, kan ik zeggen dat mijn DSG-6 bak inmiddels 247000km probleemloos functioneert. Ben een rustige rijder, die beseft dat racen in een auto een lachertje is als je ook een motor in de schuur hebt die de 0 naar 100 km/h in 3,1 seconde doet.

De auto wordt altijd op tijd onderhouden (door mezelf, VAGtechniek en een lokale garage) en de reparaties buiten het normale werk om zijn beperkt gebleven tot een aantal aandrijfhoezen, dynamo en een 2 massa vliegwiel. Deze laatste begon licht hoorbaar te tikken en stationair bemerkte ik iets meer trillingen in de auto.
 

CDK

Forumguru
Het valt me wel op dat die positieve berichten steeds over een DSG6 gaan. :jaja:
dat is de zwaardere uitvoering ook.... deze kan een hoger koppel aan, maar alle DSG bakken hebben al tig software updates gehad, zowel de 6 als de 7 als klein kind wordt je ook met schade en schande wijs, zo gaat het klaarblijkelijk ook met VAG de ergste kinderziektes zullen er nu vast wel uit zijn. Voor mij is er geen alternatief en vind het in 1 woord geweldig! Maar heb nu voor de 2e keer een DSG 6 en met de 7 traps variant geen ervaring
 

Flem_nl

Forumguru
dat is de zwaardere uitvoering ook.... deze kan een hoger koppel aan, maar alle DSG bakken hebben al tig software updates gehad, zowel de 6 als de 7 als klein kind wordt je ook met schade en schande wijs, zo gaat het klaarblijkelijk ook met VAG de ergste kinderziektes zullen er nu vast wel uit zijn. Voor mij is er geen alternatief en vind het in 1 woord geweldig! Maar heb nu voor de 2e keer een DSG 6 en met de 7 traps variant geen ervaring
Ik met de DSG6 niet.. en krijg nu weer een DSG7...
 

Herman Janssens

Senior Member
Zijn de vroegere problemen met de DSG's uit VAG-stal nu volledig van de baan? Of moet men nog altijd voor issues vrezen?
 

cDree

Lid
@Corné de Kluijver Vervoer je toevallig niet af en toe van die mooie glazenbollen waarmee dat met een hoop overtuiging (of een paar steekjes los in de bovenkamer) toch mogelijk is?:dankje:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Excuses als ik tegen zere benen schop, ik zou ik niemand een DSG aanraden die meer dan 2.5 ton gelopen heeft te kopen. Alles kan stuk maar DSG problemen naar verhouding met andere problemen gewoon erg duur.

Mits er 2 to 4 duizend euro in kas om nog uit te geven aan een (revisie) bak of mechatronic. Maar daar zit een occasionkoper uit die prijsklasse niet te wachten. Reparaties dmv vervangen met onderdelen door DSG specialisten zijn denk ik lapmiddelen, vroeg of laat gaat er wel weer wat anders kapot. Het spul slijt en het adaptievermogen heeft zijn limieten, waardoor je eerst niks merkt en dan opeens...

Ik zou mijn auto niet zonder DSG willen, maar voor mij is autorijden ook hobby en niet simpel van A naar B.
 

cali05

Forumguru
De bediening is trouwens in de O3 wel anders dan ik gewend ben. Niet meer pookje naar een speciaal vakje om handmatig te schakelen, maar vanuit de rustpositie direct tikjes uitdelen. En sport, dat zit naar rechts als het goed is?
Handmatig: Pook naar rechts en naarvoren of naar achter voor af en opschakelen.
S of D: pook tikje naar beneden
 
Bovenaan Onderaan