Verschil tussen een DSG6 en een DSG7?

Olavio

Senior Member
Auto (1.8, DSG 7) is van september 2009, na ong. een jaar merkte ik een trilling op (van 1 naar 2). Na veel zoeken door dealer (ook moeilijk aan te tonen) is bij Pon de tweede koppeling vervangen (zie ook bericht hierboven). Na weer twee jaar: zelfde probleem, nu kon de dealer het zelf aan om modificaties uit te voeren (slippende koppeling?, wederom zie bericht hierboven). Eind juni dit jaar hield de bak er helemaal mee op, helaas op de tweede vakantiedag, in Slovenië. Diagnose daar: mechatronic moest vervangen worden. LP heeft auto naar NL laten brengen. Begreep van dealer dat het geintje zo'n 2.000 euro moest kosten, maar door allerlei coulance regelingen was de rekening 'slechts' zo'n 250 euro (kennelijk was dat de reden om de auto naar NL terug te halen). Overigens was de auto net 1 dag voor de vakantie gerepareerd: nieuwe distributieketting (was een tandje verschoven, maar leverde volgens de garage geen motorschade). Bij het ophalen zag ik toevallig de rekening ad 1.650 euro. Dus dat was een dure vakantie geweest als het geen leaseauto was geweest. Toch heb ik ergens het vermoeden dat alle problemen met elkaar verband hielden en had bij de eerste reparatie de mechatronic al vervangen moeten worden (overigens wees iemand van dit forum daar ook al op, maar ja als leaserijder heb je verder geen inbreng tenzij je zelf voldoende technisch onderlegd bent). Inmiddels staat de kmteller op 100.600 km.
Slot van het verhaal: in week 2 2014 zou er een nieuwe Octavia Combi 1.8, wederom met DSG voor de deur moeten komen te staan. Dat dan weer wel, want het blijft zalig rijden en supersnel.

Jaartal aangepast na attent bericht van Fiem_NL
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Mechatronic problemen kunnen niet optreden door rijstijl, (mechanische) bakproblemen uiteraard wel. Verkeerde tuning (te vroeg inkomen van koppel bijvoorbeeld) kan de levensduur van het mechaniek ook bekorten.
 

Pablos

Senior Member
Belangrijkste op internet (daar is het zichtbaarder dan irl) is dat mensen eerder klagen dan complimentjes geven.

Irl voorbeeld; er zijn weinig mensen die op een verjaardag of in de kroeg vertellen dat hun brood zo lekker vers is. Als ze een keer groen beschimmeld brood meekrijgen bij de bakker, vertellen ze dat overal.

Maw het aantal negatieve ervaringen zal (op fansites na) op internet groter zijn dan de positieve verhalen. Hoe groter de afzet markt, des te meer ervaringen gedeeld worden.
 

CDK

Forumguru
Klopt het dan dat de levensduur zonder problemen van de DSG7 afhangt van je rijstijl? Of is dat te kort door de bocht?
rijstijl hangt altijd samen met de levensduur, een motor die altijd zwaar belast wordt zal ook eerder versleten zijn als een motor die altijd normaal belast wordt.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
lijkt me tamelijk self-explaining. Waar het om gaat, is de proportie negatieve gevallen op het totaal aantal. Maar gezien het feit dat de kans op een negatieve ervaring niet gelijk aan 0 is, zal het zo zijn dat het absolute aantal negatieve ervaringen toeneemt met het totaal aantal (dsg's). Beter kan ik het niet uitleggen, geloof ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Die proportie, of zo je wilt dat percentage kennen we niet, maar is uiteraard een erg interessant gegeven. Ik verwacht echter dat die vrij klein zal zijn. Maw, de kans dat je problemen zult krijgen met een DSG is relatief gering, al zou je daar op grond van forum-posts (ten ontrechte) wat minder gerust op kunnen zijn
 

Flem_nl

Forumguru
lijkt me tamelijk self-explaining. Waar het om gaat, is de proportie negatieve gevallen op het totaal aantal. Maar gezien het feit dat de kans op een negatieve ervaring niet gelijk aan 0 is, zal het zo zijn dat het absolute aantal negatieve ervaringen toeneemt met het totaal aantal (dsg's). Beter kan ik het niet uitleggen, geloof ik.
Ok, op die manier. Ik bekeek het vanuit de vraagstelling van het topic. Dus DSG6 vs. DSG7 en dacht dat je daarop doelde!:banghead:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ehhh... natuurlijk zal het aantal negatieve ervaringen in absolute zin toenemen met het totaal aantal DSG's, net als trouwens het absolute aantal positieve ervaringen, maar de kans op (het opdoen van) een negatieve ervaring lijkt me nou juist niet afhankelijk van dat totaal - want die is gelijk aan dat niet bekende percentage ervan.
Toch? :pieker:
 

MeneerB

Forumguru
Ehhh... natuurlijk zal het aantal negatieve ervaringen in absolute zin toenemen met het totaal aantal DSG's, net als trouwens het absolute aantal positieve ervaringen, maar de kans op (het opdoen van) een negatieve ervaring lijkt me nou juist niet afhankelijk van dat totaal - want die is gelijk aan dat niet bekende percentage ervan.
Toch? :pieker:

Wat mijn voorganger zegt:
We kunnen het formuleren als: De kans dat je van een negatieve ervaring hoort neemt toe met het aantal DSG gebruikers.

Door het groot aantal negatieve berichten in de diverse media heb ik getwijfeld over de keuze voor een DSG.
Maar als ik probeer rationeel de zaken op een rijtje te zetten:
- Het aantal verkochte auto's met DSG is bijzonder groot .
- Negatieve ervaringen worden eerdere gedeeld dan positieve ervaringen.
- Ervaringen betreffen alle bakken die geproduceerd zijn vanaf de begintijd en misschien nog kinderziektes hebben.
- Intussen zijn de bakken hopelijk verbeterd / aangepast.

Feit is wel dat ze gevoeliger zijn dan handbakken.

De werkelijke uitval percentages zijn getallen die m.i. bij de VAG groep zeker bekend zijn maar die angstvallig geheim worden gehouden.
 
Bovenaan Onderaan