Verschil tussen een DSG6 en een DSG7?

Herman Janssens

Senior Member
Wat is het verschil tussen de DSG6 (van onderandere de OC 1.8 TSI en de DSG7 (van onderandre de OC 1.4 TSI)?
Natuurlijk wil ik niet weten dat de ene tot de 6de en de andere tot een 7de versnelling schakelt.
Wat zijn de andere verschillen? Kwaliteit? Werking? Gevoeligheid voor stukken? ...
 
De DSG6 heeft een droge koppeling en kan meer dan 250 Newtonmeter aan, de DSG7 heeft een natte koppeling en kan max 250 Newtonmeter aan.
 

Pablos

Senior Member
Daarmee zeg je dat er minder trekkracht in zit? Dus een vernieuwing die slechter is (las ook ergens al dsg8) het wordt steeds minder?

(Ps. goeie vraag. Mijn gok zou zuiniger zijn door lagere toeren)
 

CDK

Forumguru
@Beatle, dat is NIET juist, de DSG 6 is de natte koppeling en deze kan meer vermogen/koppel/Nm aan als de DSG 7 de droge variant, maar ook die kan meer hebben als 250 Nm, mits het koppel goed en geleidelijk er in komt.
 

CDK

Forumguru
@Herman Janssens, als je zo in de DSG techniek geïnteresseerd bent..., misschien leuk om langs te komen op de meeting in Varsseveld??? Daar is naast een hoop gezelligheid met forumleden onder elkaar de mogelijkheid tot een rollenbankrun, chiptuning én een DSG lezing waar al jouw vragen beantwoord kunnen worden.

Greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Exact zo als Corne uitlegt. Waarbij het al vele jaren terug begonnen is met DSG6 dus de natte variant.
De eerste series DSG 7 hadden last van een snel slijtende 2e koppeling. Ook is de software af fabriek hoe vreemd het ook klinkt zeker niet voor een ieder optimaal zoals slippen van z'n 1 naar 2.
Het andere kritieke apparaat is de mechatronic. Dit is een elektrisch/hydraulisch stuurapparaat wat zorg voor het schakelen en zit op de DSG bak gemonteerd.
 

MaRco2

Forumguru
Goede vraag (en antwoorden). Ikzelf ben nogal huiverig (niet onterecht door het imago en probleemgevallen van de laatste jaren) voor de DSG.

Op papier en mogelijk in de praktijk (in het begin) ideaal, maar hoe duurzaam is het?

Kun je er zomaar meer dan 300.000 km probleemloos mee rijden?

Ik heb er mijn twijfels over, maar misschien is dat (bijna) achterhaald inmiddels?
 

CDK

Forumguru
ondanks dat er wat probleemgevallen bekend zijn, blijft het IMHO de lekkerste 'automaat' tot nu toe. ik maak er elke dag met veel plezier gebruik van, mijn DSG 6 is preventief geflasht door de DSG Dokter dus hopelijk kan ik er tot de verkoop probleemloos mee blijven rijden. ik zou echt niet meer terug willen naar een handbak.
 

MaRco2

Forumguru
De vraag is altijd: hoe is het na een paar tonnetjes?

Ik ben benieuwd of daar praktijk ervaring van te vinden is, de DSG Dokter heet ook niet voor niets zo (in de Automobiel Management lees je zo af en toe horrorverhalen en dat het heel veel voor schijnt te komen).
 

MarcoO2

Forumguru
"veel" is een relatief begrip. Er zijn miljoenen van die dingen verkocht - dan zijn er in absolute zin veel kapotte, maar in relatieve zin valt het wel mee.

Kan me niet voorstellen dat er inmiddels geen auto's rondrijden die tonnen met een dergelijke bak gereden hebben. Je moet alleen even de berijderservaringen weten te vinden ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
er zijn idd de nodige 'horror' verhalen bekend, bij mij is een auto tot nu toe altijd voor de 100000km weg, de laatste zelfs al bij 63000km maar geen DSG problemen gehad tot nu toe (nok nok ff afkloppen!!) hoe het bij hogere km standen met de DSG gesteld is kunnen andere forumleden misschien vertellen
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad zijn er al dsg's die vele tonnen gereden hebben en op forums lees je veelal de horror verhalen.
Ook in de vrachtwagen industrie zie je steeds meer geautomatiseerde versnellingsbakken wat een DSG ook is.
Pasgeleden nog in een Volvo vrachtwagen motorkoppel ca 2800Nm gereden met een 12 versnellingen bak alleen vind de besturing dan niet elektrisch / hydraulisch plaats maar elektrisch pneumatisch. Dus het vertrouwen is er en ook in grote voertuigen wordt het principe toegepast
Daarnaast zijn er fabrikanten zoals PSA en Fiat die met een geautomatiseerde handbak met gewoon enkele koppeling werken. Dat zijn systemen waar je de DSG niet voor wilt ruilen. Schakelen gaat met merkbare schokken.
Zelfs Bugatti maakt gebruik van DSG
 

Flem_nl

Forumguru
Ik rij al ruim 110000 km probleemloos rond met een DSG7 icm een 1.6 tdi blok. Kijk ook reikhalzend uit naar vele probleemloze kilometers in een OC3 met een DSG7 icm een 1.4 tsi blok.
 

MeneerB

Forumguru
Pas geleden iemand gesproken die met zijn Golf V 2.0TDi DSG6 reeds 430.000 km heeft gereden.
Ik weet alleen niet of de koppeling of bak nog origineel zijn. Maar als er veel problemen mee waren geweest was dat ding al lang de deur uitgegaan.
 

andrehj

Forumguru
Wat is het verschil tussen de DSG6 (van onderandere de OC 1.8 TSI en de DSG7 (van onderandre de OC 1.4 TSI)?
Natuurlijk wil ik niet weten dat de ene tot de 6de en de andere tot een 7de versnelling schakelt.
Wat zijn de andere verschillen? Kwaliteit? Werking? Gevoeligheid voor stukken? ...

De door jou genoemde auto's hebben allebei een DSG-7 (DQ200) met droge koppelingen, niet te verwarren met de nieuwe DSG-7 (DQ500) met natte koppelingen die o.a. in de VW T5 wordt geleverd.
 

Herman Janssens

Senior Member
@Herman Janssens, als je zo in de DSG techniek geïnteresseerd bent..., misschien leuk om langs te komen op de meeting in Varsseveld??? Daar is naast een hoop gezelligheid met forumleden onder elkaar de mogelijkheid tot een rollenbankrun, chiptuning én een DSG lezing waar al jouw vragen beantwoord kunnen worden.

Greetz Corné

Bedankt voor de uitnodiging, Corné. Ik heb het al eens bekeken. Varsseveld (tegen Doetinchem toch?) is ongeveer 250 km van hier en weinig autoweg. Vrees dat ik dan mijn OCIII nog net niet ga hebben en daar met een fiestake aankomen is ook geen zicht. Ik blijf het overwegen. We zullen zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Herman Janssens

Senior Member
De door jou genoemde auto's hebben allebei een DSG-7 (DQ200) met droge koppelingen, niet te verwarren met de nieuwe DSG-7 (DQ500) met natte koppelingen die o.a. in de VW T5 wordt geleverd.
U heeft gelijk. De 2.0 TDI heeft de DSG6. De andere de DSG7. Sorry, ben niet zo een techneut. Wil wel zo veel mogelijk erover opsteken. Verder nog verschillen tussen de beide DSG's, buiten droge/natte koppeling en het bereik in Nm?
 
Bovenaan Onderaan