Verschil Combi 55KW/74KW

Drooler

Nieuw lid
Ik ben nieuw op 't forum, dus laat ik me maar even kort voorstellen: hallo! Ik ben Drooler, en ben aan het kijken naar een Fabia Combi. Ik rijd op het moment in dit:
DSC00973.jpg
Een Fiat Panda uit 1999. Hartstikke prima auto, maar er moet iets anders komen.

Ik zit nu te kijken naar een Fabia Combi 1.4 vanaf pakweg 2004. Nu ben ik muzikant en moet dus regelmatig wat zut vervoeren, en dat levert een zware auto op. Dat betekent dat ik wel wat vermogen nodig heb, en dat de 1.2 en 1.4 50KW voor mij al afvallen (of zie ik dat helemaal verkeerd?). Dan houd je de 1.4 55KW en 74KW en de 2.0 over. Ik heb alleen geen idee of je die 19 extra KW echt gaat voelen in die 1.4. Ik heb vandaag een testritje gemaakt in een 55KW Creation uit 2004, en die beviel me eigenlijk, op het misschien wat kleine achterruitje na, best wel prima.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
-Is het verschil tussen de 55KW en 74KW motor erg te voelen in dagelijks gebruik, met name als de auto beladen is?
-Ik zie door de bomen het bos niet meer als het gaat om de uitvoeringen. Comfort, Creation, Ambiente, Elegance... Is er ergens een overzichtje te vinden met wat dat nou allemaal betekent?

Merci!
 

turboturbo

Forumguru
1.4 motoren

Ik ga er even vanuit dat je op zoek bent naar een Fabia type I (bj. 2000 t/m 2007)?
In dat geval zit je meteen ook in het het goede sub forum (welkom) :)

Er zijn inderdaad drie smaken van de 1.4 motor.
Je hebt de 68PK versie (1.4MPI), de 75PK 16 klepper (1.4 16V) en de 100PK 16 klepper (1.4 16V)

Het verschil tussen de eerste 1.4 en de laatste twee 1.4's, de laatste twee beide 16 kleppers zijn.

De 68PK versie is een gewone 8 klepper, gebaseerd op de originele 1.3 motor van Skoda zelf (o.a. Felicia), gemoderniseerd door de VW.
Voordelen zouden zijn:
- het maximum koppel is al zeer laag in de toeren (2500tpm) al beschikbaar.
- heeft een distributieketting (onderhoudsarm)
Nadeel zou zijn, dat de koppakking geen beste reputatie heeft. Maar die schijn je te kunnen modificeren/laten vervangen door een sterkere als je een lekke koppakking te pakken hebt.

De laatste twee 16V motoren zijn beide van VW zelf. Daarover weet ik dat de 100PK versie zijn maximum koppel pas zeer hoog in de toeren vrij geeft, wat men omschrijft als een 'toerenmotor'. Waardoor er praktisch weinig verschil tussen deze motoren zit qua vermogen, voor je gevoel, omdat je de motor aardig in de toeren moet houden om bij al die PK's te komen.

Je schrijft dat je graag voldoende vermogen wilt voor belading. Aan hoeveel KG's moeten we dan denken ongeveer?

De 2.0 liter moet een heerlijke motor zijn, door zijn hogere koppel en dat het maximum koppel ook zeer laag in de toeren al vrij komt (2400tpm) Maar dat kost je geloof ik wel een beetje meer benzine. Ik geloof dat forumlid @DarkprojectX in een 2,0 liter rijdt.

De Succes met zoeken!
 

Drooler

Nieuw lid
Jep, ben op zoek naar een Fabia I, de II ligt toch nog wel een eindje buiten m'n budget.

Thanks voor de info! Daar kan ik zeker wat mee :) Kan ik concluderen dat je pas wat aan die 100pk hebt als je veel hoog in de toeren rijdt, en je anders net zo goed de 75pk uitvoering kan aanschaffen?

Ik denk dat de belading waar we over praten rond de 120 kilo totaal ligt (ex mezelf dan), en die bevindt zich dan vooral rond de achteras, in de kofferbak namelijk ;) Mijn Panda vindt dat niet zo prettig heb ik al gemerkt, al trekt-ie het net. Het zou zo fijn zijn als ik een auto zou hebben die daar wat makkelijker mee om kan gaan :)
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb zelf twee FI met de 101pk motor gehad. Het rijdt als de brandweer maar je moet veel toeren maken en dat kost brandstof. En je moet Ron 98 tanken, hou daar ook rekening mee. Ik zelf zou je 75pk uitvoering aanraden. Het klinkt natuurlijk erg leuk 101pk maar je merkt er weinig van onderweg pas als je veel toeren maakt komt de motor tot leven.

Wat de uitvoeringen betreft, je hebt Comfort, Ambiente en Elegance. De Creation is een actiemodel geweest, net als de Equipe en Equipe+. Als je een leuke uitvoering zoekt ga dan voor een Elegance of een Equipe+. In de laatste zitten heerlijke sportstoelen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik rij zelf met een Creation uit 2003 met 75pk uitvoering. Wat ik vooral mis, is dat de auto pas bij 2000-2500 rpm trekkracht vertoont. Ik heb ook proef gereden met een 100 pk versie, maar kon door tijdsdruk geen goede 100 pk exemplaar vinden. Ik zou zeggen let niet te veel op alle benamingen van de uitvoeringen, maar check of de accessoires die je wilt, er ook op zitten. Stoelen vind ik matig, en veel te vlak, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik 20 jaar alleen auto's gehad heb met sportstoelen (semi-kuip, eigenlijk allemaal gemaakt door Recaro).

Het verschil met de 68pk (50 kW) is t.o.v. de 75 pk vrij klein wat ik heb begrepen, maar gewoon gaan proefrijden dan merk je het wel. Let verder op de typische Fabia I zwakheden. Ik heb destijds een handvol exemplaren aan de tand gevoeld, en ze hadden allemaal lekkage op de achterportieren inclusief mijn huidige auto. Als je gaat proefrijden, voel de vloerbekleding achter de voorstoelen en ook de opstaande randen van het tapijt naar de deuropening toe, is dit vochtig dan kun je uitgaan van lekkende portieren (op te lossen door de binnenplaat in de deur te kitten).
 

leslee

Forumguru
wij hebben 2 F1 voor de deur staan.
de eerste is mijn 1.4 8klepper en de ander is de 2.0 combi van me vriendin.
de 8klepper is zeker een heerlijke motor als je er niet teveel van vraagt qua vermogen.
de 2.0combi is daarentegen een stuk rapper en heeft voldoende koppel.
 

darkprojectx

Forumguru
Ik geloof dat forumlid @DarkprojectX in een 2,0 liter rijdt.

De Succes met zoeken!

Hierbij bevestig ik dat de 2.0 een heerlijke motor is met ruim voldoende kracht. Maakt het rijden wat aangenamer, zeker als de auto beladen is. De 2.0 is een 8 klepper (8v) waardoor hij zn krachtpunt veel lager in toeren heeft (en dus eerder aanspreekt) als de 1.4 16 klepper.
Tijdens een proefrit werd ik niet zo warm van de 1.4 a 75 pk, dus vandaar dat ik gegaan ben voor de 2.0 8v die eigenlijk gewoon even duur was. En als je daar normaal mee rijdt haal je ook wel 1 op 13. Het is echter wel wat makkelijker om een andere score te behalen :grin:
Ik gooi er trouwens gewoon euro 95 in.
 

Wilko

Senior Member
Ik had dezelfde 2.0 benzinemotor in mijn laatste en eerste O1, en ik heb drie vrienden die allemaal een F1 2.0 elegance rijden.
Ook al hoor je mij niet klagen over die motor, het is wel zo dat zo'n 2.0 die eenmaal op leeftijd gekomen is, nogal eens aardig wat meer olie wil gaan gebruiken.
Het rijdt dan nog steeds prima, maar je kunt tussen de beurten door wel maar beter er voor zorgen dat er een fles olie aan boord is.
Als er nog geen liter uit is dan gaat het olielampje op je dashboard namelijk al aan.

Met 115 pk is dat zeker voor de F1 een motor die je een stuk makkelijker door het verkeer laat bewegen dan met de meeste andere benzinemotoren die hierboven genoemd worden.
Ik zou als ik nu een Fabia 1 ging kopen dan ook vooral naar een uitvoering met die motor kijken.
 

Drooler

Nieuw lid
Wat verbruiken die 2.0 bakkies gemiddeld? En hoe zit t met belasting, zijn ze net zo duur als die 1.4 benzine dingen?
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik rij al 7 jaar in een Fabia Combi 2.0 en ben het met de andere rijders eens. Geweldig fijne auto en heerlijke motor. Heerlijk soepel rijden en veel trekkracht. Mijn auto heeft nu 135.000 km gelopen en ik heb geen last van olieverbruik. Mijn gemiddelde verbruik ligt op 1 op 13. Intussen is een nieuwe auto (Octavia) besteld en zal mij Fabia Combi 2.0 Elegance waarschijnlijk vanaf begin januari bij de dealer te koop staan.
 

Skoody Boo

Actief lid
Wat is de verhouding Kg/KW inclusief die 120 Kg belading met die panda? Ga je er met een Fabia met 50KW dan al niet op vooruit?
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb nu een fabia type 1 (facelift) met de 1.2 12 klepper 3 cilinder (64PK). Daarvoor had ik de Felicia 1.3 MPI(68PK) te vergelijken met de fabia 1.4MPI (68PK).

De felicia trekt langzaam op, maar op de snelweg kwam die best aardig mee.. Wel heb ik bij 170.000 km de koppakking vervangen. En dan ben ik beslist geen uitzondering. (Verbruik 1 op 14,5)

De fabia 1.2 12 klepper daarentegen is een heerlijk fel motortje. Hij trekt prima op en op de snelweg staat ie ook zijn mannetje. Een nadeel is wel, wanneer je de airco aanzet is alle power ook zowat weg. Hij trekt dan beduidend minder.
Maar met 5 personen erin wil die nog best goed van z'n plaats komen. Beter dan de Felicia in ieder geval.
(Verbruik 1 op 14,5)

Succes met je keuze!
 

Drooler

Nieuw lid
Over die krachtsverhouding:

Tel mijn 80kg er ook nog even bij op, dus dan zit je op pakweg 200kg die er bij het gewicht komt.

Even een snelle berekening:

Panda weegt 790 kilo rijklaar. 990 kilo met volle belading (inc mezelf).
Hij heeft 29KW (jaja, het is wat), dat komt dus neer op een verhouding van ongeveer 34Kg/1KW.

Fabia Combi 50KW weegt 1175 rijklaar. 1375 met volle belading. Da's een verhouding van 27,5Kg/1KW.
Fabia Combi 55KW is vijf kilo lichter. 1370 met volle belading. Een verhouding van 25Kg/1KW.

Het komt ook nog wel eens voor dat we met mijn basversterker (60 kg) en drie personen (totaal pakweg 250 kg) in de auto zitten. Da's nogal wat gewicht. Dat trekt de Panda eigenlijk niet. En de Fabia die er moet komen moet dat redelijk eenvoudig kunnen hebben :)

Nog een vraagje aan de mensen die een 1.4 55KW hebben: wat verbruiken jullie gemiddeld?
 

turboturbo

Forumguru
Ondergetekende sluit zich bij @ArjanGr aan.

De 1.2 vind ik ook een heerlijk motortje, maar met airco aan op een warme dag (dus als die flink aan de slag moet) en 4 personen + bagage merk je dit direct en dan is de fut er helemaal uit. Gelukkig komt mij dat hooguit 1 x per jaar voor; want ons gezin bestaat nog uit slechts een baby van 6 maanden. :eek: Maar als je zonder 'slow' te willen zijn, met 250KG lekker vooruit wil, denk ik dat je het best de 2.0 liter kunt nemen. Als olie en brandstof verbruik je lief is, ga je voor een van de 1.4's maar dan moet je gewoon wat concessies doen.... You can't have both....

Ik ben destijds voor verbruik gegaan, maar de opvolger zou zomaar een 2.0 liter kunnen worden tzt. Na de 7 magere jaren, de 7 vette jaren, zeg ik :xyxthumbs:

Het verbruik kun je nakijken op spritmonitor.de of de verbruiksmonitor van AutoWeek!
 

darkprojectx

Forumguru
Laten we wel realistisch zijn en niet vergeten dat de techniek van de Panda echt nog hamertje beitel is.
De F1 a +/- 2004 rijdt als een zonnetje met een fijn onderstel (ook belangrijk om van zn plek af te komen), multipoint injectie, hier en daar wat luxe.
Het zijn echt 2 compleet andere auto's.
Ik zou zeggen, hustle je vrienden bij elkaar, laat ze vlakbij een handelaar wachten. Dan pik je ze op met de testrit en weet je waar je aan toe bent.
Ik vermoed dat je al aangenaam verrast wordt met een relatief licht motortje.
 

Drooler

Nieuw lid
O, maar dat wist ik allang ;) Ik rijd regelmatig andere auto's hoor, ik weet hoe kaal de Panda is. Ik heb ook al een testritje gemaakt in de 55KW F1, dus ook daar geen verrassingen :)
 

Cordoba

Forumguru
Voor een realistisch gebruik van verschillende auto's en motoriserigen kun je het beste op Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de kijken. Ook veel Nederlanders houden daar hun brandstofverbruik bij. Je kunt gewoon verbruik van alle Fabia's bekijken en dit vervolgens filteren op:
- bouwjaar
- min. en max. aantal km dat het brandstofverbruik moet zijn bijgehouden, cq aantal tankbeurten, zodat niet één keer verkeerd tanken een verkeerd beeld geeft van een gebruiker
- verder kun je dacht ik ook nog filteren op motortype (of in elk geval motorvermogen), mogelijk ook nog voor alleen de combi's, maar ik dacht dat dit lastig is om automatisch te doen.

2 liter blok, is gewoon het lekkerste blok om te rijden, als je ook naar verbruik kijkt komt je misschien beter uit met een 1.4 16V, 75pk of 100pk.

Ik denk dat je voor jezelf gewoon een budget moet opstellen, en kijken wat je daarvoor hebt (en ook kunt blijven rijden), hou er wel rekening mee dat een F-1 een oudere auto is, en dat je onderhoudskosten mag verwachten. Zeker in het begin, zie je vaak dat je tegen reparaties aanloopt, na een jaartje heb je dat vaak gehad en kun je vaak weer een poosje rijden zonder al te veel kosten.

Als ik wat zaken op Spritmonitor invul kom ik voor de 2 liter motor bijv. tot het volgende:
AnzahlKraftstoffminØmax
22Benzin 6,49 7,63 10,03

Voor de 100pk (1.4-16V):
AnzahlKraftstoffminØmax
38Benzin 5,91 6,91 8,52

Voor de 75 pk (1.4 -16V):
AnzahlKraftstoffminØmax
151Benzin 4,86 6,86 11,20

Voor de 68 pk:
AnzahlKraftstoffminØmax
19Benzin 5,62 7,58 9,60

De 1.2 driepitter is voor een (zwaardere) combi, die ook nog eens flink beladen wordt gewoon geen fijne combinatie. Overigens zijn de verbruikcijfers die ik hierboven gegeven heb, van alle carrosserievarianten door elkaar (dus hatchback, sedan en combi)

Even verduidelijking van de cijfers:
Anzahl - aantal deelnemers in de groep waarop de cijfers gebaseerd zijn
min - minimum van alle gemeten brandstofverbruiken over 1 tank brandstof
max - idem maar dan maximum
en daartussen in staat het gemiddelde van de deelnemers
Ik heb overigens steeds voor auto's met bouwjaar 2002-2006 gekozen, dan zit er zeker geen Fabia II bij, en zijn de alleroudste Fabia's er ook tussen uit.
 
Ik zit met mijn verbruik van de 2l, tussen de 600 en 750 km met een volle tank, licht er maar net aan wat de gemoets toestand is van mijn rechter voet en mijn linker wijsvinger is.
Rij dagelijks een kleine 60 km woon werk verkeer. Die van mij is van april 2007 een van de lasten die van de band af is gekomen
 
Bovenaan Onderaan