Verlengde garantie na "ontsjoemeling"

eriktv

Forumguru
Ik heb ondertussen via de Autoweek Verbruiksmonitor 87 tankbeurten erin staan en zal in ieder geval de vergelijking maken van vóór en na tuning. Bij mij zijn de extremen echter veel groter, omdat ik regelmatig zo snel mogelijk naar de overkant van Duitsland cross:

IMG_0314.jpg

Een goed beeld zal dus nog even duren. Om nog weer even de link te leggen met de ontsjoemeling: zorg dat je je echte verbruik bijhoudt, om een goede vergelijking te maken. Simpelweg even de km-stand op je bonnetje noteren en af en toe bij Autoweek of spritmonitor.de invoeren. Of je ooit een zaak zal kunnen maken: ik denk dat het verschil dan wel heel groot moet zijn, omdat er veel factoren meespelen: wind, temperatuur, banden, belading, verkeersdrukte, de rechtervoet,...
 

Bakkertje

Forumguru
Mocht ik ooit overgaan tot ontsjoemelen, dan zou ik zo'n 10 of 15 tankbeurten later wel een redelijk betrouwbare indruk hebben van eventuele wijziging in het verbruik - als daar niet teveel caravanritten tussen zitten, want dat vertekent het beeld ook nogal.

Ik weet niet of (ik spreek even voor mezelf) dat echt representatief is. bij mijn motorisering (1.6 TDI met 120pk) is het nogal van belang of ik bijvoorbeeld alleen of met het gezin i nde auto zit. Ook het weer, files, die ene boodschap vergeten etc. beïnvloeden het verbruik nogal. Laat staan de caravan inderdaad (die van mij doet dan 1 op 9 ipv 1 op 25 als ik alleen reis)
 

CharlesTucker

Forumguru
... dan zou ik zo'n 10 of 15 tankbeurten later wel een redelijk betrouwbare indruk hebben van eventuele wijziging in het verbruik - als daar niet teveel caravanritten tussen zitten, want dat vertekent het beeld ook nogal.
Yep, over een maand of 3 kom ik hier nog wel eens op terug, dan ben ik 10-15 tankbeurten verder. De eerste 3 tanks na het ontsjoemelen zijn waarschijnlijk ook niet representatief bij mij. Eigen vakantie, en daarna veel rustiger op de weg dan gebruikelijk, dus veel vaker 130 gereden. Deze week gaat weer op normaal lijken, ik rij nu weer veel langere stukken rond de de 100 km/u, wordt vervolgd ...
 

Niels83

Forumguru
Ik weet niet of (ik spreek even voor mezelf) dat echt representatief is. bij mijn motorisering (1.6 TDI met 120pk) is het nogal van belang of ik bijvoorbeeld alleen of met het gezin i nde auto zit. Ook het weer, files, die ene boodschap vergeten etc. beïnvloeden het verbruik nogal. Laat staan de caravan inderdaad (die van mij doet dan 1 op 9 ipv 1 op 25 als ik alleen reis)

maar na 10 tank beurten ca 7000km (diesel) heb je; alleen, met gezin, files verschillende weer types etc allemaal wel gehad.
 

Bakkertje

Forumguru
maar na 10 tank beurten ca 7000km (diesel) heb je; alleen, met gezin, files verschillende weer types etc allemaal wel gehad.

Dat klopt, mar de mate waarin verschilt nogal en de invloed is ook vrij groot. Daarmee denk ik dat als je het goed wilt vergelijken je toch een synthetische test zult moeten doen ala mythbusters
 

Sterkenburg

Nieuw lid
Hier ook het sjoemeldrama, na 10 dagen stonden we stil in Frankrijk. Naar de vw/Skoda dealer daar, hij vroeg naar het type storingslampjes en vroeg daarna of we 10 dagen geleden de software hadden laten updaten.... onze monden vielen open. De EGR klep was defect. Hij gaf ons de foutcode en hij kon ons vertellen dat we met de code gelijk recht hadden op vergoeding van de EGR klep. Dealer in NL gebeld en zij zijn bekend met de code. Ook de dealer in NL zegt dat het onder garantie gerapareerd zal worden.

Voel mij nu toch behoorlijk bedrogen. Alle dealers weten dit en gaan toch door met het updaten. Ik ga dit nog wel bij ze neerleggen. Dit is iig niet klantgericht werken. Ik wil in dit soort gevallen het volledige plaatje krijgen als ik een keuze maakt.
 
Dan zal er een orginele inzitten.
Mijn clame is afgewezen, geen orginele klep en bij een alround bovagbedrijf geplaatst in dec 2016.
10 dagen na update in juli defecte klep.

Defecte klep heb ik opgestuurd naar leverancier en die meldde dat er niets mis mee was maar dat de update er voor gezorgd heeft dat klep en software niet meer een match was.
Mijn schade 1000 euro.
 

Sterkenburg

Nieuw lid
Het zijn echt boeven hoor... wel problemen veroorzaken en weigeren mee te denken met een oplossing... politiek gezien is de update de juiste oplossing, maar dit gaat wel ten koste van de klanten. De garage in Frankrijk kon mij ook melden dat de 2.0 diesels hier veel minder last van hebben, voornamelijk de 1.6 diesels hebben problemen met de update.
 
De mijne is 1. 6

De dealer bezwoer mij voor de update dat de egr problemen niet waar waren.
Dan is het toch vreemd dat toen de munne defect was er in een straal van 200km rond Den Bosch geen klep op voorraad was.
Moest van ver komen en dat duurde 5 dgn.
Toeval volgens dealer, volgens mij waren ze gewoon niet aan te slepen vanwege de updateproblemen.

Boevenstreek dus ingegeven door PON.
 

Sterkenburg

Nieuw lid
Idd, hier spelen duidelijk andere belangen.... klanten zijn wel makkelijke melkkoeien zo. Je veroorzaakt een probleem. Lost het met de politiek in de verscheidene landen op, zadelt de rijders met een probleem op waar je vervolgens aan kan verdienen. PON lacht zich idd de broekhoest. Weer een paar miljoen op de rekening erbij. Schandalig....
 

JeSko

Forumguru
Hoe weet je eigenlijk of je auto de update gehad heeft? Mijne is de 1.6Tdi, auto is van 2014 FL model. Ik doe ook veel korte afstanden afgewisseld met wat langere. :pieker:
 

oco1979

Forumguru
egrklep is een zwakpunt.(elk merk)
De egrklep zal na ontsjoemelen meer werken,meer open staan. percentueel gezien.
Heb deze zelf al eens bekeken via parameters van de wagen en vergeleken met een originele.
Er zal door de klep meer roet voorbijgaan en doordat deze niet regelmatig volledig dicht en volledig open ga,zijn de gevolgen een vastzittende egrklep.
 
Bovenaan Onderaan