Verlengde garantie na "ontsjoemeling"

Cees33

Forumguru
Het wordt nog leuker.
Net gebeld met het bericht dat het onderdeel niet voorradig is en dat er met spoed nu binnen Europa gekeken wordt eaar een exemplaar is.
Dat moet opgestuurd worden en daarmee niet meer zeker dat de reparatie voorbhet weekend afgerond kan worden maar mogenlijk pas in de loop van volgende week.

Nu maar hopen dat de kapotte klep inderdaad defect is zodat ik nog garantie bij mijn eigen garage kan claimen.
Vraag wel naar het kapotte onderdeel! Ze zijn verplicht je dat mee te geven.
 

Frup

Forumguru
Het wordt nog leuker.
Net gebeld met het bericht dat het onderdeel niet voorradig is en dat er met spoed nu binnen Europa gekeken wordt eaar een exemplaar is.
Dat moet opgestuurd worden en daarmee niet meer zeker dat de reparatie voorbhet weekend afgerond kan worden maar mogenlijk pas in de loop van volgende week.

Nu maar hopen dat de kapotte klep inderdaad defect is zodat ik nog garantie bij mijn eigen garage kan claimen.
Sterkte! Er is helaas geen reden om op 'Like' te klikken...
 
Dat ga ik zeker doen , heb het nodig om in elk geval het geld van die klep terug te vragen aan mijn eigen garage die dat daarna maar met zijn leverancier moet regelen.

Overigens vreemd dat er geen egr op voorraad was zo' n onderdeel dat regelmatig kapot gaat.
Misschien allemaal op sinds de start van de updates
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Pfff Piet wat een verhaal :(... hoop van harte dat er een oplossing komt!!!
(Ps ben blij dat ik geen update laten doen voor mijn vakantie ....)
Kun je wellicht de egr niet weg laten schrijven op korte termijn?
 

Cees33

Forumguru
Bij mij was de diagnose dat ook de EGR klep stuk was en ook nog wat andere zaken. Totale kosten zouden 2100,- bedragen. Nu bij een universele garage is alleen het EGR huis vervangen en de rest schoongemaakt. Was voor minder dan 200 klaar. Is wel een auto van 12 jaar oud en 300k op de teller. Maar toch....Verkoper heeft het wel uitgelegd overigens. Skoda dealers vervangen alleen (met originele onderdelen) maar mogen niet "schoonmaken". Dan staan er overal vaste prijzen voor en dan is het optellen geblazen. Shoppen loont dus, zeker met een oudere auto zoals die van mij.
 

Arjann

Forumguru
Is zo niet te zeggen, kan ook vacuum lek hebben. Maargoed, deze type egr zijn inderdaad nog schoon te maken, én je kan er heel makkelijk bij om te demonteren. Is totaal niet te vergelijken met de huidige egr kleppen
 

Cees33

Forumguru
Ik heb er oprecht geen verstand van maar als ik bij het ene bedrijf 2100 moet aftikken en bij het andere 200 dan voel ik me niet fijn..........ook al snap ik de redenatie van de dealer wel. Maar zo langzamerhand zijn het denk ik allemaal advocaten en directeuren die aan de auto's sleutelen. Althans de tarieven komen in de buurt;)
 
Ik heb de nieuwe software nu zo'n 6 weken erin zitten. Hierbij ook nog een 'mooi' certificaat, wat zo moeten garanderen dat er geen veranderingen merkbaar moeten zijn. Nu is mijn verbruik ruim 5% omhoog gegaan. Ik heb dit netjes aangegeven en ik dat was nieuw voor de dealer. De oude software onk ook niet terug gezet worden. Ik zit niet te wachten op meer ongein, zoals de erg klep. Zijn er nog andere hersenschade bekend op het forum?
 

CDK

Forumguru
Ik heb de nieuwe software nu zo'n 6 weken erin zitten. Hierbij ook nog een 'mooi' certificaat, wat zou moeten garanderen dat er geen veranderingen merkbaar moeten zijn. Nu is mijn verbruik ruim 5% omhoog gegaan. Ik heb dit netjes aangegeven en dat was nieuw voor de dealer.

Had je een ander antwoord verwacht?

Er is genoeg gewaarschuwd tegen de update, hier op het forum, op het www, TROS Radar etc.

Als je dan toch eigenwijs die update laat doen moet je nu ook niet piepen.
 

EdK

Forumguru
Tsja bij de Caddy 1,6 die ik zakelijk heb van mijn werkgever is er ook ge update.
Mbt brandstof verbruik is er niets veranderd.
Kwa vermogen ( rijgedrag optrekken etc ) is er niets merkbaar veranderd
Daartegen heb ik wel het idee dat het olieverbruik hoger is geworden, maar dat kan ik pas beamen zodra de volgende 15K er weer opzitten.
En tsja dat een verstuiver een 2 maanden na de update ter zielen gaat, ik kan niet bewijzen dat dit is gekomen door de update......
Had ervoor ook kunnen gebeuren..... dus tsja ....
Maar zoals het olieverbruik houden een collega en ik nu wel scherp in de gaten daar we indentieke wagens rijden (bouwjaar / motor )
 

eriktv

Forumguru
Of door naar een tuner, zoals velen al gedaan hebben. Verschil in verbruik is marginaal, dit kun je alleen testen over langere tijd of in een wetenschappelijk onderzoek. Na ontsjoemeling + tuning is mijn verbruik ongewijzigd (5000km +1,1% verbruik), de auto rijdt soepeler, heeft 32pk meer en is technisch duurzamer (EGR).

Overigens zit hier wel een aantal leden met lichte hersenschade :angel: (niet iets om grapjes over te maken, maar kon het niet laten :bloos:)
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb voor de grap eens gekeken naar mijn verbruik over de de 6 jaar dat ik de auto heb, er zit 30% verschil tussen m'n meest en minst zuinige tank. De standaardafwijking is al 7% van het gemiddelde. Dus als de dealer zegt "normale spreiding", zou ie best eens gelijk kunnen hebben, of niet, je weet het gewoon niet, te weinig informatie. Om een punt te maken heb je een lange reeks metingen nodig, en moet je wel een hele duidelijke sprong in het verbruik zien tussen voor en na het ontsjoemelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
je zou het volgens mij ook alleen echt objectief aan kunnen tonen in een testopstelling
Die testopstelling zal onvermijdelijk lijden aan dezelfde problematiek als de nu in gebruik zijnde normtest: "elke gelijkenis met de werkelijkheid berust op toeval".

De enige goede manier is vergelijken van een lange reeks tankgegevens van vóór de ontsjoemeling met een substantieel aantal vertankingen erna.
Dat eerste heb ik: alle tankbeurten vanaf dag 1 tot heden zijn geregistreerd, inclusief km-stand, berekend verbruik per tankbeurt én cumulatief, verbruik per tankbeurt volgens boordcomputer alsmede voor elke tankbeurt de afwijking in procenten van de boordcomputer versus de werkelijkheid.

Mocht ik ooit overgaan tot ontsjoemelen, dan zou ik zo'n 10 of 15 tankbeurten later wel een redelijk betrouwbare indruk hebben van eventuele wijziging in het verbruik - als daar niet teveel caravanritten tussen zitten, want dat vertekent het beeld ook nogal.
 
Mijn verbruik is gunstiger geworden sinds de update.
Mogelijk was er met de mijne voor de update ook gerommeld in de software.
Ik heb er nu 3500km opzitten sinds de update en het lijkt werkelijk waar.
 
Bovenaan Onderaan