Verhulstr's Skoda Fabia 1 Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cordoba

Forumguru
Als je toch met deze sleutel start, dan valt de motor binnen 1-2 seconden uit zoals de startblokkering doet?
Bij sommige auto's geeft ie via symbooltje (ik dacht een rode sleutel) in het dash aan dat de startblokkering actief is, ik weet niet of dit bij jou ook het geval is?

Het is even de vraag wat er precies aan de hand is: is de transponder 'gewist' door het sterke magnetisch signaal, of is de transponder letterlijk gekraakt. Ik denk dat je in beide gevallen kunt proberen om alleen de transponder te vervangen, en de sleutel opnieuw in te leren. Kun je de sleutel open krijgen om te checken? Voor de klapsleutel zijn er wel filmpjes op Youtube te vinden, maar voor de gewone (reserve) sleutel weet ik dat niet.

Ik heb overigens ook al eens gelezen dat mensen zelf een nieuwe sleutel hebben ingeleerd via een uitgebreid protocol. Hierbij heb je één ingeleerde sleutel nodig om de andere in te leren, en moet de ene sleutel in het portierslot en de andere in het contactslot. (het precieze weet ik er ook niet van, en werkt volgens mijn niet bij alle modellen)
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba , ik heb met deze sleutel niet geprobeerd om te starten...ik had zoiets nadat ik het lampje ( een autootje met een sleutel er onder) zag knipperen...en bleef knipperen...de auto maar niet te starten...
Ik zal morgen even een foto posten van de sleutel...ik weet ook niet of die open gemaakt kan worden...
Hoe de magneet tegen de sleutel is gekomen is vrij simpel....mijn vrouw borduurt, ze heeft dmv knoopcel vormingen magneten een plaats gemaakt waar ze haar naalden op kwijt kan zonder dat ze uit je borduurwerk vallen als je heel dat werk verplaatst. Toevallig lag 1 van die magneten net iets te dicht bij de (gelukkig) reserve sleutel op tafel....en klik...magneet vast aan de sleutel.
Heel snel weer die magneet van de sleutel gehaald..maar te laat schijnbaar....sleutel werkt niet meer.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Je kunt natuurlijk ook gewoon ff met de 2 sleutels naar de dealer rijden en hun even vragen of ze het simpel kunnen oplossen !?
 

turboturbo

Forumguru
Mijn klapsleutel hangt dagelijks aan een (sterke) magneet (bedoeld als sleutelhanger of bv voor bestek of gereedschap)

Kan dat dan kwaad?
 

Cordoba

Forumguru
Als een sleutel tegen de magneet getrokken wordt, zit allereerst de magneet heel dicht bij de transponder (zit in de meeste sleutels vlak bij de sleutelbaard), waardoor het magnetisch veld terplekke erg sterk is, en bovendien is deze dader/magneet bij Rob waarschijnlijk een stuk groter/sterker, zodat het electromagnetisch veld ook veel sterker is.
 

verhulstr

Forumguru
Die magneetjes die mijn vrouw gebruikt zijn knap sterk ja...als je vel er tussen zit per ongeluk doet dat aardig pijn.
Ik schat in voordat de situatie zich voor deed, de combinatie ongeveer een 3cm van elkaar af lag....het spul naar elkaar toe trok en "klik" ....ja s..t...:banghead: ...einde sleutel..
 

verhulstr

Forumguru
@turboturbo .....ik denk nog dat je gelijk gaat hebben ook.
Nu heb ik vanmorgen met de reserve sleutel eens geprobeerd om de auto te starten ondank het knipperende lampje op mijn dashboard. Hij start gewoon! :shocked:....maar blijft ie dan ook rijden? Ik ben dus weg gereden en bleef het doen..maar met dat knipperende lampje in het dashboard.
Ik heb tot aan het einde van de straat er mee gereden...toen maar weer terug gewisseld voor de "master key"...ik voelde me er niet veilig bij...wat gaat er gebeuren als je net tussen al dat verkeer zit en ie valt uit met de reserve sleutel..dus het gevaar maar niet op gezocht.

Maar gelukkig doet de sleutel...tot zover ik em geprobeerd heb dus wel...alleen gaat dat lampje op mijn dashboard dan knipperen.
Het lampje staat voor " Unauthorised key Immobiliser". (Lampje is een autootje met het sleuteltje er in, kleur Oranje/Amber)
Toch maar een keer de dealer bezoeken en vragen wat dit precies inhoud?
 

verhulstr

Forumguru
Ok, wat betreft de sleutel...ik ben er uit wat het probleem is met de reserve sleutel.
Na effe goed in de gebruikershandleiding te hebben gelezen...ja ja..RTFM! :D Ben ik er achter gekomen dat de reserve sleutel bij 1 van de vorige eigenaren dus al een fout had en dus niet meer herkend werd door de auto.
Omdat de sleutel niet meer herkend wordt is er een optie om de "Nood code" te gebruiken die bij je set sleutels krijgt.
Deze code kan je via je dashboard invoeren ( het zelfde pinnetje waar je ook je oil/service mee kan resetten) ,hiermee wordt de startblokkering uitgeschakeld en kan je toch starten met een defecte sleutel.
Hierbij gaat dan wel het lampje branden zoals bij mij...autootje met het sleuteltje er onder, amber kleurig.

Is dit mogelijk om dit via vagcom weer terug in orde te krijgen icm een nieuwe sleutel of transponder?

Hierbij de sleutel waar ik de problemen heb.

IMG_0966.JPG


IMG_0967.JPG
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of bij dit model de sleutel te openen is, zodat je de transponder kunt vernieuwen, anders is het nieuwe sleutel incl. transponder, en in beide gevallen moet ie ingeleerd worden. Wat ook kan, is dat dit niet de originele reservesleutel is, maar een nieuwe met een passend geslepen sleutelbaard, maar zonder transponder, of de transponder niet ingeleerd.

Ik was in eerste instantie een tikkie verbaasd over het magneet-verhaal, maar durfde het zeker niet uit te sluiten als mogelijke oorzaak. :bloos: Goed van @turboturbo dat ie dit ontkracht heeft. :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
Weer een vervolg op het leven met de Fabia combi, gisteren was het de dag voor een APK.
Ik had een beetje de zenuwen voor deze keuring..ben toch ieder jaar benieuwd wat ze weer gaan vinden. :nailbiting:
Maar dit jaar was anders....ik bood de Fabia aan...werd gekeurd..en de Fabia werd afgemeld.....is er dus al fluitend doorheen gekomen.
Ik heb wel preventief de voorbanden laten vervangen omdat de winter er aan komt ( banden hadden nog iets meer dan 2mm profiel)..ik blijf wel doorrijden op zomerbanden tijdens de winter. (Nog geen doekoes voor een mooie set winterbanden).
Wat ik snel tijdens de keuring heb gezien is de onderkant van de Fabia, zo blijkt vorig jaar...of daarvoor, de flexibele remslangen al vervangen te zijn ( en daar was ik eigenlijk een beetje bang voor)...achteraf dus een meevaller...zenuwachtig geweest voor niets dus hihi.
De auto die zelfde ochtend nog even uit laten lijnen omdat het stuur naar links stond en de binnenkant van de rechterhand voor wat was afgesleten....ook weer perfect nu.

Vandaag de remvloeistof vervangen/ververst ook, was wel nodig...in het circuit rechts achter/links voor zat lucht in...niet veel...paar belletjes en weg was het weer. Wat me opviel was de kleur van de remvloeistof .....groen? Ik ken alleen de transparante of heel licht gelige variant..
Had dit DOT5 of 5.1 geweest kunnen zijn?
Voor de rest weinig dingen kunnen vinden aan de Fabia....ik kan er weer een jaar tegen aan! Op naar de volgende...
 

verhulstr

Forumguru
Hallo beste leden.....zijn we weer :D
Dit keer is mijn waterpomp aan de beurt met mijn 1.4 MPI AQWtje....hij maakt herrie bij de koudstart....en ik heb geen circulatie meer in het koelsysteem....zowel koud als warm.
Auto staat stil nu ik weet dat mijn waterpomp slecht is....morgen nieuwe pomp bestellen..vrijdag als ie binnen is monteren..anders zaterdag.
De bouten van de waterpomp zelf.....ik heb begrepen dat dat 2 tapeinden met moeren zijn en 2 bouten.
Die bouten...zijn dat torx bouten of een simpele dop 13? Wie weet dit?
 

verhulstr

Forumguru
Dank je wel H@RM, gaat een vrij eenvoudig klusje zijn als ik het zo zie..2zeskant bouten en 2zeskant moeren.....poelie boutjes zijn wel torx zo op de tekening te zien...gaat goed komen! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Dank je wel H@RM, gaat een vrij eenvoudig klusje zijn als ik het zo zie..2zeskant bouten en 2zeskant moeren.....poelie boutjes zijn wel torx zo op de tekening te zien...gaat goed komen! :thumbsup:

Volgens mij zijn dat M6 inbusbouten (op de tek. van de link van Harm staat nr. 7 omschreven als "oval hexagon socket M6 x 12 head bolt"). 'Hexagon socket' interpreteer ik in elk geval als 'inbus'.
 

verhulstr

Forumguru
Zo..Fabia kan weer effe vooruit....nieuwe pomp gemonteerd ...spulletje ontlucht en alles werkt naar behoren.
Maar ohw ohw ohw wat zijn er toch een stelletje beunhazen aan bezig geweest aan het autootje....
De 2 tapeinden die origineel gemonteerd zouden moeten zijn, waren bij mij vervangen door 2 bouten.....nog 2 verschillende ook....verschillende sleutel maat ook nog...om gek van te worden :sterretjes:.....de eerste bout...kop van 14 mm...duidelijk geen metrische draad maar fijner...en geen diameter van 8...maar iets dikker...lijkt wel een engelse bout oid...de rest waren normale m8 bouten met een kop 13....niet eens de inbus bouten die er in horen...:banghead:

Ik snap dit niet hoor....waarom wordt er toch zo klunzig gedaan om een probleem op te lossen in garage’s?
Dat je nu een draadgat rot trekt ( het schroefdraad beschadigd) ..kan gebeuren...maar dan ga je toch geen Engelse draad tappen? :mad: Ik had een helicoil gezet in mijn geval als ik de mogelijkheid zou hebben..ook de rest van de bouten netjes vervangen zoals het hoort....toch geen bouten van de bouwmarkt er in? Affijn...het spul zit weer......gelijk de motorolie ook gewisseld samen met filter...kan ik er weer een winter tegen aan. :jaja: :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Idd wat een gepruts - chagrijnig zou ik ervan worden. Pasten de OEM schroeven dan nu zonder problemen?

Edit: bericht aangepast wegens gebrekkig taalgebruik en interpretatie foutje
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
duidelijk geen metrische draad maar fijner...en geen diameter van 8...maar iets dikker...lijkt wel een engelse bout oid...
Denk eerder dat het amerikaans draad is, engels draad van vloegel is grover dan metrisch
Dus misschien had je wel een boeing 747 bout in je auto gedraaid zitten....

Maar goed er is lekker geknoeid en nu net op een plek waar je het zeker niet wilt hebben....
 

verhulstr

Forumguru
Idd wat een gepruts chagrijn. Pasten de OEM schroeven dan nu zonder problemen?

Ik ben niet chagrijnig......eerder teleur gesteld....als je een auto repareert doe het dan goed.
De rest van de bouten gingen er zonder problemen weer terug in. :thumbsup:

@EdK ....precies..koeling is belangrijk ..zeker omdat er een overdruk op staat als ie warm is.
Een bout van een Boeing 747.....is dat boutje dan misschien niet meer waard dan heel het autootje? :D Luchtvaart spul is duur....:greedy:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ik ben niet chagrijnig......eerder teleur gesteld...
Turbo kennende denk ik dat hij het anders bedoeld dan dat jij het leest.....:pardon:
En ach als je met een metaaldetector in de bijlmermeer gaat zoeken dan vind je nog wel het één en ander aan Boeing 747 cargo boutjes hoor....:pieker:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan