Verhulstr's Skoda Fabia 1 Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Okeeeeee.... Dit wás al een vreemd verhaal. Maar toen werd het nog vreemder :geek:

Ik dacht halverwege het lezen: die is gek! Wie gaat er nou direct na een grote reparatie zélf verder sleutelen als de monteur z'n werk niet goed gedaan heeft... :tegek:

Ik was direct omgekeerd en had de beste man geconfronteerd met de waardeloos rijdende auto. Maargoed ik ben dan ook geen monteur :)

Het bijzonder is nu natuurlijk dat jij zelf automonteur skills hebt, dus toen kwam ineens alles toch nog goed. :jaja: Ongelooflijk verhaal dit.

Ik dacht dat de MPI motoren zelf stellende hydraulische kleppen hadden trouwens?

Wat het voorzichtig inrijden betreft. Ik heb eens een nieuwe zuigerveer op m'n scooter gehad. Netjes ook rustig eerste 2 weken mee gereden. Ergens in de 3e week tufte ik rustig zoals altijd het stoeprandje af, plof. Raar geluid en daarna motor uit. Veer gesprongen en hele cilinder naar galemiezen. Veertje in het motorblok verdwenen dat zou zoeken worden. Heb me toen een andere scooter aan laten praten, later zag ik op het kenteken dat ie weer op naam gezet was. Was dus prima repareerbaar.

Maar ik denk idd voorzichtig inrijden dan maar?
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
bizar verhaal, ik hoop uiteindelijk met een goede afloop....
maar o o o wat een prutsers hebben er aan je auto gewerkt :mad:
 

Cordoba

Forumguru
Die ervaring als automonteur verklaart veel: ik vond je wel erg deskundig voor een willekeurige forumbezoeker.

Ik weet niet wat normaal is voor de MPI-blokken, maar het brandstofverbruik vind ik toch wel erg hoog, zonder dat ik precies weet onder welke omstandigheden je dit gemeten heb, maar ter vergelijking wat cijfers van mijn 1.4 16V (75 pk versie): cijfers als 10 l/100 km of meer zie ik alleen bij accelereren, hellingen of misschien bij constante snelheden boven de 150 km/u. Bij constante snelheden zie ik veel lagere verbruikscijfers, typisch 4,0 - 5,5 l/100 km, als je tenminste in de 4e of 5e versnelling kan rijden (lage snelheid/versnelling ligt het wat hoger). Nu is mijn BBY-blok wel iets zuiniger dan een MPI, maar dat verschil in verbruik is misschien 10%.
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@turboturbo , wat je zegt is zeker waar....een normaal mens...die weinig afweet op het technische vlak van een auto had omgedraaid idd.
Maar ik ben ik, weet gelukkig als een LTS'er autotechnieker wel iets meer van een motorblok af, ik weet wat ik hoor en voel aan een auto als daar iets mis mee is....dus ook afgelopen middag/avond.
Ik was het bij die lui (verkoper, hulpje en monteur) goed zat...was niet weer van plan om voor kleppen te stellen weer 3 weken er op te moeten wachten.
Dan maak ik het liever zelf af en goed...ik weet waar ik mee bezig ben.
Wat betreft de zelf stellende kleppen.....dat klopt.....ze zijn zelfstellend....maar niet meer als het moertje en heel de stelbout maximaal zijn terug gedraaid/gelopen....als dat zover is...kan je zoals ik vanavond gewoon de stoterstang er tussenuit pakken.
Qua kleppen stellen is het niet moeilijk.....dat zijn 2 dingen....de eerste, cilinder4 tuimelt qua tuimelaars....dus als cilinder 4 zijn inlaat klep opent en uitlaat klep sluit....zou je cilinder 1 moeten kunnen stellen. En dat doe je bij cilinder 2 en 3 het zelfde.....2 tuimelt, kan je 3 stellen ( zowel in als uitlaat klep), tuimelt cilinder 3, kan je cilinder 2 stellen.

En dan als 2e.....opletten op die hydro stoters! Daar kwam ik dus ook achter vanavond, die moet je dus eerst helemaal leeg drukken ( ik heb dit zo gedaan als volgt.....borgmoer los van de stelbout...stelbout terug draaien zodat je tuimelaar loskomt van je klep....voelermaat van 0.20mm er tussen...(doe dit snel wat de hydro stoter vult zich weer ondanks dat je geen oliedrukmeter hebt)...stelbout zover in draaien dat je ziet dat je klep ingedrukt wordt....bij normale kleppen zonder hydro stoters zou je dus al veel te ver zijn gegaan qua stellen. Als je goed kijkt zie je dat je klep terug naar boven terug gedrukt wordt door de veer...door die veerdruk van je klep..drukt ie dus de hydro stoter in feite helemaal leeg...en dat moet ook...houdt die 0.20 voeler maat er tussen...draai je stelbout nu terug los net zo lang totdat je je voelermaat bewegen kan en klaar ben je....borgmoer van je stelbout weer vast draaien en klaar ben je voor die desbetreffende cilinder. ( ik had dit in een how-to topic moeten zetten volgens mij hihi)

@Corné de Kluijver ......ook echt nooit meer dat mijn auto daar ooit nog daar terug komt voor onderhoud...ook nooit meer dat ik bij hun een auto zal kopen.....prutsers? Neeeee Uberprutser! (Al is mijn koppakking tot nu toe nog wel steeds dicht...dus hij heeft wel IETS goeds gedaan :deuk:)

@Cordoba .......die hoge waardes zijn idd ook bij optrekken/inhalen of iets in die geest, als ik op CC rijdt in 5 met 100km/h dan staat de verbruiksmeter op ongeveer een 5 tot 5,5liter per 100km.
Maar vanmiddag met mijn niet bedoelde cilinderuitschakeling stond die meter ergens tussen de 7 en 11,5L (dat was zonder CC bijna met het gas pedaal maximaal op de vloer)....schijnbaar had ik ook tegenwind...moest nog net niet bij trappelen zoals de flinstone's :maakmegek: (al reedt de vrachtwagen die bijna heel de weg voor me zat wel weg van me bij heuvel op....zegt al genoeg hoe weinig vermogen ik nog had).
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@verhulstr How-to's vind je op dit forum in de 'Kennisbank': je giet de how-to in PDF-vorm inclusief foto's, schema's enz. en load die up in het kennisbankdeel van het forum. (je moet dan nog wel wat extra gegevens invullen om te zorgen dat de juiste labels aan de how-to komen) Een admin zal je how-to dan beoordelen en vrijgeven voor publicatie (o.a. om te voorkomen dat er bijvoorbeeld bestanden met virussen of ongewenste reclame gedownload worden door de leden).
 

verhulstr

Forumguru
Vandaag...en gisteravond...wanneer hobby ik nou niet aan de Fabia sinds dat ik em heb :D.....diverse dingen vervangen en gelukkig weer werkend gekregen!
Gisteravond begonnen aan het raam mechaniek aan de rechterkant VOOR, raam wilde niet meer naar boven of naar beneden op kracht van het motortje (die wel werkt als je de knoppen bediend)....eerder die dag naar de sloop geweest..zoekende naar het wieltje wat op de motor zit en het raam mechaniek in gaat....ik had geluk! (Compleet nieuwe motor kost ergens rond de €70,- als je die koopt via mister auto of vergelijkbaar bedrijf)
Helaas was zowel het tandwieltje in het motortje als in het raam mechaniek helemaal rot gedraait ..vandaar dat het dus niet werkte....dit gisteravond vervangen...uurtje verder...ik heb weer een werkend raam! Vrouw ook weer happy :D

Vandaag zo rond 11:30 begonnen aan het grote karwei ....de distributie ketting en tandwielen vernieuwen...:nailbiting:
Het werk viel gelukkig allemaal redelijk mee...alles ging voorspoedig.....14:30....alle bouten vast....alle vloeistoffen er weer terug in..samen met een nieuw expansie vat met nieuwe dop....uiteraard de goeie kleur koelvloeistof (de roze g12)...werd het tijd om de sleutel eens om te draaien.
Motor sloeg 2x rond en ze liep.....wat een verschil met eerst! Al had de oude distri set niet overdreven veel speling op de ketting......of deze was al een keer eerder vernieuwd door de vorige eigenaar of de kwaliteit was super..geen idee.
Was wel het originele setje van Skoda...de merk tekens staan er in.

IMG_0942.JPG

Ik heb de set nu vervangen door een set van Febi/Bilstein.

IMG_0945.JPG

Het nieuwe expansie vat met nieuwe dop. Wat nu opvalt in vergelijking met het oude expansie vat is dat mijn slangen van en naar het motorblok niet meer zo hard worden als eerst. :thumbsup:

De volgende klus aan de Faab......eens kijken of we de Faab eens heldere oogjes kunnen geven..:jaja:

De oude..wat wazige lampunits....bij de rechter unit waren bijna alle ophang punten af gebroken.....links was ok.

IMG_0941.JPG


IMG_0943.JPG

IMG_0944.JPG

Het was nog een leuk priegelwerkje om de electrische hoogte verstellers over te zetten naar de huidige units, maar ook dat is gelukt..alles werkt, maandag effe langs de garage om de lampen op de goede hoogte te stellen...ik weet nu niet op welke hoogte ze afgesteld.
Voor de units was ik trouwens niet veel geld kwijt, ik was voor deze set iets meer dan €100,- kwijt...het zijn E gekeurde "DEPO" units dus dat moet goed zijn ...ook voor de APK.
Ik kon ook kiezen voor de TYC versie's...die waren iets goedkoper, maar eerst eens op internet gekeken voor ik de keus maakte.....de TYC zou een mindere pasvorm hebben dan de DEPO's.

Dus...de middag goed gespendeerd(16:30 was alles opgeruimd en ik uitgeteld :D)...de Fabia is er beter van geworden....ik iets minder, behoorlijk rugpijn nu...(ik hobby op straat....heb geen plaats of een brug waar ik op kan werken).
Het volgende project is de passagiers deur rechtsvoor....bedrading van het slot eens in orde maken, gelijk ook kijken of ze die deur lampjes (rood) niet hebben weg geknipt.....zoals ze met mijn speaker in die zelfde deur dus hebben gedaan...stelletje..:mad:

Op naar de volgende aflevering van........:D
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Goed werk verricht. :thumbsup: Ik gok dat ie gewoon nog de originele distributieset had, ik dacht dat die niet voor 250.000 km vervangen hoefden te worden (de getande riemen zoals in mijn Fabia mogen elke 90.000 km/5-6 jaar gecheckt worden).

Overigens de lampen had je ook gewoon kunnen polijsten om ze weer helder te krijgen.
 

EdK

Forumguru
Wel ff notitie zetten in je onderhoudsboekje wanneer de ketting is vervangen ( KM stand )
 

verhulstr

Forumguru
Notitie in het boekje gezet @EdK ...doe ik eigenlijk standaard bij iedere auto die ik tot nu toe gehad heb.
Vandaag een dag Rotterdam gehad..vrouw moest naar het ziekenhuis, dus een mooie test voor de Faab op langere afstanden. Motortje draait keurig met de nieuwe distri set geen klap verkeerd gegeven...geen gekke geluiden of wat dan ook....bij aankomst bij het ziekenhuis nog effe snel onder de kap gekeken.
Zag er goed uit..het peil van de koelvloeistof is wat hoger gaan staan dan wanneer koud....slangen wel weer hard..maar niet zo hard dat de overdrukventiel open gaat in het expansievat/dop. Wel veel regen gehad onderweg, maar ook daar gaf de Faab niks om....gewoon rijden..hoe dan ook!
Lekker bijna heel de weg heen en terug op de cruise control gereden...vaak 120km/h....paar stukken op 130km/h.....verbruik volgens de meter in dashboard is 6L op 100km.....1:16...mooie score dacht ik zo...iig beter dan de Mazda die ik hier voor had.
Morgen de sloop eens bezoeken..vandaag niet meer van gekomen...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Als ik dit allemaal lees kruipen de rillingen over m'n rug.
Nu snap ik waarom ik een extreem hoge inruilprijs voor mijn F1C automaat Ambiente uitvoering 2004 gemaakt/2005 op de weg en ruim een ton gelopen kreeg. Bij de dealer noemden ze het een 'frisse' auto.
Tja, 10 jaar jong (!), eigen garage, dealeronderhoud, en het jaar daarvoor nog een nul-beurt laten geven. Dat wil zeggen, in en uitwendig alles schoon en vlekvrij, ook koplampen helder, etc. alles nog 100% werkend.
Oók de rode lampjes in de deuren (red light district??)
Je weet wel, het autootje dat van een oud vrouwtje geweest is. Ehhh... Maar dan écht :itwasntme:.
Da's een tic van mij, alles moet 100% zijn. ik óók. Maar helaas nemen ze mij niet meer in onderhoud :banghead:

grtssss
 

verhulstr

Forumguru
Haha, een nul beurt, of een beurt bij aflevering? Yeah right....dat is meer een blik werpen naar de auto...heel misschien even onder de kap kijken of de vloeistoffen op peil staan en klaar! Wegwezen met die auto! Meer is het niet bij de auto handelaren/verkopers.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Eh... nou écht niet. Op enkele krasjes na was de auto geheel zo uit de showroom, 10 jaar jong.
Ik poets de auto zelden, wassen? nou láten wassen, soms.
Beige binnenbekleding? Weer helemaal schoon.
Ik was toen nog niet van plan deze in te ruilen.
En het was dus niet bij een handelaar/verkoper.
grts

aanvulling:
auto destijds bij een dealer nieuw gekocht. Bij andere dealer in onderhoud ivm met faillissement 1e dealer.
Poetsbeurt/ controle/etc. extra na 10 jaar bij neutrale garage.
Gewoon omdat een 'trouwe' auto ook wel eens verwend mag worden.
Ik vind -zoals gezegd- die ook ná 10 jaar nog 100% moet zijn. Ik ik houd er gewoon van om mijn spullen zo tiptop mogelijk te houden, zeker gezien het feit dat ik van plan was er nog 10 jaar mee door te blijven rijden.
Waarom toch ingeruild voor wéér een nieuwe? Ehh Asbakje was vol (ik rook niet :-) )
En ik kreeg na 10 jaar ca 35% van de aankoopprijs destijds terug, wat mij over de streep trok.
grts grts
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Nee nu heb je het over een dealer.....ik heb het over handelaren e.d...zoiets als "jet cars" om maar even een voorbeeld te noemen.
Tuurlijk zijn er verkopers die dat wel doen...idd je auto poetsen..zowel binnen als buiten.....maar over het algemeen...ff kijken er naar en weg met die auto.

Kijk naar mijn auto....komt van een handelaar die alle merken in- en verkoopt, denk je nu echt dat hij een auto uitvoerig binnen en buiten volledig oppoetst tot haast nieuw en dan bijna gaat weggeven qua prijs? Niet dus...zeker met mijn auto had deze handelaar echt pech..( ik had net zo goed pech...mijn auto was dus kapot gegaan op de weg naar huis en mijn auto ruim 3 weken kwijt)..kwam nog een stevige rekening achteraan van het wisselen van een koppakking en alle dingen die daar bij komen kijken.....sterker nog...hij was "zijn" doen...goed nat! Mijn auto heeft die handelaar geen winst opgeleverd....misschien een heel klein beetje..maar niet wat de handelaar voor ogen zou willen hebben.
Laten we het dan nog niet hebben over de communicatie tussen klant en handelaar....

Dat jou auto bij een dealer vandaan komt...kan...maar die zal hem haast gekregen hebben bij een inruil....als je deze nou goed oppoetst binnen en buiten...leuke prijs aan hangt..is het voor de dealer alleen maar winst. Verkoopt een occasion (of een nieuwe) en krijgt nog een leuk bedrag voor die bijna gekregen inruiler die de dealer alleen maar hoeft op te poetsen...hoe makkelijk is het dan om winst te draaien?

Maar goed dit is mijn visie/ mening hoe ik een "handelaar" zijn werk zie doen.....mij is het (nog) niet gegund om bij de dealer een auto te kunnen halen.

Edit op je reactie fanSkoda......ah kijk...dan heb je een goeie dealer gehad, maar ik vindt dat van een 10 jarige auto die je dagelijks gebruikt niet kan verwachten (zeker niet als ie al van iemand anders is geweest) nog 100% is. In jou geval als jij eerste eigenaar bent..kan je er idd voor kiezen om bij het kleinste dingetje aan de bel te trekken...en dat recht heb je ook...het jou auto....maar hoeveel mensen rijden er rond met van mening...."ach...dat komt wel een keer" ?

Maar goed...kunnen we het nu weer een beetje over "mijn" skodaatje hebben in dit draadje? :thumbsup: Verder no hard feelings....ook niet voor mensen die hier ook lezen en ook handelaar en of dealer zijn:cheers:
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Vandaag weer eens de Faab wat TLC gegeven...zo werkte mijn achterruit sproeier al sinds aankoop van de auto niet, bleek dus het bekende slangetje onder de ECU los te zijn geschoten.
Deze weer terug vast gezet en gezekerd met een Ty-rip erom heen zodat ik zeker weet dat deze er niet nog een keer af komt.
Uiteraard uitgeprobeerd of het water ook daadwerkelijk bij de achterruit eruit komt...en dat deed het..spoot recht achteruit de auto....nozzle bleek foetsie :D
Ook het wisblad achter deed niet veel werk meer..deze wreef het water op de achterruit ipv er af.....dus van de week de dealer bezocht....het wisblad besteld en de nozzle. Wisblad kon ik gelijk meenemen vanuit de dealer..de rest moesten ze bestellen, dag later ophalen. Ik was voor dit alles echt een wereld bedrag kwijt van maar liefst nog net geen €12,- :deuk:

IMG_0961.JPG

IMG_0962.JPG

Dit maar vanmiddag gelijk geïnstalleerd ...ik heb weer een volledig werkend wis systeem op de achterklep:cheer:
Ook vandaag onder de auto bezig geweest...brandstof filter vernieuwd na 204.000km. Ik kon niet in het boekje terug vinden wanneer deze voor het laatst gewisseld is dus ik ga er vanuit dat deze nog de 1e was.
Auto loopt inmiddels er wel beter door...op de snelweg al diverse keren gehad als ik wilde inhalen...dus volgas moet geven dat ie iets inhoudt...dan na het inhalen weer van het gas af gaan dat de auto er ineens bij half gas er harder vandoor gaat dan op volgas :arghh:
Dus gisteren bij AOC een brandstoffilter meegenomen...ik heb de versie met 3 aansluitingen in totaal...dus een filter met een drukregelaar in gebouwd. Deze was snel genoeg gewisseld :thumbsup:
Nadat ik een proefrit gemaakt te hebben een duidelijk verschil in reactie van de auto...veel beter!
Na de proefrit besloten het oude filter eens open te maken..toch wel nieuwsgierig hoe het filter element er uit ziet na 204.000 km.....:nailbiting:
Dus ijzerzaag ter hande en zagen maar! :D

En dit kwam er uit....

IMG_0960.JPG

Het filter element goed zwart.....duidelijk de drukregelaar te zien in het linker deel waar de brandstof binnen komt in het filter. Nieuw is dit papier geel kleurig ipv zwart.
Maar dat het filter vies is kwam ik per ongeluk achter dat ik met mijn vingers er overheen wreef....een zwarte achtige natte stof prutje bleef op mijn vingers achter...

IMG_0958.JPG

Nog een hoop alu op mijn vingers van het zagen en op het filter element...dit alu zat dus niet in de filter voor ik hem open gemaakt heb :thumbsup:
Maar oei....knap smerig....ben blij dat ik het filter vernieuwd heb.
 

verhulstr

Forumguru
Afgelopen weken eens het brandstof verbruik van de Fabia eens in de gaten gehouden en ook de reparatie die is uitgevoerd door derden (koppakking).
Het verbruik van koelvloeistof en olie is nihil....ik ben afgelopen weekend er mee naar Adenau in Duistsland (Nurburgring) geweest...heeft ruim 700km op 1 dag gereden....heeft het keurig doorstaan....al is het met een 1.4tje in de Eifel wel wennen...je moet het motortje daar goed op gang houden bij het klimmen...anders sta je prompt stil.
Maar qua brandstof verbruik vondt ik dat de Fabia het op de heen en terug weg...dus veel snelweg km's...het heel goed deed...ja goed gebruik gemaakt van de cruise control :jaja:...deze ingesteld op 3500 tpm in 5....dat is ongeveer een 125km/h, kwam ik op de meter in het dashboard uit op een score van 5,8L op 100km gemiddeld ( 1 op 17.24km )......nu moest ik vanmiddag tanken nadat ik zaterdagmiddag de tank had vol gegooid in Adenau voor de terugweg....553 km gereden op 35,6 liter brandstof.....dat komt uit op 1:15,5 :jaja:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik aardig bepakt was en met 3 personen onderweg was...des ondanks dat...vindt ik dit een knappe score....zeker in vergelijk met mijn vorige auto die leeg...niet verder kwam dan 1L op 13km.

Nu kon ik in Adenau kiezen in brandstof....ik heb niet erg lang kunnen kijken naar de precieze specificaties van de benzine daar...was daar druk met dure Porsche's en ander Ring waardig spul die stonden te drammen om te kunnen tanken :greedy:...... maar zo snel ik kon zien was er brandstof met 5% met bio ethanol en met 10% bio ethanol......ik durfde het toch niet aan op brandstof met ethanol te pakken...dus heb gekozen voor de 102octaan waar zover ik kon zien geen bio ethanol in zit.
Nu mijn vraag...had ik dit gewoon kunnen gebruiken de brandstof met bio ethanol? Of is het maar goed dat ik toch maar voor de 102 octaan heb gekozen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet hoe het met het MPI-blok zit, maar mijn ietsje jongere blok (qua ontwerp), daar staat een RON-opgegeven van 91-95, en ik denk dat dit voor jouw MPI vergelijkbaar is. Die 5% ethanol had je je niet druk om hoeven maken, dat is hetzelfde als wat je in Nederland tankt als je euro95 tankt. Voor mijn blok wordt officieel aangegeven dat 10% bio-ethanol geen kwaad kan, maar ik kan niet zeggen dat ik daar echt vertrouwen in heb. Overigens in Belgie zit er ook 10% bio-ethanol in de benzine.
 

verhulstr

Forumguru
Ok, goed om te weten....als ik de volgende keer weer eens in het buitenland kom kan ik deze brandstoffen dus gewoon gebruiken.

Nu nog een vraag over een sleutel...gelukkig de reserve sleutel.
Vorige week is daar per ongeluk een magneet op de sleutel baard terecht gekomen....sleutel geprobeerd in de auto daarna...maar mijn auto herkend de sleutel nu dus niet meer. Verder werkt de sleutel wel in alle sloten...maar starten kan je er niet meer mee. :banghead:
Kan ik deze sleutel opnieuw in leren/lezen? Of moet ik achter een nieuwe sleutel aan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan