Velgenreiniger??

Cordoba

Forumguru
@Berghuis Als ik bijvoorbeeld kijk naar hun velgenreiniger, wordt ik daar niet bepaald blij van, dit is wat ze zelf al aangeven op hun site:
De NL Car Cleaning velgenreiniger is een geconcentreerde zure velgenreiniger op basis van zwavelzuur. Deze reiniger verwijdert vlug en doeltreffend remstof en verontreiniging van allerlei aard.
Veiligheidsblad

GEBRUIKSAANWIJZING
Breng de velgenreiniger aan en smeer in met een zuurbestendige borstel. Na het reinigen de velgen goed afspoelen met water.

TECHNISCHE SPECIFICATIES
Productcode : NL09
Kleur : Bruin
Geur : Karakteristiek
Schuimintensiteit : n.v.t.
pH 1 % : 1 ± 0,5
Dosering : 50 – 100 %

Alle rode tekst is voor mij meer dan genoeg reden dit product te vermijden, zie ook mijn eerdere post in dit topic:
Bij goedkope velgenreinigers zoals van Aldi, Action enz. ontbreekt vaak de component die ijzer verwijdert, maar is het middel wel vaak behoorlijk zuur, waardoor bij een kleine beschadiging aan de lak op de velg, het zuur lekker onder de lak gaat vreten.

Als ik bijvoorbeeld naar een ander product kijk, zoals de 'voorwasshampoo' zie ik hele hoge pH-waardes (zoals bij loog) en hoeft die 'voorwasshampoo' maar iets geconcentreerder te zijn, voordat bijvoorbeeld een tuinslang (en dus mogelijk ook de kunststof verpakking) binnen een aantal weken met continue contact vanzelf uit elkaar valt! Alles wijst er op dat dit goedkope en zwaar chemische rommel is, die voor een stevige prijs wordt gerebadged.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Niets mis met zwaar chemisch! (zei de chemicus). Die andere spullen zijn ook 'zwaar chemisch', hooguit wat milder.
Maar ik zou idd oppassen met zulke zure en basische spullen (ook met je handen trouwens, zeker sterk basisch spul kan je veel plezier aan beleven met je handen :pieker:)
 

bsnline

Senior Member
Wat @Cordoba al zegt, absoluut niet gebruiken. Gezien de prijs die overigens erg hoog is voor de kwaliteit kan je veel andere (goede) merk producten aanschaffen.

Of zoals ik al zei: een stoom reiniger, leuk om mee te werken en kan voor zowel interieur als exterieur gebruikt worden. En in het huis ook ideaal, dus win win ;)
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Ik bedoelde met 'zwaar chemisch' vooral aan te geven dat dit geen onschuldige middelen zijn, niet dat chemisch per definitie slecht is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Ik gebruik al jaren gewoon een stevige kunststof afwasborstel (zo eentje waar je ook de vaat mee kunt doen) in combinatie met geconcentreerd afwasmiddel van de Action of Lidl.
Werkt prima. Krijg er altijd al het vuil mee af en het is niet zo'n agressief goedje; redelijk veilig voor je handen en de omgeving.

Kwestie van voorspuiten met de HDR (uiteraard niet met de vuilfrees) en niet op het rubber mikken. Wat druppels afwasmiddel op de vatenkwast, in alle hoekjes en gaatjes raggen en soppen, afspoelen met schoon water en voila.
Voor een bescheiden bedrag ben je klaar. Daarvoor hoef je echt geen fancy, superdure producten te gebruiken.

En als dan de hele auto weer eens gewassen is, dan pak ik een doekje met de ene keer wat poetsmiddel wat zo'n glad laagje achterlaat, of een doekje waarop ik wat siliconenspray spuit en ga daarmee ff door/langs het gelakte gedeelte van de LMV. Dan hecht nieuw vuil er niet zo snel aan. Voor zo lang als het duurt... ;)
 
Laatst bewerkt:

Berghuis

Donateur
@Berghuis Als ik bijvoorbeeld kijk naar hun velgenreiniger, wordt ik daar niet bepaald blij van, dit is wat ze zelf al aangeven op hun site:


Alle rode tekst is voor mij meer dan genoeg reden dit product te vermijden, zie ook mijn eerdere post in dit topic:


Als ik bijvoorbeeld naar een ander product kijk, zoals de 'voorwasshampoo' zie ik hele hoge pH-waardes (zoals bij loog) en hoeft die 'voorwasshampoo' maar iets geconcentreerder te zijn, voordat bijvoorbeeld een tuinslang (en dus mogelijk ook de kunststof verpakking) binnen een aantal weken met continue contact vanzelf uit elkaar valt! Alles wijst er op dat dit goedkope en zwaar chemische rommel is, die voor een stevige prijs wordt gerebadged.

Zolang je zorgvuldig ermee aan de slag gaat dan valt het echt wel mee. Belangrijk is gewoon dat je per velg aan de slag gaat. Inspuiten, borstelen en afspoelen en door naar de volgende velg.
Paar maanden terug de velgen laten herstellen ivm stoeprandschade en ze waren verbaasd hoe schoon de velgen waren en goed de velgen er nog uitzagen (op de schade na natuurlijk :laugh:).
 

bsnline

Senior Member
Als je er dan toch voor kiest om dit soort aggresieve middelen te gebruiken, koop dan de goedkopere van bijv. de hierboven genoemde verkopers ;) scheelt je een hoop geld voor een product welke vrijwel identiek is als de goedkoopste op de markt.
 

Berghuis

Donateur
Ik heb al zoveel geprobeerd aan velgenreinigers. Die van NLcarcleaning werkt voor mij het beste, Alu teufel is bijna net zo goed. Dat is wat ik ervan vind en dat is mijn persoonlijke ervaring. :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik een borsteltje dat zich het beste laat omschrijven als een sterk vergrote pijpenrager: cilindrische "afwasborstel" van een cm of 4 doorsnede, waarmee je makkelijk door alle hoekjes kan raggen. Scheutje gewone allesreiniger in lauw water werkt prima, nul risico voor handen/LM-velgen/rubber.
Schoon=schoon is mijn uitgangspunt - maar ja, ik ben dan ook geen detail-freak... :)
 

PizzaPieter

Forumguru
Als je je velgen netjes bijhoudt, dan kun je met gewone wasmiddelen prima af. Hoe langer remstof de tijd heeft iom zich te hechten, hoe moeilijker t wordt om met gewoon wasmiddel de zwarte aanslag te verwijderen, hoeveel je ook poetst.

Met een de-ironizer (zoals monello Non-ferro) is dát dan een peulenschil.
 

RoyK

Senior Member
Vandaag de zomervelgen gereinigd met alu duivel, na 4 keer was het vuil van de 1 ste eigenaar verwijderd. Geweldig product!
 

B-S

Lid
Gisteren deze eens gebruikt, gekregen via het werk om eens te proberen.
Doet het prima, je ziet het vuil van de velg aflopen, eigelijk voldoet afspuiten met hogedruk al en hoef je niet te schrobben.

Maar goed, er zijn zoveel goede velgenreinigers. En dit voldoet maar het is nu niet dat ik alleen nog maar deze wil.
 

Bijlagen

  • 8902D87D-B711-4F8D-AE5A-C2C91759C413.jpeg
    8902D87D-B711-4F8D-AE5A-C2C91759C413.jpeg
    60,1 KB · Weergaven: 36

Sjoda Octaaf

Actief lid
Genoeg goede velgenreinigers en beschermwaxs ervoor, zelf gebruik ik van Carclean, de Monello Non-Ferro
Beetje in boenen met een velgenborstel, laten weken niet laten indrogen. dan met een hoge/milde drukspuit schoon spuiten.
Na auto wassen verder, laten opdrogen en met een microvezel doek gesprayd met teflon-spray van Action,
lap ik de velg na genoeg schoon.
Staat het in lichte glans en bescherming voor de volgende wasbeurt. En het valt mee wat er blijft hangen aan remstof.
 

Wolf75

Senior Member
Ik ben wel erg te spreken over Great-Lion producten.


Ik gebruik sinds kort ook een Twiststar velgen borstel. De velgen beschadigen er niet mee en het resultaat is beter dan met de hand.

 

Nieles

Lid
Ik gebruik nu Nuke Guys velgen cleaner deze is niet zo goed als Metal Non Ferro maar ik wilde is wat anders proberen.
Dit in combintie met een afwasborstel met zachte haren is dit echt een goede combi.
Daarna kleien met Monello Dolce Verde klei set.

Qua Sealant gebruik ik Poorboys WHeel Sealant, en breng deze in 3 lagen aan.
Als ik dan mijn auto was kom ik geoon met afspuiten eigenlijk al op 99%, zo goed werkt die sealant.

Op foto rechts heb ik action polis getest en links is poorboys. Wereld van verschil.
 

Bijlagen

  • Velgen.jpeg
    Velgen.jpeg
    351,3 KB · Weergaven: 28
Bovenaan Onderaan