Velgenreiniger??

Joske

Forumguru
Allen,

zoals de topictitel wel doet vermoeden.. Ik ben op zoek naar een degelijke en "veilige" velgenreiniger. Dus liefst een ph-neutrale velgenreiniger maar die wel zijn "job" doet.

Ik heb destijds de non-ferro van Monello aangeschaft maar dit is eigenlijk geen allround velgenreiniger imho :pieker: . Werkt geweldig voor vliegroest en remstof maar daar heb ik eigenlijk weinig last van, plus is dit eigenlijk een vrij dure cleaner om wekelijks te gebruiken.

Ik zoek dus eigenlijk een velgenreiniger waar ik de velgen mee kan inspuiten zodat alle soorten vuil losgeweekt worden en ik nadien met minder moeite mijn velgen kan reinigen. Of bestaat dit eigenlijk niet? :D

Ben nu gemiddeld 1 uur bezig met 4 velgen.. :lezen: ja, wil ook wel dat ze echt volledig proper zijn ;)

Gebruik daar een superborstel voor en een sopje met mijn favoriete shampoo, maar ik zoek een degelijke pre-wash.

Iemand suggesties?

Was zelf aan het denken om een APC-mengsel te maken in een spuitbusje maar ik weet dat apc snel te agressief wordt.
 

EdK

Forumguru
Action ( www.action.nl ) heeft een goedkope en goedwerkende velgenreiniger.
één emmertje water erbij en de tuinslang met koud water.

Inspuiten buiten en binnenzijde en in laten trekken, hierna met spons en warm water ( of borstel ) de velg aan binnenzijde en buitenzijde even laatste vuil losvegen en daarna de koudwaterslang eroverheen om de bagger eraf te spoelen.
Hierna met wasbenzine eventueel de vastgeplakte teerresten verwijderen.

Zo behandel ik mijn zomer en winter velgen altijd en naar volle tevredenheid
 

Michelv.

Forumguru
ik gebruik al jaren de Poorboys Spray and Rinse Wheelcleaner voor de velgen verdunt 1:1, werkt heel goed.
 

Joske

Forumguru
maar daar heb ik zowat mijn bedenkingen bij.. zijn deze niet te zuur en té agressief? :)

Ik heb namelijk ooit op mijn O2 destijds op 1 velg een goedkope reiniger gebruikt, alé, op deze velg heeft ie het langst gezeten en sindsdien trok deze velg altijd bijzonder veel vuil aan.. Ik had zo het idee dat het de velg aantastte :pieker: :)
 

Joske

Forumguru
@Michelv.

goed productje maar wel op basis van zuren zo te lezen :)

hoe lang laat je het er op zitten verdund?

http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Spray_and_Rinse_Wheel_Cleaner_946ml_PB_SRWC32_100733



Spray & Rinse is een professioneel, op basis van zuren, samengesteld product waarmee je snel en gemakkelijk remstof en wegdekvervuiling van bijna alle velgen kunt verwijderen. Gewoon op een koude, natte velg sprayen. Enkele minuten laten intrekken en daarna met een gelijkmatige stroom water verwijderen. Bukken, poetsen en ook borstelen is niet nodig! Dit product kan worden gebruikt op blanke, geverfde, chromen en zelfs plastic wieldoppen. Echter NIET op onbehandelde velgen zonder vooraf te testen op vlekken en verdunning. Ook het gebruik op Hot Wheels wordt afgeraden. Voor het onderhoud van je velgen kan je Spray & Rinse verdunnen tot 50% of 1:1 voor het snel en gemakkelijk schoon maken of sealen van je goed verzorgde velgen. Het gebruik van beschermende kleding, handschoenen en een veiligheidsbril is aan te raden.



spreekt me wel aan :)
 

Noord26

Forumguru
Een uur bezig voor 4 velgen? Regelmatig schoon maken EN behandelen na het schoonmaken is denk ik de truc. Daarvoor heb je echt geen dure middeltjes nodig.
 

Joske

Forumguru
Ik gaf toch aan dat ik ze bijna wekelijks reinig @Noord26 ? Maar ik doe dan ook alle hoekjes en kantjes van mijn velg en daar ben ik alles te samen met spullen nemen en terug opbergen een uur mee zoet. Dus geen kwestie van te lang te wachten. :)
 

Noord26

Forumguru
Ik gaf toch aan dat ik ze bijna wekelijks reinig @Noord26 ? Maar ik doe dan ook alle hoekjes en kantjes van mijn velg en daar ben ik alles te samen met spullen nemen en terug opbergen een uur mee zoet. Dus geen kwestie van te lang te wachten. :)

Je interpreteert het niet juist @Joske

Ik vertelde ook niet dat je te lang wachten. Je vergeet de belangrijskte stap: nabehandeling.

Het is niet alleen het schoonmaken, maar wellicht nog belangrijker het nabehandelen zodat ze een stuk gemakkelijker te reinigen zijn en niet zo snel vuil worden. Dan heb je aan 1x in de 2/3 weken aan 30min voldoende (theoretische aanname). Je hebt het nu alleen over schoonmaken, maar dat is pas de eerst stap. Een goede wax of bijv telfon spray (niet op de banden laten komen!!) helpt erg goed dat ze minder snel vuil worden en gemakkelijker schoon te maken zijn.
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Gewoon goed beschermen is de truc.
Ik gebruik 2x per jaar velgenreiniger, met het schoonmaken van de zomer en de winter set. (auto's van anderen daargelaten)
 

EdK

Forumguru
@Joske alles valt en staat met goed afspoelen...

En mijn LM skoda velgen worden door de reiniger van AC-tion (action) niet aangetast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

H@RM

Senior Member
Dat werkt hetzelfde als met de rest van de lak. Hoe beter je het van te voren ontvet met IPA, Eraser of Prep. Hoe langer je standtijd. Gedoseerd shampoo gebruiken en ook op de mengverhouding van de foam letten.

Dat jullie dat een fijne borstel vinden. (heb hem zelf ook jaren lang gebruikt) Maar het blijft een onding. Hij spettert enorm en het velgbed krijg je er lastig schoon mee.
Ik ben blij dat ik tegenwoordig mijn chemical guys wheel woelies heb.
 

Altos

Banned
Ben zelf niet zo van de borstels, al eens gewoon met een goed sopje geprobeerd @Joske? Vooral bij relatief jonge wielen vind echt echt scrobben vaak too much...gewoon met een klein sponsje en nadrogen met een zachte mf doek...maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
 

Noord26

Forumguru
Borstel spat wel ja, maar doet zijn werkt goed. Ik heb toch geen 3-delig pak aan als ik de bolide gaan wassen..
 
Bovenaan Onderaan