VCDS mogelijkheden

Ongetwijfeld een domme vraag, maar als je geen ACC hebt maar wel front-assist, is ACC dan softwarematig te activeren? Ik las namelijk ergens dat de sensor in de grill voor zowel ACC als front-assist wordt gebruikt. Wellicht dat ACC dan enkel nog software is omdat de hardware al aanwezig is?

bvd :)
 

Antera

Donateur
Nope . De connect idee is een module die naderhand door Pon is ingebouwd in alle in NL geleverde auto's. Dit is een kastje wat links onder je dashboard gepropt word en is niet iets is wat je zomaar kan activeren. :-)
 
Nope . De connect idee is een module die naderhand door Pon is ingebouwd in alle in NL geleverde auto's. Dit is een kastje wat links onder je dashboard gepropt word en is niet iets is wat je zomaar kan activeren. :-)

Dju toch, dat is jammer. Ik check eens bij de dealer hier in BE, kijken of het mogelijk is en wat het kost. Ik zal het laten weten, dat is misschien wel fijn om te weten voor andere Belgen :)

Ik had ook eens naar de VCDS optielijst gekeken op jouw site. Ben geïnteresseerd maar van toch vrij veel opties snap ik even niet wat het precies is of doet. Heb je toevallig ergens meer uitleg/toelichting van elk item? Waar zitten jullie indien ik aanpassingen wil laten doorvoeren?

Laatste vraag en dan stop ik echt ;) Als je SmartLink hebt (met Carplay ed.) maar geen SmartGate, is deze dan wel softwarematig te activeren? Ik zie het alleszins niet terug in de VCDS lijst, dus ik neem aan van niet ;)

Many thanks!
 

Renkie

Forumguru
Ik heb een officiële VCDS kabel met laatste software versie. De meeste zaken die ik wilde aanpassen kon ik probleemloos aanpassen. 2 dingen lukken me alleen niet.

- Controller 08 - HVAC
- 07 - Coding
- Byte 11 Bit 6 - Blower Status Display in Auto-Mode active - enable

Mijn huidige coding.
Coding: 12010104000400011005000100101002

Nu las ik ergens iets dat bij sommige auto's (2017) handmatig de coding aangepast moet worden. Maar waar kom ik dan op uit?
Mijn auto is van 1/2016, ik vind het raar dat ik dit niet kan aanpassen. Wel heb ik voorruit verwarming dus de middelste knop heeft bij mij een andere knop dan bij de meeste auto's


Verder wilde ik graag kijken of de functies aanstaan waarbij de remlichting en alarmlichten gaan knipperen bij een noodstop. Maar ik kan die informatie niet boven water halen via de longcoding in 09. Lijkt gewoon niet terug te vinden te zijn. Heeft iemand enig idee hoe dat kan?
 

ertromp

Forumguru
Voor de ledjes ventilatorstand
Je moet bij die byte 11 kijken welke binaire coding er staat en dan vanaf rechts tellen naar byte 6 en die van 0 naar 1 zetten

Dat knipperen c.q. instelling diverse lampen staat in de adaptiewaarden
 

Renkie

Forumguru
Knipperen bij adaption (10) had ik naar gekeken ondanks dat ik een handleiding vond die over 07 ging. Ik zag inderdaad 1 vermelding met "notbremse" maar dat ging om de remlichten dacht ik, die stond actief.

Enig idee hoe de instelling van de knipperlichten heet?

Ventilator ga ik naar kijken, snap de bedoeling. Thnx
 

Antera

Donateur
Dju toch, dat is jammer. Ik check eens bij de dealer hier in BE, kijken of het mogelijk is en wat het kost. Ik zal het laten weten, dat is misschien wel fijn om te weten voor andere Belgen :)

Ik had ook eens naar de VCDS optielijst gekeken op jouw site. Ben geïnteresseerd maar van toch vrij veel opties snap ik even niet wat het precies is of doet. Heb je toevallig ergens meer uitleg/toelichting van elk item? Waar zitten jullie indien ik aanpassingen wil laten doorvoeren?

Laatste vraag en dan stop ik echt ;) Als je SmartLink hebt (met Carplay ed.) maar geen SmartGate, is deze dan wel softwarematig te activeren? Ik zie het alleszins niet terug in de VCDS lijst, dus ik neem aan van niet ;)

Many thanks!


Neem de lijst mee wat je niet snapt vink je aan dan is het snel besproken en komt het helemaal goed.



knipperlicht optie onder: Komfortblinken Blinkzyklen
 

fl0riz

Lid
Ik heb een officiële VCDS kabel met laatste software versie. De meeste zaken die ik wilde aanpassen kon ik probleemloos aanpassen. 2 dingen lukken me alleen niet.

- Controller 08 - HVAC
- 07 - Coding
- Byte 11 Bit 6 - Blower Status Display in Auto-Mode active - enable

Mijn huidige coding.
Coding: 12010104000400011005000100101002

Nu las ik ergens iets dat bij sommige auto's (2017) handmatig de coding aangepast moet worden. Maar waar kom ik dan op uit?
Mijn auto is van 1/2016, ik vind het raar dat ik dit niet kan aanpassen. Wel heb ik voorruit verwarming dus de middelste knop heeft bij mij een andere knop dan bij de meeste auto's


Verder wilde ik graag kijken of de functies aanstaan waarbij de remlichting en alarmlichten gaan knipperen bij een noodstop. Maar ik kan die informatie niet boven water halen via de longcoding in 09. Lijkt gewoon niet terug te vinden te zijn. Heeft iemand enig idee hoe dat kan?

Ik wilde dit ook. Ik heb de longcode handmatig moeten aanpassen (van 00 naar 40) en het werkt :)

edit
Overigens heb ik een my17
/edit
 
Kan je de 'vermogensmeter' (3 digitale klokken: turbodruk, olietemp, etc) die de sportlines kunnen oproepen in hun infotainmentscherm ook unlocken op een SIII van 2016 met Colombus?
 

Superbst

Senior Member
OK, vraagje voor de experts hier...

Ik heb (succesvol) de "Locking for Door Slamming" opgezet en nu sluiten de deuren inderdaad automatisch als je uitstapt met je sleutel op zak, zonder dat je nog aan het knopje op het handvat moet komen dus.

Probleem is echter dat dit INSTANT is, er zit echt niets van delay (noch in tijd, noch in afstand) op :banghead::
  • Niet zo veilig -> wat als je sleutel toch nog in de wagen ligt en je dit pas net na het sluiten vd deur beseft (én Kessy denkt dat de sleutel in je broekzak zit ipv op je zetel bvb).
  • Niet zo handig -> wat als je uitstapt om je kinderen achteraan er uit te laten, dan zijn de deuren al op slot en moet je terug je wagen ontsluiten (d.m.v. het voorste handvat of je keyfob) of je bestuurdersportier (op een kier) open laten staan en pas sluiten als allerlaatste.
Anyway, kan je hier een delay opzetten, ofwel in tijd (bvb. x seconden na sluiten portier) ofwel in afstand die je verwijderd moet zijn van de auto (bvb. uit straal van x meter er rond)?

2 pistes die ik zelf al als mogelijke oplossing zag:
  • De voor de hand liggende kandidaat: In adaptations het kanaal "ENG126962-settime_trigger_exit_vehicle", staat standaard op 500ms, verhogen naar bvb. 5000ms -> lijkt helaas NIET te werken... :arghh:
  • Als workaround: In de coding ook de "Passive exit door handle" voor de beide REAR doors ook op actief zetten (om de kinderen er uit te kunnen laten) -> niet geprobeerd omdat ik vermoed dat de hardware (sensoren) gewoonweg niet aanwezig is in de achterste handvaten?
Iemand een idee?:dankje:
 

Marcooctavia

Forumguru
OK, vraagje voor de experts hier...

Ik heb (succesvol) de "Locking for Door Slamming" opgezet en nu sluiten de deuren inderdaad automatisch als je uitstapt met je sleutel op zak, zonder dat je nog aan het knopje op het handvat moet komen dus.

Probleem is echter dat dit INSTANT is, er zit echt niets van delay (noch in tijd, noch in afstand) op :banghead::
  • Niet zo veilig -> wat als je sleutel toch nog in de wagen ligt en je dit pas net na het sluiten vd deur beseft (én Kessy denkt dat de sleutel in je broekzak zit ipv op je zetel bvb).
  • Niet zo handig -> wat als je uitstapt om je kinderen achteraan er uit te laten, dan zijn de deuren al op slot en moet je terug je wagen ontsluiten (d.m.v. het voorste handvat of je keyfob) of je bestuurdersportier (op een kier) open laten staan en pas sluiten als allerlaatste.
Anyway, kan je hier een delay opzetten, ofwel in tijd (bvb. x seconden na sluiten portier) ofwel in afstand die je verwijderd moet zijn van de auto (bvb. uit straal van x meter er rond)?

2 pistes die ik zelf al als mogelijke oplossing zag:
  • De voor de hand liggende kandidaat: In adaptations het kanaal "ENG126962-settime_trigger_exit_vehicle", staat standaard op 500ms, verhogen naar bvb. 5000ms -> lijkt helaas NIET te werken... :arghh:
  • Als workaround: In de coding ook de "Passive exit door handle" voor de beide REAR doors ook op actief zetten (om de kinderen er uit te kunnen laten) -> niet geprobeerd omdat ik vermoed dat de hardware (sensoren) gewoonweg niet aanwezig is in de achterste handvaten?
Iemand een idee?:dankje:

Helaas kan je hier niets anders mee.
Het werkt bij de vw wel en de Skoda niet.

Marco.
 

Superbst

Senior Member
En dan nog een aparte post, over foutcodes die ik vond met een autoscan :cry:

Eerste scan, vlak na aflevering, al iets over de stuurverwarming (die het wel gewoon lijkt te doen):
Code:
Address 16: Steering wheel (J524)       Labels: 5Q0-953-549.clb
   Part No SW: 5Q0 953 521 LA    HW: 5Q0 953 569 B
   Component: Lenks.Modul   100 0245
   Revision: FF036036    Serial number: 20170407501016
   Coding: 6414


1 Fault Found:
291104 - Temperature Sensor for Heated Steering Wheel
          B1455 01 [008] - Electrical Failure
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 77
                    Reset counter: 52
                    Mileage: 1048574 km
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 00:00:00

                    Ubat 30 Voltage: 12.40 V
                    Internal error state: 0
                    LIN_Temp: 0
                    Isense: 0
                    Max.Leistung: 110
                    PWM: 0
                    Offset: 238
                    Slope: 134
                    kp: 18
                    OUT: 50
                    Temperatur Statisch: 30
                    Tsoll Wert 0: 34.00 °C
                    Tsoll Wert 1: 39.00 °C
                    Tsoll Wert 2: 44.00 °C

Na de eerste 100km (en wat eerste ongerelateerde coding/adaptations) dook er dan iets op over de ACC (die naar mijn beleving perfect werkt, zowel op autosnelweg als in de file als op secundaire wegen):
Code:
Address 13: Auto Dist. Reg (J428)       Labels: 3Q0-907-572.clb
   Part No SW: 3Q0 907 572 C    HW: 3Q0 907 572 C
   Component: ACC BOSCH MQB H04 0195
   Coding: 3200674B55FFC428949C8045


3 Faults Found:
1067 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 47
                    Mileage: 108 km
                    Date: 2017.05.04
                    Time: 21:40:00

                    Control Module temperature: 43 °C
                    Voltage terminal 15: 11.9 V
                    Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
                    Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s²
                    Status_ACC_System: ACC_Off_MainSwitch_Off

1088 - Databus
          U1121 00 [008] - Missing Message
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 47
                    Mileage: 108 km
                    Date: 2017.05.04
                    Time: 21:40:00

                    Control Module temperature: 43 °C
                    Voltage terminal 15: 11.9 V
                    Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
                    Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s²
                    Status_ACC_System: ACC_Off_MainSwitch_Off

2065 - Databus
          U1122 00 [008] - Implausible Message
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 47
                    Mileage: 108 km
                    Date: 2017.05.04
                    Time: 21:40:00

                    Control Module temperature: 43 °C
                    Voltage terminal 15: 11.9 V
                    Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
                    Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s²
                    Status_ACC_System: ACC_reversible_error

En nu als laatste iets met de achterdeur aan bestuurderskant:
Code:
Address BB: Door Rear Drv (J388)       Labels: None
   Part No SW: 5Q4 959 395 E    HW: 5Q4 959 395 B
   Component: TSG HFS       011 0032
   Coding: 001801208000040000001100


1 Fault Found:
65593 - Switch for Central Locking
          B122D 29 [008] - Signal Implausible
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 52
                    Mileage: 242 km
                    Date: 2017.05.07
                    Time: 18:44:18

Iemand een mening? Iets belangrijk? Gewoon resetten?

Als dit niet de correcte plek is om dit soort dingen te vragen, alvast mijn excuses...
 

Antera

Donateur
Die van je stuur vind ik in nagenoeg alke auto terug die deze optie heeft. De rest even wissen dagje rijden en weer uitlezen maar lastig om te zeggen wat de oorzaak is
 
Bovenaan Onderaan