VCDS mogelijkheden Kodiaq

massis

Senior Member
Als jij ervoor zorgt dat de Kodiaq extra veiligheidsvoorzieningen heeft en daarbij waarde toevoegt en het is verder helemaal origineel van Skoda, dan lijkt het mij dat alle partijen daar geen problemen mee hebben.

Goh de dealer mist inkomsten want ik heb een dure optie niet genomen, dus heeft hij een stukje marge gemist. Zal vast verwaarloosbaar zijn, maar toch...
 

Canon-Eye

Forumguru
Antera is niet de enige, gebruik even je zoekfunctie anders.
Goeie tip. Maar dan helpt het wel als je ook bij vertelt waarnáár precies gezocht moet worden, anders blijft het een uitdaging...

Daarom: kijk even hier (Interactieve ledenlijst) en lees de legenda, dan haal je de mogelijke adressen er zo uit. En met een beetje inlezen in het Vag-COM forum krijg je vast wel een idee mbt tot de afweging: in wie stel ik het meeste vertrouwen in relatie tot de afstand.
 

Toet toet

Senior Member
Hoe gaat de dealer reageren tijdens een onderhoudsbeurt?
Kan hij opmerken dat er met de
Software is "geknoeid"?
Kan dit de garantie niet beïnvloeden?
 

EdK

Forumguru
Vele dingen aangepast met VCDS op mijn wagen en me dealer er nog nooit over gehoord.
En mbt garantie , als je maar wat aanklooit met een kabel en daardoor de BC defect raakt ....
tsja dan is het geen gevalletje garantie !!!
Daarom word er hier ook zo gewaarschuwd om geen clone kabels te gebruiken en als je het laat doen dan naar een iemand te gaan die weet wat hij doet en officieële VCDS kabel gebruikt.
En dat je dan hiervoor soms wat kilometers moet rijden naar bv @Antera .... tsja so be it !!
 

Canon-Eye

Forumguru
Alles wat op een correcte manier (dus door een terzake deskundige!) met VCDS of VAG-COM etc. aan een VAG-auto kan worden in- of uitgeschakeld, is door de fabrikant als mogelijkheid ingebouwd en dus te beschouwen als een OEM-voorziening.

Zulke OEM-mogelijkheden wel of niet benutten kan op zichzelf geen grond zijn om garantie te weigeren, want daar heeft de dealer of wie dan ook simpelweg niks mee te maken. Alleen indien eventueel excessief en/of verkeerd gebruik van zo'n mogelijkheid (bv. gebruik in strijd met de handleiding) zou kunnen worden aangetoond zou er een probleem kunnen rijzen, maar ik kan daar niet zo snel een praktisch voorbeeld van verzinnen.
 

Antera

Donateur
Alles wat op een correcte manier (dus door een terzake deskundige!) met VCDS of VAG-COM etc. aan een VAG-auto kan worden in- of uitgeschakeld, is door de fabrikant als mogelijkheid ingebouwd en dus te beschouwen als een OEM-voorziening.

Zulke OEM-mogelijkheden wel of niet benutten kan op zichzelf geen grond zijn om garantie te weigeren, want daar heeft de dealer of wie dan ook simpelweg niks mee te maken. Alleen indien eventueel excessief en/of verkeerd gebruik van zo'n mogelijkheid (bv. gebruik in strijd met de handleiding) zou kunnen worden aangetoond zou er een probleem kunnen rijzen, maar ik kan daar niet zo snel een praktisch voorbeeld van verzinnen.

Dat mag jij de dealers wijs gaan maken dan:D. Want dan ben je aan het veranderen aan de auto en is het als ze willen wel degelijk einde garantie bij problemen. Motortuning kan ook want ze hebben de motor terug geschroeft om de betrouwbaarheid te garanderen dat jij er meer dan 2ton mee kan rijden. Maar dat wil ook niet zeggen dat je hem op mag schroeven ook al kan alles dat wel hebben en is het erop gemaakt:jaja:
 

lakke

Lid
Dat mag jij de dealers wijs gaan maken dan:D. Want dan ben je aan het veranderen aan de auto en is het als ze willen wel degelijk einde garantie bij problemen. Motortuning kan ook want ze hebben de motor terug geschroeft om de betrouwbaarheid te garanderen dat jij er meer dan 2ton mee kan rijden. Maar dat wil ook niet zeggen dat je hem op mag schroeven ook al kan alles dat wel hebben en is het erop gemaakt:jaja:

Bij aankoop van mijn Kodiaq vertelde ik dat ik lane assist niet wilde bestellen omdat ik deze zelf ging vrijschakelen met een OBDeleven dongle. Hij gaf mij groot gelijk (en zei niets over garantieproblemen), maar waarschuwde me wel voor chippen van de motor; dat kon wel garantieproblemen geven.

Met de skodamonteur heb ik dit ook doorgenomen en die zei ook dat het geen probleem was dat ik zelf zaken aanpaste met mijn dongle. Hij waarschuwde wel dat als ik storingen zou veroorzaken hij niet kon garanderen alles weer goed te kunnen zetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Want dan ben je aan het veranderen aan de auto en is het als ze willen wel degelijk einde garantie bij problemen.
Het lijkt mij toch niet dat het in- of uitschakelen van bochtverlichting, aanpassen comfortknipperen, de lane assist aanzetten en nog een miljoen andere zaken die allemaal geen invloed hebben op slijtage van onderdelen, op enigerlei wijze als een zodanige "verandering van de auto" kunnen worden aangevoerd dat daardoor de garantie op andere onderdelen (die er niets mee te maken hebben) zou kunnen worden aangetast. Daar zal de rechtsbijstandverzekeringsadvocaat m.i. niet heel veel moeite mee hebben...
 
Achter af een beetje spijt dat ik geen lane assist heb gekozen. Ik mis nu de camera achter de voorruit om dit eventueel nog aan te zetten. Weet iemand wat het kost om het achteraf in te bouwen? Dus nieuwe voorruit, camera en software aanpassing?
 
Zou lane assist ook middels een VCP / VCDS aanpassing onder de 65km/h kunnen werken? Handig voor in de file :deuk:

Er is een systeem met de naam fileassistent oid. Dit doet precies dat. Werkt alleen als zowel automaat, laneasist en acc aanwezig is. Ik ben er nog niet achter of als je dat allemaal hebt het ook gelijk werkt.
 

CDK

Forumguru
Er is een systeem met de naam fileassistent oid. Dit doet precies dat. Werkt alleen als zowel automaat, laneasist en acc aanwezig is. Ik ben er nog niet achter of als je dat allemaal hebt het ook gelijk werkt.

Dat heb ik er allemaal op zitten, maar lane assist functioneert niet in de file.
 
Dat heb ik er allemaal op zitten, maar lane assist functioneert niet in de file.

Jammer. Was ook geen aparte te bestellen optie dus blijkbaar niet in NL leverbaar. Ik heb nog een klein beetje hoop dat het SW-matig wel aan te zetten is. Weet namelijk voor 80% zeker dat het wel in de handleiding stond.
 

Rayzman

Actief lid
Dat heb ik er allemaal op zitten, maar lane assist functioneert niet in de file.

Als je lane assist en ACC hebt moet het kunnen werken, want bij mij werkt het ook.
Volgens mij moet je adaptive lane guidance aan hebben staan en dan gaat wanneer je de ACC onder de 65 km aan hebt ook de lane assist groen en werkt de traffic jam assist.

Het rijdt ook erg leuk in de bebouwde kom als het druk is.
 
Bovenaan Onderaan