VCDS mogelijkheden Kodiaq

Antera

Donateur
Hmm, je zou gelijk kunnen hebben hoor, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd. Je hebt gelijk dat "smart light assist" in de optielijst van de kodiaq staat i.c.m. lane assist, maar in de handleiding van de kodiaq wordt alleen gesproken over "light assist" (grootlichtassistent). Zou het niet een foutje in de optielijst kunnen zijn?


Even hierop in haken.

SLA is alleen mogelijk met de juiste koplampen (full led vermoedelijk) of de gewone xenon koplampen met de juiste hardware erin.

LA is altijd te activeren als je camera hebt.

Rain closing is afhankelijk van welke regensensor er aanwezig is :-0

Daarnaast Lane assist ben ik met 2 dealers bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen door module's te plaatsen aangezien dit niet zomaar meer lukt met activeren. Maandag/dinsdag ga ik weer 2x kodiaqs onder de loep nemen om te kijken of we het daar wel mee voor elkaar krijgen
 

maik1

Forumguru
Bedankt @Antera voor je info.
Vwb SLA, de kodiaq wordt niet met xenon geleverd, dus of halogeen, of gelijk full led, en de meesten hier hebben full led (de style business). Wie weet is het dus op deze versies mogelijk SLA te activeren. Heb je dat al geprobeert bij een full led kodiaq?

En hoe is het gegaan met de lane assist activatie? Succesvol of nog work in progress of is het een harde no-go? Ben benieuwd.

Laatste vraag, kan ik volgend weekend langskomen voor wat VCDS-mods? ;)
 

Antera

Donateur
Omtrent de lane assist helaas nog geen uitsluitsel aangezien de test auto's klantenautos van de dealer zijn geworden. Heb nog en Kodiaq nodig om te zien of de extra codering het probleem hieromtrent oplost. Stay Tuned
 

maik1

Forumguru
Ik had al wat gepost in het superb vcds draadje, maar ook volledigheid hier maar even:
Afgelopen vrijdag naar @Antera gereden voor wat VCDS aanpassingen.

Helaas niet gelukt: lane assist activeren: de LA module in mijn auto was onbekend bij Antera, te nieuw, dus hij ging hier niet in zitten prutsen bij mijn auto :pardon:
Hopelijk kan hij later de fix wel vinden, maar daar gaat hij een alternatief proefkonijn voor gebruiken met minder risico ;)
De rest van mijn wensen wel bijna allemaal kunnen aanpassen, maar soms liep hij weer tegen nieuwigheden aan. De kodiaq van mij is op het randje een MY2018 geworden en dat zal er wel mee te maken hebben. Zo is mijn columbusscherm alweer anders dan anderen (ook 9.2") die hij gezien had (ik heb mooie gerenderde plaatjes in het hoofdmenu ipv iconen bv). Mistlampen worden bij mij ook vreemd aangestuurd, had hij ook nog nooit eerder gezien. Stopwatch activeren ging ook niet, die functie zit er niet meer in. Electrische achterklep sluiten met knop in interieur ook niet gelukt.
Misschien over een half jaartje maar weer eens langs gaan bij @Antera , goede gast met gouden typvingertjes :thumbsup:

Wat heb ik aan laten passen:
Seinen met mistlampen
4x knipperen richtingaanwijzer
dagrijverlichting achter
dagrijverlichting instelbaar gemaakt via MFA
dagrijverlichting wimpers aangezet
comfort instappen
grootlichtassistent geactiveerd
offroad menu geactiveerd
CH/LH tijd aangepast naar 60s
ventilatorstand zichtbaar gemaakt in clima auto stand
 

Antera

Donateur
heel veel plezier ermee was weer leuk een Kodiaq onder de laptop te hebben. Mistlampen was idd wel een hele aparte maar zijn we ook weer uitgekomen maar ze blijven weer wat nieuws verzinnen zoals we al zeiden. De achterklep is hetzelfde euvel als bij sommige superbs. 2 zijn er om te coderen zonder problemen de andere 2 is een risico en kan ervoor zorgen dat de klep niet meer naar behoren functioneerd

maar goed we gaan nog puzzelen als de dealer mij de 2 auto's ter beschikking stelt
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik lees dat een aantal mensen de dagrijverlichting achter aan hebben laten zetten via VCDS. Ik meen mij te herinneren dat dit verplicht is voor alle auto's die na 1-1-2015 een typegoedkeuring hebben gekregen.
Heeft de Kodiaq een typegoedkeuring van voor die datum? Of is het een variant op een bestaand model waardoor er geen nieuwe typegoedkeuring meer nodig is? :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik meen mij te herinneren dat dit verplicht is voor alle auto's die na 1-1-2015 een typegoedkeuring hebben gekregen
Het meebranden van de achterlichten is als zodanig (helaas nog) niet verplicht, maar bij nieuw goedgekeurde auto's moet daarvoor wel de mogelijkheid aanwezig zijn.
Zelf wil ik niet zonder brandende achterlichten over straat, dus bij mij gaan de stand-, kenteken en acbterlichten altijd aan op het contact. Andere mogelijkheid was er niet. Formeel branden aan de voorzijde dus illegaal standlichtjes mee met de DRL, maar dat is al ruim 6 jaar nooit een probleem gebleken.
 

gdisselkoen

Forumguru
@Canon-Eye Dank voor de uitleg, helder.
Ik heb i.i.g. voor mijn S3 het aan laten passen via VCDS, zodat de achterlichten ook automatisch aan gaan. De kentekenplaatverlichting hoeft voor mij niet. Vind het wat veiliger, met name met wat minder heldere dagen qua weer.
 

lakke

Lid
Vandaag een paar zaken vrijgeschakeld via een OBDeleven-dongle:
  • lane assist
  • lane guidance assist
  • High Beam assist
Ik heb zelf een Kodiaq Business Ambition met verkeersbordenherkenning en daarop was dit allemaal prima vrij te schakelen. High Beam assist heb je volgens mij weinig aan in NL, maar lane assist i.c.m. guidance assist is echt wel fijn op de autoweg of snelweg. De Kodiaq blijft mooi rustig in het midden van de baan rijden.

Het is me niet gelukt om de drempelwaarde voor lane assist lager te zetten en deze blijft dus 65 km/h. Ook kan de tijd niet verlengen voordat ik mijn handen weer aan het stuur moet zetten.

Mooie extra's dus en ook nog eens gratis!
 

maik1

Forumguru
@lakke , mooi dat het gelukt is! Bij mij lukte LA niet een tijdje geleden. Van welke produktieweek is jouw kodiaq? Die van mij wk22 en daar zat een nieuwe stuurmodule in voor die optie. Ben benieuwd :jaja:
 

Frenk21

Forumguru
Weet iemand of het mogelijk is het schuifdak via de sleutel te sluiten neg als de ramen? Bij mijn S2 ging dat wel, bij de Kodiaq niet. Ik vind dat wel lastig
 

massis

Senior Member
Vandaag een paar zaken vrijgeschakeld via een OBDeleven-dongle:
  • lane assist
  • lane guidance assist
  • High Beam assist
Ik heb zelf een Kodiaq Business Ambition met verkeersbordenherkenning en daarop was dit allemaal prima vrij te schakelen. High Beam assist heb je volgens mij weinig aan in NL, maar lane assist i.c.m. guidance assist is echt wel fijn op de autoweg of snelweg. De Kodiaq blijft mooi rustig in het midden van de baan rijden.

Het is me niet gelukt om de drempelwaarde voor lane assist lager te zetten en deze blijft dus 65 km/h. Ook kan de tijd niet verlengen voordat ik mijn handen weer aan het stuur moet zetten.

Mooie extra's dus en ook nog eens gratis!

Ik heb ook verkeersbordherkenning, dus als ik goedkoop lane assist en lane guidance aan kan zetten wil ik dat ook wel graag. Alleen maak ik me wat zorgen over moeilijkheden bij de dealer & leasemaatschappij...
Weet iemand wat de risico's daar zijn?
 

lakke

Lid
@lakke , mooi dat het gelukt is! Bij mij lukte LA niet een tijdje geleden. Van welke produktieweek is jouw kodiaq? Die van mij wk22 en daar zat een nieuwe stuurmodule in voor die optie. Ben benieuwd :jaja:

Mijn Kodiaq is van productieweek 26 dus dat zou moeten lukken met jouw Kodiaq
 

lakke

Lid
Weet iemand of het mogelijk is het schuifdak via de sleutel te sluiten neg als de ramen? Bij mijn S2 ging dat wel, bij de Kodiaq niet. Ik vind dat wel lastig

Bij lang indrukken van de op de sleutel sluiten alle ramen en het dak. Dit was bij mijn de standaard instelling. Ik heb het wel zo aangepast dat bij lang drukken op openen niet alleen de ramen, maar ook het dak open gaat.

Het is in ieder geval allemaal zo aan te passen zoals jij dat wilt.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb ook verkeersbordherkenning, dus als ik goedkoop lane assist en lane guidance aan kan zetten wil ik dat ook wel graag. Alleen maak ik me wat zorgen over moeilijkheden bij de dealer & leasemaatschappij...
Zolang je het door een vakman (zitten er een aantal hier op het forum) laat doen is er niets aan de hand. De LM zal het nooit merken.
Als je er echt bang voor bent laat je het aan het einde van je leaseperiode alles weer terugzetten naar de originele instelling.
Het wordt wel een ander verhaal als je gaat chippen aan een leaseauto, dat kunnen ze nl. wel herleiden.
 

johnboy

Donateur
En ook nog trailer assist...via mijn orig. vcds cf nieuwe Tiguan uitgeprobeerd, werkt deels, deels nog foutmeldingen. Wel leek bij mij trailerstabilisatie uit te staan, staat nu aan, moet nog verder kijken. Logs etc gemaild aan Ross-Tech, nu is het wachten op nieuwe versie met bijgewerkte labelfiles.
 

massis

Senior Member
Zolang je het door een vakman (zitten er een aantal hier op het forum) laat doen is er niets aan de hand. De LM zal het nooit merken.
Als je er echt bang voor bent laat je het aan het einde van je leaseperiode alles weer terugzetten naar de originele instelling.
Het wordt wel een ander verhaal als je gaat chippen aan een leaseauto, dat kunnen ze nl. wel herleiden.

Dat was ik niet van plan, enkel wat leuke opties unlocken zie ik wel zitten. Alleen zit @Antera wel nogal ver weg vrees ik... Breda is 140km van hier...
 

lakke

Lid
Ik heb ook verkeersbordherkenning, dus als ik goedkoop lane assist en lane guidance aan kan zetten wil ik dat ook wel graag. Alleen maak ik me wat zorgen over moeilijkheden bij de dealer & leasemaatschappij...
Weet iemand wat de risico's daar zijn?

Als jij ervoor zorgt dat de Kodiaq extra veiligheidsvoorzieningen heeft en daarbij waarde toevoegt en het is verder helemaal origineel van Skoda, dan lijkt het mij dat alle partijen daar geen problemen mee hebben.
 
Bovenaan Onderaan