VCDS mogelijkheden Kodiaq

Topic in 'Kodiaq' gestart door maik1, 23-05-2017.

1. Eser

Eser Lid

Als het goed is kan traffic jam aan- / uitgezet worden via de menu waar alle rij assistentie wordt beheerd.
    Ik heb comfortpakket, maar bij mij is traffic jam als optie ook niet te bekennen! Het stond in maart nog in het pakket inbegrepen op de website. Later is dat (stilletjes) weggehaald!
    Skoda heeft gewoon de boel belazerd :(.

2. Rainesh

Rainesh Forumguru

Nee dat kan niet via menu. Werkt automatisch als lane assistent en acc aan staan.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 SE met Tapatalk

3. Eser

Eser Lid

Ik dacht het ergens in een handleiding gezien te hebben, maar het kan zijn dat ik me vergis.
    Zou de optie dan toch aanwezig zijn? Ik heb het een keer geprobeerd te testen met acc aan (en lane assist staat bij mij altijd aan). Maar er gebeurt niets dat op traffic jam lijkt :thinking:.

4. Rainesh

Rainesh Forumguru

Onder de 50 rijden met beide aan. Op het moment dat je ziet dat je lane assistent lijnen wit zijn dan is TJA actief.

Eser en Axie vinden dit leuk.
  5. KodiaqSky

KodiaqSky Lid

@Axie & @KodiaqW,

Bedankt voor jullie reacties, de verkoper was vandaag vrij maar ga hem norgen bellen. Heb voor de zekerheid ook gekeken of ik iets over het hoofd zie. Maar kan echt nergens de traffic assist vinden.

Nu ik enkele ritten heb gemaakt, wen je steeds meer aan de auto en de daarbii behorende systemen. Maar des te groter mis je de traffic assist. Ik houd jullie op de hoogte.

@KodiaqW

Helaas had ik de mogelijkheid niet daar die reeds in de productielijn stond. Volgens mij was het style pakket toen niet eens aanwezig. Ik wilde niet zo lang wachten en heb dus toch concessies gedaan.
    Oohja en heb model 2019, heb de deurbeschermers er nog in zitten :)

Ik zal nog steeds iemand moeten zoeken welke met mij mijn auto via vdcs of obd eleven door qil nemen en wat puntjes wil aanpassen.

6. Japanese Power

Japanese Power Forumguru Donateur

Die tip heb je eerder al gekregen, dus even je huiswerk doen ;)

7. KodiaqW

KodiaqW Senior Member Donateur

Pagina 270 van de (online gevonden) handleiding:

Het systeem wordt automatisch geactiveerd als wordt voldaan aan de vol- gende voorwaarden:
     Lane Assist met de adaptieve rijstrookgeleiding is geactiveerd, de begren-
    zingslijnen aan beide zijden van de rijstrook zijn herkend » pag. 267.
     ACC is geactiveerd en er wordt geregeld » pag. 257.
     De rijsnelheid ligt onder 65 km/h.

De TJA staat overigens in de meest recente prijslijst nog steeds vermeld als onderdeel van het comfort pakket op de BE.

8. Klaasje

Klaasje Forumguru

Voor tradfic assist moet je wel dynamisch rijstrook begeleiding aanzetten. Ik had dit ook. Onder 50 werkte niet totdat ik dit aan had gezet. Staat idd ook zo in de handleiding

9. trankiljo

trankiljo Lid

ondertussen ook een afspraak vastgelegd bij @Antera voor morgen. Uitbreiding gevraagd van vooral
    - verkeersbordherkenning
    - surround
    - personalisatie
    - grootlicht-assist / snelweglicht
    - gasrespons
    en nog wat bijkomende kleinere zaken.
    Vraag me vooral af of het automatisch uitzetten van blindspot bij het detecteren van trekhaak kan worden geannuleerd.
    Blind spot detectie is een handige veiligheidsfunctie die ik wel mis bij het gebruik van een fietsendrager.

10. Axie

Axie Nieuw lid

@trankiljo ben erg benieuwd naar je ervaring hiermee. Ik ben benieuwd naar het surround stuk. Is dit voor de cameras of de muziek?

11. Rainesh

Rainesh Forumguru

Muziek.

BS aan laten staan bij trekhaak kan verkeerde signalen detecteren vanwege detectiehoek.

Axie vindt dit leuk.
  12. trankiljo

trankiljo Lid

Is inderdaad voor muziek. De Area view staat al standaard op de auto waarvan ik ook heel tevreden ben.
    dit kan ik pas beoordelen als de optie aan kan blijven staan, vandaar dat ik dit graag eens wil proberen.

Axie vindt dit leuk.
  13. Henrik

Henrik Forumguru

@trankiljo Op basis van mijn eigen ervaring geef ik je mee hier nog even goed over na te denken. Tenminste, als snelweglicht betekent dat je dimlicht gaat branden als je langer dan x seconden boven een bepaalde snelheid rijdt. Ik ben erachter gekomen dat dit toch nog wel eens gebeurt namelijk. Het grote nadeel daarvan vind ik dat de kleur van je navigatiesysteem ook naar de nachtstand gaat. Als je die op "auto" hebt staan tenminste. En het duurt redelijk lang voordat dit weer terugschakelt. Met de kennis van nu had ik deze optie liever niet aangezet.

14. Rainesh

Rainesh Forumguru

Snelweg licht staat standaard aan.

15. Eser

Eser Lid

Thanks! Met succes TJA kunnen testen :rockon:

Racer01 en Rainesh vinden dit leuk.
  16. KodiaqSky

KodiaqSky Lid

@Axie , @KodiaqW, en overige geïnteresseerde ,

Heb inmiddels contact gehad met de dealer.
    Het moet er opzitten, je kan het inderdaad niet in een menu zien en moet de volgende dingen in je achterhoofd houden.

Als je in de file staat mag je niet langer dan 1,8 seconden stilstaan. Dan moet je zelf opnieuw gas geven.
    Rechts inhalen doet die niet.

Als je merkt dat de auto remt tot stilstand heb je traffic jam assistent

Axie vindt dit leuk.
  17. elephtera

elephtera Forumguru Donateur

@KodiaqSky rechts inhalen werkt prima, (uitvoegstrook bijvoorbeeld). De kodiaq ziet het voertuig en remt af, echter een tikje tegen het gas of de acc pook zorgt ervoor dat de auto rustig rechts passeert, tot het volgende obstakel links.

De 1.8s is goed om te weten, wat me opvalt is dat dit pas telt vanaf het moment dat je echt helemaal stil staat. En met acc merk ik dat de auto zo lang mogelijk blijft rollen om weer verder te kunnen.
    Ook hier trouwens gas of pookje naar je toe trekken om weer te rijden.

Waar de acc wat te voorzichtig is, is met auto's die afslaan en al uit de weg zijn, dat de acc dan toch nog remt. Ook hier helpt een tikje gas.
    Al met al bevalt de acc en tja mij erg goed!

18. Rainesh

Rainesh Forumguru

Onzin. Regel is 3sec. Bij alle VAG auto's, niet 1.8sec.

Daarnaast heb je alleen TJA als je lane assist actief is onder de 60km/u. Acc en lane assist adaptieve geleiding moeten aanstaan.

Heb gisteren nog TJA geactiveerd op een Kodiaq.

19. KodiaqW

KodiaqW Senior Member Donateur

Het stoppen en wegrijden is puur functionaliteit van de ACC. Bij auto's met een automatische handrem (Kodiaq, Superb) neemt na (laat ik het politiek zeggen) enkele seconden de handrem het over van de normale rem, om de remcylinders niet te overbelasten. Dan kan je weer verder rijden door een beetje gas te geven of de hendel van de ACC naar je toe te trekken. Bij auto's met een handmatige handrem (zoals mijn vorige O3FL) gaat na die paar seconden een piepje en begint de auto weer te rollen. Je moet dan zelf de rem intrappen.

Dit geldt overigens allemaal alleen als je een DSG hebt, want bij een handgeschakelde auto werkt de ACC niet onder de 30 km/h, de ACC kan dan de auto dus niet tot stilstand brengen.

TJA is niets meer dan de combinatie van twee bestaande systemen namelijk de ACC en de Lane Assist, waarbij dan dus de laatste ook actief is onder de 60 km/h, deze werkt normaal gesproken alleen boven de 60 km/h. TJA kan dus ook alleen op DSG-varianten (dat staat ook als opmerking in de prijslijst), en alleen op varianten met een automatische handrem, vanwege bovenstaande zaken. Vandaar dat je bijvoorbeeld de TJA ook niet kan krijgen op een O3FL omdat deze geen automatische handrem heeft.

Rechts inhalen is inderdaad een kwestie van even kort het gaspedaal intrappen. Hij blijft in principe achter een auto hangen die links van je rijdt. Volgens mij is het ook zo dat wanneer je je richtingaanwijzer naar rechts aan hebt en je haalt rechts in, dat hij dan ook niet achter de auto op de baan links van je blijft hangen. Volgens mij kan je dit trouwens met VCDS of zelfs met Carista ook uitzetten.

20. Rainesh

Rainesh Forumguru

TJA is ook mogelijk op een handbak wagen ;) alleen dan is het handig voor langzaamrijdend verkeer. Zijn hier een aantal O3 rijders waar ik TJA op geactiveerd heb.

Last edited by a moderator: 18-07-2019
    johnboy en KodiaqW vinden dit leuk.

Deel deze pagina