VCDS mogelijkheden Kodiaq

Henrik

Forumguru
ondertussen ook een afspraak vastgelegd bij @Antera voor morgen. Uitbreiding gevraagd van vooral
...
- grootlicht-assist / snelweglicht
...


@trankiljo Op basis van mijn eigen ervaring geef ik je mee hier nog even goed over na te denken. Tenminste, als snelweglicht betekent dat je dimlicht gaat branden als je langer dan x seconden boven een bepaalde snelheid rijdt. Ik ben erachter gekomen dat dit toch nog wel eens gebeurt namelijk. Het grote nadeel daarvan vind ik dat de kleur van je navigatiesysteem ook naar de nachtstand gaat. Als je die op "auto" hebt staan tenminste. En het duurt redelijk lang voordat dit weer terugschakelt. Met de kennis van nu had ik deze optie liever niet aangezet.
 
@Axie , @KodiaqW, en overige geïnteresseerde ,

Heb inmiddels contact gehad met de dealer.
Het moet er opzitten, je kan het inderdaad niet in een menu zien en moet de volgende dingen in je achterhoofd houden.

Als je in de file staat mag je niet langer dan 1,8 seconden stilstaan. Dan moet je zelf opnieuw gas geven.
Rechts inhalen doet die niet.

Als je merkt dat de auto remt tot stilstand heb je traffic jam assistent
 

elephtera

Forumguru
@KodiaqSky rechts inhalen werkt prima, (uitvoegstrook bijvoorbeeld). De kodiaq ziet het voertuig en remt af, echter een tikje tegen het gas of de acc pook zorgt ervoor dat de auto rustig rechts passeert, tot het volgende obstakel links.

De 1.8s is goed om te weten, wat me opvalt is dat dit pas telt vanaf het moment dat je echt helemaal stil staat. En met acc merk ik dat de auto zo lang mogelijk blijft rollen om weer verder te kunnen.
Ook hier trouwens gas of pookje naar je toe trekken om weer te rijden.

Waar de acc wat te voorzichtig is, is met auto's die afslaan en al uit de weg zijn, dat de acc dan toch nog remt. Ook hier helpt een tikje gas.
Al met al bevalt de acc en tja mij erg goed!
 

Rainesh

Forumguru
@Axie , @KodiaqW, en overige geïnteresseerde ,

Heb inmiddels contact gehad met de dealer.
Het moet er opzitten, je kan het inderdaad niet in een menu zien en moet de volgende dingen in je achterhoofd houden.

Als je in de file staat mag je niet langer dan 1,8 seconden stilstaan. Dan moet je zelf opnieuw gas geven.
Rechts inhalen doet die niet.

Als je merkt dat de auto remt tot stilstand heb je traffic jam assistent
Onzin. Regel is 3sec. Bij alle VAG auto's, niet 1.8sec.

Daarnaast heb je alleen TJA als je lane assist actief is onder de 60km/u. Acc en lane assist adaptieve geleiding moeten aanstaan.

Heb gisteren nog TJA geactiveerd op een Kodiaq.
 

KodiaqW

Senior Member
Het stoppen en wegrijden is puur functionaliteit van de ACC. Bij auto's met een automatische handrem (Kodiaq, Superb) neemt na (laat ik het politiek zeggen) enkele seconden de handrem het over van de normale rem, om de remcylinders niet te overbelasten. Dan kan je weer verder rijden door een beetje gas te geven of de hendel van de ACC naar je toe te trekken. Bij auto's met een handmatige handrem (zoals mijn vorige O3FL) gaat na die paar seconden een piepje en begint de auto weer te rollen. Je moet dan zelf de rem intrappen.

Dit geldt overigens allemaal alleen als je een DSG hebt, want bij een handgeschakelde auto werkt de ACC niet onder de 30 km/h, de ACC kan dan de auto dus niet tot stilstand brengen.

TJA is niets meer dan de combinatie van twee bestaande systemen namelijk de ACC en de Lane Assist, waarbij dan dus de laatste ook actief is onder de 60 km/h, deze werkt normaal gesproken alleen boven de 60 km/h. TJA kan dus ook alleen op DSG-varianten (dat staat ook als opmerking in de prijslijst), en alleen op varianten met een automatische handrem, vanwege bovenstaande zaken. Vandaar dat je bijvoorbeeld de TJA ook niet kan krijgen op een O3FL omdat deze geen automatische handrem heeft.

Rechts inhalen is inderdaad een kwestie van even kort het gaspedaal intrappen. Hij blijft in principe achter een auto hangen die links van je rijdt. Volgens mij is het ook zo dat wanneer je je richtingaanwijzer naar rechts aan hebt en je haalt rechts in, dat hij dan ook niet achter de auto op de baan links van je blijft hangen. Volgens mij kan je dit trouwens met VCDS of zelfs met Carista ook uitzetten.
 

Rainesh

Forumguru
TJA is ook mogelijk op een handbak wagen ;) alleen dan is het handig voor langzaamrijdend verkeer. Zijn hier een aantal O3 rijders waar ik TJA op geactiveerd heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elsinga

Forumguru
Vraag: het schijnt standaard te zijn dat de rijmodus instelling (Eco, Normaal, Sport, Individueel) niet bewaard blijft bij uitschakelen motor. Heel jammer, want bij mijn Octavia3 was dat wel zo.

Is dit met ODE11/VCDS wel te regelen? Desnoods vaste startwaarde (anders dan nu Normaal), als het niet anders kan. Al gezocht, maar nog niet gevonden (zowel online als in ODB11).
 

KodiaqS2

Senior Member
hier liep idd al een discussie over, dacht ook dat je het kon programmeren dat deze bewaard bleef en ook per sleutel geactiveerd kon worden. Kan het alleen niet terugvinden.
 

Klaasje

Forumguru
Bij mij blijft het bewaard en ook nog eens per sleutel op te slaan.
Ik ben blijkbaar een gelukkige waar het werkt nadat ik personalisation geactiveerd had. Heb ook een optie om moeten zetten om sleutel als personisatie te gebruiken.
Heb het zelf met odb11 geprogrammeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

elephtera

Forumguru
Het belangrijkste wat ik na 5 jaar eindelijk weet met kessy en de geheugen functie van de sleutel, is dat deze enkel geprogrammeerd wordt als je de knopjes op de sleutel gebruikt bij het afsluiten. Het gebruik van Kessy slaat geen gegevens op.
Ik moet dit nog een keer proberen met de Kodiaq, bij de O3 heb ik dit helemaal in het begin "per ongeluk" gedaan omdat ik nog niet gewend was aan Kessy. Aangezien ik nu alleen maar Kessy gebruik is het even wennen met opslaan van nieuwe/andere instellingen.

Los daarvan wil ik nog wel een keer wat simpele dingen aanzetten. Personalisatie, trailer assist, en misschien op de O3 ook wat functies (automatisch groot licht en verkeersborden herkenning). Daarvoor overweeg ik nu gewoon zelf een OBDEleven aan te schaffen, of te kijken of iemand het voor een schappelijk prijsje kan inregelen. Wat zouden jullie doen? Ik ben technisch genoeg om een ODB11 te begrijpen, is die het geld waard?
 

KodiaqS2

Senior Member
ik wacht op de OBDeleven met ios. dan ga ik het lekker zelf doen.. ik kan niet wachten op de lane assist. Ook de trailer assist en personalisatie alsmede achterlichten op dagrijverlichting etc.. Dacht dat die in september kwam.
 

Rainesh

Forumguru
Het belangrijkste wat ik na 5 jaar eindelijk weet met kessy en de geheugen functie van de sleutel, is dat deze enkel geprogrammeerd wordt als je de knopjes op de sleutel gebruikt bij het afsluiten. Het gebruik van Kessy slaat geen gegevens op.
Ik moet dit nog een keer proberen met de Kodiaq, bij de O3 heb ik dit helemaal in het begin "per ongeluk" gedaan omdat ik nog niet gewend was aan Kessy. Aangezien ik nu alleen maar Kessy gebruik is het even wennen met opslaan van nieuwe/andere instellingen.

Los daarvan wil ik nog wel een keer wat simpele dingen aanzetten. Personalisatie, trailer assist, en misschien op de O3 ook wat functies (automatisch groot licht en verkeersborden herkenning). Daarvoor overweeg ik nu gewoon zelf een OBDEleven aan te schaffen, of te kijken of iemand het voor een schappelijk prijsje kan inregelen. Wat zouden jullie doen? Ik ben technisch genoeg om een ODB11 te begrijpen, is die het geld waard?
Je bent altijd welkom. :)
 

LKS

Lid
ik wacht op de OBDeleven met ios. dan ga ik het lekker zelf doen.. ik kan niet wachten op de lane assist. Ook de trailer assist en personalisatie alsmede achterlichten op dagrijverlichting etc.. Dacht dat die in september kwam.
Kan iemand mij vertellen hoe de functie live data verzamelen het doet? Ben met name geïnteresseerd in de waarden van de turbodruk ivm tuning VAGtechniek.
 

KodiaqS2

Senior Member
Trouwens wel beetje een tegenvaller dat het zo uitloopt die nieuwe generatie OBD11.. Als ik het goed heb zijn er al meerdere beloftes gedaan, juni, half juli, begin aug..
 
Bovenaan Onderaan