Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cordoba

Forumguru
Er zijn mensen die in de zomer een winterwiel als reserve gebruiken, en in de winter een zomerwiel. Dan heb je het voordeel dat je nooit een verdroogde oude reserveband hebt, maar wel altijd net de verkeerde rubbersoort/bandenprofiel. Vandaar dat ik me afvroeg of je misschien een thuiskomertje of een 4-seizoenenband als reserve had: nooit ideaal maar altijd een betere match dan het tegengestelde seizoen.
 

Noord26

Forumguru
Een volwaardige reserve-band dus. Het is een eventuele noodoplossing. Verschil tussen je normale banden en je tijdelijke band heb je toch al qua maximale gewichtsbelasting, maximale snelheid, profiel, breedte, hoogte, etc. Want de maat van een origineel wiel past niet in de daarvoor bestemde ruimte.

En als ik nu naar buiten kijk kan het wel het winterseizoen zijn, maar met temperaturen rondom 10 graden en veel regen is een goede zomerband altijd nog beter als een winterband. Dus ja, wanneer doe je het wel goed? Dan kun je pas zeggen als het daadwerkelijk een keer voor komt. Als, misschien, wellicht, bla bla..

Staat in ieder geval vast dat een volwaardig resere-wiel altijd beter is als een plaksetje of een thuis komertje. En verdroogd is hij natuurlijk niet, want het is een nieuwe. ;)

ps. Jou F1 is ook een zwarte toch? Hoe bevalt die kleur?
 

Cordoba

Forumguru
Nee, is donkergroen metallic, overigens blijkt het nogal een bijzondere variant te zijn: mijn kleur is niet leverbaar normaal leverbar in spuitbusvorm (wel als gewone lakstift). Al verschillende keren gedacht dat ik een andere F1 in dezelfde kleur tegenkwam, en iedere keer als ze dichter bij elkaar komen blijkt het toch weer een andere kleur te zijn. Deze kleur had ik nooit zelf gekozen, maar vind de kwaliteit/staat van een 2e hands auto belangrijker dan de kleur. Overigens krijg ik veel positief commentaar op de kleur van mijn auto, alleen ikzelf ben er nog niet enthousiast over.

Wat banden en seizoenen betreft: ook al is het meer voorjaar dan winter, toch rij ik liever met 4 winterbanden dat met 3 winterbanden en 1 zomerband(met veel grip). Zoals je als schreef: reservewiel is toch altijd anders, dus altijd wat voorzichtiger rijden met reservewiel
 

Noord26

Forumguru
Precies, zo noemen het niet voor niets een 'reserve'-wiel.. Hoop hem eigenlijk nooit nodig te hebben. :eek:

Ik zou zweren dat jij ook een zwarte had. Heb zwart altijd al mooi gevonden, maar nooit nieuw 'durven' bestellen, omdat het tamelijk besmettelijk is. Nu zat het toevallig op de 2e hands die gekocht is. Vandaar de vraag.
 

Noord26

Forumguru
En hij staat in onze garage hoor! Past net..

DSC02217.jpg
DSC02215.jpg DSC02218.jpg
Wat rijdt dat heerlijk!

Er zijn nog een 3-tal puntjes waar naar gekeken moet worden:
- nieuwe gordelhouder achterin. Eentje daarvan bleek niet goed te werken.
- Zoemend geluid vanaf 80 km/h linksvoor, welke toeneemt met de snelheid. Is ons niet eerder opgevallen tijdens de proefrit. De nieuwe winterbanden liggen in ieder geval juist op de velgen gemonteerd qua draairichting.
- Xenon verlichting lijkt heel erg laag te staan. Past zichzelf wel aan tijdens het starten en draait mee in de bochten. Maar als er iemand zonder Xenon naast rijdt verlicht die de weg verder. Dat kan niet kloppen. Nog niet eerder in het donker gereden met de auto natuurlijk.

Tuning? Nee vind het niet nodig. Enorm soepel, en krachtig wanneer je even door trekt. Vebruik stond op 7,5 liter per 100km na toch wat stevig door gereden te hebben en een aantal vrienden/familie langs te zijn geweest. Daar teken ik voor qua verbruik.
 

Noord26

Forumguru
De afmetingen vallen reuze mee hoor. Hij is 60cm langer en 12cm breder als de Fabia. Onze indraai is loodrecht op de straat en wij wonen direct aan de straat zonder berm oid. Het is meer de draaicirkel icm het loodrecht staan van de garage op de straat zodat je er recht in kunt rijden.

Momenteel aan het stoeien om de stoelen en spiegels te koppelen aan 1 van de 3 presets van mij en idem voor de echtgenote. Alsmede die te koppelen aan de 2 sleutels. Als je dan de auto open doet worden de stoel en spiegels al op de juiste stand gezet. Ook het automatisch koppelen van de telefoons via bleutooth als je ingestapt bent werkt perfect. SoundSystem klinkt zeer goed en is uitgebreid in te stellen. SD-kaartje erin en gaan.. Nice! Begin steeds meer leuke dingen te ontdekken die er op zitten en het wel erg aangenaam maken om de SuperB te pakken ipv onze stads-Altootje; zelfs voor de stadsritjes.. (Had ik al iets verteld over dat geweldige pano-dak?:eek:)

Ohja: hij heeft de bijnaam: 'begrafenis-auto' gekregen. Zeer bedankt schoonvader! Die was wel erg jaloers op het dak en zou het graag op zijn Mercedes hebben gekozen als optie. En hij stond versteld van de afwerking. Tja, het ligt er maar net aan hoeveel waarde je hecht aan het logo wat op de kap of in de gril gemonteerd zit toch?
 

Cordoba

Forumguru
@Noord: misschien dat achteruit de garage inrijden, makkelijker gaat?

Wat het logo betreft: als je die vervangt door het nieuwe Skoda-logo, is dat toch ook veel mooier dan een ster?
 

Canon-Eye

Forumguru
misschien dat achteruit de garage inrijden, makkelijker gaat
Aan de "straatzijde" ben je dan zeker in het voordeel qua minimaal benodigde manoevreerruimte.

IN de garage (of onder een carport) kan het anders liggen - het hangt er maar net vanaf aan welke kant je de ruimte voor het opengaande portier beschikbaar hebt.
Voorbeeldje: mijn garage staat rechts naast het huis, de deur naar de bijkeuken zit dus links (als je vooruit binnenkomt). Dus aan die kant moet ik loopruimte houden. Als ik de auto er dan achterwaarts in zou zetten, moet ik aan de verkeerde kant uitstappen; dat werkt dus niet.
 

Noord26

Forumguru
En dat is hier ook het geval, andersom is geen optie. Moeten nu even een keertje steken om er recht in te kunnen rijden, that's all! Als ik bekijk hoe anderen dagelijks staan te friemelen om hun auto in de tamelijk bezette parkeervakken te krijgen hier in de buurt is de garage een verademing. Zeker als je droog in- en uit kunt stappen+spullen kunt in- en uitladen, nooit hoeft te krabben, gunstig is tegen dievengilde, etc..
 

Canon-Eye

Forumguru
Zeker als je droog in- en uit kunt stappen, nooit hoeft te krabben, gunstig is tegen dievengilde, etc..
En vergeet de gegarandeerd vrije plek niet...

Ik woonde tot enkele jaren geleden in zo'n randstedelijke jaren '70 wijk. Die is inmiddels volledig volgelopen met 2 à 3 auto's per gezin. Kom je te laat thuis, kun je 200m lopen vanaf het dorpsplein...
Gelukkig had ik 2 garageboxen vlakbij dat huis (afstand 20m) - ideaal!
 

Noord26

Forumguru
En er zit ook groot verschil tussen een box of een inpandige garage. :)

Anyway: als 2e auto staat er een Alto voor de deur. Die past altijd wel ergens tussen.

Vrouwlief heeft hem zojuist mee het centrum in genomen om te shoppen. Die dacht geen eens meer aan de Alto. Hmm..
 

Noord26

Forumguru
Jazeker, die is weer thuis. Een stapel speciaal biertjes en materiaal voor in de rookton tijdens de jaarwisseling. Toppie!

Ze klaagde over de xenon verlichting: die staat gewoon veels te laag afgesteld. Ga even overleggen of wij dit niet aan kunnen laten pakken bij de lokale dealer ipv in R'dam, alsmede 2 andere puntjes. Want ze hebben de auto een grote beurt gegeven voor de aflevering (onderhoudsboekje), dan hadden die veel te lage lampen zeker op moeten vallen voor een afstelapparaat. Auto zit nog in fabrieksgarantie en die lijkt mij los te staan van welke dealer het wil aanpakken.

Even langs R'dam is niet zo'n probleem. Maar dat moet dan 2maal (weg brengen + op halen), ben je 4 a 5 uurtjes verder, halve tank benzine.. Maakt ons ook niets uit, maar dan moeten wij wel vrij gaan pakken, omdat we beiden full-time werken. En die kunnen ze ons nergens mee compenseren. Met in het achterhoofd dat ze het zelf hadden kunnen voorkomen tijdens het nakijken voor de aflevering. Of denk ik nu te simpel?
 

sitechris

Donateur
Afstellen van de koplampen is volgens mij een vrij simpel klusje. Kan iedere dealer zo doen. Zou ik niet voor naar R'dam rijden. Wellicht kun je dealer in R'dam bellen en voorstellen dat je het ergens anders laat uitvoeren en dat zij de kosten voor rekening nemen?
 

Noord26

Forumguru
Dat is exact wat ik de verkoper heb voorgesteld in zijn mailbox. Lees je soms mee Chris in mijn mailverkeer?
 

BarryXX

Actief lid
Ik weet het; volledig offtopic... Maar het middelste deel van je tekst klopt niet. Je betaalt vermogensbelasting in box 3 en je inkomen wordt belast in box 1. Over het berekende forfetaire rendement van 4% betaal je 30% vermogensbelasting in box 3.

Maar wel een mooie auto die superb! :xyxthumbs:

Bijna goed. De vrijstelling is ca 21k (per persoon: echtparen dus 42k).
Het meerdere wordt geacht een (fictief) rendement van 4% op te leveren.
Het bedrag van het aldus berekende fictieve rendement wordt bij je inkomen geteld, dus dáárover betaal je het tarief van je hoogste schijf. Dit alles geheel los van wat de werkelijke rente-opbrengst is geweest!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan