VAG908 Dual-K & CAN USB VAG/ISO Diagnostic Cable for VW/Skoda/Audi Cars

Mistraller

Senior Member
Zo, weer eens een nieuwe post na lang weggeweest te zijn;

Ik kwam op mijn favoriete gadget webshop het volgende artikel tegen:

VAG908 Dual-K & CAN USB VAG/ISO Diagnostic Cable for VW/Skoda/Audi Cars

http://dealextreme.com/details.dx/sku.33584

Prijs $46,73, free shipping. Schijnbaar met build in dongle, dus volgens mij is dit een koopje. En aangezien ik al vaker onwaarschijnlijk goedkoop spul heb besteld bij DealExtreme, kan dit best wel eens een aanrader zijn.

Ik heb alleen nooit iets met Vag-com gedaan, iemand die hier iets over kan zeggen?

Specs:

- VAG 908.1 updated ODX data for 2010 models
- Supports Measuring Values, Output Tests, and Adaptations on control modules using the new UDS/ODX/ASAM protocol
- Adds new UDS addresses and updated ODX data for 2010 models
- Includes support for TP1.6 protocol which is required for the 6J Ibiza and speeds up access on many modules in other models
- The Select Control Module screen now shows "Installed Modules" rather than "Common Modules" if the car being worked on is new enough to have a proper CAN Gateway
- Modified SRI Screen to show more info and force user to select a job before proceeding
- Adds drop-box function selection in Basic Settings and Adaptation
- Reads Mileage stored in many EDC16 ECUs
- New CODES file, now with over 13, 000 fault code and measuring value texts
- New USB drivers for enhanced PC compatibility and stability
- New firmware for HEX interfaces required for compatibility with 6J Ibiza
- Updated Label files; better documentation for new and existing models
- Cable length: 130cm

nomad

Senior Member
Ligt maar helemaal aan wat voor auto je hebt.
Alles met CANbus (O2, S2, F2, Yeti) kun je niets mee.
Je kunt dan alleen je auto uitlezen. Daarnaast zul je een oude versie van vag-com op de kop moeten tikken, want met de nieuwste versies werkt dit niet.

MarijntjeTDI

Actief lid
@Nomad:

Bovenstaande advertentie is toch ook geschikt voor CAN auto's?
dus hoezo kun je dan O2 etc. niet uitlezen.

Misschien begrijp ik je antwoord verkeerd hoor....

Octavia_II

Actief lid
Wat ik zo kan zien is dat deze kabel WEL geschikt is voor de O2, S2, etc..

Bedenk wel dat er NERGENS staat geschreven dat je er diagnose software bij krijgt. Als deze kabel al zou werken met VAG-Com (VCDS) dan is dat waarschijnlijk alleen met versie 908.1 en kunnen nieuwere versies van VCDS waarschijnlijk NIET met deze kabel werken.

Natuurlijk hoeft het niet vermeld te worden dat deze kabel NIET van Ross-tech is en dat het daarom ook niet toegestaan is om deze kabel met de software van Ross-tech te gebruiken (al is het aanbod wel erg aantrekkelijk :crazy:)

Groet,

Charlie

nomad

Senior Member
Whoops over het woordje CAN heengelezen.

Dan blijft inderdaad de vraag open of het werkt met de VAG-COM software.
Er moet wel iets in die kabel zitten om de licentie te activeren. Als dat niet gaat heb je pech denk ik.

Aan de andere kant... 35 euro is een tiende van de originele VCDS kabel. Proberen waard denk ik.

Ronnie

Forumguru
Er was in de reacties sprake van een built-in dongle, zou moeten lukken....(hoop ik althans, ik heb net m'n zus in Portland (OR) een mailtje gestuurd er eentje mee te nemen...)

MarcoO2

Forumguru
Natuurlijk hoeft het niet vermeld te worden dat deze kabel NIET van Ross-tech is en dat het daarom ook niet toegestaan is om deze kabel met de software van Ross-tech te gebruiken (al is het aanbod wel erg aantrekkelijk :crazy:)
Misschien een beetje offtopic, maar... sinds wanneer bepaalt een softwareleverancier (die blijkbaar ook hardware levert) met welke hardware je dat combineert? Ik dacht dat koppelverkoop en gedwongen winkelnering al hééééé'l lang verboden waren...

Br3cht

Actief lid
Je kan als deze kabel werkt op de software ook enkel de licentie kopen bij ross-tech kost zo'n 70euro of $99

ik heb ooit een geluk gehad met iemand op 2dehands dat zijn kabel hex-usb-can verkocht
deze heeft me 50euro gekost, met licentie en al op.
Gewoon internet in eht oog houden en direct afspreken

Mistraller

Senior Member
In de reacties op dealextreme wordt door iemand gemeld dat je gewoon de software van ross-tech kan downloaden. Maar goed, voor dit bedrag is er vanzelf iemand die de gok neemt, en een review achterlaat, dan weet je zeker of het werkt.
Binnen 3 maanden moet ik gaan beslissen of ik mijn O2 ga overnemen van de leasemij, of dat ik een nieuwe ga bestellen. Ik als ik mijn O2 zelf ga kopen, ga ik denk ik ook een kabel bestellen. En tegen die tijd laat ik dan hier ook nog wel een review achter.

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb mijn 'net niet helemaal legale'kabel bij iemand in wilrijk gekocht. Koste toen Eur 90,- Werkend gezien en dus gekocht. Werkt perfect. Had er ook een uit China, werkte helemaal niet en foetsie centjes! Ook als je hem terug wil sturen is duur....

Heb dus maar voor zeker gekozen en er al heel veel plezier van gehad, je moet bij gebruik wel je datum terugzetten omdat dat de datum is van de licentie maar het is het mij waard.

@Heren moderators: als dit niet behandeld mag worden bij voorbaat sorry maar vind gewoon dat mensen ook goedkoper hun hobby moeten kunnen beoefenen i.p.v. de hoofdprijs te betalen.

Mistraller

Senior Member
... Had er ook een uit China, werkte helemaal niet en foetsie centjes! Ook als je hem terug wil sturen is duur....
Bij DealExtreme is de aftersales eigenlijk heel goed, DOA's en andere defecten zijn bij mij altijd keurig opgelost, en zelfs zonder iets terug hoeven sturen. Waarbij het overigens wel ging om artikelen onder de 10 dollar.

Ik heb gelezen dat dealextreme ook verzendkosten betaalt als het artikel echt niet werkt.

MarijntjeTDI

Actief lid
das netjes, ik kreeg iedere keer een mailtje met probeer dit, probeer dat terwijl je bij voorbaat weet dat het het probleem niet oplost.

fabtdi

Lid
Ik heb de gok maar gewaagd en de kabel besteld.
Kreeg gisteren bericht dat de kabel op de post gaat, dus met een dag of 10 zal die wel binnen zijn.
Ben benieuwd of het werkt en ik inderdaad de data van de fabia kan lezen.

Ewoud

Nieuw lid
Ik wilde de kabel ook bestellen, maar kan hem nergens meer vinden op de website van dealextreme. Ook de eerder vermelde link werkt niet meer :(
Zou er toch iets mis zijn met deze kabel?
De enige die ik nog kan vinden is deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28527 maar deze is volgens mij niet geschikt om de CAN bus uit telezen, laat staan aanpassingen te maken.

fabtdi

Lid
Ik kan de kabel ook niet meer vinden. Er staat er nu nog maar 1 op de website.
Volgens mij is die kabel inderdaad niet geschikt voor de CAN bus.
Mogelijk is de kabel tijdelijk uitverkocht, komt wel vaker voor.

fabtdi

Lid
Gisteren de kabel ontvangen. Blijkt een cd'tje bij te zitten met de VAGCOM software. Ik had de software ook al opgehaald van Ross tech, maar blijkt dus niet nodig.
Vanmiddag even geprobeerd en na wat gestoei met de computer en de kabel blijkt de kabel probleemloos te werken.
Ben nu voorzichtig aan het kijken wat ik er allemaal mee kan. Ik waag me er voorlopig nog maar niet aan om wat te veranderen.
Blijkt dus een goede gok te zijn geweest om het ding blind te bestellen:smirk:

MarijntjeTDI

Actief lid
pas wel op dat je de originele software van rosstech niet samen met je kabel gebruikt. Kan ervoor zorgen dat het niet meer functioneert...

Ronnie

Forumguru
Ik kreeg gisteren een mailtje van m'n zus uit Portland(USA), via haar had ik een kabel besteld bij Dealextreme, kabel was gearriveerd, echter rechtstreeks uit Hong-Kong!!
Het zal mij benieuwen......
Vrijdag haal ik haar op van Schiphol en brengt ze de kabel mee.

fabtdi

Lid
Ik heb beide versies naast elkaar op de laptop staan. Net even geprobeerd en gekeken, de "Hong-Kong" versie is versie 908 0 terwijl de gedownloade versie 908 1 is. De Hong Kong versie heb ik aan de praat, er staat onder het kopje "About" ook dat deze versie geregistreerd en "fully licensed" is. Ik weet niet of dit zo al op de cd stond of dat dit via internet is geregistreerd.
De gedownloade versie werkt (nog) niet en deze versie is ook niet geregistreerd. Mogelijk dat je even rustig moet wachten op contact tussen het programma en Ross Tech over de registratie, of deze versie werkt echt niet.

Overigens had ik wel een grap, Bij het testen van de kabel/verbinding krijg ik keurig het scherm dat vermeld dat de port status ok is, de interface found etc, allen bij de CAN geeft hij aan Not ready. Dit zou volgens mij ook OK moeten zijn (deed het zaterdag wel goed) bij een Fabia 2.

Als ik dan via "select" naar bijvoorbeeld "01 engine" ga heb ik wel verbiniding.
Ook de optie OBD-II werkt gewoon waarbij aangegeven wordt dat er via het CAN bus protocol wordt gecommuniceerd (ik weet niet meer exact welke)

Hoe dit kan weet ik niet, kon ook niet meer proberen omdat de batterij van de laptop leeg was.

Ik heb in elk geval wel gemerkt dat je de handleiding (downloaden van Ross Tech) rustig moet volgen, en vooral de tijd nemen, dan werkt de kabel.

Bovenaan Onderaan