Twijfels over aanschaf Fabia Combi GL

Ondanks dat ik niet echt geloof dat het zo'n vaart zal lopen met het terugdraaien van de belastingvoordelen, krijg ik het toch een tikkie op m'n zenuwen van dat soort uitspraken van de "Haagse mafia".
 

FredV

Banned
Bestaande wetgeving moet worden aangepast, dat is niet zo maar gebeurd, ALS dat al zou gebeuren.

De soep wordt gelukkig nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
 

piair1982

Forumguru
Het is ook meer een media hype. Denk maar aan die ING bank die storing had waardoor men dacht gratis geld te krijgen. Liep dus ook op niets uit.
 

FredV

Banned
En denken dat je goedkoop auto kunt rijden loopt uit op .........

Nog steeds, ondanks alles, een goede keuze die door alle commotie en negatieve geluiden niet ondermijnd wordt.
Want hoe dan ook, ik blijf altijd minder betalen dan een pc-hooft-tractor en aanverwante zuipschuiten.
En wie lacht er het laatst? juist....
 

V50

Lid
De autoverkopen trekken aan, is dus meer BTW inkomsten, ook vanuit het onderhoud van een nieuwe auto! Een oud baggel wordt toch 'zwart' onderhouden?
De besparing van € 3000,00 wat het mij oplevert per jaar gaat wel weer op aan andere producten waar ook weer BTW over gerekend wordt! Worden deze BTW bedragen ook meegenomen bij de berekeningen?

Eric, je redeneert niet consequent. Enerzijds zeg je dat we vooral niet moeten vergeten dat de overheid geld verdient middels de btw op alle zuinige auto's die nu verkocht worden. Anderzijds zeg je dat elke euro die je niet aan een auto besteed wel ergens anders aan wordt uitgegeven waar een btw-heffing op zit. Wat is dan per saldo het verschil voor de overheid of er wel of geen bpm-vrije auto's verkocht worden? Ze verdienen er geen extra btw mee maar missen wel de bpm.
 

van_der_P

Senior Member
Het BPM voordeel neemt men je niet meer af. En de maanden belastingvrij rijden ook niet.
Dus dat heb je al verdient.
En als het al zover komt dat er belasting betaalt moet worden, dan zal dat toch wel een aangepast tarief zijn. Dunkt mij zo. Zo was het bij de verandering van het grijze kenteken toch ook.
 

LenK

Forumguru
Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder het me boeit, deze materie.

Als ik naar een 3 sterren restaurant ga dan weet ik dat ik voor veel meer geld mijn honger stil dan wanneer ik naar het cafetaria ga.
Maar ik weet ook dat het eten veel lekkerder en gezonder is en dat ik fatsoenlijk bediend wordt.

Zo ook met de auto. Ik betaal een stuk meer maar daar krijg ik ook een stuk meer voor terug.

In één opzicht gaat de vergelijking mank.

Ik ga wel eens naar een cafetaria, maar zal me nooit gaan verplaatsen in een BPM.MRB vrije auto vanwege redenen die ik al genoemd heb en maar niet meer herhaal anders wordt ik weer van van alles en nog wat beticht.
 

erik2907

Actief lid
Eric, je redeneert niet consequent. Enerzijds zeg je dat we vooral niet moeten vergeten dat de overheid geld verdient middels de btw op alle zuinige auto's die nu verkocht worden. Anderzijds zeg je dat elke euro die je niet aan een auto besteed wel ergens anders aan wordt uitgegeven waar een btw-heffing op zit. Wat is dan per saldo het verschil voor de overheid of er wel of geen bpm-vrije auto's verkocht worden? Ze verdienen er geen extra btw mee maar missen wel de bpm.

Kijk, het geld dat ik normaal uitgeef aan MRB zal ik nu uitgeven aan andere zaken waar BTW op zit! Als je dan een vergelijk maakt en roept dat er minder MRB inkomsten zijn, roep dan ook als staat dat er MEER BTW inkomsten zijn! Vergeet dat dan niet. Het verschil wordt hierdoor kleiner!!
 

erik2907

Actief lid
O ja, nog iets vergeten. Doordat de Greenline zeer veel accessoires heeft is hij redelijk aan de prijs (15990). Hier BTW over berekend levert een leuk bedrag op. SKODA had er ook voor kunnen kiezen om de auto kaal te leveren zoals de GO uitvoering (10890). Hierdoor was het BTW bedrag ook lager geweest. Moraal van het verhaal: SKODA propt deze auto vol met accessoires waardoor de BTW inkomsten voor de staat ook aantrekkelijker zijn en enigszins de BPM gecompenseerd wordt. Of is dit nu ook appels met peren vergelijken?
Zolang ik ervan kan genieten van de korting en geen MRB levert het mij netto geld in de portemonnee op dat ik weer verder kan besteden samen met mijn gezin (dagje uit of zo, een extra vakantie dus goed voor de economie). En V50, waarom koop jij deze auto niet?
 

V50

Lid
En V50, waarom koop jij deze auto niet?

Oh, maar ik heb al een Greenline besteld:). Om dezelfde redenen als de meesten hier, het belastingvoordeel en de lage gebruikskosten. Verder is het een prima auto, niet zo spannend als mijn V50 natuurlijk maar het verschil in kosten is mij dat niet (meer) waard.
En wat het de overheid nou precies kost aan misgelopen BPM, het zal allemaal wel. Je kunt ook stellen dat we straks heel veel accijnsinkomsten op brandstof gaan missen omdat we met z'n allen minder vaak tanken. Belangrijker is het om eens wat vaker naar de milieu-effecten te kijken dan naar de centjes, daar is de hele regeling namelijk om bedacht en dat effect lijkt zeer positief uit te pakken. Mijn C02 uitstoot is straks meer dan gehalveerd.
 

erik2907

Actief lid
Het blijft een lastige berekening! 20 jaar geleden waren er minder auto's op de weg met meer verbruik (1:8), dat was eerder regel dan uitzondering, tegenwoordig zijn er meer auto's en is er meer mobiliteit maar minder verbruik! Zolang het de politiek niet zelf in de portomonnee grijpt (ze hebben immers een dienstauto / OV kaart) zullen sommige politici altijd roepen dat de melkkoe gemolken dient te worden!
 
Bovenaan Onderaan