Twijfels over aanschaf Fabia Combi GL

b.vandenberg

Nieuw lid
Mijn vriendin en ik zoeken een nieuwe auto en zijn na een zoektocht in de tweedehandsmarkt nu serieus aan het overwegen om een Skoda Fabia Combi Greenline te kopen.

De Fabia Combi past goed bij onze wensen en na wat rekensommetjes bleek een nieuwe GL (diesel) een voordeliger kostenplaatje per jaar te hebben dan een tweedehands benzineuitvoering.

Met een verwachtte 10.000 km per jaar zouden wij normaal natuurlijk nooit voor diesel kiezen, maar het vervallen van de MRB en de lage brandstofkosten maken de greenline wel erg interessant. Verder sluit de auto ook goed aan bij de wens om zo duurzaam mogelijk te rijden.

Na wat meer gelezen te hebben, is mijn aanvankelijke enthousiasme toch wat minder. Dit komt door:
1. Het tegenvallende verbruik dat je tegenkomt in reviews en op dit forum. 1:20 lijkt goed te halen, maar veel zuiniger rijdt bijna niemand schijnbaar.
2. Het nieuws dat het voordeel van de MRB wellicht vervalt in de toekomst.

Punt een is jammer, maar nog geen ramp. In combinatie met het wegvallen van de MRB ziet het kostenplaatje er wel ineens een stuk anders uit. Zoals gezegd rijden wij weinig km's en hiervoor zouden we dan misschien toch vrij hoge MRB moeten betalen. Met dat vooruitzicht kan de keuze zomaar weer ineens veranderen in een 2e hands benzineuitvoering.

Kortom: Ik kies graag voor de GL, maar ben nog huiverig.

Mijn dealer zegt dat ze de MRB niet zomaar zullen verhogen voor mensen die de auto al aangeschaft hebben. Hij verwacht dat dit voor toekomstige kopers zou gelden.

Kan iemand op dit forum schetsen wat realistische ontwikkelingen zijn omtrent het afschaffen van het voordeel op de MRB voor Greenline rijders?

Verder zijn alle tips welkom.
 
Helaas kan niemand dat.
Als ze iedereen nu wel vol tarief mrb gaan laten betalen is dat echt wel heel raar.
Dan hebben heel wat gl rijders op valse gronden zich laten verleiden en gaan dan als nog de bood in.
 

NielsW

Lid
Ik ken je gevoel.
Het is uiteraard lastig om veel geld uit te geven aan een auto waarvan je niet goed weet wat de kosten zullen zijn.
Je geeft aan dat het gemiddelde verbruik op 1:20 is. Dit klopt voor veel mensen. Je moet wel rekening houden met het feit dat veel mensen hun auto net hebben. De auto wordt zuiniger na een tijdje en zal dus steeds beter gaan presteren. Kijk bv naar Hetzer in het verbruiken forum. Die is van 1:20 nu al op 1:24 uitgekomen en heeft nog geen 10.000 KM op de teller staan.

Punt 2 kun je niets over zeggen. Ze kunnen het zo door laten gaan, afschaffen, bijstellen, verminderen. Het is en blijft de nederlandse overheid. Het zal me niet eens verbazen wanneer ze de MRB van onzuinige auto's nog verder verhogen om te compenseren.

Ik denk dat ondanks deze punten de auto het nog steeds waard is.Je hebt een mooie uitgebreide auto die aan je verwachtingen zal voldoen.

En als de realistische ontwikkelingen van LenK komen dan is het nog steeds koffiedik kijken wat hij aangeeft. Hij is niet voor niets onze forum demagoog :D
 

Captain Hook

Forumguru
Het is en blijft de nederlandse overheid. Het zal me niet eens verbazen wanneer ze de MRB van onzuinige auto's nog verder verhogen om te compenseren.
Zeg dat wel. :biggthumpdown:
Ik rijd in een zuinige auto (rijd bijna net zo zuinig als in een Fabia Greenline) en ik ga iedere keer MEER MRB betalen. Dus hoezo kromme overheid? :mad:
 

peperskoda

Forumguru
De overheid heeft zich in het verleden niet altijd even betrouwbaar getoond wanneer het gaat over het afschaffen van voordelen voor kopers van bepaalde voertuigen. Een goed voorbeeld daarvan is het grijze kenteken. Wanneer je op dit moment zou besluiten om een Fabia GL aan te schaffen dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je zeker van het BPM voordeel kunt gaan genieten, of het voordeel m.b.t. MRB lang van toepassing blijft kan niemand je vertellen. Dat is dan de gok die je neemt. Wanneer ik er vanuit ga dat ik wel MRB zou moeten gaan betalen voor mijn Fabia GL (in mijn geval is dat dan 250 euro's per kwartaal) dan heb ik nog steeds een voordeel van minimaal 55 euro per maand. Het is natuurlijk minder als ik heb bij 0 MRB, maar het blijft voordeel. Reken voor jezelf uit wat het voor- of nadeel voor jou zou kunnen zijn wanneer de overheid onverhoopt besluit om weer MRB te gaan heffen op deze auto's dan kun je beter een beslissing nemen zonder een al te grote gok. Wanneer je besluit tot aanschaf van een Fabia GL kun je proberen om in je koopcontract een zinssnede op te nemen die er in voorziet dat wanneer de overheid weer BPM zou gaan heffen op deze auto de koop ongedaan wordt gemaakt danwel dat de verkopende partij het risico daarvoor overneemt.
 

b.vandenberg

Nieuw lid
Dank voor de snelle reacties allemaal.

@peperskoda Ik dacht dat BPM een belasting is die je betaald op moment van aanschaf. Je tekent een koopcontract op basis van product en prijs. Het lijkt me dat afschaffing van de BPM korting voor de auto geleverd is automatisch betekend dat je het contract mag ontbinden.

Is het in theorie mogelijk dat BPM met terugwerkende kracht betaald zou moeten worden? Ik bedoel dus over een auto die dus al betaald en in bezit is. In dat geval is het zeker een goede tip om hier voorzieningen voor te treffen in het contract.
 
Is het in theorie mogelijk dat BPM met terugwerkende kracht betaald zou moeten worden? Ik bedoel dus over een auto die dus al betaald en in bezit is.

Dat is in principe niet mogelijk. Het is een belasting die wordt geheven naar de maatstaven die gelden op het moment van registratie. Er vanuit gaande dat de auto aan de "vrijstellingseisen" voldoet. (Zie discussie reservewiel etc.)
 

b.vandenberg

Nieuw lid
@windmillsails. Duidelijk daar ging ik ook van uit.

Kostenberekening Google Docs

Zie hier mijn berekening. De getallen die je ziet zijn gebaseerd op gebruik (50.000km totaal) en bezit voor 5 jaar. Je ziet dat de factor MRB zo groot is dat bij vervallen van dit voordeel de benzineuitvoering voordelinger wordt dan de GL.

Vinden jullie dit een realistische berekening?
 

NielsW

Lid
Tsja,

het is en blijft een gok.
Datzelfde als je kijkt naar je huidige auto en een nieuwe. in 5 jaar kosten ze ook evenveel.
Wij wagen de gok. met een rechts kabinet durf ik het nog wel aan. Als het toch links zou zijn geworden zou ik meer mijn hart hebben vastgehouden ;)
 

V50

Lid
Waarom schat je de afschrijving van een benzine variant 1500 euro lager in? Ik denk dat een diesel van vijf jaar oud met 'maar' 50.000 op de teller juist een gewild object is. En als je er van uit gaat dat de bpm-vrijstelling opgeheven wordt dan zit je helemaal goed met een Greenline want de nieuwwaarde komt dan ineens 3500,- euro hoger te liggen. Dat beperkt het risico van de aanschaf dan ook enigzins. Belastingmaatregelen er af betekent dan ook restwaarde omhoog.

Daarbij verwacht ik niet dat de wegenbelasting vanaf 2012 gelijk de volle mep zal zijn als de overheid besluit dat we toch weer moeten betalen. Er zal echt wel een redelijk tarief worden bedacht om de schade acceptabel te houden.
 

V50

Lid
Overigens zou ik bij slechts 10.000 km niet voor een diesel gaan, belastingvrij of niet. Overweeg naast een Fabia combi benzine ook eens een A-klasse benzine auto in een segment hoger, zoals een Kia Cee'd bijvoorbeeld. Prijstechnisch scheelt dat niet veel.
 

peperskoda

Forumguru
@V50: Je stelling dat wanneer de BPM weer geheven zou gaan worden de restwaarde van een GL ook stijgt is niet erg realistisch. Er zal dan een verhoogd aanbod komen van GL-berijders die hun diesel weer willen inruilen voor een benzine uitvoering met als gevolg een overmatig aanbod van dit type auto op de markt terwijl de vraag naar gebruikte diesels in dit segment van de markt niet echt groot is. Tegelijkertijd weet iedere dealer en handelaar wat de nieuwprijs is geweest en zal die als basis gebruiken om een inruilprijs te bepalen.
 
@ b.vandenberg

Je berekening is zeker realistisch. Het verschil blijft uiteindelijk de wegenbelasting. In mijn situatie zou het inhouden dat ik geen enkele voordeel zou behalen met het rijden in de GL ten opzichte van mijn vorige auto (klasse duurder en dubbele uitstoot van co2). Ik rijd namelijk niet meer dan 15dkm per jaar. Dat is wel zuur. Vind wel dat de overheid best wel rekening moet gaan houden met de CO2 uitstoot van de auto. Ik wil best betalen, maar wel naar ratio. We leveren wat in om een bijdrage te doen aan het milieu (ook je eigen voordeel, dat geef ik toe). Daar mag toch zeker wel een lagere heffing tegenover staan? Maar buiten het geld om; we zullen toch moeten uitkomen op een schonere wagenpark en de Fabia GL draagt daar aan bij. En ja, de regering is niet heel betrouwbaar - of het nu links, midden of rechts is.
 

Captain Hook

Forumguru
En weer is het in het nieuws:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/14674/Wegenbelastingvrij-status-bedreigd

Wel opvallend als je bedenkt dat het allemaal om het milieu te doen is (ahum). :2133:
"loopt de overheid inmiddels veel geld mis" staat er in het artikel. M.a.w. een negatieve insteek!

Als het echt om het milieu te doen was geweest, dan had er iets gestaan in de trant van: "dankzij deze regeling is de lucht veel schoner geworden en heeft de regeling bijgedragen aan een verbetering van het klimaat" blablabla.

Wederom blijkt, het gaat helegaar niet om het milieu, het gaat altijd om de poen. Hypocrisie ten top! :mad:
 

V50

Lid
@peperskoda: je hebt wel een punt maar gevoelsmatig denk ik dat er toch altijd wel een markt is voor schone kleine diesels, ook als de bpm er weer op komt. Want ook in een nieuw stelsel van wegenbelasting en/of kilometerheffing zal waarschijnlijk een schonere auto bevoordeeld worden ten opzichte van een vervuilende auto. En dat men bij inruil alleen naar de nieuwwaarde kijkt daar zullen bezitters van huidige kleine diesels die willen inruilen het niet mee eens zijn. Probeer tegenwoordig maar eens een jonge Polo of Fabia diesel te slijten. Dan krijg je overal het verhaal van de bluemotions en greenlines onder je neus geschoven en kijkt men ineens niet meer naar de nieuwwaarde van destijds. Dus mag je het andersom ook wel verwachten. Maar uiteindelijke zal het de markt zijn die de restwaardee bepaalt.

@Kapitein Haak: helemaal mee eens. De insteek is verkeerd, men zou juist het succes van de regeling, en daarmee de winst voor het milieu, moeten benadrukken. Alleen weet ik niet of je de overheid deze negatieve benadering moet verwijten. Volgens mij is het vooral de Nederlandse media die nogal neigt naar negatieve berichtgeving.
 
Ik heb (zoals velen hier) de beslissing genomen voor de GL mede door het belastingvoordeel. Een combinatie van het geen MRB en geen BPM maakt het plaatje heel interessant. Het zou waanzinnig jammer voor mijn eigen portemonnee zijn wanneer de regering deze maatregelen intrekt...

Wel typisch overigens, de regering maakt een plan om de co2 uitstoot omlaag te brengen. Dit doen ze o.a. door "schoon rijden" te belonen, nu heeft dat systeem succes en dan zouden ze er vanaf willen?

Dat dit Den Haag meer kost dan verwacht is vervelend, maar er zijn voor de regering wel meer opties dan klakkeloos de MRB er weer op te gooien. Zo kun je de slurptax ook omhoog gooien natuurlijk.

Nu ja, het BPM voordeel kunnen ze ons niet meer afnemen... En dan heb ik nog steeds een luxe uitgevoerde, zuinige diesel voor de deur staan, dan kost het maar een paar euro meer :S
 

Gerke

Forumguru
Ik heb de discussie ook even belangstellend gevolgd.

De BPM regeling kan pas per 1-1-2012 weer gewijzigd worden (ligt nl voor 2 jaar vast).
De MRB kan wel acuut aangepast worden helaas. Voor de ons zou dat dan op basis van het gewicht neerkomen op 82 euro per maand.

Dit afgezet tegen de kosten die ik voorheen had. Het voordeel van nu 250 tot 300 euro per maand zou dan zijn 170 tot 220 euro per maand, nog steeds een aanzienlijk voordeel.

En als het geen MRB wordt, dan is de kans groot dat het toch de KM heffing gaat worden ;)
 

Captain Hook

Forumguru
@Gerke: niks ligt vast. Alles kan en zal gewijzigd worden. Dat heeft 'onze' overheid al meermalen bewezen... :mad:

Een v.d. bekendste voorbeelden: de belofte dat het kwartje-van-Kok tijdelijk zou zijn... :koffie:
 

Gerke

Forumguru
Dat kwartje was heel iets anders.

Voor de BPM ontheffing is een wet gemaakt, die kan pas na 2 jaar gewijzigd worden ;)
Dat is ook een afspraak met het Europeesche Parlement.

En die km heffing die komt er toch wel, dus geniet er nog maar even van.
 
Ik heb zelf niet echt onderzoek gedaan, maar mijn dealer vertelde mij dat ook de MRB niet zomaar terug gedraaid kan worden. Hij zei dat nu al vast lag dat de grens van 95 gr/km CO2 terug gaat naar 90 gr/km per 1-1-2012 en dat we met de fabia dan ook nog goed zouden zitten met zijn 89 gr/km. Indianen verhaal?
 
Bovenaan Onderaan