Tuning meteen te zien bij reguliere controle/onderhoud?

EdK

Forumguru
Leuke discussie hier weer hoor
Voor mezelf sprekend heb ik een fabrieks update gedaan bij VT en ik heb dus de software van de Polo erin staan met 115Pk
Want het 1.0 TSI 3Cil blok word bij skoda met max 110Pk geleverd.

VT geeft aan dat met een fabrieks update je binnen de normen van de fabrieks specificaties blijft !

Dan lees ik hier elke keer weer het verhaal van PON en coulance....
Heren dat is een zaak van de dealer en PON.

Jij hebt de wagen bij de dealer aangeschaft en dat is JE partij om dingen uit te vechten.
Affijn als mijn dealer nog steeds tuning aanbied bij een derde partij uitgevoerd te Beverwijk
Dan durf ik dat gevecht met hem wel aan te gaan over coulance met een fabrieks update van VT

Want stel dat ik nu de tuning van de dealer had genomen en er gebeurd iets met het blok en er moet een uitdraai van de ECU naar Pon verstuurd worden....
Tsja daaruit zou blijken dat het blok is getuned dus geen coulance van PON dus
Maar dat is dan jammer voor de dealer want die zal motten bloeden voor de tuning die zij hebben verkocht aan mij dan.
Dit zou dan een heel leuk gevecht worden die mijn inziens met ons consumentenrecht lullig zou uitvallen voor de dealer..

Maw ik rij lekker met die fabrieks update naar 115 Pk en voorzie hier geen problemen door..
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , coulance is een gunstregel, geen verplichting. Dus in jouw geval kan zelfs je dealer "nope" zeggen.
Moest het een garantiegeval zijn, dan heb je 100% gelijk, dan is het de dealer zijn probleem dat Pon garantie weigert.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kwam dat door de tuning denk je? Lijkt me niet.
Dat is nu net het hele punt. Dat zal zelden of nooit het geval zijn. Waar het dus om gaat is in hoeverre je dealer van zo'n niet tuning gerelateerd probleem een (garantie) probleem zal willen maken. En dan zijn je relatie met je dealer en je transparantie van begin af aan mbt de tuning, cruciale factoren.
 

PizzaPieter

Forumguru
Vandaag offerte gehad van Autohaas om te laten tunen (150 - 170 pk, ABT, met behoud garantie). Beetje dikke doekoes vind ik zelf en ook niet het gewenste resultaat.

Wil sowieso de garantie niet kwijt (heb een jaar), dus ik ga voorlopig tevreden zijn met 150pk :-)

Huidige vermogen: 150 pk / 320NM
Vermogen na tuning door ABT: 170 pk / 360NM

De kosten van deze tuning zijn € 1.799,= incl. BTW en montage.

Waarom kiezen voor tuning door ABT?ABT is de enige door Volkswagen/Audi/SEAT/Skoda erkende tuner. Daardoor is garantie afwikkeling via de dealer mogelijk in tegenstelling tot andere tuners.
  1. ABT investeert meer tijd in ontwikkeling en werkt hiervoor samen met Volkswagen AG. De ontwikkeling gaat bij ABT per voertuigconfiguratie en niet voor de massa.
  2. ABT herschrijft niet de originele fabriekssoftware, maar plaatst een separate computer* in het voertuig, met als voordeel:
  • Voertuig blijft volledig diagnostisch
  • Fabrieksupdates worden probleemloos uitgevoerd
  • ABT kabelboom van vergelijkbare kwaliteit als fabriekskabelboom
  • Actieve motorbescherming door permanente bewaking van relevante sensorwaarden, zoals motortemperatuur etc.
  • ABT tuning reguleert vermogen naar motortemperatuur en pas bij een warme motor is 100% vermogen beschikbaar, hetgeen resulteert in maximale motorbescherming.
*de kosten van deze separate computer bedragen € 500,- en zijn inbegrepen in de prijs van tuning.
 

PizzaPieter

Forumguru
Veeeeeeeeeeeel te veel geld, je hebt daarmee je garantie betaald, de ervaringen van anderen die abt laten doen hebben zijn niet zo positief;

dan nog met een externe ecu :nono:

Mijn idee wás en blíjft hiermee dat ik áls ik het laat doen, het via JD gaat. Was wel benieuwd, maar dit is erg veel geld idd
 

EdK

Forumguru
Huidige vermogen: 150 pk / 320NM
Vermogen na tuning door ABT: 170 pk / 360NM

De kosten van deze tuning zijn € 1.799,= incl. BTW en montage.
Dit komt bij mij over dat je alvast een deel meebetaald voor de reparatie die eventueel in de garantie periode zou gaan komen...
Zou lekker naar een VAG Techniek / JD of een TVS gaan.
Gasten weten wat ze doen en voor stukje mnder euries

En ergens op de website van Heron staan verborgen ook een tunings mogeljkheid
En dat is een stuk minder dan van ABT
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of die ABT-tuning alleen een chip-voor-tussen-de-oren plaatst, of dat ze daadwerkelijk tunen: als er 150 pk als fabrieksopgave is gegeven, hoef je niet verrast te zijn als bij een meting geen 150 maar rond de 160 pk uit het blok blijkt te komen. Als je dan ook nog wat ethanol in de tank giet, zodat het vermogen omhoog gaat, kan je op een rollenbank zomaar rond de 170 pk uitkomen, zonder dat er daadwerkelijk iets aan de software is veranderd.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom kiezen voor tuning door ABT?ABT is de enige door Volkswagen/Audi/SEAT/Skoda erkende tuner. Daardoor is garantie afwikkeling via de dealer mogelijk in tegenstelling tot andere tuners.
Is dit ook echt zo? Vroeger was Abt de enige tuning die via PON geleverd werd en waarbij dus ook de garantie werd overgenomen, maar sinds 2013 (ofzo) zijn ze daarmee gestopt. Ik zou me eens heel goed inlezen wat de kleine lettertjes rondom die garantie inhouden. Let ook op dat er niet staat dat de fabrieksgarantie behouden blijft, maar slechts dat afhandeling via de dealer verloopt.
Nee, hoop geld voor weinig
Eens. Ik zou naar JD rijden, maatwerktuning laten doen en de rest van het geld opzij zetten voor die eventuele garantieclaim die waarschijnlijk tóch nooit gaat komen.
 

Cordoba

Forumguru
ethanol bij diesel?

Dat had ik even gemist, maar ik zie het nu in de tekst onder de post van PizzaPieter staan, maar ik denk dat de strekking van mijn verhaal wel duidelijk is.

ABT is zo'n 10 jaar terug door Pon ingeschakeld om 100 zwarte en witte Leon Cupra's op te waarderen naar een 'Limited Edition 310', niet alleen werd zelfs onder de meest gunstige omstandigheden het vermogen lang niet gehaald, ook veel problemen doordat het vermogen er met pieken in kwam, en er dan ook nog flinke dips in het koppelverloop zaten, waardoor de aandrijflijn onnodig veel op zijn d*nder kreeg, met als gevolg bijvoorbeeld koppelingsproblemen. Sindsdien is de goede naam van ABT wel verdwenen als sneeuw voor de zon.
 
Ooit dit topic gestart omdat ik twijfelde over wel/niet tuning ivm fabrieksgarantie. Na twee jaar rijden zonder problemen en 1e longlife beurt vond ik het tijd de stap te maken. Gisteren langs VAGTechniek geweest voor stage 1 tuning van mijn 1.4 TSI DSG-6.

Alle twijfel die ik had is verdwenen; resultaat is gewoon een heel soepele auto die net wat beter reageert bij inhalen en invoegen. Een Kodiaq is tenslotte een zware auto en met name het extra koppel (van 250->320 NM) is het waard. De DSG-6 (DQ-250) kan standaard 350NM aan dus daar zitten we binnen veilige marges. De respons op gaspedaal blijft heerlijk beschaafd, geen zenuwachtig gedoe.

Ik heb er alle vertrouwen in dat, gezien mijn rustige rijgedrag en netjes volgen onderhoud, ik hier lang plezier van ga hebben.
 

oco1979

Forumguru
Had ik deze maar bij dag 1 gedaan,zal je wel denken. Versta dat je wat weigerachtig stond van de garantieperiode.

Veel genot van. :rockon:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Forumguru
Ik ga er ook voor wrs als ik door de garantie periode heen ben.

Kijken of de auto tegen die tijd nog kilometers maakt......want t is bedroevend nu
 
Bovenaan Onderaan