Tuning meteen te zien bij reguliere controle/onderhoud?

JBO

Nieuw lid
Is het verstandig van een octavia III 1.6TDI DSG te laten tunen?

ik heb een beetje bang voor de leasingmaatschappij en voor de motor, ik heb dit eens gehoord dat het niet verstandig is om een 1.6 te laten chippen omdat dat ze nog al gevoelig zijn hiervoor.

Is dit zo?

Mvg
 

Bakkertje

Forumguru
In het verlengde van de oorspronkelijke vraag ben ik nog altijd benieuwd of een externe JD box ook gezien kan worden door een dealer. Voor de topic starter is dat in mijn beleving best een serieus alternatief.

Het aanpassen naar fabrieks hogere vermogens lijkt me nog altijd traceerbaar om dat de teller op 1 komt te staan (uit het eerder geplaatste screenshot). Dus daarvoor geldt nog steeds dat het tot verval van de garantie zal leiden.

Verder denk ik dat een fabrikant wel degelijk rekening houdt met uitval percentages, motorvermogen en de marges.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is ook geen rare gedachte objectief gezien. Maar ik heb het sterke vermoeden dat die grotere slijtage dermate gering en traag verlopend is, dat het karretje daar niets van zal laten blijken omdat het tegen die tijd al lang op de schroothoop is beland ;)
 

hemi24

Forumguru
Is het verstandig van een octavia III 1.6TDI DSG te laten tunen?

ik heb een beetje bang voor de leasingmaatschappij en voor de motor, ik heb dit eens gehoord dat het niet verstandig is om een 1.6 te laten chippen omdat dat ze nog al gevoelig zijn hiervoor.

Is dit zo?

Mvg

Ik heb eerder angst dat de koppelingsplaten van de DSG het niet leuk gaan vinden. De techniek van de 1.6 TDI (EA-288 motor) ben ik niet zo bang voor, dat is wel een degelijk blok, ookal is de warmtehuishouding bij langdurig hogere belasting wellicht niet helemaal adequaat. Dit laatste ga je met 'losse wagen' geen problemen mee krijgen, enkel als je met een aanhanger gaat klimmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBO

CharlesTucker

Forumguru
Voor wat betreft dat ene karretje heb je met zeer grote waarschijnlijkheid (maar net geen 100% ;)) helemaal gelijk, maar onder de enorme hoeveelheden auto's die gemaakt worden zijn er vast een paar die door dat extra vermogen net over een grens geduwd worden. Als fabrikant gooi je wat op de verkoopprijs en je bent gedekt. Als individuele eigenaar kun je net pech hebben (heel erg kleine kans, ik weet het, maar ook geen 0%).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee precies, het gaat hier om heel kleine kansen. Mensen weten helaas niet goed hoe daar rationeel over te denken en hun gedrag daarmee op te lijnen. In dit geval bv stelt men zich met grote regelmaat bloot aan vele risico's met een veel grotere kans en ernstiger gevolgen (bv je begeven in het verkeer, leefgewoonten die de gezondheid bedreigen, enz.). Terwijl men aan de andere kant meedoet aan loterijen met een astronomisch kleine kans die men niet als zodanig inschat (anders zou men niet deelnemen). Vandaar dat ik, niet gehinderd door deze kennis, beweer dat de hier telkenmale geventileerde benauwdheid voor problemen met garantie agv tuning, niet reeel is en ik die als koudwatervrees bestempel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Ik begrijp de koudwatervrees wel @Rosinfield, die komt gewoon doordat het veelal leaserijders zijn die met deze gewetensvraag zitten. Aangezien je formeel geen eigenaar bent van een leaseauto is de afweging anders dan vanuit het privé bezit standpunt.

Als ik voor mezelf spreek zou ik een privé auto rustig laten tunen door een gerenommeerde tuner. De leaseauto die ik rijd dan weer niet. Simpelweg omdat het niet mijn eigendom is.
 

Sk_Hans

Forumguru
Automotoren hebben vaak heel ruime marges. Veel ruimer dan je in eerste instantie bedenkt. Dat moet ook wel. Hier in Europa wordt vooral gelet op fractionele verschillen in uitstoot. Maar miljoenen van dit soort motoren komt in terecht in auto's die rondrijden in heel andere delen van de wereld. In landen als India, Zuid-Afrika, Oekraïne om maar een paar voorbeelden te noemen. Daar rijden ze vaak niet alleen op 93 octaan (of minder!) benzine maar ook in omstandigheden die wij ons nauwelijks voor kunnen stellen. Van meteen bij -30 op zijn staart trappen tot volbeladen rijden hoog in de bergen bij 40 graden.

De motoren zijn ingesteld om al dat soort "abuse" redelijk aan te kunnen. Een tuner optimaliseert de motor om met onze perfecte brandstoffen in heel gemiddelde omstandigheden redelijk normaal te kunnen rijden.
 

Jewepe

Forumguru
@Rosinfield
Je kunt dat v.v. wel weglaten. Cruijff was een rasoptimist en zag overal voornamelijk kansen in. De "buitenwereld" heeft de v.v. versie bedacht, maar die is dus niet van Cruijff. Pieter Winsemius heeft één van zijn boekjes een hele leuke analyse van Cruijff en zijn uitspraken gemaakt. De mooiste vind ik "je ziet het pas als je het doorhebt" (zo heet het boekje volgens mij ook).
 

Canon-Eye

Forumguru
het gaat hier om heel kleine kansen.
Maar ja, toevallig (of niet?) ben ik tevreden met de auto zoals-ie nu presteert*). Dus ik zie geen aanleiding om daar iets aan te gaan doen.
Wel twee aanleidingen om dat niet te doen: 1) de zekere kosten en 2) die heel kleine kans.





*) 't Is natuurlijk wel een SEAT, dat scheelt misschien... :D
 

Cordoba

Forumguru
Voor wat betreft dat ene karretje heb je met zeer grote waarschijnlijkheid (maar net geen 100% ;)) helemaal gelijk, maar onder de enorme hoeveelheden auto's die gemaakt worden zijn er vast een paar die door dat extra vermogen net over een grens geduwd worden. Als fabrikant gooi je wat op de verkoopprijs en je bent gedekt. Als individuele eigenaar kun je net pech hebben (heel erg kleine kans, ik weet het, maar ook geen 0%).

Probleem is dat zeker als een auto meer dan 1 keer geflasht is, de dealer/importeur op geen enkele manier meer kan controleren, wat er tussendoor aan software op heeft gestaan en of die wel of niet extra schade heeft veroorzaakt. Een auto waar 1 keer nieuwe software op is gezet, (bijv. in mijn voorbeeld de 75 pk versie van hetzelfde blok) is nog te controleren als je de moeite wil nemen, maar daar zal Pon/dealer niet aan beginnen, gewoon een claim afwijzen is veel makkelijker.

Ik wil ook een argument laten horen, wat ervoor pleit om juist niet-getunede auto's uit te sluiten van garantie/coulance: getunede auto's rijden over het algemeen wat meer km's en zullen wat meer toeren draaien door een sportieve rijstijl, en zullen minder als boodschappen autootje voor ritten van 3-5 km lengte gebruikt worden. Dat andere gebruik levert ook minder problemen met EGR en intern vervuilde turbo's op, dus minder kans op prijzige garantieclaims. Ik snap dat een fabrikant/importeur daar niet aan wil, omdat het buiten de controle van hen gaat, maar dit tegen-argument maakt ook duidelijk dat het netto effect niet zomaar een optelsommetje is, maar complexe materie. Als je daar dus echt iets van zou willen zeggen, zou je een uitgebreide proef moeten doen en de ongeplande reparaties van wel en niet getunede auto's moeten vergelijken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Da's een interessant gezichtspunt. Het zou me idd niet verbazen wanneer getunede auto's met meer beleid worden behandeld dan ongetunede. Ho ho, nog niet steigeren: gemiddeld dan he ;)
 

El Fuego

Senior Member
In het verlengde van de oorspronkelijke vraag ben ik nog altijd benieuwd of een externe JD box ook gezien kan worden door een dealer. Voor de topic starter is dat in mijn beleving best een serieus alternatief.
Ik heb vier jaar zonder problemen rond gereden in een O3 1.6TDI met een JD box. Wanneer het weer tijd was voor een beurt haalde ik altijd de box eruit. Ik heb de dealer er nooit over gehoord dat hij bepaalde afwijkingen in de metingen heeft gezien. Op basis daarvan zou ik zeggen dat hij het niet kan zien. Mochten er trouwens nog mensen geïnteresseerd zijn in de box: ik hoor het graag.......
 

hemi24

Forumguru
1 ding weet ik heel zeker, als Pon een manier kan vinden om onder een claim uit te komen zullen ze dat met 2 handen aangrijpen.

Hangt dat niet samen met het feit dat Pon zelf de garantie voor alle NL-wagens heeft afgekocht bij de fabriek..?
 
Bovenaan Onderaan