Tuning meteen te zien bij reguliere controle/onderhoud?

leon-cupra

Forumguru
Een extern bakje zeker? Want erin geraken is echt niet Vd poes se. Apec doet het niet.
Staat specifiek chiptuning. Dus veronderstel niet via powerbox.
Heinz kan ook de AMG chippen, dus onmogelijk is het niet.
APEC ... zeer kleine speler ... middelen zullen niet altijd voor hande zijn om specifieke data te kopen.
 

philippe bakker

Forumguru
Staat specifiek chiptuning. Dus veronderstel niet via powerbox.
Heinz kan ook de AMG chippen, dus onmogelijk is het niet.
APEC ... zeer kleine speler ... middelen zullen niet altijd voor hande zijn om specifieke data te kopen.
Heinz... overlaatst ging een collega bakker daar zijn panamera hybrid chippen. Eenmaal thuisgekomen deed die auto heel raar. Is hij maar terug gegaan om alles terug origineel te zetten en bij zijn eerst volgend Porsche bezoekje zag de garage dat direct en heeft hij een blaam gekregen.... ze zullen wel zeggen dat ze het kunnen ...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alles leuk en aardig. Maar feit blijft dat het gaat om een risico dat ieder voor zich moet inschatten en dat er meer dan voldoende reden is om dat als zodanig laag te doen dat het alleszins acceptabel is en vergelijkbaar met vele risico's die de meesten van ons nemen zonder daar een moment wakker van te liggen. In één woord: koudwatervrees.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat je je garantie verliest lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch. De fabrikant garandeert datgene wat hij gebouwd en afgeregeld heeft, daar heeft ie invloed op, daar heeft ie over nagedacht. Hij heeft een goed idee over percentages problemen die zullen optreden (risicoanalyse), en verrekent de kosten van garantieclaims wel in de nieuwprijs. Als je dan zelf veranderingen aanbrengt (of laat aanbrengen uiteraard) dan zijn dat zaken waar de fabrikant geen invloed op heeft, de auto is niet meer de auto die hij gebouwd heeft, marges worden mogelijk iets kleiner dan bedacht door de fabrikant, en deze hoeft dus ook niet meer op te draaien voor eventuele problemen vind ik.

Dat gezegd hebbende, ik geloof best dat bij een renommeerde tuner de kans op problemen heel erg klein is, en dat wordt bevestigd door veel mensen hier die erg tevreden zijn over hun tuning, en inderdaad geen problemen hebben. Maar mocht je toch pech hebben, take it like a man (daarom heb ik respect voor de gedachte van @philippe bakker, die eerder schrijft dat de extra fun meer dan opweegt tegen het extra risico, wat hij dus accepteert).
 

Bakkertje

Forumguru
In geval van tuning zal invoerder zeggen "betaal alles maar zelf". Coulance is een gunstregel van de invoerder.

In het geval van Pon (de importeur in NL) zegt Pon per definitie betaal alles zelf maar.
Er zijn maar bar weinig verhalen waarbij Pon Coulant is gebleken. Ja, uiteindelijk na de nodige media aandacht komt er als je geluk hebt een regeling (neem het olieverbruik van de 1.8 / 2.0 TSI motoren maar als voorbeeld)

Maar ik ben het met je eens, als je auto getuned is, dan hebben ze sowieso al de nodige stok om te slaan.
 

Bakkertje

Forumguru
Wat ik me nog wel even additioneel afvraag. JD levert voor de 1.4 ACT ook de mogelijkheid om extern te tunen (dus met een externe ECU en kabelboom).
Zou dat ook te traceren zijn door een dealer?

De opbrengst is overigens wel minder dan bij "echte" tuning, 175 pk en 300 nm bij externe tuning, 190 pk en 320 nm bij echte tuning (in beide gevallen met RON98 brandstof).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je zult hoe dan ook elke keer dat je auto naar de dealer gaat, het zaakje moeten uit- en weer inbouwen
 

Bakkertje

Forumguru
Je zult hoe dan ook elke keer dat je auto naar de dealer gaat, het zaakje moeten uit- en weer inbouwen

Dat klopt, maar als het daarmee onzichtbaar blijft voor een dealer en je dus ook geen risico loopt op verval van garantie, dan is het wellicht nog een alternatief.
Maar dan moet het ook daadwerkelijk onzichtbaar zijn voor een dealer en het in en uitbouwen moet je eenvoudig zelf kunnen doen.

Last but not least is het ook nog de vraag of je het wel moet willen met een externe ECU.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er ooit één van JD gehad in de Yeti die zich om een of andere reden niet "normaal" wilde laten chippen. Voldeed op zich prima
 

oco1979

Forumguru
Dat klopt, maar als het daarmee onzichtbaar blijft voor een dealer en je dus ook geen risico loopt op verval van garantie, dan is het wellicht nog een alternatief.
Maar dan moet het ook daadwerkelijk onzichtbaar zijn voor een dealer en het in en uitbouwen moet je eenvoudig zelf kunnen doen.

Last but not least is het ook nog de vraag of je het wel moet willen met een externe ECU.

Bepaalde merken doe de ecu een soort terugkoppeling van data,daarbij kan dan enige onregelmatigheden ontdekt worden.

Hierbij is de kans wel kleiner dat ze iets ontdekken als je box verwijderd voor garage bezoek,dan dat je software zelf hebt gewijzigd.
 

Cordoba

Forumguru
Dat je je garantie verliest lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch. De fabrikant garandeert datgene wat hij gebouwd en afgeregeld heeft, daar heeft ie invloed op, daar heeft ie over nagedacht. Hij heeft een goed idee over percentages problemen die zullen optreden (risicoanalyse), en verrekent de kosten van garantieclaims wel in de nieuwprijs. Als je dan zelf veranderingen aanbrengt (of laat aanbrengen uiteraard) dan zijn dat zaken waar de fabrikant geen invloed op heeft, de auto is niet meer de auto die hij gebouwd heeft, marges worden mogelijk iets kleiner dan bedacht door de fabrikant, en deze hoeft dus ook niet meer op te draaien voor eventuele problemen vind ik.

Als je het over echte tuning hebt klopt dit, maar je ziet steeds vaker dat hetzelfde blok met ook met andere software wordt geleverd door diezelfde fabrikant, het oud voorbeeld daarvan is de Citigo die met 60 pk en met 75 pk wordt geleverd, alleen door ander motorsoftware in de ECU te stoppen. Er zijn ook tuners die de mogelijkheid bieden om zoals in het voorbeeld van de Citigo deze van software voor de 75 pk versie te voorzien. In dat geval zijn de veiligheidsmarges dus niet kleiner dan de waardes die de fabrikant hanteert, maar garantie krijgen blijft dan toch een heel lastig iets.
 

Canon-Eye

Forumguru
In dat geval zijn de veiligheidsmarges dus niet kleiner dan de waardes die de fabrikant hanteert, maar garantie krijgen blijft dan toch een heel lastig iets.
Nog steeds logisch, want vanuit de fabrikant gezien is er dan toch door een niet-geautoriseerde derde aan de auto geknutseld.
 

CharlesTucker

Forumguru
Exact, de fabrikant weet niet of de aanpassing gedaan is door een goede tuner met verstand van zaken of door Beun de Haas om de hoek. En daarbij, die Citigo met 75 pk is duurder dan de versie met 60 pk. Dat zal deels gewoon een marketingkwestie zijn, maar misschien zijn de veiligheidsmarges wel degelijk kleiner, zit je net iets dichter op de grenzen van wat het blok aankan, en verwacht de fabrikant daardoor net iets meer garantieclaims. En dekt hij zich daar tegen in door die hogere kostprijs (speculatie uiteraard, maar klinkt niet heel raar toch?).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat klinkt wel raar in mijn oren. Immers, de fabrikant heeft al een forse marge ingebouwd om rekening te houden met mensen die hun motor nooit warm rijden en beginnen met planken. Die paar pekaatjes extra vanwege tuning naar de waarde van een zelfde wat sterker gemotoriseerde auto in zijn assortiment, zijn te verwaarlozen in dat opzicht.
 

CharlesTucker

Forumguru
Maar even verder speculerend, gaat een 75 pk versie niet net een fractie sneller kapot als je koud begint te planken dan de 60 pk versie ? Kansen zullen misschien maar marginaal veranderen, maar met grote aantallen misschien toch relevant? Niet dat ik beweer het te weten hoor, maar ik vind het (als relatieve leek op autogebied en commercie, maar met redelijk wat kennis van statistiek) nog steeds geen rare gedachte. Maar we hoeven het niet eens te zijn, dan houdt de discussie levendig (en inmiddels enigszins off-topic, maar de oorspronkelijke vraag is denk ik al eerder afdoende beantwoord).
 
Bovenaan Onderaan