Tuning meteen te zien bij reguliere controle/onderhoud?

Ik overweeg bescheiden (stage 1) chiptuning voor Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 pk DSG. Maar is dit meteen te zien bij een beurt/diagnose bij de dealer? Ik snap dat het met speurwerk vast te vinden zal zijn. Ik heb namelijk geen zin in gedoe/gezeik bij de 1e beurt. Overweeg ook om te vragen of ze het probleem vinden, want heb goede band met de dealer en kom daar al lang.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt ook informeren of de dealer tuning aanbied; dan weet je dat ze er blijkbaar geen problemen mee hebben én welke partij zij hiervoor aanraden. De nuance zit net in de manier waarop je de vraag neerlegt...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is sowieso verstandig het gewoon bij je dealer te laten vastleggen, ter voorkoming van software updates. Bij mijn dealer geen enkel probleem, integendeel
 
Het is sowieso verstandig het gewoon bij je dealer te laten vastleggen, ter voorkoming van software updates. Bij mijn dealer geen enkel probleem, integendeel
Mhhh, dat is interessant. Ik heb vroeger een Seat Leon gereden en die was via de importeur getuned (ABT chipset). Maar welke skoda dealers bieden tuning aan? Maag ik vragen wie er weet van dealers die dit aanbieden?
 

Rosinfield

† In Memoriam
De mijne is niet bij de dealer getuned maar bij JD, ken ook geen dealers die dat doen. Maar daar maken ze geen probleem van, vinden het zelfs leuk gezien enkele keren door mij geconstateerde proefritjes met fors brandstofverbruik.
 

oco1979

Forumguru
Best vragen aan je dealer hoe die er tegenover sta.
Met wat geluk positief(zijn dun gezaaid).
Bij mij weten doe een officiële merkdealer nooit geen tuning , doorverwijzen naar een tuner misschien wel....
Je kan het altijd zien of die gechipt is.
Die reclame dat sommige tuners zeggen dat niet te zien is, vergeet dat maar.
 

Jewepe

Forumguru
Wat ik me dan meteen afvraag, ingeval een dealer "meewerkt"/"het geen probleem vindt", of er bij iets van een garantieclaim de dealer stante pede ernstig last krijgt van geheugenverlies en jij met de gebakken (garantie)peren zit. Iemand daar ervaring mee? Of liever nog geen ervaring mee en dat de dealer zijn verantwoordelijkheid neemt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ik me dan meteen afvraag, ingeval een dealer "meewerkt"/"het geen probleem vindt", of er bij iets van een garantieclaim de dealer stante pede ernstig last krijgt van geheugenverlies en jij met de gebakken (garantie)peren zit. Iemand daar ervaring mee? Of liever nog geen ervaring mee en dat de dealer zijn verantwoordelijkheid neemt.
In zo'n geval heeft de dealer er geen enkel belang bij een relatie te leggen met de tuning (die zal er n.l. doorgaans niet zijn). Ik heb dat in het verleden bepaald niet ervaren in voorkomend geval. Maar dat staat of valt uiteraard met een goede en transparante relatie met de dealer
 

Rofffel

Forumguru
Doe mij dan zo'n dealer.
De dealers die ik in de omgeving van Arnhem/Nijmegen spreek zeggen allemaal: doe maar niet, alles vervalt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Doe mij dan zo'n dealer.
De dealers die ik in de omgeving van Arnhem/Nijmegen spreek zeggen allemaal: doe maar niet, alles vervalt.
Het gaat er, zoals overigens vaak in het leven, niet om wat je voor antwoord krijgt wanneer je het vraagt. Dan zal men idd niet snel toezeggen, bevestigen, iets toestaan. Ik heb dit nooit met zoveel woorden gevraagd. Toch weet ik en dat is ook in het verleden bevestigd, dat de dealer geen spijkers op laag water zal gaan zoeken wanneer de nood aan de man komt. De kans overigens dat er iets kapot gaat agv van door een gerenommeerd uitgevoerde tuning, is overigens dermate belachelijk klein, dat er geen enkele reden is daarvoor bang te zijn. Zoek er maar eens op in dit forum bv, dat toch een belangrijke functie heeft bij het melden van problemen
 
Gisteren even gebeld met de skoda dealer. Die gaf aan dat ze het vroeger ondersteunden als het via PON/ABT liep, maar nu niet meer. Ze gaven aan dat je niet in het schemer gebied wil komen van welles/nietus spelletje bij eventuele garantie issues. Dus helaas, dat gaat hem niet worden.
 

Stinger

Actief lid
Het diagnose apparaat van VAG ODIS kan nu degelijk detecteren of een ECU getuned is. Het voertuig krijgt een markering TD1. Ook dit onderwerp besproken met Mark van JD Engineering. Als het voertuig terug moet naar een dealer voor eventuele garantie/service beurt. Dan ECU terug flashen naar de "oude" file om discussie te vermijden.
 

Bijlagen

  • ELSA3_zps0999d4ff.jpg
    ELSA3_zps0999d4ff.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 162
Laatst bewerkt:
Het diagnose apparaat van VAG ODIS kan nu degelijk detecteren of een ECU getuned is. Het voertuig krijgt een markering TD1. Ook dit onderwerp besproken met Mark van JD Engineering. Als het voertuig terug moet naar een dealer voor eventuele garantie/service beurt. Dan ECU terug flashen naar de "oude" file om discussie te vermijden.
Aii, dat is dan wel heel evident. En ik woon niet heel dicht bij de tuner die ik op het oog heb (VAGtechniek), dus dat wordt dan elke keer laten verwijderen en weer terugzetten. Als je dan vervolgens het aantal keren van de beschreven ECU weer hebt als issue (zoals beschreven door ERTROMP) dan wordt het wel heel lastig allemaal....
 

Huibdos

Senior Member
Toen mijn auto werd getuned werd de computer opengemaakt om wijzigingen aan te brengen.
Na het dichtmaken zag hij er anders uit.
Ook als je laat terugflashen blijft dat zichtbaar en verraadt het dat je auto getuned is/was.
 

B.Stuurder

Forumguru
Uiteindelijk is openheid naar de dealer altijd beter, om te voorkomen dat bijvoorbeeld de versnellingsbak een update krijgt en de motorsoftware niet gewijzigd wordt. Dat kan tot schade leiden. Verder hebben de Skoda dealers met PON afgesproken om geen tuning meer te doen, dus die gaan je niet helpen.

De tuning is altijd zichtbaar, maar een goede tune niet op de voorgrond al. Uiteraard als men dieper gaat in de software zal wel e.e.a. zichtbaar zijn. Het komt wel voor dat tuning meteen zichtbaar is bij het uitlezen van de wagen en dan heb je wel pech, want alle data gaat meteen naar de fabriek, dus dan "vlaggen" ze meteen je auto. Dat kan tijdens de garantieperiode tot problemen leiden vanwege discussies.

Wanneer na de garantieperiode iets kapot gaat, is het een ander verhaal, als je op goede voet staat met je dealer gaat hij niet de leasemaatschappij informeren, waardoor je discussies kunt voorkomen.
Gaat er iets kapot dan? Nou, normaal gesproken niet. De techniek kan een goed uitgevoerde tuning wel aan, mits je een dsg bak ook mee laat doen in de tuning. Als je een dsg hebt natuurlijk.

Verder zal een goede tuner zorgen dat er marge overblijft, zal de eerste 40% van je gas geen tuning hebben en stelt de tuner je auto wat rijker af in het hogere toerental, zodat schade zo veel mogelijk wordt uitgesloten.
Wanneer je netjes omgaat met je auto zal je geen problemen krijgen, of er moet al iets mis zijn geweest vóór de tuning en dan zal men het eerste naar de tuning wijzen. Netjes omgaan met betekent de olie warm rijden voordat je al te veel toeren gaat draaien en de auto na een stuk stevig rijden niet meteen uitzetten.

Bottom line is, je neemt een (beperkt) risico. Als je daar niet van kunt slapen, dan denk ik niet dat je gelukkig wordt van de tuning, maar heb je een auto die geen problemen heeft gegeven de eerste 5 a 10K kilometer en je bent niet zenuwachtig, dan kun je het wel doen. Het geeft een prettiger rijdende auto en eerlijk gezegd is het vaak zelfs beter voor de techniek (DSG bak), maar verwacht er ook weer niet de wereld van qua prestaties. Het is in feite niets anders dan de auto wat scherper/preciezer afstellen, zodat er betere prestaties uitkomen. Wil je meer, dan moet je namelijk verder gaan dan alleen een software tuning en ook hardware delen aan gaan passen. Dit raad ik je trouwens zeer sterk af bij een leaseauto ;)
 
Bovenaan Onderaan