Trekhaak FABIA

joergarms

Senior Member
Ik zou bij de fabia maar geen 87kg druk aanhouden. Ga dan maar rijden op nat wegdek, levensgevaarlijk. Denk dat die 50kg heel wat realistischer is.
 

jan49

Actief lid
op het werk rijden wij al tijd met lichtkranten of actiewagens deze wegen 1700 kilo we rijden met nissan navara deze hebben een kogeldruk van 100kilo nu blijkt dat de lichtkrant een zwaardren kogeldruk heeft dan 100 kilo dus mogen we er niet mee rijden nu zijn ze aangepast
wat ik wil zeggen is als je een kogel druk heb van 50 kilo en je aanhanger of caravan 75 ben je al strafbaar

gr jan
 

FabiaGL

Actief lid
De trekhaak af-fabriek mag inderdaad 87 kg kogeldruk hebben. Je bent alleen strafbaar als de kogeldruk meer dan 50 kg is omdat de RDW de Fabia 2 heeft goedgekeurd voor maximaal 50 kg. Dus ongeacht het merk trekhaak mag de kogeldruk maximaal 50 kg zijn.
 

duopenotti

Senior Member
nog even een reminder op mijn vraag of een software matige aanpassing noodzakelijk is, danwel wat de meerwaarde daarvan zou kunnen zijn. Ik heb zelf PDC maar die zou, begrijp ik, bij gebruik van de juiste kabelboom, zich automatisch moeten uitschakelen.
Er moet inmiddels toch enige ervaring zijn bij een aantal gebruikers?
 

hemi24

Forumguru
Moet even worden aangemeld in het systeem, m.a.w. even aan de testkast en een paar "0"-tjes in "1"-tjes veranderen en klaar is kees!
 
@duopenotti
Bij mij zit er ook een trekhaak onder met een 13-polige aansluiting en zij hebben dit bij de dealer m.b.v. de computer goed ingesteld.
Als ik nu mijn auto in de achteruit zet komt op het display een afbeelding te staan van een auto met een aanhanger erachter en wordt de pdc idd uitgeschakeld.
 

Gerke

Forumguru
Je bent alleen strafbaar als de kogeldruk meer dan 50 kg is omdat de RDW de Fabia 2 heeft goedgekeurd voor maximaal 50 kg. Dus ongeacht het merk trekhaak mag de kogeldruk maximaal 50 kg zijn.

En waar heb je dat gevonden? Ik kan nergens vinden dat de RDW keuring aangeeft dat de druk maximaal 50 kg mag zijn, op het plaatje van de trekhaak staat ook 87 kg. Volgens mij geeft de RDW alleen maar een keuring voor het maximaal gewicht wat je mag trekken.

Ik denk dat je in de war bent met de verschillen per trekhaak ;)
 

FabiaGL

Actief lid
@Gerke, je hebt gedeeltelijk gelijk. de trekhaak mag maximaal 50kg kogeldruk hebben mits er een origineel typeplaatje bijbevestigt is met een hogere waarde. Dit komt er concreet op neer dat bij de Greenline je dus toch 87kg kogeldruk mag hebben als dat op het typeplaatje van de trekhaak staat.
 

erik2907

Actief lid
...........................de trekhaak mag maximaal 50kg kogeldruk hebben mits er een origineel typeplaatje bij bevestigt is met een hogere waarde...................... Dit komt er concreet op neer dat bij de Greenline je dus toch 87kg kogeldruk mag hebben als dat op het typeplaatje van de trekhaak staat.

?? Wat is nu de maximale druk, "MAXIMAAL 50 kg mits origineel plaatje" of bedoel je nu dat als er géén typeplaatje bij geleverd wordt dat de kogeldruk dan maar 50 kg mag zijn en MET typeplaatje met hierop de waarde van 87 kg dat het dan wel mag?

Ik denk echter dat het nog anders is: als het instructieboekje van de Greenline aangeeft maximaal 50 kg dan blijft het 50 kg, ook al geeft het typeplaatje van de trekhaak een hoger gewicht aan. Dat betekent dat het stalen frame van de trekhaak wel 87 kg aankan, maar niet het chassis waar de trekhaak op bevestigd wordt. En ik spreek uit ervaring toen ik een auto heb geimporteerd vanuit Duitsland en deze heb laten keuren bij de RDW. De auto mocht maar 50 KG kogeldruk hebben met een maximaal trekgewicht van 1.500 kg, terwijl het typeplaatje aangaf 70kg / 1.800 kg. M.a.w., mijn caravan van 1.600 kg (beladen) was 'not done'.
 
@erik2907 citaat: "Dat betekent dat het stalen frame van de trekhaak wel 87 kg aankan, maar niet het chassis waar de trekhaak op bevestigd wordt."

Dat chassis is echt wel sterk genoeg! Daar zit het probleem niet.
Het probleem zit in de totale veerafstemming die niet berekend is op een grotere verticale last-druk dan 50 Kg.
Het probleem kun je opvangen door hulppvering als je bvb met aanhangwagen of caravan rijdt.
Dan voorkom je het teveel doorzakken,.... maar je mag nog steeds niet boven de 50 Kg komen.

En met hulpvering krijg je weer andere problemen!
De veerkarakteristiek verandert en vaak niet ten goede!
 

duopenotti

Senior Member
Was gisteren bij een skoda dealer vanwege aanschaf trekhaak. Zegt hij dat het monteren van een vaste trekhaak met PDC voor eigen risico is. Officieel heeft skoda schijnbaar nog niet aangegeven dat het kan. In de prijslijst staat ook dat het niet kan. De dealer heeft ook al ervaring dat het soms niet goed werkte. De fabia is vrij smal, waardoor de parkeersensoren dicht bij elkaar staan en daardoor is het risico groter dan bij een bredere type skoda dat het PDC, ondanks een software aanpassing, toch de trekhaak blijft zien. Zij geven dan ook geen garantie en het is dus voor eigen risico. Nu twijfel ik heel erg of ik dan toch maar meer geld moet uitgeven voor een afneembare trekhaak. Wat vinden jullie?
 

Cordoba

Forumguru
Probeer eens uit te vinden hoe het zit met de Ibiza met trekhaak: dat moet toch vergelijkbaar zijn. Polo moet ook hetzelfde zijn, maar die is volgens mij minder verkocht dan Ibiza ST Ecomotive en Fabia GL. Overigens is het trekhaak probleem niet specifiek voor de GL, een andere Fabia met PDC zal precies hetzelfde reageren.
Overigens gebeurt het nogal eens dat dealers de trekhaakmodule niet aanmelden, waardoor de PDC bij rijden met fietsendrager/aanhanger continue begint te piepen, en ook de regeling van de verlichting niet goed is.

Bij een goed aangemelde trekhaakmodule kun je op het dashboard ook zien of er verlichting van de aanhanger/fietsendrager kapot is, en wordt bijvoorbeeld het mistachterlicht van de auto uitgeschakeld en het mistachterlicht van de aanhanger in plaats daarvan ingeschakeld. Ook de PDC wordt automatisch uitgeschakeld op het moment dat er een stekker in de aansluiting voor de trekhaak zit.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Duopenotti,

Vaste trekhaak met PDC is geen enkel risico bij de Fabia. Spreek uit eigen ervaringen.

Zowel onze oude Fabia Hatchback (2009) en onze huidige Fabia Combi Greenline zijn nu uitgerust met een vaste trekhaak met PDC. Beide trekhaken zijn dit jaar gemonteerd.

Mijn dealer heeft er nooit moeilijk overgedaan dat het problemen zou kunnen gaan geven.

Enigste wat nog wel een probleem is het uitschakelen van de PDC bij aangekoppelde aanhanger/fietsendrager. Dit moet nog gedaan worden. Hiervoor moet nog weer iets extra's worden gemonteerd. Echter staat dit op backorder bij PON.
Ik dacht dat dit met de computer kon worden ingesteld zoals bij mijn vorige Octavia II. Ook deze was voorzien van PDC. Had wel een afneembare trekhaak, echter kon deze zonder storingen laten zitten.
 

Roco

Lid
eigen risico vind ik een rare uitspraak van een dealer.
Bel mijn dealer, dan weet je zeker of het wel of niet kan.
 

duopenotti

Senior Member
Tja ik was ook in de veronderstelling dat het inmiddels geen probleem meer is maar schijnbaar heeft de dealer inmiddels de ervaring dat de parkeersensoren, ondanks de softwarematige aanpassing, toch zo af en toe de trekhaak blijven zien. Dit gebeurt niet vaak maar de dealer wil dat risico niet op zich nemen. Zolang skoda zelf daar geen standpunt in heeft genomen en officieel aangeeft dat je een afneebare trekhaak icm PDC moet nemen neemt de dealer dat risico niet over.
@Roco welke dealer heb jij?
Mijn skoda komt van de dealer uit Assen. Ik woon zelf in Hooglanderveen (naast Amersfoort) en ben nu op zoek naar een dealer in de buurt. (vraag me niet hoe dat zo gekomen is). Die is er wel maar ik twijfel erg of ik daar mijn auto in onderhoud moet nemen. Elke dealer binnen een redelijke afstand komt nog in aanmerking.
 

Gerke

Forumguru
@Duopenotti

Ik denk dat je een luie dealer hebt of een dealer die geen personeel heeft die de sensoren fatsoenlijk kan afstellen.
Van de 6 Fabia's die ik ken (inclusief die van mij zelf) hebben er 5 een vaste trekhaak met PDC, geen enkel probleem.
 

MarcoO2

Forumguru
Gerke, welke dealer heb jij? Als Duoenotti bereid is een half uurtje te rijden is'tie immers bij jou in de buurt!
 
Ik heb wel een afneembare trekhaak op Fabia, door vorige eigenaar erbij gekocht. Weet dat het een dure optie was, geloof 850 euro. Heb hem er wel direct opgezet ivm eventuele parkeeraanrijdingen. Parkeersensoren geven bij mij soms ook onterecht piepjes, weet niet altijd waarom. Vaak als ik van een verhoging af rijd, detecteren dan de grond?? Maar soms ook als ik vlak naar achter rijd, zie dan echt niks langs lopen ofzo. Heb nog geen ervaring of boel wel goed "aangemeld" is bij installatie, nog geen fietsdrager/kar er achter gehad. Maar aangezien het fabrieksaf gemonteerd is lijkt het me daar niet aan te liggen. Kunnen trouwens alle fietsdragers op deze standaard trekhaakkop? is iets vlak van boven. Weet wel dat je voor oudere rekken een adapter van 13 naar 7 polig nodig hebt a 13euro Praxis/Halfords.
 
Bovenaan Onderaan