Trekhaak FABIA

wanderer

Senior Member
@schoffel
bij mijn FGL bonkte de trekhaak ook bij volle lading op de grond (bij kuilen, drempels etc), heb toen bij de dealer andere veren laten monteren, ca 300€, nu is de kont iets hoger, maar o wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.....
 
@henm, je hebt genoeg aan een 7-polige stekker voor fietsendrager en aanhangwagen. Mijn dealer zegt dat dan i.c.m. de PDC deze wel blijft piepen en dus niet uitgeschakeld kan worden.
Andere mede-forummers zeggen het tegendeel en ook zij klinken geloofwaardig, maar in je beschrijving staat niet dat je PDC hebt dus hoeft dat geen probleem op te leveren.
Ik neem wel aan dat je een afneembare trekhaak wilt hebben want anders hoeft er geen stuk uit de bumper gezaagd te worden.
 

hemi24

Forumguru
PDC-uitschakeling is niet afhankelijk van het aantal polen in de stekkerdoos... Laat de dealer maar eens beter z'n huiswerk doen, of de juiste kabelset bestellen!

Voor de meeste trekhaken is er voor zover ik weet een bumperin- of -uitsnede noodzakelijk. In geval van afneembare haak resulteerd dit meestal in een uitneembaar klepje.
 

henm

Lid
ok, die 7-polige aansluiting is dan prima begrijp ik, en we hebben inderdaad geen PDC. (kan iemand misschien nog uitleggen waarvoor die 13-polige dan is?)

nog even over het uitzagen: we hebben een niet-afneembare trekhaak besteld. ik meen dat ik hier eerder heb gelezen over een vaste trekhaak (Thule??) waarvoor geen insnede nodig was. we hebben daar nl moeite mee...
ten 1e vinden we het jammer dat er in wordt gezaagd,
ten 2e maar ook: stel dat we ooit die trekhaak er weer af willen halen (we zijn van plan 10 jaar met die auto te blijven rijden :1884: ) dan zit je met die beschadiging!

onze fabia hatchback komt deze week binnen, volgens de dealer. we gaan a.s. vrijdag kijken en moeten dan definitieve afspraken maken. de dealer gaf door de telefoon aan dat de trekhaak die hij op het oog heeft, een kleine zaagsnede nodig heeft...
wie heeft de tip voor een trekhaak waarbij dat niet hoeft?
 

jan49

Actief lid
Henn,
(kan iemand misschien nog uitleggen waarvoor die 13-polige) is deze heeft meer mogelijk heden als je een carvan er acht heb dan kan er meer aangeschakeld worden zoals koelkast airco licht 7 polig is meer voor een aanhanger
als je een 13 -polige heb en je hebt een aanhanger met 7 polige kan je een adapter kopen die is van 13 naar 7

gr jan:koffie:
 
Jan,

Alle moderne caravans hebben een 13 polige Jaegeraansluiting.
Het is dus logisch, dat je ook een trekhaak neemt met een 13 polige aansluiting
Heb je een oude caravan die uitgerust is met een 7-polige aansluiting, dan moet je een verloop hebben.

En daar zit vaak de pijn! Waarom? Omdat de constante stroomdraad, benodigd voor de koelkast in de caravan, bij een 7-polige op een andere plaats (pin) zit dan bij de 13-polige.
Het eenvoudigst is, om bij de caravan een verloop te kopen die bij het merk hoort. dan weet je zeker dat er een goede "ompoling is" van 13 naar 7 of omgekeerd!
Maar...., deze caravanverllop-stekkers zijn wel prijzig! Reken op 45 euro.
Het is m.i. billijk, dat de dealer dit bedrag betaald.
 

jan49

Actief lid
jij leg het nog beter uit als ik bedank ik had geantwoord voor Henn
Ps: de stekker staat in het boekje van skoda 19 euro

gr jan
 
De 7 polige stekker heeft alleen ondersteuning voor de standaard verlichting, remlichten, richtingaanwijzers, etc.. De laatst overgebleven pool is officieel bedoeld voor het mistlicht maar werd in de praktijk niet gebruikt. Voor het gebruik door caravans is die toen vaak gewoon aan de + gehangen om een standaard aansluiting te hebben voor de koelkast e.d..

Een paar jaar terug is het aansluiten van mistlichten en achteruitrijlichten op caravans verplicht gesteld. (Verplicht op alle aanhangers die deze lampen al hebben/hadden... en nieuwere caravans moeten die lampen verplicht hebben. Hiervoor zijn dus meer polen nodig en dus ook die nieuwe stekkers.

Het grootste probleem voor de verloop pluggen die je tegenwoordig ziet is dus dat 7 polige stekkers op twee manieren gebruikt werden: met mistlicht en met vaste aansluiting. (Dit is ook de reden dat je tegenwoordig vaak aanhangers met mistlicht op ziet rijden).

Zie ook http://www.caravans.net/rijden/verbindingstekkers.php
 

duopenotti

Senior Member
heeft iemand ervaring met trekhaakcentrum.nl? In de lijst van auto's staat de GL expliciet genoemd. Heb in ieder geval een mailtje gestuurd dat ik interesse heb.
 

duopenotti

Senior Member
nog eentje: trekhaken.nl

Deze info kreeg ik bij het invullen van mijn kenteken:

SKODA Fabia Stationwagen (jun-2010 t/m - )

Prijzen zijn inclusief btw en montage!

Gevonden trekhaken

Afbeelding Omschrijving Trekgewicht Kogeldruk Voor nr.plaat Prijs Keuze
Trekhaak (Standaard model) 1200kg 50kg Nee €270,00

Trekhaak EcoFit (met slot en afneembare kogel) 1200kg 50kg Nee €322,00

In het geval een auto is uitgevoerd met parkeersensoren is het raadzaam een afneembare trekhaak te monteren. Op het moment dat de achteruitrijdversnelling van de auto wordt ingeschakeld, is het mogelijk dat de sensoren de trekhaak als obstakel detecteren, met een alarmsignaal als gevolg.
 
@Duopenotti....is exclusief kabelset..totaalprijs komt dan op vanaf € 507,00

Prijzen zijn inclusief btw en montage!

Gevonden kabelset(s)

AansluitingOpmerkingenCheckcontrolePrijsKeuze7-poligActivatie: Reset d.m.v. diagnoseapparaat

Toepasbaar op auto met en zonder checkcontrole€237,0013-poligActivatie: Reset d.m.v. diagnoseapparaat

Toepasbaar op auto met en zonder checkcontrole€260,00Opm.: Voor het aansluiten van de constante stroomdraad, bedoeld voor bijvoorbeeld het aansluiten van een koelkast of het opladen van een accu, worden extra
 

Br3cht

Actief lid
Dit is een gemakkelijke klus als je een beetje gerief hebt.

Lichten links en rechts eraf
bumper eraf
reserve wielbak eruit
bekleding links en recht een beetje los doen
trekhaak eronder zetten en vast schroeven
elektriciteit set: originele kabels losdoen, stekkerset ertussen klikken
stopcontact monteren
kleine insnijding in de bumper maken (5cm op 3cm ofzo)
en dan bumper en lichtblokken monteren net als de bekleding

Heb in de week een Skoda Fabia Combi gedaan, de auto heeft hooguit 3u in de garage gestaan met bandenwissel
 

duopenotti

Senior Member
Beste GL'ers
Het volgende antwoord heb ik via de mail ontvangen van trekhaakcentrum.nl

Beste Eric,

U heeft bij ons een offerte aangevraagd voor het monteren van een trekhaak onder uw Skoda Fabia Greenline uit 2010.
De prijs voor een vaste trekhaak met een 13-polige stekker voor uw auto is € 495,-- inclusief montage en BTW.

Wij gebruiken inderdaad een voertuigspecifieke kabelboom bij deze montage. Deze schakelt inderdaad de PDC uit, bij het aankoppelen van een aanhangwagen.

Eventuele extra's zoals bijvoorbeeld verloopstekkers, witte kentekenplaten en het soms noodzakelijk inlezen van de trailermodule bij de dealer zijn niet bij de prijs inbegrepen. De boven vermelde prijzen zijn geldig tot uiterlijk een maand na ontvangst van deze email.

Op al onze offertes en leveringen zijn de Metaalunievoorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank Rotterdam.

Indien u vragen heeft kunt u ons bellen op 0900-1118880.

Met vriendelijke groet,



Léonne van Biene.
Trekhaakcentrum.nl
0900-1118880

Weet iemand mij te vertellen in hoeverre de sotware matige aanpassing/ inlezing noodzakelijk is, danwel welke meerwaarde dat zou hebben.
 
Wij verwachten onze Skoda fF C GL in week 11 / 12 ben benieuwd wat er bij de trekhaak aan kogeldrukmwordt aangegeven, ook fabrieks inbouw.
 
Bovenaan Onderaan