Trekhaak 7 of 13 polig

woozie

Actief lid
Volgens mij heb je genoeg aan 7 polig.
Stel dat je eens een caravan gaat trekken zal de koelkast niet aan blijven en zal een eventuele accu in de caravan niet bijladen.

Ik neem aan dat je geen parkeersensoren hebt?
anders zal je een afneembare trekhaak nodig hebben.

ik heb zelf een 7 polige (vaste) besteld bij de dealer. kosten: € 435,- (inclusief adapter en witte plaat)

skodaboy

Forumguru
ik heb op de 02 4X4 een afneembare trekhaak af-fabriek die is ook 13 polis
er is een adoptor bij van 13 naar 7 polis,ik heb géén caravan,wel een plateauwagen en een fietsrek voor op de trekhaak...beide hebben een 7 polisse-stekker...tot nu toe nog niks getrokke van aanhangers of zo met een 13 polisse-stekker.;)

Mark

Banned
Indien je geen constante stroom nodig hebt, kom je toe met 7-polig.
Indien je ooit een karretje of fietsendrager met 13 polen zou kopen, kan je op dat moment nog altijd een verloopstuk zoeken / kopen. (of zelfs de 13-polige stekker vervangen naar een 7-polige met wat schroef- en knutselwerk... maar is wat gek eigenlijk))

Indien je toch voor 13-polig zou gaan : dan heb je de keuze tussen Jaeger en (Multicon)West.
Het voordeel van de West is, dat je er ook een 7-polige stekker (van je aanhanger of fietsendrager) zonder verloopstuk kan insteken.

Koen
Effe een opmerking, met een 7 polige stekker kun je perfect 12 volt en mistlicht hebben. Hier in Belgie word dan gewoon de verlichting links en rechts op 1 pin gezet, de vrij gekomen pin word dan de 12 volt.

andrehj

Forumguru
Effe een opmerking, met een 7 polige stekker kun je perfect 12 volt en mistlicht hebben. Hier in Belgie word dan gewoon de verlichting links en rechts op 1 pin gezet, de vrij gekomen pin word dan de 12 volt.

Lekker handig als je een keer een aanhanger huurt. En pas je dan ook je fietsenrek en andere zaken aan?
Je kunt het beter goed oplossen, en dat doe je met een 13 polige aansluiting. Bovendien heb je dan ook een constante 12V (voor waterpomp en een enkel lampje) en een geschakelde 12V (voor koelkast en caravan-accu). Verder werken dan ook je achteruitrijlampen.

woozie

Actief lid
@Mark,

Betekend dit dat je bij 7-polige-stekker-aanhangers altijd een van de achterlichten continu hebt branden? (aangezien je nu de 12 volt hier continu op hebt zitten)
als je altijd rijdt met dimlicht aan, zal je hier geen hinder hier van gaan ondervinden, toch?
op zich een aardige oplossing (als je altijd je licht aan hebt :D

woozie

Actief lid
mij is verteld dat parkeersensoren niet mogelijk zijn met een vaste trekhaak.
leek me op zich aannemelijk, aangezien de sensoren altijd iets achter de bumper zien, toch?
dit is bij de aankoop tegen mij gezegd.

hemi24

Forumguru
Bij Fabia misschien: bij een O2 "kijken" de sensoren blijkbaar net bij de haak langs: ik kan met een gerust hart mijn afneembare westfalia laten zitten, zonder gek te worden van het gepiep!
Heeft niets met uitschakeling te maken, dat gebeurt pas als er een stekker in de contactdoos wordt gestoken...

Mark

Banned
Lekker handig als je een keer een aanhanger huurt. En pas je dan ook je fietsenrek en andere zaken aan?
Je kunt het beter goed oplossen, en dat doe je met een 13 polige aansluiting. Bovendien heb je dan ook een constante 12V (voor waterpomp en een enkel lampje) en een geschakelde 12V (voor koelkast en caravan-accu). Verder werken dan ook je achteruitrijlampen.
Caravan is van 1985 en zelf standaard voorzien van een 7 polige stekker (denk niet dat er in die tijd al sprake was van 13 polig), zo is er voor de front/achter verlichting links en rechts maar 1 draad aanwezig. Het heeft dan weinig nut om in de stekkerdoos van de wagen de verlichting gescheiden te houden en dit kan zelfs bij mij voor problemen zorgen omdat je de 12 volt van de caravan dan gaat voeden met de stroom van de verlichting van je wagen. Draden voor geschakelde 12volt voeding ijskast of achteruitverlichting zijn simpelweg niet aanwezig evemin een baterij. Vreemde aanhangwagens trekken geeft geen problemen, aan 1 kant blijft wel het achterlicht branden want deze krijgt voeding van de 12 volt, ik lost dit op door met stadslicht te rijden. Op langere huurmomenten pas ik rap de stekker aan, gewoon 1 draadje versteken en hoogstens 2 minuten werk.

woozie

Actief lid
Al met al is een 7 polige trekhaak een juiste keuze voor alleen een aanhanger of een fietsendrager.
Mocht het eens voorkomen dat er toch een caravan gesleept moet worden waarbij je eigenlijk een 13 polige aansluiting wilt hebben, dan is het wisselen van draadjes een oplossing.

wat betreft de parkeersensoren.. Ik heb een fabia besteld en daar werd me gezegd dat een vaste trekhaak niet mogelijk is in combinatie met parkeersendoren. misschien dat een octavia inderdaad anders is.
Misschien dat iemand een vaste trekhaak heeft in combinatie met parkeersensoren op een fabia?

Ron467

Actief lid
Ik heb e.e.a. zojuist getest.
Ik heb af fabriek ook parkeersensoren op mijn fabia2.
Hiervoor dus een trekhaak met afneembare kogel geplaatst (Bosal).

Erop of eraf geeft voor de sensoren echter geen verschil!
Ik vindt het uiterlijk zonder kogel mooier, maar voor de sensoren kan je dus ook op de Fabia gewoon een vaste trekhaak (laten) monteren!

Maar als je veel met aanhanger achteruit wilt rijden, dan zou ik wel de (13 polige?)voorziening met uitschakelbare sensoren nemen.
Voor de lol ook even met de geleende aanhanger achteruit gestoken en dan wordt je de aanhoudende piep wel snel zat.....

suc6

Ron.

LenK

Forumguru
Bij de O2 was instelbaar door de dealer dat met het aankoppelen van de stekker de PDC wordt uitgeschakeld

skodaboy

Forumguru
Bij de O2 was instelbaar door de dealer dat met het aankoppelen van de stekker de PDC wordt uitgeschakeld.

bij mijn 02 is dit idem...
stekker aankoppelen en de pdc achteraan schakelt zich uit,de voorste pdc (indien aanwezig) blijft wel gewoon werken en alles is zichtbaar op het schermpje..:smiley29:

hemi24

Forumguru
Bij de O2 icm Columbus, krijg je in het scherm een aanganger achter de auto te zien bij de optische weergave van de PDC; vooraan blijven de bekende balkjes komen als je een obstakel naderd, vergezeld van de piepjes.

woozie

Actief lid
ik kan me voorstellen dat parkeersensoren uitgeschakeld worden als de stekker wordt gebruikt, dan 'weet' de auto dat er een aanhanger achter zit.
dat zou zowel bij een vaste of een afneembare, 7 of 13 polige trekhaak zijn.

toch lijkt het me aannemelijk dat een trekhaak gezien wordt door parkeersensoren, er hangt toch iets op korte afstand achter de achterbumper? dat horen die sensoren dan toch te zien?

of 'zien' de sensoren alleen een rechte baan bij de sensor zelf, dan zit de trekhaak gewoon niet in het zicht..
maar dan zullen de sensoren ook geen paaltjes kunnen zien, toch?
of heeft het misschien te maken dat de trekhaak vast aan de auto zit, en de afstand dus niet verandert bij het achteruit rijden?
het is een beetje offtopic :)

hemi24

Forumguru
De sensoren hebben een bepaalde hoek die ze kunnen "zien" en vanzelfsprekend hoort hierbij ook een soort "dode hoek".
Als je de auto als het ware tegen een paaltje aan zou laten rollen, precies tussen de twee sensoren, zal deze op een gegeven moment ook "verdwijnen".

Vergelijk het met het van opzij kijken van een beeldscherm, op een gegeven ogenblik neem je niets meer waar.

En zoals Ron467 al heeft aangegeven: ook op een fabia word de (aanwezige) haak niet gedetecteerd.

Voor de goede orde: automatische uitschakeling van de PDC heet niets te maken met het hebben van een 7- of 13-polige contactdoos..!

woozie

Actief lid
ik had het iets cryptischer omschreven lees ik net terug.. :)

maar dat met de dode hoek is duidelijk. als je een sensor hebt die te veel in het midden van de bumper zit zal je er dus wel last van de trekhaak kunnen hebben.

Ron467

Actief lid
Klopt, daarom schreef ik ook over af fabriek gemonteerde sensors.
Als je ze later zelf plaatst op een iets andere plek (bv. zoals ik laatst zag in de nummerplaathouder), dan kan je zeker wel last hebben van de trekhaak.

Bovenaan Onderaan