Wasmachineman
Forumguru

Effe een opmerking, met een 7 polige stekker kun je perfect 12 volt en mistlicht hebben. Hier in Belgie word dan gewoon de verlichting links en rechts op 1 pin gezet, de vrij gekomen pin word dan de 12 volt.Indien je geen constante stroom nodig hebt, kom je toe met 7-polig.
Indien je ooit een karretje of fietsendrager met 13 polen zou kopen, kan je op dat moment nog altijd een verloopstuk zoeken / kopen. (of zelfs de 13-polige stekker vervangen naar een 7-polige met wat schroef- en knutselwerk... maar is wat gek eigenlijk))
Indien je toch voor 13-polig zou gaan : dan heb je de keuze tussen Jaeger en (Multicon)West.
Het voordeel van de West is, dat je er ook een 7-polige stekker (van je aanhanger of fietsendrager) zonder verloopstuk kan insteken.
Koen
Effe een opmerking, met een 7 polige stekker kun je perfect 12 volt en mistlicht hebben. Hier in Belgie word dan gewoon de verlichting links en rechts op 1 pin gezet, de vrij gekomen pin word dan de 12 volt.
Ik neem aan dat je geen parkeersensoren hebt?
anders zal je een afneembare trekhaak nodig hebben.
Caravan is van 1985 en zelf standaard voorzien van een 7 polige stekker (denk niet dat er in die tijd al sprake was van 13 polig), zo is er voor de front/achter verlichting links en rechts maar 1 draad aanwezig. Het heeft dan weinig nut om in de stekkerdoos van de wagen de verlichting gescheiden te houden en dit kan zelfs bij mij voor problemen zorgen omdat je de 12 volt van de caravan dan gaat voeden met de stroom van de verlichting van je wagen. Draden voor geschakelde 12volt voeding ijskast of achteruitverlichting zijn simpelweg niet aanwezig evemin een baterij. Vreemde aanhangwagens trekken geeft geen problemen, aan 1 kant blijft wel het achterlicht branden want deze krijgt voeding van de 12 volt, ik lost dit op door met stadslicht te rijden. Op langere huurmomenten pas ik rap de stekker aan, gewoon 1 draadje versteken en hoogstens 2 minuten werk.Lekker handig als je een keer een aanhanger huurt. En pas je dan ook je fietsenrek en andere zaken aan?
Je kunt het beter goed oplossen, en dat doe je met een 13 polige aansluiting. Bovendien heb je dan ook een constante 12V (voor waterpomp en een enkel lampje) en een geschakelde 12V (voor koelkast en caravan-accu). Verder werken dan ook je achteruitrijlampen.
Bij de O2 was instelbaar door de dealer dat met het aankoppelen van de stekker de PDC wordt uitgeschakeld.
bij mijn 02 is dit idem...
stekker aankoppelen en de pdc achteraan schakelt zich uit,de voorste pdc (indien aanwezig) blijft wel gewoon werken en alles is zichtbaar op het schermpje..:smiley29: