Trekhaak 7 of 13 polig

nemo

Senior Member
Ik wil misschien een trekhaak op mn nieuwe fab laten monteren. Ben al aan het rondkijken bij diverse bedrijven wat dit zoal moet kosten.

Het viel mij mee, bij trekhaakcentrum.nl kost dit (voor een 7 polige stekker) 359 EUR incl montage, BTW en garantie. Een 13 polige kost 429 EUR.

Nu dus de keus: 7 of 13 polig??

Een verloopstekker kost volgens mij nog geen tientje. Heb dus de voorkeur voor een 7 polige, of is het echt heel onhandig zo'n verloopstekker? Ik zal de trekhaak voornamelijk gebruiken voor een fietsendrager en kleine aanhanger.
 

YeMii

Senior Member
Een 13 polige aansluiting is alleen maar van belang als je er een caravan achter hangt. Dit i.v.m. een constante 12 volt aanluiting voor koelkast etc.
 

kaggel

Lid
13 polig is toch ook van belang voor het gebruik van mistlicht?

Ik had in ieder geval 7 polig aangevraagd en 13 polig gekregen omdat tegenwoordig vrijwel alles met 13 polig schijnt te werken.
 

hemi24

Forumguru
Mistlamp gaat ook met 7-polig.
13 polig gaat steeds meer; nieuwere aanhangwagens, vouwwagens en zelfs fietsendragers hebben tegenwoordig ook achteruitrijlampen, etc...
 

nemo

Senior Member
Ok, maar waarom zou ik dan een 13 polige kopen, als je ook een 7 polige kan laten monteren en er een verloopstekker op kan zetten?
 

Falcon

Donateur
Gewoon 7 polig doen. Er zijn maar weinig momenten te bedenken dat je echt 13 polig nodig is. Alleen ivm mist en caravan zoals al eerder is aangegeven.

Ik ga er even vanuit dat je een trailer achter de auto wil hebben voor je motor. Dan is 7 polig volgens mij voldoende.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb van de dealer gewoon een 7-polige gekregen, heb er inderdaad ook een verloopstukje bij gekocht en dat werkt prima met alles waar ik tot nu toe mee gereden heb, zowel fietsendragers als aanhangers.
 

nemo

Senior Member
Was vandaag bij de dealer, en die zei idd dat ik aan een 7 polige genoeg heb. 13 polig is voor caravans, maar aangezien Fab zo'n laag gewicht mag trekken, kan ik er toch geen caravan aan hangen.
Bij de dealer kost een 7 polige vaste trekhaak ongeveer 450 euro.

De prijs van een 'trekhaakbedrijf' staat me dus meer aan. Weet ik alvast waarvoor ik ga sparen :D
 

hemi24

Forumguru
voor zover je deze al ooit nodig mocht hebben: de meest verloopstekkers (7p auto naar 13p ahw) zijn onhandig lompe dingen, meestal met een stuk kabel ertussen...

Daarentegen zijn de verloopjes 13p>7p weer lekker kort (ca 3½ cm).

Als ik je verhaal zo lees, zou ik voor de 7p gaan...
 

Vacaro

Senior Member
Ik had op de Octavia geen keuze, was gewoon 13polig en adapter was gewoon bijgeleverd. Deze zat mee in de houder voor afneembare trekhaak, was een uitsparing voor voorzien.
Deze adapter is inderdaad +/-7cm, degene die ik nu heb(bij de Opel) is amper 3cm.
Mij lijkt het toch verstandiger om de 13polige te nemen, zeker als je Fabia meerdere jaren gaat houden, mss in toekomst alles naar 13polig voor mistlamp.
 
Ik heb een verloop gehaald van 7-13 en 13-7 bij de Action. Voor een paar euro klaar. En geen kabeltje er tussen.
 

kcj

Actief lid
Ik zal de trekhaak voornamelijk gebruiken voor een fietsendrager en kleine aanhanger.
Een 13 polige aansluiting is alleen maar van belang als je er een caravan achter hangt. Dit i.v.m. een constante 12 volt aanluiting voor koelkast etc.
Mistlamp gaat ook met 7-polig.
13 polig gaat steeds meer; nieuwere aanhangwagens, vouwwagens en zelfs fietsendragers hebben tegenwoordig ook achteruitrijlampen, etc...

Indien je geen constante stroom nodig hebt, kom je toe met 7-polig.
Indien je ooit een karretje of fietsendrager met 13 polen zou kopen, kan je op dat moment nog altijd een verloopstuk zoeken / kopen. (of zelfs de 13-polige stekker vervangen naar een 7-polige met wat schroef- en knutselwerk... maar is wat gek eigenlijk))

Indien je toch voor 13-polig zou gaan : dan heb je de keuze tussen Jaeger en (Multicon)West.
Het voordeel van de West is, dat je er ook een 7-polige stekker (van je aanhanger of fietsendrager) zonder verloopstuk kan insteken.

Koen
 

LenK

Forumguru
13-polig Jaeger op je auto + een verloopstekker van 13-polig Jaeger naar 13-polig West.

of

13-polig West op je auto + een verloopstekker van 13-polig West naar 13-polig Jaeger.

Dan kun je alles aansluiten, volledig bedraad (daarom 13 op de auto)
 

hemi24

Forumguru
Even weer terug naar Nemo: als 7-polig afdoende is, moet je je verder nergens druk om maken en gewoon doen!
 

Ron467

Actief lid
Bij de dealer kost een 7 polige vaste trekhaak ongeveer 450 euro.

De prijs van een 'trekhaakbedrijf' staat me dus meer aan. Weet ik alvast waarvoor ik ga sparen :D

Als je een beetje handig bent.......
online bestellen: ik was voor 237 euro klaar voor de bosal versie met afneembare kogel en 7 polige elektriek voorziening.
Met vaste kogel (en 7 polig) heb je voor ongeveer 33 euro minder

De 13 polige aansluiting is ongeveer 45 euro duurder, evenals die met uitschaklebare parkeersensors.

Vandaag eronder gezet en was ongeveer 4 uur op m´n gemakkie in het zonnetje bezig (met opruimen erbij)
Best veel de-en- monteer werk van de afdekkappen in de kofferbak voor de bedrading, maar dat stond allemaal goed beschreven. Bedrading zelf is gewoon stekertje los en stekertje vast en de bedrading hier en daar met een tierap vastzetten.
De achterbumper demonteren is even lastig (en nergens beschreven, skoda "geheim"?), tot je weet hoe het zit en daarna is de boel weer monteren een fluitje van een cent.

oh ja, voor de fabia2 HB dus. (voor de combi en roomster gelijk).

Ik ben weer een (beetje trots en) gelukkig mens
Hg Ron.
 

nemo

Senior Member
Knap dat je dat zelf gedaan hebt! Ik ga daar niet aan beginnen! Ik heb inmiddels wel een garage gevonden die de montage voor 325euro doet, en dat is dan incl trekhaak en alles dat er bij komt.
 
Bovenaan Onderaan